Jag mätte hastigheten med gps igår..

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
De drivande hjulen spinner inte, de har slip.

Slip är effekten av att gummit är mjukt, det är samma effekt som att belasta ett opumpat cykeldäck i sidled samtidigt som det rullar. Cykeln kommer att gå lite sidleds, utan att däcket sladdar mot underlaget.

Det är lagstadgat att mäta hastighet på drivande hjul just för att slippet gör att mätaren visar för mycket vilket i sin tur ska göra att man inte kör för fort. Eller nåt.. :rolleyes:

Gör en GPS-mätning i nedförsbacke och en i uppförsbacke ska ni få se på grejer! :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Uppför och nedför är väl enda stället en gps visar överdrivet fel på
när sträckan man färdas är längre så att säga vid lutning.

Men detta slipper smarta gpser som även inkulderar kör på vertikalhastighet i matten.

*Topsecret*

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Du förstår inte min fråga, vad GPS´n visar i undermenyerna, som tex lagrad toppfart ( om man nollar den ) är ointressant. DISPLAYEN visar ju 0 km/h om man står stilla punkt slut.

Dessutom förstår jag inte riktigt att din förklaring skulle påvisa hur en GPS skulle visa fel hastighet.

Din info skulle sådeles bara vara intressant för den som vill ställa sin GPS på balkongen med nollad maxhastighetsangivelse för att sedan se den visa 3km/h i menyn, trots att det stod noll precis hela tiden den stod stilla på balkongen.

För övrigt, står jag stilla i en kö står det 0km/h på displayen, börjar jag rulla så sakteligen så står det 1 km/h sedan 2 km/h osv du fattar nog.

En GPS som står stilla visar 0km/h, är väl min sammanfattning antar jag.

ok nu vet jag inte vad du har för GPS och kan därför inte uttala mig om just din.
Jag har en Garmin 60CS och en Garmin colorado.
Båda dessa kan uppvisa en hastighet när jag står helt still. ofta inte mer än 0-5 Km/h. Oftast så visar de ett streck dvs 0 Km/h men är mottagningen dålig så kan det inträffa att de visar mer än 0 km/h som hastighet. ju sämre mottagning ju högre hastighet och frekvens som det inträffar.

Hur det hela fungerar är ganska enkelt.
tänk dig en cirkel.
Denna cirkel har en punkt i sitt centrum.
Vi låtsas att din GPS har en noggrannhet på säg 20 Meter just nu.
då innebär det att din gps visar som mest 20 meter fel, i vilken riktning vet vi inte.
åter till cirkeln, din gps riktiga position kommer reprecenteras av punkten mitt i cirkeln.
din gps räknar ut sin position och hamnar 1 meter till väster om punkten i cirkeln.
det går en sekund och GPS en räknar ut sin position igen. denna gången så hamnar den positionen 4 meter norr om mitt punkten.
Gpsen kommer då att tro att på denna sekund har du flyttat dig 1 meter öster och 4 meter norr. alltså har du en hastighet och en riktning.
om du då tänker dig att denna mittpunkt med tillhörande 20 meters cirkel rör sig norrut med en hastighet av säg 100 Km/h så kan den uträknade punkten ligga 20 meter norr om den verkliga positionen eller 20 meter söder om den.
1 m/s = 3,6 Km/h
20 meter med en samplings frekvens på 1 sekund kan då ge som mest 20 m/s felmarginal mellan 2 punkter. plus att vi får räkna med att den hade maximalt fel söderöver förra samplingen och nu har maximalt fel norr i denna samplingen.
dvs maximalt fel mellan 2 samplingar är 40 m/s.
Detta innebär att du får i värsta scenariot en felangivelse mellan 2 st olika samplingar om samplingsfrekvensen är 1 sekund på ca 40m/s dvs 144 Km/h.
hade noggrannheten varit 2 meter hade då felkällan blivit 4 m/s dvs 14 Km/h
Detta gäller för 2 punkter.

När man lägger till fler punkter och räknar ut deras inbördes placeringar så kommer denna felkälla aldrig att kunna bli så stor men dock finns det en felkälla.
På detta vis fungerar alla GPSer.

En fordonsgps vilket jag kan tänka mig att du har (nu spekulerar vi fritt) kan nog ganska säkert räkna med flera punkter och deras inbördes placering. dvs att den gör en beräkning och att det skall vara fler än 3 som ger liknande resultat innan man visar resultatet för den som kör i o med att den inte räknar med att du kan byta riktning på samma sätt som tex en person som springer.
samma sak om man "låser den" mot en väg. då vet man ju hur vägen går och behöver "bara" räkna ut hastigheten och kan skippa om man får ett värde till vänster eller höger om vägen och behöver då bara skriva ut framåt samtidigt så eftersom du ju redan har värden av det som varit kan man göra ett antagande och visa upp baserat på hur du har färdats innan.
om du färdas i 2 Km/h framåt så är oddsen att du till nästa sampling har börjat färdas 100 Km/h ganska liten alltså ritar den upp den förväntade hastigheten och har fel tills den fått ett par st samplingsvärden som kan visa upp den nya hastigheten.
men som sagt det är knep som jag vet används, men om det är så din GPS fungerar det vet jag ju inte eftersom vi inte vet vad det är för någon.

kuriosa min 60cs ligger oftast mellan 5-20 meters noggranhet medan coloradon ofta ligger på under 10.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...