Jag mätte hastigheten med gps igår..

Testade min idag

Hoj: Honda CBR 1000 RR -07
Däck: Michelin Power One 190/55-17 ( orginal 190/50-17)
GPS: Garmin 60Csx

Hojmätare / GPS-fart
30 / 29
50 / 49
70 / 69
80 / 78
90 / 88
100 / 98

Sen "tror" jag inte att det skiljer mer än max 15km/h mellan Mätare & GPS i högre farter :tummenupp typ 250+

Där ser man vad ett högre däck ställer till med, sen är det ju mer lättsvängt oxå.
 
Last edited:
Rent generellt så visar alla hastighetsmätare fel. Och dessutom visar alla hastighetsmätare en högre hastighet än den verkliga.

Det hänger ihop med reglerna för hur hastighetsmätare ska vara beskaffade och vad som är tillåten felmarginal.
Hastighetsmätaren får aldrig visa lägre hastighet än verklig men den får ha en felmarginal uppåt som är på 5% + 5 km/h. Dvs I verklig hastighet 50 så får den visa mellan 50-57,5, i 100 så får den visa 100-110 i 200 så får den visa 200-215, 300 ger 300-320 osv.
Klarar den inte dom gränserna så klarar den inte typgodkännandet.
Rent generellt så brukar hastighetsmätare oftast visa ca 5 km/h över. I alla fall på dom bilar jag haft.
Min bil och min MC har ungefär samma felvisning. Visar hojen mer fel än enligt reglementet så är det sannolikt så att något är förändrat på hojen. Exempelvis annan dimension än original på däck/hjul eller att man drevat om och hastighetsmätardrivningen sitter i växellådan.

Då är ju frågan?
Är polisens laser enl. mätarkillometer eller gps.
Är den enl. gps ska du ju kunna ligga i 100 och deras laser ska visa 90 eftersom lasern är kalibrerad med en 3km/t felmarginal..

Vågar du prova??

Ja. Deras laser drar av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Sen är det så att dom inte lagför om inte överträdelsen är 6km/h eller mer. Med andra ord. För att få böter måste man köra minst 9 km/h över (Verklig hastighet. I praktiken innebär det att en genomsnittlig bil eller hoj kan blåsa förbi en fartkontroll på 90 väg i 98 km/h verklig fart utan att bli stoppad vilket troligen är ca 105 i mätarfart.
 
Last edited:
Ja. Deras laser drar av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Sen är det så att dom inte lagför om inte överträdelsen är 6km/h eller mer. Med andra ord. För att få böter måste man köra minst 9 km/h över (Verklig hastighet. I praktiken innebär det att en genomsnittlig bil eller hoj kan blåsa förbi en fartkontroll på 90 väg i 98 km/h verklig fart utan att bli stoppad vilket troligen är ca 105 i mätarfart.

Källa ????????? :va :va :va
 
Källa ????????? :va :va :va

Att dom drar av 3 km/h för mätfel är vägverkets och polisens egna uppgifter och det har länkats till tidigare i den här tråden. Att dom lägger gränsen vid 6 km/h är rikspolisstyrelsens riktlinjer. Jag har tyvärr ingen bra källa för det att länka till. Och felmarginalerna för hastighetsmätare står i fordonslagstiftningen.
 
Det finns inte skrivet någonstans att det ska dra va 6 km/t därimot så är det som du ser här nedan .


Rikspolisstyrelsens Författningssamling
(RPSFS 2003:6)(1998:773)

5 kap. Rapportering

2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på 3 km/t






Att dom drar av 3 km/h för mätfel är vägverkets och polisens egna uppgifter och det har länkats till tidigare i den här tråden. Att dom lägger gränsen vid 6 km/h är rikspolisstyrelsens riktlinjer. Jag har tyvärr ingen bra källa för det att länka till. Och felmarginalerna för hastighetsmätare står i fordonslagstiftningen.
 
Min Srad gick 292KM/H enligt GPS med orginaldrevning
271KM/H nerdrevad en kugg fram.

310 Enligt mätaren och varvstopp under båda försöken
 
skulle inte trådan företrädesvis handla om hastighet i verklighet/mätarfart ?
kanske lite urspårat :o)

Det finns inte skrivet någonstans att det ska dra va 6 km/t därimot så är det som du ser här nedan .


Rikspolisstyrelsens Författningssamling
(RPSFS 2003:6)(1998:773)

5 kap. Rapportering

2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på 3 km/t
 
var de inte någon gubbe som hade kört efter sin GPS i 90kmh å blev lasrad för 100+ han fick rätt i domstolen tackvare loggen i GPSen. lästes i afton horan för något år sedan, är hyffsat säker på att den länkades via SH.com
 
Måste mätsträckan vara minst 300 meter?
Jag kom i en högersväng häromveckan och de stod på vänster sida av vägen och sköt åt mitt håll, men de stod inte ens 200 meter från svängen.. :va

(mätte av nyfikenhet avståndet efter att ha läst ditt inlägg)
Mätsträckan på 300 meter gäller då man mäter med Trip-Track vilket är ett instrument som sitter i våra polisbilar och motorcyklar. Då kör man efter ett fordon och mäter genomsnitthastigheten på ett visst fordon under en viss sträcka. Och den sträckan ska vara minst 300 meter.

Lasern däremot kan man mäta hastigheten med på en sträcka mellan 20 - 400meter. För att få en godkänd mätning tar ungefär 1/4 dels sekund.
 
Jag har mätt upp min yamaha och fick fram mer eller mindre exakt samstämmighet mot GPS-värdet. Men detta beror förmodligen på att förra ägaren drevat ner hojen. Nya däck ska på imorgon, får se om jag gör en ny mätning, borde det eftersom jag ska ändra på dimensionen fram/bak i enlighet med tillverkarens nya riktlinjer. Visserligen bara bredden på däcken, men rullomkretsen brukar kunna skilja lite mellan fabrikat och modell.
 
Då är ju frågan?
Är polisens laser enl. mätarkillometer eller gps.
Är den enl. gps ska du ju kunna ligga i 100 och deras laser ska visa 90 eftersom lasern är kalibrerad med en 3km/t felmarginal..

Vågar du prova??

jag provar varje dag med bilen.. när jag väl blir tagen blir e GPS logg i fejjan på dem
 
Sista jag skulla vilja göra är att ge polisen en logg över min föregående körning. Så tankspridd som jag är så skulle den loggen säkert innehålla rätt så intressant information. :) lite pinsamma kommentarer skulle säkert komma...

Alla har väl nollat maxfarten på gps-en någon gång, 3 timmar senare så blir man förbluffad över siffrorna på displayen trots att det kändes som om det gått lagligt och lugnt på resan...?:tummenupp
 
@Billy
Du vet att polisen finns på detta forum :näsblod

Vad spelar det för roll då????????

Fan vilket dumt inlägg. Det har ingenting med någonting alls att göra att snuten, brandkåren, ambulanspersonal, städare, truckförare, piloter eller kassapersonal hänger här.

Jag har kört i 300km/h uppmätt fart. Jag erkänner och står för det. Det var rätt pirrigt första gången och klart nånting som ska provas igen när lusten faller på. Jag erkänner skrev jag väl?

Så, vad händer nu då?
Med allra största sannolikhet kommer det bara ett par mongokommentarer som vanligt här och sen är tråden sist igen om ett par veckor.

... eller får jag nu dagsböter och tar de alla mina körkort kanske?? :gnissla
Så gott jag ska sova nu :)
 
Jag vet inte hur mycket felmarginal GPSen har men på R1 -07 så verkar man lagt in två olika "felvisningar" i hojens hastighetsmätningen.

0- ca100km/h +2-3km/h på hastighetsmätaren
100-299km/h +8-9km/h på hastighetsmätaren
 
Jag vet inte hur mycket felmarginal GPSen har men på R1 -07 så verkar man lagt in två olika "felvisningar" i hojens hastighetsmätningen.

0- ca100km/h +2-3km/h på hastighetsmätaren
100-299km/h +8-9km/h på hastighetsmätaren

Mnja...

Felet ökar ju proportionellt..

10 km/h fel i 100 km/h blir 20 km/h fel i 200 km/h osv...



Mätsträckan på 300 meter gäller då man mäter med Trip-Track vilket är ett instrument som sitter i våra polisbilar och motorcyklar. Då kör man efter ett fordon och mäter genomsnitthastigheten på ett visst fordon under en viss sträcka. Och den sträckan ska vara minst 300 meter.

Tanken slog mig här om dagen då en otålig polisbil fräste förbi på ett parti med 50 och 70 km/h..

Sitter det en Tip-track i alla "vanliga" polisbilar ? Kör de efter hastighetsmätaren (som i värsta fall visar ca 5-10 km/h fel) eller använder de Tip-Track'en ..


/ Micke
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top