Jag hatar dom !!!!!

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
Lika mycket som trafikförsäkringen skulle kosta hos det DYRASTE försäkringsbolaget. Dvs jävligt mycket.

Yhep dyrt blev det =)

10 dagar oförsäkrat åkte man på! = 2000 yheeee :yoparty

hur kunde man komma förbi detta gick det med att båda parter skriftligt skriver till VV och säker att det blev missförstånd när vi skrev i pappren?

kommer det kosta han som säljde den någonting om man gör så här?

mvh

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
ska man skriva att man missat påställnings rutan?

man vill ju gärna komma undan 2k om man kan, lägger hellre dom på ett ryggskydd och brallor =)

att man inte kan komma ihåg va som gäller..:huvet

RobRas

Guest
Transportstyrelsen och tff är ett skämt! Gjorde ett ägarbyte på en motorcykel strax innan midsommar. Jag hade dock glömt att fylla i den där jävla koden från skattemärket och åtta dagar senare får man ett snigelbrev från transportstyrelsen att avställningen inte var genomförd. Tänkte inte så mycket på det och ställde av motorcykeln samma dag som brevet kom...

Idag kom det ett skitbrev från Tff åtta dagar för 2200 :mad: Ringde snällt till Tff och undrade lite men dom tyckte jag skulle ta det med Transportstyrelsen, så dom kunde ändra datumet. Ringde till dom och det var min skyldighet att "kryssa i att den skulle vara avställd" men dom har fan ingen skyldighet att berätta för mig att avställningen inte lyckades! Började fråga en massa men kärringen kom med med samma argument hela tiden. Fyfan säger jag bara..

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Va fan är trafikförsäkringsföreningen för jävla sossetrams???
Inga varningar, inga påminnelser bara en fet jävla räkning på flera tusen helt plötsligt.

Och vad är det man får "böter" för? Vad är det som kostar så jäääävla mycket pengar för staten?

Dom kan ju vara ganska bra att ha om du tex skulle bli påkörd av någon idiot som inte har någon försäkring på sin bil... Då blir den oförsäkrades bolag Trafikförsäkringsföreningen det bolag som ersätter dina skador på dig/din bil/mc...

Men ja, mer byråkratisk instans får man leta efter...

Edit.
Kan det finnas ett mer kostsamt och osmidiga rutiner för att ställa av och på hojen? Just ställa av går ju toksmidigt på internet, men när man ska ställa på den gör man det iofs lika smidigt, men sen... Först skickar de ett brev med info att den är i trafik och inbetkort på 50kr. Ett annat brev med ett tillfälligt skattekvitto och ett ytterligare brev med det riktiga skattekvittot. Alltså 3 snigelpostbrev varje gång man ställer på hojen. WTF :va :confused:

För det första, orka skicka ett tillfälligt skattekvitto. För det andra, orka skicka en faktura för varje gång och inte en per år, och för det tredje: Orka skicka brev.. Fan dra ett mail istället... Eller fan egentligen, orka behöva skrapa skattekvittot? Vad är syftet liksom? Att polisen enkelt och snabbt kan se att den är avställd eller har varit och är i väntan på det tillfälliga skattekvittot :D Sick sick imo.

Last edited:

RobRas

Guest
Dom kan ju vara ganska bra att ha om du tex skulle bli påkörd av någon idiot som inte har någon försäkring på sin bil... Då blir den oförsäkrades bolag Trafikförsäkringsföreningen det bolag som ersätter dina skador på dig/din bil/mc...

Men ja, mer byråkratisk instans får man leta efter...

Ja, jo men man ska väl för fan få välja bolag själv?! Okej, om det bara tar någon dag innan man får reda på att sitt fordon är försäkrat hos TFF. Men det ska väl inte behöva ta åtta dagar som i mitt fall?! Sinnessjukt...

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ja, jo men man ska väl för fan få välja bolag själv?! Okej, om det bara tar någon dag innan man får reda på att sitt fordon är försäkrat hos TFF. Men det ska väl inte behöva ta åtta dagar som i mitt fall?! Sinnessjukt...

Jo fast i det nämnda scenariot hade ju han ju inte valt något bolag alls ;) Men ja jag förstår dig. Drygt.

Ville bara upplysa om att de inte bara är jävliga, de kan ju va rätt bra att ha för dem som blir påkörda som sagt av nån idiot åker oförsäkrad och krockar med någon.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Det sjuka med TFF o deras "försäkring" är att det faktiskt ibland kan bli bliggare att köra med den än en riktig.

Kollade upp det nämligen då jag åkte på att betla nån sånn skit för nått år sen.
Permien för bil baserades då på typ
Man 18år, BMW M3, stockholm innerstad, pakering på gatan.
Det skulle resultera då kring 36k i trafikförsäkring per år via TFF.

hmmm ringer runt lite o kollar vad en trafikförsäkring skulle kosta för en släkting till mig som då var 18 , om man bodde i innerstan o parkerade på gaten med en ny Ferrari.
inte fan blev det endast några 36k i trafikförsäkring. Den billigaste jag hittade då (bortsett för Ferraris märkes försäkring) var på över 50k i trafik.

Nu kan det ju ha ändrats sen dess vad de baserar på.

Hmmm undrar vad de baserar hoj premien på?
Kanske bli bliigare för nån med värsting hoj o bor mitt i sthlm med TFF än med försäkringsbolag?

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Aprilia RSV Mille
Jag ringde till min polare på IF och försäkrade hojen i samma ögonblick som jag överlämnade pengar till säljaren. Mycket enkelt och man slipper överraskningar.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vid köp av bil/mc brukar jag ringa försäkringsbolaget och tala om för dom vilket reg nr försäkringen gäller och att försäkringen ska gälla från och med när fordonet reggas på mig.
funkar perfekt och det går att ringa flera veckor i förväg. på så sett slipper man krongel med tff om man skulle missa någon/några dagar hit eller dit.

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
vid köp av bil/mc brukar jag ringa försäkringsbolaget och tala om för dom vilket reg nr försäkringen gäller och att försäkringen ska gälla från och med när fordonet reggas på mig.
funkar perfekt och det går att ringa flera veckor i förväg. på så sett slipper man krongel med tff om man skulle missa någon/några dagar hit eller dit.

Ja exakt så man ska göra. Skulle det sen inte bli något köp så är det ju bara att ringa och annulera försäkringen från startdatumet...

Men det är många som inte tänker på det tyvärr...

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ja exakt så man ska göra. Skulle det sen inte bli något köp så är det ju bara att ringa och annulera försäkringen från startdatumet...

Men det är många som inte tänker på det tyvärr...

nej uppenbarligen så är det ej många som tänker så. men det är ju oerhört praktiskt och lätt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo fast i det nämnda scenariot hade ju han ju inte valt något bolag alls ;) Men ja jag förstår dig. Drygt.

Ville bara upplysa om att de inte bara är jävliga, de kan ju va rätt bra att ha för dem som blir påkörda som sagt av nån idiot åker oförsäkrad och krockar med någon.
Givetvis är det bra att tff finns, men... sättet som de tar in pengar på är helt sjukt. Det är inte de som tabbar sig att ställa av mc'n som är ute och kör på folk hej vilt och smiter från platsen. Med andra ord borde pengarna in via skatten eller något annat. Det är helt orimligt att en privatperson får "böta" för att en dator missar ett blyertskryss på ett papper.

Jag själv åkte på tff p.g.a. att folksam gav mig felaktiga uppgifter om en räkning. Jag fick direkta uppgifter om att INTE betala en räkning som det sen visade sig att jag skulle betala. Hopp hej sen va det bara betala "böter" för en mc som stod i ett garage och garanterat inte kunde skada någon annan.

Nä... lägg på avgiften på fordonsskatten istället, eller vad skulle hända om transportstyrelsen ändrade sina rutiner vilket gjorde att ett fordon automatiskt ställdes av om den inte hade någon trafikförsäkring? Jo tff skulle gå i konkurs och vi får betala iaf på ett eller ett annat sätt.

Ozzi

Guest
Det är inte första gången?!??...........Och du har inte lärt dig än...stackare.:D

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
by the way liksom.

ni som fått parkeringsskador med mera på era bilar/fordon och ej vet vem som gjorde det. ni kan ju med använda tff.
bara rapportera till tff och anmäl skadan så står dom för reparationerna. som sagt innan i tråden, tff är till för skador där man ej vet vem motparten är eller motparten är oförsäkrad för att 3é man ej ska bli lidande.

gäller alla skador ni fått på fordonet som ni ej själva varit vållande till.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tog över en bil från morsan mellan jul och nyår. 27/12 skrev i papperet och kryssade i rutan för avställning. 3/1 hade transportstyrelsen registrerat uppgifterna. Idag fick jag en faktura på 833kr för 8dagar.

Helt sjukt att man ska behöva hålla koll på sånt. Vem fan försäkrar en bil som ska man nyss skickan in papper på för avställning? Just det, INGEN! Därför gör dom såhär så att dom kan tjäna massa pengar. Fattar inte hur det kan vara lagligt? Skulle ett vanligt företag göra på det här viset så skulle dom ju bli utskrattad i rätten om dom verkligen trodde att dom skulle kunna lyckas med att kräva dom pengarna.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Tog över en bil från morsan mellan jul och nyår. 27/12 skrev i papperet och kryssade i rutan för avställning. 3/1 hade transportstyrelsen registrerat uppgifterna. Idag fick jag en faktura på 833kr för 8dagar.

Helt sjukt att man ska behöva hålla koll på sånt. Vem fan försäkrar en bil som ska man nyss skickan in papper på för avställning? Just det, INGEN! Därför gör dom såhär så att dom kan tjäna massa pengar. Fattar inte hur det kan vara lagligt? Skulle ett vanligt företag göra på det här viset så skulle dom ju bli utskrattad i rätten om dom verkligen trodde att dom skulle kunna lyckas med att kräva dom pengarna.

Förstår jag rätt om du gjorde ägarbyte och avställning på samma lapp? Det funkade inte för mig en gång. Hojen blev inte avställd och jag fick betala multum. Sånt borde dock gå att ringa och säga att man inte tänker betala, men det gjorde inte jag.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept