Rent generellt så visar alla hastighetsmätare fel. Och dessutom visar alla hastighetsmätare en högre hastighet än den verkliga.
Det hänger ihop med reglerna för hur hastighetsmätare ska vara beskaffade och vad som är tillåten felmarginal.
Hastighetsmätaren får aldrig visa lägre hastighet än verklig men den får ha en felmarginal uppåt som är på 5% + 5 km/h. Dvs I verklig hastighet 50 så får den visa mellan 50-57,5, i 100 så får den visa 100-110 i 200 så får den visa 200-215, 300 ger 300-320 osv.
Klarar den inte dom gränserna så klarar den inte typgodkännandet.
Rent generellt så brukar hastighetsmätare oftast visa ca 5 km/h över. I alla fall på dom bilar jag haft.
Min bil och min MC har ungefär samma felvisning. Visar hojen mer fel än enligt reglementet så är det sannolikt så att något är förändrat på hojen. Exempelvis annan dimension än original på däck/hjul eller att man drevat om och hastighetsmätardrivningen sitter i växellådan.
Då är ju frågan?
Är polisens laser enl. mätarkillometer eller gps.
Är den enl. gps ska du ju kunna ligga i 100 och deras laser ska visa 90 eftersom lasern är kalibrerad med en 3km/t felmarginal..
Vågar du prova??
Ja. Deras laser drar av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Sen är det så att dom inte lagför om inte överträdelsen är 6km/h eller mer. Med andra ord. För att få böter måste man köra minst 9 km/h över (Verklig hastighet. I praktiken innebär det att en genomsnittlig bil eller hoj kan blåsa förbi en fartkontroll på 90 väg i 98 km/h verklig fart utan att bli stoppad vilket troligen är ca 105 i mätarfart.