Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Jag körde upp igår (15/7-11) i Örebro för A-begränsad.

Åkte med 4st andra från samma körskola till flygfältet i Örebro där vi tränade på alla manöverdelarna och inbromsningarna i ca en timma.
Behöver jag lägga till att det spöregnade.:tummenner

När sen förarpröveren kom så var jag den första som fick göra manövern, fick göra om kryp körningen en gång för att han tyckte att det gick lite för fort på sina ställen. Men klarade det fint på andra försöket och klarade det andra galant också.

Sen var det dax för trafik delen, vi körde en liten stund och jag tyckte att det gick jätte bra, men när vi sen stannade sa han att det inte var godkänt och efter en paus på typ 3-5 sekunder så sa han att jag kuggade för att jag hade legat för nära en kille på motorvägen (låg ca 60-70m bakom i 85-90 km/h) och att jag hade tittat för sent när jag skulle passera ett industrispår.

Min lärare som var med såg chockad ut och jag var på gränsen till att bryta ihop.:gråta Det jag undrar lite över är om han bara letade efter en ursäkt att kugga mig eftersom det tog så lång tid för honom att komma med en förklaring och alla jag har pratat med nu i efterhand tycker att det var ett j***igt konstigt beslut :confused: eftersom jag aldrig har fått några kommentarer på just de två sakerna förut, snarare tvärtom. Min privata handledare sa att det var en av de konstigaste förklaringarna han hade hört och då bör jag nämna att han är polis och ganska pedant.

Så nu väntar jag på ny tid och en ny chans till revansch.
 

taurorist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
äholm
Hoj
kawa er5
Jag kuggade min första uppkörning. Var sist ut av 5 stycken på manöverbanan och så började jag med lågfart, gick bra, högfart gick bra och då slappnade jag av. Sen så körde jag 70 broms, den tyckte han inte om, så jag körde den igen, den tyckte han var OK och sen gjorde jag en 90 broms, som han inte var nöjd med. Så han sa att han kuggade mig pga. bromsarna och för att jag hade "vrickat" svingarmen upp/ner istället för höger/vänster vid säkerhetskontrollen.

Men, inga synpunkter på lågfart respektive högfart iallafall.

:(

Notera körde både högfart och lågfart perfekt utan välta koner etc. Han godkände annat folk som välte konor och kuggade en annan kille som körde tillbaka (vid högfart) i 2:ans växel istället för 3:ans.

Måste fråga, körde du upp i ängelholm? Exakt samma sak hände mig
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
lägg av nu för fasen. Ska köra upp om 3 dagar och behöver fan inte en sån här tråd överst varje gång jag loggar in...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Någon som vet var man fixar körkort utan stålar ? nä fasen mitt Kellogg’s Frosties körkort duger för stunden :D nä men seriöst nån som vet ? fast hatar o ha saker jag ändå kan bli av med :(
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Ja då ansluter jag mig till kåren. Efter lite trassel på krypkörningen satte jag den på andra försöket. Sen broms och högfart var inga problem. Då jag kände mig väldigt självsäker på allt utom krypkörningen så kände jag att jag hade bärgat kortet. Men tro fan heller! Mina körfältsbyten var enligt inspektören för osäkra. Han tyckte jag svängde samtidigt som jag tittade över axeln men i själva verket handlar det om simultanförmåga samt 12 års erfarenhet av trafik. Man läser ju trafiken hela tiden. Men till er som ska köra upp vänta 1-2 sekunder innan ni byter körfält efter att ni kollat över axeln. Surt men på det igen den 15 aug
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Övade konbanan för första gången idag med min R1:a. Klarar lågfartsdelen galant med RETTAN!! Då känns det som att det lär vara peace fo cake med körskolans hoj. Ni som har gjort den, hur kändes det? svårt/lätt?
 

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Övade konbanan för första gången idag med min R1:a. Klarar lågfartsdelen galant med RETTAN!! Då känns det som att det lär vara peace fo cake med körskolans hoj. Ni som har gjort den, hur kändes det? svårt/lätt?
Om du klarade det galant med R1:an så borde ju det vara enkelt med vilken hoj än nu körskolan har =)

Om du vill spara pengar så kör du upp med 1:an. Rätt mkt svårare men det går det också. Se bara till att träna träna träna för det är en helt annan sak när nerverna spelar en spratt och man är under bedömning.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag missade dom 4 första försöken... Men på det 5e satt allt! :D
Dom första gångerna var som privatist, första med gixxern+ösregn, gick inget vidare... Sedan med en gammal Honda 900, gick väl inge vidare heller...
Tog mitt förnuft tillfånga och svalde stoltheten och knatade in på körskolan, efter några aha-upplevelser + deras hoj så gick det vägen till slut. :)
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jaha, då faller jag in i leden med en kuggning men ju mer jag tänker på orsaken till kugget ju mer irriterad blir jag! Vet inte om någon annan här på forumet har blivit kuggad för samma sak eller om jag var ett undantag men så här ligger det till:

Körde upp i Barkarby så det blev färd till Stäket där vi utgick från parkeringen vid McD. Länken nedan visar den rutt jag fick köra (finns säkert andra som har kört samma rutt så ni vet vad jag menar).

http://maps.google.se/maps/ms?msid=...0&ll=59.464901,17.731934&spn=0.01777,0.055747

Punkten jag har markerat på kartan är där jag kuggade enligt uppkörningsmannen. Det rör sig om smal, krokig 70-väg och precis innan punkten på kartan passerar jag en varningskylt som visar Annan fara - utfarter. På krönet, som ligger i en dunge och är lite skymd (där punkten på kartan är utmarkerad) finns två utfarter, en på vardera sida om vägen samt intilliggande villor. Det jag gör är att jag släpper gasen låter cykeln motorbromsa samt att uppförsbacken medför att farten minskar relativt snabbt så jag passerar "faran" i ca 50-55km/h (endast motorbroms, jag använder inte hand- eller fotbromsen). Sen fortsätter färden och vi vänder en bit bort och kör tillbaka samma väg och på tillbakavägen gör jag på samma sätt, dvs släpper på gas, motorbromsar samt att uppförsbacken tar en hel del av farten och jag passerar i 50-55km/h.

När vi kommer tillbaka till parkeringen vid McD får jag till förklaring att jag körde för fort på just det stället som är utmärkt på kartan. Enligt honom skulle jag kört betydligt saktare (ca 35-45km/t) men i övrigt hade han inga synpunkter, min kurvteknik på 70-väg var kanon och tydlig i mitt körsätt i övrigt.

Nu undrar jag om det kan vara tillräckligt att kugga för?? (Tydligen kan man det men men..) Det är fortfarande 70km/h på vägen och jag sänkte farten till 50-55, sänkte jag mer skulle det finnas risk att bakomvarande kör in i mig då det är en sväng och backkrön.

Det jag egentligen undrar över är varför han kuggar när jag sänker farten (men tydligen inte tillräckligt) att jag är medveten om faran och inte gasar igenom i 70. Om det fanns en fara för kollision bör man sänka hastigheten till 50km/h vid just detta stället för att försäkra sig om att alla fordon sänker farten. Det känns som bedömningen blir extremt subjektiv, för innebär det att man ALLTID ska köra i 35-45km/h när dessa skyltar dyker upp, oavsett hastighet eller siktförhållanden? Troligtvis inte men hur ska man veta det?? Och det blir ju extremt svårt att vet NÄR man ska göra så, särskilt när man läser om att folk blir kuggade för att man kör för sakta genom div hinder. Jäkla djungel det här! Känner att en varning hade varit tillräcklig men nu blir det att försöka igen.

Så har någon annan blivit kuggad med samma motivering på samma ställe eller är jag unik?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Man ska nog inte hänga upp sig på enskilda förklaringar. Uppkörningsförättaren gör alltid en SAMLAD bedömning även om han bara ger enstaka exempel på vad man kuggar på.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Jaha, då faller jag in i leden med en kuggning men ju mer jag tänker på orsaken till kugget ju mer irriterad blir jag! Vet inte om någon annan här på forumet har blivit kuggad för samma sak eller om jag var ett undantag men så här ligger det till:

Körde upp i Barkarby så det blev färd till Stäket där vi utgick från parkeringen vid McD. Länken nedan visar den rutt jag fick köra (finns säkert andra som har kört samma rutt så ni vet vad jag menar).

http://maps.google.se/maps/ms?msid=...0&ll=59.464901,17.731934&spn=0.01777,0.055747

Punkten jag har markerat på kartan är där jag kuggade enligt uppkörningsmannen. Det rör sig om smal, krokig 70-väg och precis innan punkten på kartan passerar jag en varningskylt som visar Annan fara - utfarter. På krönet, som ligger i en dunge och är lite skymd (där punkten på kartan är utmarkerad) finns två utfarter, en på vardera sida om vägen samt intilliggande villor. Det jag gör är att jag släpper gasen låter cykeln motorbromsa samt att uppförsbacken medför att farten minskar relativt snabbt så jag passerar "faran" i ca 50-55km/h (endast motorbroms, jag använder inte hand- eller fotbromsen). Sen fortsätter färden och vi vänder en bit bort och kör tillbaka samma väg och på tillbakavägen gör jag på samma sätt, dvs släpper på gas, motorbromsar samt att uppförsbacken tar en hel del av farten och jag passerar i 50-55km/h.

När vi kommer tillbaka till parkeringen vid McD får jag till förklaring att jag körde för fort på just det stället som är utmärkt på kartan. Enligt honom skulle jag kört betydligt saktare (ca 35-45km/t) men i övrigt hade han inga synpunkter, min kurvteknik på 70-väg var kanon och tydlig i mitt körsätt i övrigt.

Nu undrar jag om det kan vara tillräckligt att kugga för?? (Tydligen kan man det men men..) Det är fortfarande 70km/h på vägen och jag sänkte farten till 50-55, sänkte jag mer skulle det finnas risk att bakomvarande kör in i mig då det är en sväng och backkrön.

Det jag egentligen undrar över är varför han kuggar när jag sänker farten (men tydligen inte tillräckligt) att jag är medveten om faran och inte gasar igenom i 70. Om det fanns en fara för kollision bör man sänka hastigheten till 50km/h vid just detta stället för att försäkra sig om att alla fordon sänker farten. Det känns som bedömningen blir extremt subjektiv, för innebär det att man ALLTID ska köra i 35-45km/h när dessa skyltar dyker upp, oavsett hastighet eller siktförhållanden? Troligtvis inte men hur ska man veta det?? Och det blir ju extremt svårt att vet NÄR man ska göra så, särskilt när man läser om att folk blir kuggade för att man kör för sakta genom div hinder. Jäkla djungel det här! Känner att en varning hade varit tillräcklig men nu blir det att försöka igen.

Så har någon annan blivit kuggad med samma motivering på samma ställe eller är jag unik?

klarade första uppkörningen, men körde inte fortare än 35-40 vid sådana ställen även om det var 70 väg, bara att köra sakta annars kuggar dom hört flera som blivit det, därför ha det i tanken nästa gång lycka till :yoparty
 

Najkie

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
De du!
Hoj
Kawazaki z750 -2010
Jag blev kuggad i torsdags, körde upp som privatist med, kändes som att han hade valt ut o kugga mig innan ja änns hade kört.. jag körde först av alla, manöverproven gick galant, klarade allt direkt.. sen dags för körning, jag tyckte allt gick felfritt jag hade bra koll runtomkring mig o de kändes skit bra, men sen när ja fick domen så sa han, tyvärr kan ja inte godkänna din ditt körprov.. Jag bara Nähe? .. Han menade på att vid varje hus jag körde förbi så höll ja hastigheten, jag sänkte 3 - 4 km/h men han tyckte att ja inte var riskmedveten utan att ja borde sänkt 10 km/h samt haft foten på fotbromsen... han såg att jag hade handen på handbromsen, men njaa de räcker inte sa han..

sen innan vi körde upp så pratade han med oss alla om att han bedömde helheten.. var fan var min helhetsbedömning då?.. han gav mig dessutom komplimang för att jag hade bra koll runtom mig, och bra spårval.. men sen när jag läser pappert här hemma så står de att jag har dålig avsökningsförmåga..

Sjukt skumt allting.. så nu e de bara på en ny uppkörning men ja..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag blev kuggad i torsdags, körde upp som privatist med, kändes som att han hade valt ut o kugga mig innan ja änns hade kört.. jag körde först av alla, manöverproven gick galant, klarade allt direkt.. sen dags för körning, jag tyckte allt gick felfritt jag hade bra koll runtomkring mig o de kändes skit bra, men sen när ja fick domen så sa han, tyvärr kan ja inte godkänna din ditt körprov.. Jag bara Nähe? .. Han menade på att vid varje hus jag körde förbi så höll ja hastigheten, jag sänkte 3 - 4 km/h men han tyckte att ja inte var riskmedveten utan att ja borde sänkt 10 km/h samt haft foten på fotbromsen... han såg att jag hade handen på handbromsen, men njaa de räcker inte sa han..

sen innan vi körde upp så pratade han med oss alla om att han bedömde helheten.. var fan var min helhetsbedömning då?.. han gav mig dessutom komplimang för att jag hade bra koll runtom mig, och bra spårval.. men sen när jag läser pappert här hemma så står de att jag har dålig avsökningsförmåga..

Sjukt skumt allting.. så nu e de bara på en ny uppkörning men ja..

Man kan nästan tro att de vill att man ska vinna Isle of Man innan man får körkortet. Ett mindre fel och man blir bortbedömd. Det är så godtyckligt..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top