Jag har slutat med sporthoj

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
noran67 skrev:
2267001 jag har gått över till ett lugnt mc åkande nu ,och jag ångrade inte bytet från sporthoj till custom honda shadow 1100.nu kan jag till och med njuta av naturen , med sporthojen såg jag inget utan det var full fart hela tiden.

ta det lugnt ute i trafiken......

sluta ljug nu!
du har bara blivit gammal :tomten

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Orca69 skrev:
2268254 Få saker är tråkigare än att "glida" med sporthoj.
Jo, att glida på en glidare är ännu tråkigare. Ärligt talat, en Shadow känns som en båt redan vid lugn körning på krokiga vägar, tung och gungig. Saknar all form av körglädje oavsett hastighet.

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Bilden nedan visar en ung Mike Hailwood med ena riktiger långaffel Ducati från 1960, man kan ju bara himla med ögonen när man tänker på hur mycket snabbare han hade kört TT om han hade haft en riktig springer långaffel på den härna raketen :3freak. Man får väl anta att Ducati inte hade kunskaper eller resurser att tillverka sådan fashionabla attiraljer som långafflar till sina rejscyklar, för om de hade kunnat hade de väl använt dessa, på grund av dess utmärkta kurvtagningsegenskaper, eller?

attachment.php

Bifogat

• 800_6_small.jpg
    800_6_small.jpg
    140.3 KB · Visningar: 195

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Thunderace
blandade svar . jag älskar sporthoj men jag kan ej köra sakta ... när jag sätter mig på hojen så vill jag bara åka om allt som är framför mig vilket är kul, men jag har familj många ungar och vill köra hoj.... det blev en positiv överaskning när jag nu kört custom en vecka, gillar det .tyvärr är det för stora risker när man kör sporthoj . vissst en del kan glida med dom , det kan inte jag ....

ha det så bra alla mcåkare : :yoparty

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
LowFlyer skrev:
2268509 Bilden nedan visar en ung Mike Hailwood med ena riktiger långaffel Ducati från 1960, man kan ju bara himla med ögonen när man tänker på hur mycket snabbare han hade kört TT om han hade haft en riktig springer långaffel på den härna raketen :3freak. Man får väl anta att Ducati inte hade kunskaper eller resurser att tillverka sådan fashionabla attiraljer som långafflar till sina rejscyklar, för om de hade kunnat hade de väl använt dessa, på grund av dess utmärkta kurvtagningsegenskaper, eller?

attachment.php
Ähhh, den är Photoshoppad, det första egentliga alternativet till springers och girders kom först hösten -84 på en MZ 1250.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Glidare....shadow....långa framgafflar....fransar.... :confused: :va
Var tvungen att kolla att jag var inne på Sporthoj.com, trodde jag hade hamnat på gynekologstolar.com när jag såg alla inlägg. :3freak
Hujedinamej!!

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Jag började med custom, en Kawasaki VN 800. Köpte den nästan ny, 250 mil hade den gått typ. Hojen var ju livsfarlig...lite inspirerad körning i en kuva så antingen bottnade fjädringen eller så tog nån fotpinne eller sidostöd i asfalten... :näsblod Fy fan säger jag. Men kul att tvätta och putsa var den...men där slutar det roliga...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
noran67 skrev:
2267001 jag har gått över till ett lugnt mc åkande nu ,och jag ångrade inte bytet från sporthoj till custom honda shadow 1100.nu kan jag till och med njuta av naturen , med sporthojen såg jag inget utan det var full fart hela tiden.

ta det lugnt ute i trafiken......
Det ena behöver inte utesluta det andra. :)

Med två hojar kan man både äta kakan, och samtidigt ha den kvar.
Och om man inte absolut måste ha senaste årsmodellen, så blir det inte dyrare heller.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag måste ha en hoj som man man vara lite aktiv på. Sitter jag bara som en säck potatis i sadeln för länge blir jag stel och får ont. :tomten

Gabor

Guest
Mordecaien skrev:
2268213 Jag tänker inte föra diskussionen vidare efter detta, men jag tvivlar starkt på att du kört en hoj med springergaffel. Vi snackar alltså 60-70tal i tävlingar på slingriga vägar/banor, inte någon jävla stadstrafik. Ha även i åtanke att moderna gafflar inte fanns (eller fanns, men i hur stor utsträckning då?). Du kan nog fråga de flesta som körde hoj på 60-70talet om vilka hojjar som tog kurvorna bäst.
Framåt 80-talet kom dock de gafflar vi är vana att se som faktiskt ger lite dämpning i praktiken så det går bygga en kompakt hoj som inte studsar åt h-e i första bula.

Ett skrämmande fenomen är att många som ger sig in i diskussionen inte ens vet vad en springergaffel är (påstår inte att någon här inte vet det, men överlag).

Vet inte så mycket om hojar , men jag började köra mc 1974.... :7peta
Körde 76-77 en Ariel 500, med just springergaffel, Chopper dessutom , förlängt... :lol ...kul diskusion... :lol :rofl ..

Gabor

Guest
DaPirate skrev:
2269593 Glidare....shadow....långa framgafflar....fransar.... :confused: :va
Var tvungen att kolla att jag var inne på Sporthoj.com, trodde jag hade hamnat på gynekologstolar.com när jag såg alla inlägg. :3freak
Hujedinamej!!

Ta en sil å somna om :7peta , ingen snackar om fransar, bara du.
Ta av dig fransjackan å slappna av. Prova en Meanstreak, putta upp en skön puma och kör omkring en kväll så får du se om hon gillar det bättre än att sitt som en ostkrok på en R1.... hojen går att köra ganska snabbt med, och har både väghållning och bromsar som duger.
som sagt, bra komplement till sporthoj, det ena utesluter inte det andra, sluta hacka på de som kör annat än skrevraketer, Tupperwhere torpeder, osv

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Ett alternativ till sporthoj är att skaffa en oregbar räser o bara ha o köra på bana med. Den kan du ha stående bredvid Crusingmaskinen i garaget o vips, så har du dubbelt så mkt körglädje!

Kul att se att det finns alternativ när man tröttnar på sporthoj. :tummenupp Att glida på en sporthoj ger inte mkt mer än fel körställning...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Gabor skrev:
2269786 Ta en sil å somna om :7peta , ingen snackar om fransar, bara du.
Ta av dig fransjackan å slappna av. Prova en Meanstreak, putta upp en skön puma och kör omkring en kväll så får du se om hon gillar det bättre än att sitt som en ostkrok på en R1.... hojen går att köra ganska snabbt med, och har både väghållning och bromsar som duger.

Du vill vara avvikande men ändå höra till gruppen ?

njelger

Guest
Gabor skrev:
2269786 Ta en sil å somna om :7peta

Man märker att man inte är i Kansas (på SPORThoj reds anm.) längre när denna avslappnade inställning till droger dyker upp....

Gabor

Guest
Pejo skrev:
2269803 Du vill vara avvikande men ändå höra till gruppen ?

Har fler hojar , var inte orolig. :7peta

njelger skrev:
2269813 Man märker att man inte är i Kansas (på SPORThoj reds anm.) längre när denna avslappnade inställning till droger dyker upp....

Ironi, appropå avataren, till den som inte gillar att andra har fler intressen än en själv.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gabor skrev:
2267196 " det är inte vad du kör, utan hur du kör den "

Antar att du har god erfarenhet av att hantera " slädar".... :tummenupp.

Det finns en film upplagd om hur man kör släde, dom killarna kör ifrån ca 90 % av SH medlemmarna som kör bana med sina sporthojar...bara så du vet.
Kör numera Mean Streak, fick för mig att jag skulle köra lugnare.....lurad. :3freak ...

Har faktiskt provat ett flertal "slädar" För att nämna några, shadow 600, shadow 1100, V-rod, eliminator 600, och för vissa är det nog bra med cruisers, men för min del är det inget i dagsläget då jag har prioritet lättsvängd banhoj med kraft i motorn och fina gatkompromisser, det finns ju dock några man kanske skulle kunna tänka sig vissa "power crusiers" i framtiden, Mean streak som du kör(svågern har en så det blir nog provtur i år)v-max, Mt 01. Men tror själv att jag slutar med någon fin tourer som Hayabusan el vfr el dylikt, men man skall ALDRIG säga aldrig om något :hihi

Vill jag cruisa idagsläget, tar jag min 9 hk kinesscooter...den är faktiskt rätt kul med! Ialla fall till och ifrån jobbet...

Last edited:

njelger

Guest
Gabor skrev:
2269816Ironi, appropå avataren, till den som inte gillar att andra har fler intressen än en själv.

Ironi säger skenbart en sak, men menar egentligen motsatsen.

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Gabor skrev:
2269786 Ta en sil å somna om :7peta , ingen snackar om fransar, bara du.
som sagt, bra komplement till sporthoj, det ena utesluter inte det andra, sluta hacka på de som kör annat än skrevraketer, Tupperwhere torpeder, osv

är det för att någon jävla brud ska ha det bekvämt bakpå som man själv sitter som en säck potatis och fladdrar bakom styret?

i sånna fall behåller jag nog min XR där jag bara får åka själv.
meanstreak´n har jag iofs inte provat än... och skulle jag köra en glidare frivilligt igen så skulle det nog vara en sådan... men dom jag kört hitills.
vz800 vn800 vn1500 vn1600 mm har varit detsamma. svampiga och gungiga som min gamla citroen. vibrerar och rister, fartvinden mitt i bröstet. man sjunker ner och sitter krökt i ryggen och hänger bakom styret. resultatet blir att även en kille i min unga ålder får känningar av ont i ryggen efter några mil.

men meanstreaken kanske är bättre.....

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping