Jag körde omkull igår som den nybörjare jag är...

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Tips på hoj med ABS önskas. Har kollat på Kawasaki er6 men den är för liten att köra upp på, måste ha minst 700cc och 35 kw för att ta A kort

:D
Bara att hoppa upp på hästen igen! Denna gången kommer du förmodligen vara lite rädd för att gå omkull och då kanske köra mycket försiktig.

Vad för ställ hade du? Mitt ställ höll förvånansvärt bra när jag drog omkull i 80km/h, stukad fot och hand däremot blev det. :näsblod

Jag hade allväderställ, jackan trasades sönder på armarna, måste ha åkt med utsträckta armar framför mig, hjälmen fick inte en repa

Jag stukade tummen, blev mörbultad och fick ont i hälen som hojen ramlade på

Last edited:

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Tips på hoj med ABS önskas. Har kollat på Kawasaki er6 men den är för liten att köra upp på, måste ha minst 700cc och 35 kw för att ta A kort

Jag hade allväderställ, jackan trasades sönder på armarna, måste ha åkt med utsträckta armar framför mig, hjälmen fick inte en repa

Okej det förklarade saken, jag hade ett delat skinställ. Min hjälm klarade sig också utan repa! Handflatorna tog första smällen sen gled/rullade jag en bit!
Lycka till med hoj köpandet!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Köp ett ställ från tyskland för ca 5-6k så klarar du ialf att glida ca 100meter, sen att en tjej i skinnställ är inte så dummt.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

Kawasaki Z 750 ABS 2007 - är en kanonrolig hoj med massor av körglädje. Prova om du kan sitta på den. Jag kan lova att du inte kommer att ha tråkigt på den (106 Hk) och fina väg och kurv egenskaper.

Förövrigt används hojen av många trafikskolor.

personligen använder oftast skinnställ när jag kör gata samt bana.

Det är endast när det regnar eller är kallt som jag kör med textil på gata

Skönt att du inte bröt någon ben/arm.

Förövrigt verkar inte XV 750 glidare vara någon bra övningshoj när det gäller manöver/balans prov m.m.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Köp ett ställ från tyskland för ca 5-6k så klarar du ialf att glida ca 100meter, sen att en tjej i skinnställ är inte så dummt.

Tyvärr är risken rätt stor att man har blivet uppbromsad av något hårt föremål långt innan 100 m när det gäller gat/vägkörning. Det är nog bara bana typ Anderstorp där "långgliding är möjlig.

Last edited:

Weezy

retard
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
r6 - 03
sen att en tjej i skinnställ är inte så dummt.

såg en tjej idag på sveavägen på en grön kawa.. :kär

om du ska köpa nytt skinnställ passa på och åk till lelles nu.. de har rea på utvalda ställ.. du kan tex få förra säsongens arlen ness för 5000kr.. kostat 9k förut.. finns massa att fynda där..

sen upp på hoj jäveln igen va inte rädd.. jag gjorde samma vurpa jag med när jag övade för uppkörningen.. bara upp igen och köra...

lycka till :)

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tyvärr är risken rätt stor att man har blivet uppbromsad av något hårt föremål långt innan 100 m när det gäller gat/vägkörning. Det är nog bara bana typ Anderstorp där "långgliding är möjlig.
Chansen finns dock att att det går alldeles utmärkt att glida, så varför chansa.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Fundera först ut vilken hoj typ som vill ha innan du köper ställ. Ett Arlen Ness "raceställ" ser ju inte så kul ut på en glidare. Men kan bli pefekt på en Kawa Z 750

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Känner du att det av någon anledning inte funkar med tung hoj p.g.a ditt knä. Så kan du köra upp på en strypt Kawa ER 6 abs. Då får du körkort för mellanklass max 25 KW (34 Hk). Ditt begränsade KK kommer efter två år automatiskt att gälla för tung MC (obegränsad effekt). Kanske inte så kul lösning men en variant som funkar.
Att strypa en ER 6 kostar c:a 2000-2500:- och den är lätt att återställa till fulleffekt efter två år.

Last edited:

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Fy sjutton... jag har precis börjat övningsköra och nu blir man lite småskraj när man läser om alla vurpor. Har kört cross i många år så man är väl van att klota och att saker går sönder både på hoj och kropp. Men att vurpa på asfalt känns jävligar på alla sätt och vis... Huga, hoppas man klarar sig.

Kneedrag

Guest
Kan förstå att du blev skärrad, men försök att öva bromsningar så fort du kan igen annars blir det jobbigare ju längre tiden går.

Se det så här. Det är den absolut bästa erfarenhet du fått , tänk om det hänt i trafiken eller på någon kurvig väg. Övningsområdet är det bästa stället att lära sig på hur man inte ska göra.

lär dig känna var "gränsen" går , släpp bromhandtaget om du märker att du låser framhjulet med än gång. Bromsa igen fast mjukare. Jag gjorde samma fel som du under min övningstid, rita fint svart sträck med framhjulet. Dratta nästan omkull men klara mig turligt nog.

Lycka till och ge inte upp
Edit: Skaffa skinnställ , finns inget som skyddar lika bra är min åsikt

Tack alla för peppning! Måste erkänna att jag är fortfarande skärrad, en tumme är stukad, muskelbristning i en överarm och i en lårmuskel, ont i en häl eftersom hojen klämnde fast foten, megablåmärke på en vad.

Tankarna på att byta till en hoj med ABS finns. Men vilka hojar har det? Jag åker Virago nu eftersom den är låg och lättkörd. Jag har ett skadat knä från en ridolycka så jag kan inte åka på för hög "moppe"

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...