Jag hatar dom !!!!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
The Svånk skrev:
Håller med dig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har en ide om en ny förening vi kan starta :fyllisar Tv licens föreningen !
Alla som köper ny tv eller mottagare måste betala tvlicensen från den dan dom köper den.
Annars så tar vi en avgift på 200 spänn per dag ,fast det säger vi inget om.
Fan va kosing det hade blivit ,kanske nästa grej för Göran och gänget.

Det enda demokratiska med Sverige är att vi kan välja diktator var 4:år :arsele
Dax att vakna nu!
Med fordonet fins risken att du sitter o kör oförsäkrat om än av misstag, vad händer om du råkar i en olycka?
TFF försäkrar dig alltid när fordonet är påställt helt enkelt, så en olycka är försäkrad.
En TV kan knappast ställa till med så mycket olyckor och är ju inte alls samma sak imho.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
The Svånk skrev:
...
Har en ide om en ny förening vi kan starta :fyllisar Tv licens föreningen !
Alla som köper ny tv eller mottagare måste betala tvlicensen från den dan dom köper den.
Annars så tar vi en avgift på 200 spänn per dag ,fast det säger vi inget om.
Fan va kosing det hade blivit ,kanske nästa grej för Göran och gänget.
...

Det behöver du inte fundera på. Till slut inser våra hjärndöda politiker det självklara och betalar TV-licensen med skattemedel. Så att alla betalar och inte bara de ärliga.

Men vad skiljer din ide mot dagens system? Om dom sätter dit dig för fusk med licensen så är det dryga böter. Nu vet du det.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Visst är det trist med Tff räkningar, därför har jag sett till att inte få ngn.
Senaste fordonet jag köpte var hojen, jag ringde trygg hansa en vecka innan ställde försäkringen i "vila" på kvällen när jag skrivit på ägarbytet så ringde jag och talade om att jag var ägare.
Hojen var med andra ord inte utan försäkring 10 min ens.
Man blir upplyst om detta just när man tar körkort, glömma kan vi alla men jag har alltid sett till att ha ngn med mig när jag köper ett fordon så att man har ett vittne som sett att ägarbytet skett.
På såvis står inte endast ord mot ord i en eventuell mygling av säljaren ( om det nu hjälper, men det känns bättre iaf )
Tff är inte sossar som ska skicka ut påminnelser som ökar kostnaderna ännu mer, jag tycker det är trevligt att dom finns så man slipper stämma en fattig knarkare på stålar han inte har, när han satt sin oförsäkrade rishög i sidan på min.
//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Chrille skrev:
Allal kan göra misstag, men vem är det som inte har försäkrat din bil? De odugliga djävlarna på vägverket eller du som är skyldig enligt lag att ha ett påställt fordon trafikförsäkrat?

Ägde inte mc officellt förän den 16 ,samma dag som jag försäkra den ,så mc:n har aldrig varit oförsäkrad egentligen !!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:
Ägde inte mc officellt förän den 16 ,samma dag som jag försäkra den ,så mc:n har aldrig varit oförsäkrad egentligen !!
Var det den 16:e ni skrev på pappret?
För det är det datumet som ni skriver som gäller, det är juh då du tar över ansvaret för fordonet.
//Tobbe

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
tobbeviking skrev:
Visst är det trist med Tff räkningar, därför har jag sett till att inte få ngn.
Senaste fordonet jag köpte var hojen, jag ringde trygg hansa en vecka innan ställde försäkringen i "vila" på kvällen när jag skrivit på ägarbytet så ringde jag och talade om att jag var ägare.
Hojen var med andra ord inte utan försäkring 10 min ens.
Man blir upplyst om detta just när man tar körkort, glömma kan vi alla men jag har alltid sett till att ha ngn med mig när jag köper ett fordon så att man har ett vittne som sett att ägarbytet skett.
På såvis står inte endast ord mot ord i en eventuell mygling av säljaren ( om det nu hjälper, men det känns bättre iaf )
Tff är inte sossar som ska skicka ut påminnelser som ökar kostnaderna ännu mer, jag tycker det är trevligt att dom finns så man slipper stämma en fattig knarkare på stålar han inte har, när han satt sin oförsäkrade rishög i sidan på min.
//Tobbe

Men varför, varför, varför kan dom inte skicka en varing eller påminnelse innan räkningen kommer?
Ex. Om du inte betalt inom 5 dagar kommer en påminnelse, betalar man inte denna inom låt oss säga 7 dagar får man en böter på det totala beloppet från dag ett.... Helt fair för min del...

ALLA kan ju göra misstag, eller kan det ju strula på annat sätt (som ett antal personer har givit exempel på här), eller så kanske man är ovetande. Hur som helst, om man nu är en helt fair förening och bara vill väl, varför kan man då inte skicka en påminnelse eller varning först?

Och skit i allt sossesnack-trams det är bara ironi för att jag personligen inte tillhör den sidan av politiken...

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
tobbeviking skrev:
Var det den 16:e ni skrev på pappret?
För det är det datumet som ni skriver som gäller, det är juh då du tar över ansvaret för fordonet.
//Tobbe

Nej det var den 3:e ,och den gammla ägaren har egentligen ansvaret för fordonet tills den dagen det registreras (sjukt nog).

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
The Svånk skrev:
Nej det var den 3:e ,och den gammla ägaren har egentligen ansvaret för fordonet tills den dagen det registreras (sjukt nog).

Vaddå sjukt nog? Vem säger att den gamle ägaren är ansvarig under de dagar som VV lleker med dina papper?? Detta var helt nytt för mig.....

Du köper bilen och får med dig ett daterat kvitto på att bilen är din. Den förre ägaren har ett daterat ägarbyte. och kanske en kopia på kvitton. Det finns alltså inga tvivel om vem som är ägare när. Varför ska den förre ägaren försäkra din bil?

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Chrille skrev:
Vaddå sjukt nog? Vem säger att den gamle ägaren är ansvarig under de dagar som VV lleker med dina papper?? Detta var helt nytt för mig.....

Du köper bilen och får med dig ett daterat kvitto på att bilen är din. Den förre ägaren har ett daterat ägarbyte. och kanske en kopia på kvitton. Det finns alltså inga tvivel om vem som är ägare när. Varför ska den förre ägaren försäkra din bil?

Skall leta reda på vad jag läste det !! men det gällde tydligen pböter och dyl också..
Säger inte att det inte går att bevisa med kvitton men det kan nog bli en jävla tvist om man skulle ha otur..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:

Ok, jag har alltid utgått från att jag är ägare from det datum parterna kommit överens om.
För skulle det vara anorlunda innebär detta i praktiken att när jag köpte min hoj, så ägde butiken den fast den stod hemma hos mig.
Jag ska ta och luska lite i detta tror jag. Vägverket har juh våryra på andra fronter så detta kanske med är ändrat?
//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
FEl av mig !!
"Anmälan måste komma in till Vägverket inom tio dagar från överlåtelsen. Annars kommer den nya ägaren att registreras som ägare först den dag anmälan kommer in och registreras. Det innebär att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet är genomfört, och har då ansvar för trafikförsäkring, fordonsskatt och eventuella parkeringsavgifter."

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Excalibur skrev:
Och skit i allt sossesnack-trams det är bara ironi för att jag personligen inte tillhör den sidan av politiken...

Sossar eller inte, skiter i politiken i detta....men det var du som började :arsele * 5åringsmodd av* :D
Visst kan man tycka att man bör få en "tillsägelse" eller info, men mkt här i världen "bara är" och skulle alla instanser, företag osv behöva skicka ut förvarningar om eventuella regelbrott så skulle dom inte få göra annat.
Man skulle förmodligen inte få betala mindre dom gånger det skiter sig dylikt detta fallet.
Faktum är att man redan blivit informerad genom körskolan tex.
Skulle tippa på att ingen som har körkort undgått att man är skyldig att ha trafikförsäkring.
Sedan att det kan bli fel och missförstånd osv det kan jag förstå.
Men har man åkt på detta en gång tidigare, hur kan man undgå att kolla upp hur det verkligen ska vara nästa gång?
//Tobbe

HanneZ

Guest
Det som skrivs på pappret gäller inte alltid, t.ex. om det lämnas in 10 dar efter datumet på pappret så gäller istället den dagen som pappret registrerats. Se därför alltid till att skicka in pappret själva om du säljer en hoj som är påställd. Annars kanske du tar bort försäkringen o sen skiter/glömmer ägaren att skicka in pappret och då är det du som får pröjsa!

/ Hannes

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:
FEl av mig !!
"Anmälan måste komma in till Vägverket inom tio dagar från överlåtelsen. Annars kommer den nya ägaren att registreras som ägare först den dag anmälan kommer in och registreras. Det innebär att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet är genomfört, och har då ansvar för trafikförsäkring, fordonsskatt och eventuella parkeringsavgifter."

Det är väl därför man är så noga som säljare att lägga lappen på lådan fortare än fort.

//Tobbe

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
tobbeviking skrev:
Men har man åkt på detta en gång tidigare, hur kan man undgå att kolla upp hur det verkligen ska vara nästa gång?
//Tobbe

Försäkrade nån vecka efter jag fått papprena så jag visste att jag va sen.
Det var bara några hundra så jag kollade inte upp det så mkt.
Vet också att man skall ha försäkring men trodde som sagt från, det att man är registrerad som ägare till fordonet.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
The Svånk skrev:
Försäkrade nån vecka efter jag fått papprena så jag visste att jag va sen.
Det var bara några hundra så jag kollade inte upp det så mkt.
Vet också att man skall ha försäkring men trodde som sagt från, det att man är registrerad som ägare till fordonet.

Som sagt trista stålar att pynta, den hårda sanningen är nog den att det är mest dig själv du ska vara arg på :(
Men visst är saker ibland otroligt trista och byråkratiska, jag skulle heller inte bli glad över en TFF räkning om jag tror mig ha koll på prylarna....
Men som sagt trist läge, pynta och glöm.
Vi har juh hela den härliga säsongen framför oss!
( är det en Highland SM du köpt? )
Ngr djupa andetag och ett par :fyllisar och du är på banan igen :)
//Tobbe

Gabor

Guest
:fatta! igen...ägarbyte sker när registreringsbeviset undertäcknas av både gamla och nye ägaren, datum för ägarbyte är för bådas säkerhet den dag då det verkliga bytet sker.
När pengar och nycklar byter ägare, den sekunden det är klart är den nye ägaren skylldig att ha en gällande trafikförsäkringom han ska omgående bruka fordonet på väg.
Gamla ägaren är helt ersättnings befriad om det skulle hända något vid nästa korsning 23 sekunder senare.
Om nu parterna istället kommer överens om att sätta fram datumet en eller två dagar är upp till den gamla ägaren......då gäller hans försäkring fram till dess.
Försäkringen kan inte sägas upp för bilregistret och FB samarbetar och FB får en blänkare om att ett ägar byte skett visst datum, då upphör gamla försäkringen att gälla och den nya ägaren ska redan ha löst en gällande försäkring om han vill bruka fordonet.
Jag har kollat detta noga efterssom jag själv råkade ut för att en som köpt min hoj bara 2 timmar senare fick sin nyinköpta hoj totalskrotad av gaskåt kompis som den nya öägaren till pucko lånade ut sin hoj till.
Den storyn finns att läsa under försäkrings forumet.
Gisa vems försäkring gällde då... :va
Just det, INGEN alls.
Min slutade att gälla när han gav mig pengar, han fick nyckel.
Mc var vid olyckstillfället oförsäkrad, ingen trafik, ingen vagnskada......vem får betala ???? gissa själva

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
tassen skrev:
:fatta!
Gisa vems försäkring gällde då... :va
Just det, INGEN alls.
Min slutade att gälla när han gav mig pengar, han fick nyckel.
Mc var vid olyckstillfället oförsäkrad, ingen trafik, ingen vagnskada......vem får betala ???? gissa själva
Men om jag smäller med min hoj oförsäkrad måste det väl vara jag som får bötern och den andras reparationsskador?!?! eller...

TFF Går väl inte bara in och pyntar?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Excalibur skrev:
Men om jag smäller med min hoj oförsäkrad måste det väl vara jag som får bötern och den andras reparationsskador?!?! eller...

TFF Går väl inte bara in och pyntar?
Tff betalar vad din trafikförsäkring hade täckt, iaf vad jag förstått.

//Tobbe

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...