Jag hatar dom !!!!!

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
tobbeviking skrev:
Som sagt trista stålar att pynta, den hårda sanningen är nog den att det är mest dig själv du ska vara arg på :(
Men visst är saker ibland otroligt trista och byråkratiska, jag skulle heller inte bli glad över en TFF räkning om jag tror mig ha koll på prylarna....
Men som sagt trist läge, pynta och glöm.
Vi har juh hela den härliga säsongen framför oss!
( är det en Highland SM du köpt? )
Ngr djupa andetag och ett par :fyllisar och du är på banan igen :)
//Tobbe

Jo.. det är ju knappast hela världen men det är jävligt dåligt med info om Tff.
Många vet inte ens om att den finns och kanske vill renovera eller inte fått kortet än och väntar med att försäkra.
På körskolan sa dom ingeting om Tff bara att det va olagligt att köra utan försäkring och det kan ju lätt tolkas som :åka fast Utan hjälm=böter, utan försäkring=böter.
Hade inte blivit glad om jag var 18 år och det dimper ner en räkning för ett antal veckor på 140 spänn per dag.
Ganska fult när det rör sig om sånna summor dagligen.
Och VV borde inte va så sena med sina registreringar om dom har egna krav på att ägarbeviset skall va inne inom 10 dagar.
Surt sa räven !!
(japp!!)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag kan mkt väl förstå din frustration! Jag skulle förmodligen blivit lika less om det hänt mig.

( Åhhhh, får jag ta på dig...eller nä det vill jag inte :D Förgrymmat cool hoj!
en av mina drömleksaker kan jag avslöja :tummenupp )
//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Excalibur skrev:
Men om jag smäller med min hoj oförsäkrad måste det väl vara jag som får bötern och den andras reparationsskador?!?! eller...

TFF Går väl inte bara in och pyntar?

"När betalas ersättning?
Om ett oförsäkrat motorfordon orsakar en olycka behöver du som råkar ut för skada inte bli utan ersättning. Trafikförsäkringsföreningen reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet varit trafikförsäkrat.

Skador som det oförsäkrade motorfordonet orsakar på andra motorfordon eller annan egendom utanför det oförsäkrade motorfordonet ersätts. Däremot ersätts inte skador på det oförsäkrade motorfordonet eller egendom som transporteras med detta.

Personskador till följd av olyckan ersätts. Det gäller såväl förare som passagerare i inblandade motorfordon som cyklister och gående som skadas."

Gabor

Guest
ursäkta att jag var otydlig...helt rätt. allt ersätts av den orsakade fordonet från TFF.
Däremot ingen ersättning för Orsakande fordon.....sorry :Bugar

Peter Yamaha

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
Hayabusa
The Svånk skrev:
Någon som har något bra knep att bli av med Trafikförsäkrings föreningen :kocko ..
Köpte en hoj den 3/4 och tänkte försäkra den när bytet var registrerat så jag gick och vänta på att skiten skulle dimpa ner i brevlådan och idag den 19 fick jag det..Tyckte det tog lång tid men han jag köpte den av skulle skicka papprena när han löst in postväxeln (kanske va lat)!!
Ringde Bilregistret och fråga vilket datum som gällde och han sa att det va förvärvsdatumet som TFF gick på och ägar bytet var mottaget den 6/3 och dom hade inte registrerat det förän den 16/4 för dom hade så mkt att göra , dom lata äckliga jävlarna :kulspruta :kulspruta :kulspruta
Så om några dagar så kommer det nog en räkning på 2 papp :huvet
Så nån som har något knep eller dylikt för att slippa parasiterna !!
Har ju fan inte ens använt hojjen....

Nåt som är ännu tråkigare är att det inte är första gången :4skrika
Testat en brevbomb???

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
the svånk: det har inte alls med tråden att göra, men du har ingen bild på skönheten? vilken årsmodell är det?

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
Ballen skrev:
Finns ett sätt till som jag lyckats med ... Övertyga fsg bolaget att bakdatera försäkringen. De kommer säga det går inte... Men jag lovar det går ! Givetvis enklare om det är ett bolag du har tidigare relationer med....

Det är ju hur lätt som helst.....gör jag varje gång jag köper ett fordon

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
har du fått "böteslappen" svånko?`

Jag fick som sagt en på 840kr och när jag betalat in den via internetbanken så ska jag ta och klippa bort alla nummer o skit på den,torka mig i röven med den och returnera den.

här e en bild på the_svånks motard btw,grann? ja

Bifogat

• lander.jpg
    lander.jpg
    114.5 KB · Visningar: 71

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
Är det så j....a svårt dutumet man skriver på ägar bytes lappen är det datum som gäller för ägar bytet!!!!!

och du(ni) kommer vara förbannat glada att TFF har försäkrat fordonet den dag ni kör på någon så personen i fråga blir invalid, för hade dom inte gått in med försäkring då så hade ni fått en skuld som ni fått leva med resten av livet.

och det är ingen böter ni får betala det är en försäkrings premie!!

"Vid påställning krävs att ägaren har en trafikförsäkrin för fordonet"
står att läsa på reg beviset precis till vänter om av/på ställnings rutan
DÄR HAR DU DIN PÅMINELSE DU GNÄLLER OM

/Mattias

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
LUNKEN skrev:
Är det så j....a svårt dutumet man skriver på ägar bytes lappen är det datum som gäller för ägar bytet!!!!!

och du(ni) kommer vara förbannat glada att TFF har försäkrat fordonet den dag ni kör på någon så personen i fråga blir invalid, för hade dom inte gått in med försäkring då så hade ni fått en skuld som ni fått leva med resten av livet.

och det är ingen böter ni får betala det är en försäkrings premie!!

"Vid påställning krävs att ägaren har en trafikförsäkrin för fordonet"
står att läsa på reg beviset precis till vänter om av/på ställnings rutan
DÄR HAR DU DIN PÅMINELSE DU GNÄLLER OM

/Mattias

Om jag skulle bli påkörd av nån som körde oförsäkrat skulle jag hellre vilja att han hade skulder hela livet :kocko
Vid påställning ja , En extra ruta att fylla i försäkringnr för köp av påställt fordon hade räckt för att slippa missförstånd .
Och det står fortfarade inte något om Tff nån stans om du inte går in på deras hemsida.
Krävs och måste ,man får inte gå mot röd gubbe heller , det står inget om nån påföljd överhuvudtaget.
Propagerar inte för att köra oförsäkrat utan ett fult sätt att kräva pengar pga bristande info....

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Har också haft med den föreningen att göra. Riktigt otrevlig förening även om existensen är försvarbar. De borde dock verkligen se över sina rutiner och omedelbart meddela en ny ägare att fordonet ifråga inte är försäkrat. Hade länge lust att skicka nåt stort och tungt genom rutan deras på dåvarande tillhåll på Tegeluddsvägen i Sthlm.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Olzki skrev:
De borde dock verkligen se över sina rutiner och omedelbart meddela en ny ägare att fordonet ifråga inte är försäkrat.

Hur skulle det gå till utan att du är oförsäkrad under tiden pappret är påväg till bilregistret?
Kan hålla med om att det vore bra om det stod en rad eller två om att TFF går in om inte giltig trafikförsäkring finns, men lösningen att dom skickar ut en "påminnelse" gör juh att man kör oförsäkrat 2-3dagar (normal postgång ).
//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
tobbeviking skrev:
Hur skulle det gå till utan att du är oförsäkrad under tiden pappret är påväg till bilregistret?
Kan hålla med om att det vore bra om det stod en rad eller två om att TFF går in om inte giltig trafikförsäkring finns, men lösningen att dom skickar ut en "påminnelse" gör juh att man kör oförsäkrat 2-3dagar (normal postgång ).
//Tobbe

Trafik försäkring borde ingå i bilskatten då hade det aldrig blivit några problem med det.
Skatten får du ju en räkning på och har minst en månad på dig att pröjsa , om inte får man en påminnelse och Tff kan kräva in sin skuld med gott sammvete.
Konkuransen skulle blivit hård för försäkringsbolagen för att få det kontraktet=billigt !!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:
Trafik försäkring borde ingå i bilskatten då hade det aldrig blivit några problem med det.
Skatten får du ju en räkning på och har minst en månad på dig att pröjsa , om inte får man en påminnelse och Tff kan kräva in sin skuld med gott sammvete.
Konkuransen skulle blivit hård för försäkringsbolagen för att få det kontraktet=billigt !!

Det där är kanske en schysst ide, problemet är väl att det kanske inte gynnar konkuransen?
Men helt klart en god ide!
Då behöver man bara ta reda på om skatten är betald.
//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
tobbeviking skrev:
Det där är kanske en schysst ide, problemet är väl att det kanske inte gynnar konkuransen?
Men helt klart en god ide!
Då behöver man bara ta reda på om skatten är betald.
//Tobbe

Det är ju de det gör om försökringsbolagen tävlar om ett xårskontrakt.
Men VV är väl statligt så dom ger väl sig själva monopol.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:
Det är ju de det gör om försökringsbolagen tävlar om ett xårskontrakt.
Men VV är väl statligt så dom ger väl sig själva monopol.
Det var just monopolet jag var rädd för...Vilket inte alls skulle gynna oss fordonsägare.
Du kan juh tänka dig vad som händer om Miljöpartiet får tag i VV:s regelbok och prissättning :gnissla

//Tobbe

arkper

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Hoj
2003, Zuzuki, GSX
Sjukt

Hela systemet är SJUKT. TFF är inte en myndighet liknande Vägverket, utan en förening som ägs av Försäkringsbolagen och har således en strävan att vinstmaximera sin verksamhet för sina ägares räkning. En förening har nästan inget ansvar, i vart fall inte så som en privatperson eller ett bolag har.

När nya lagen kom till lobbade säkert försäkringsbolagen hårt hos regeringen för att få igenom för dem gynnsam lagstiftning.

Det finns HD-dom på att om man kan bevisa att fordonet varit i ej körbart skick så behöver man inte betala. Det är användningssättet som skall avgöra premien och ett fordon som körs har ju ett helt annat användningssätt än ett fordon som är nedplockat eller garageställt. Men det gäller att kunna bevisa det.

En mamma i Småland med en Toyota som hon kör några hundra mil om året måste betala en "straffavgift" på ca 74:-/dag, men en 18-åring med en BMW-värsting i Stockholm som kör tio gånger så långt bara 7:- eftersom båda betalar samma avgift. Klandra inte TFF eller domstolen för det utan era riksdagsmän som tryckt på sina 'ja'-knappar för en så idiotisk lag undertecknad år 1999 av Laila Freivalds (s).

En skrev "Inga varningar, inga påminnelser ...". Självklart, de tjänar ju på det.

Så här skriver HD i dom NJA 2005 s. 324 sista stycket: ”Det står klart att schabloniseringen av trafikförsäkringsavgiften i många fall medför avgifter som i jämförelse med relevanta trafikförsäkringspremier framstår som mycket höga. Det framgår dock av förarbetena att detta är ett inte oförutsett resultat. Det bör ankomma på lagstiftaren att överväga en ordning som innebär mer nyanserade beräkningar av avgifternas storlek och inte vara en uppgift för rättstillämpningen att dämpa verkningarna av nuvarande ordning.”

Sedan skall ni också veta att det i förarbetena till lagen inte står ett enda ord om fordon som inte brukas men av misstag ej avställts. Den mycket vanliga situationen har lagstiftarna helt försummat.

Ni bör genom föreningen gå samman och uppvakta regeringen för att få bort eländet. Dessutom skall ni veta att TFF själva inte följer lagen. Där står det tydligt att det är användningssättet som är avgörande för avgiften. Men TFF struntar i det och tar betalt efter 'Avgiftsgrupp' i stället för användningssätt.

Avgiftgrupperna är så konstruerade att de ger maximala intäkter. Så här går det till. Någon av de mer än 50 försäkringsbolagen sätter en tariff skyhögt över alla andra. Den tariffen + 10% blir den avgift som TFF begär oberoende av användningssätt. Givetvis finns det inget fordon försäkrat till den höga tariffen, för vem vill försäkra i det bolag som är dyrast?

Jag råder er två saker:
att alltid begära domstolsprövning eftersom det är det verkliga användningssättet som skall vara avgörande och inte 'avgiftsgrupp' som TFF försöker hävda, HD dom T 4000-02. Men det gäller att kunna bevisa att hojen ej körts, annars har ni ingen framgång.
att kontakta en riksdagsman (borgerlig eftersom vi har en borgerlig regering nu) som är villig att skriva en motion om att få en rimligare lag.

/LC

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...