Jag kan inte bestämma mig ny supernaken cykel :).

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Förbaskat!
Det är en hojj jag måste provköra då! :).
Men tack för informationen.
Jag har på känn att det är en riktigt fin hojj!
Plus så ser den ju så jäkla rå ut!
Riktigt fint med justerbar fjädring någonting som tex CB1000 inte har.

Den ser jäkligt snabb ut på bilden :).

Köp en välutrustad begagnad, helst S modellen med öhlinare och traction control, så får du mycket hoj för pengarna.

Om det sitter Termi på så ska även ECUn vara bytt till race version (de säljs tillsammans).

Luta dig tillbaka så rullar den på bakhjulet hur långt som helst...

Kamremmar ska bytas vartannat år, men det klarar du själv med lite hjälp här.


dfbac65e2a5fe207dfd96d504352b412.jpg


c33d72adcfd30e2bac1966e8286609f1.jpg


e606b48bbe25d3f59ef5ef1ce327871b.jpg


78f581f54cc003da21fbef718154454e.jpg


88b7799d5a3dd6389c3cb47b0c7bc3c1.jpg


dc284832f023b1c04786c23959f776b5.jpg


6d1946dd4261094691c69f8ddc678aa9.jpg


1d5c56f1d968312f170536b97d59147c.jpg


54178923e5958e3e1c38a60bf6b05e92.jpg
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Köp en välutrustad begagnad, helst S modellen med öhlinare och traction control, så får du mycket hoj för pengarna.

Om det sitter Termi på så ska även ECUn vara bytt till race version (de säljs tillsammans).

Luta dig tillbaka så rullar den på bakhjulet hur långt som helst...

Kamremmar ska bytas vartannat år, men det klarar du själv med lite hjälp här.

Hur är det med reservdelar?
Är dom svindyra?

Någon speciell årsmodell man ska satsa på eller är alla lik och ingen uppdatering har gjorts?
 

BMP

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Ort
Klippan
Hoj
Black ninja
Hur kan man välja att ha en sådan konstruktion som kräver byte av kamremmar vartannat år?:va
Är det så på alla ducatis modeller?

Tycker bara att det är ett dumt designval då både pengar och tid måste läggas på något man skulle lätt kunna slippa med en mer genomtänkt design. Jag har kört Kawasaki i 3 år och aldrig behövt bry mig om kamremsbytte. Fast det är kanske inte så konstigt då italienarna verkar inte bry sig så mycket om hur praktiska saker och ting blir så länge dom bli snygga :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hur kan man välja att ha en sådan konstruktion som kräver byte av kamremmar vartannat år?:va
Är det så på alla ducatis modeller?

Tycker bara att det är ett dumt designval då både pengar och tid måste läggas på något man skulle lätt kunna slippa med en mer genomtänkt design. Jag har kört Kawasaki i 3 år och aldrig behövt bry mig om kamremsbytte. Fast det är kanske inte så konstigt då italienarna verkar inte bry sig så mycket om hur praktiska saker och ting blir så länge dom bli snygga :)

Mindre rullmotstånd = mindre effektförlust.

Kör du en Volvo 240 eller en racehoj?

Kamremmarna går på knappt en tusing och bytet lika mycket (på en liten verkstad) om man inte gör det själv.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Efter att ha läst din åsikt om respektive ovannämnda hoj, skulle jag välja denna:

Triumph Speed Triple R

Provsatt denna, kommer att provköras!

För att:
Men den kändes verkligen rätt när jag bara provsatt.
Den ser väldigt förfinad ut med sina led blinkers, kolfiber framskärm frästa kronor osv.
Ruskigt fin!

Detta går fetbort, då det låter som att du tycker att det är bedrövligt att betala samma premie som för dom motorstarkare hojarna.
Men försäkringen är den samma som dom starkare cyklarna Tuono och Speeden ligger likt. KTM den är dyr!"

Conclusion

Det är A och O att hojen känns "rätt" när du sitter på den. Det är en utmärkt början för att du skall njuta och kunna nyttja hojen optimalt. Att hojens linjer/form tilltalar dig, är bara att gratulera!!

Känner du dig forfarande osäker med alla råd/tips du har fått så ta det bara lugnt.

Nyckeln till framgång är inte att vara envis, ha självdisciplin, utan det är att ha TÅLAMOD.
 

BMP

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Ort
Klippan
Hoj
Black ninja
Jag kör en zx10-r 2008 och har inte en aning om det är kamrem, kedja eller något annat på min hoj faktiskt.
Mekar inte själv och lämnar alltid in det på en verkstad jag litar 100% på. Det jag vet är att jag aldrig betalt för något kamremsbytte iaf:). Hojen har gått 3700 mil.
Det jag reagerad på, precis som KentRobin påpekade, är att om det finns andra lösningar som är mer eller mindre underhållsfria varför väljar man inte dom.
Vad jag vet (kanske har fel här, som sagt mekar inte själv) i en bil med kamrem måste man inte bytta det förrän 10000+ mil så det låter konstigt med att vara tvungen att byta det vartannat år när man egentligen kör så mycket färre mil per år med en hoj i sverige jämfört med en bil.

Kan dock inte diskutera att Ducati har riktigt snygga hojar. Det är inte det som är poängen här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en zx10-r 2008 och har inte en aning om det är kamrem, kedja eller något annat på min hoj faktiskt.
Mekar inte själv och lämnar alltid in det på en verkstad jag litar 100% på. Det jag vet är att jag aldrig betalt för något kamremsbytte iaf:). Hojen har gått 3700 mil.
Det jag reagerad på, precis som KentRobin påpekade, är att om det finns andra lösningar som är mer eller mindre underhållsfria varför väljar man inte dom.
Vad jag vet (kanske har fel här, som sagt mekar inte själv) i en bil med kamrem måste man inte bytta det förrän 10000+ mil så det låter konstigt med att vara tvungen att byta det vartannat år när man egentligen kör så mycket färre mil per år med en hoj i Sverige jämfört med en bil.

Kan dock inte diskutera att Ducati har riktigt snygga hojar. Det är inte det som är poängen här.

Som nämnts tidigare så har remmar lägre effektförluster än kedjor. Och med mindre remmar blir det mindre förluster. Om motorn är byggd för att optimera effektuttaget, vilket sporthojsmotorer ofta är så är det ju inte så värst konstigt om man väljer delar med lägre effektförlust.
Kamkedjorna behöver ju bytas de med, även om det är mycket längre intervaller på sådana. Oftast långa nog för att någon ska ha lyckats skrota hojen innan det är dags.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu har jag ju inte testat allt för mycket i mitt liv.

Och av dom du anger har jag bara testat nya Speed Triple när Northbike hade provkörning. Ruggigt! besviken på bromsarna på den hojen. Den bromsade väl men väldigt vad mycket kraft man måste lägga på det.. Kanske är bortskämd med 990in?
Så mitt tips är helt enkelt att prova den innan du köper en...
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Varför inte en Monster 1200 S? Öhlinare fram/bak,bromsar direkt från 1199 Panigale osv. Provkörde en i förra veckan och blev rejält förälskad. Vacker är den också. 14_Ducati_Monster_1200S_23.jpg
 

BMP

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Ort
Klippan
Hoj
Black ninja
Som nämnts tidigare så har remmar lägre effektförluster än kedjor. Och med mindre remmar blir det mindre förluster. Om motorn är byggd för att optimera effektuttaget, vilket sporthojsmotorer ofta är så är det ju inte så värst konstigt om man väljer delar med lägre effektförlust.
Kamkedjorna behöver ju bytas de med, även om det är mycket längre intervaller på sådana. Oftast långa nog för att någon ska ha lyckats skrota hojen innan det är dags.

Ok. Så det finns alltså en poäng med att välja kamrem framför kedjan. Frågan är bara om det inte är bättre att leva med en liten effektförlust när man ändå har effekt så att det räcker i de flesta sporthojar (jag vet att man alltid vill ha mer effekt ändå :)) och spara pengar på underhåll i stället. Man lägger redan alldeles för mycket pengar på försäkring:huvet, service osv när man har en sporthoj som ni alla säkert vet. Eller det kanske är bara jag som är snål :tungan
Tack för att ni delar med er av era kunskaper till en mekanisk okunnig person. Och lycka till till TS med att hitta en supernaked hoj.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur är det med reservdelar?
Är dom svindyra?

Någon speciell årsmodell man ska satsa på eller är alla lik och ingen uppdatering har gjorts?

Så länge du inte skrotar hojen är underhåll inte märkvärt dyrare än japsarna.

Ingen hoj med själ har kamkedja. Lyssna inte till avundsjuka eller sunt förnuft.

Hur ställer sig herren till en BMW annars?

8c49f04a67374a22149e8dc5bc943e0c.jpg


6bef8b480ed73e4a03aa3e81d4b20448.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Mindre rullmotstånd = mindre effektförlust.

Kör du en Volvo 240 eller en racehoj?

Kamremmarna går på knappt en tusing och bytet lika mycket (på en liten verkstad) om man inte gör det själv.

Eftersom en Volvo 240 har kamrem (förutom 1975a med b20) och racehojar oftast har kamkedja så måste du mena att Ducati=Volvo 240? ;)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top