Jag mätte hastigheten med gps igår..

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
@Billy är lite rädd nu va :D

Rädd? Nej varför skulle jag vara det? :tungan
Att polisens laser fungerar det har jag förstått. Jag kör alltid lagligt så det är ingen risk för att jag ska åka fast i en fart-kontroll ändå. :tummenupp

Tycker bara att det är så konstigt att den visar så många % skillnad, att den visar för mycket gör absolut ingenting, vore värre om den visade åt andra hållet :D

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag har faktiskt mätt min med GPS

Mätaren visar -> GPSen säger

60 -> 50
100 -> 85
110-> 90
120 -> 100
130 -> 110
140 -> 120

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ojdå, 20 km/h missvisning i farter runt 110 :näsblod

Faktiskt mycke..!!
Så när du på 100 väg tycker att du håller bra fart i 110 så har du egentligen 90 på och är en trafikfara!:gnissla

Men smart att mäta så vet man vad man gott kan ligga i utan att riskera böter.
Jag har haft som gyllende regel (mera med bil) att ligga i 10% överhastighet.

Dr.Bike

Guest
Kör med väl kalibrerad cykeldator på hojen, och den visar rätt i de för körkortet viktiga hastigheterna. Dvs 50-110.
Sen slutar den bläddra vid 200...*host* har jag hört...men ovanför där är det ändå akademiskt ur körkortsåterkallelse-synpunkt s.a.s.
Dynobänken påstår att hojen gör ärliga 275 vid varvstopp (den är neddrevad rejält). Men det har jag såklart inte testat på allän väg.

MC Doktorn

Guest
Rädd? Nej varför skulle jag vara det? :tungan
Att polisens laser fungerar det har jag förstått. Jag kör alltid lagligt så det är ingen risk för att jag ska åka fast i en fart-kontroll ändå. :tummenupp

Tycker bara att det är så konstigt att den visar så många % skillnad, att den visar för mycket gör absolut ingenting, vore värre om den visade åt andra hållet :D

Bra att du kör lagligt :D

Själv blixtrade det till i någon jefla fartkamera för 3 v sedan :gnissla

Hoppas jag inte kom med på bild :arsele

Gör jag det så erkänner jag direkt :yoparty

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
För några år sen kollade jag min RD125 med GPS. Minns nog inte exakta siffror, men är relativt säker.

Mätare/Gps

50/54
80/86
110/119

:näsblod

Båjk

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Suzuki Hayabusa -04.
Mätte med Gps:en ikväll på suzuki rf900

mätare>Gps

50 -> 48
70 -> 67
90 -> 85
110 -> 102
150 -> 137
200 -> 182

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min mätare verkar stämma bra upp till 110, om inte vägverkets "Du kör ***" skyltar ljuger.

Dessutom brukar övrig trafik köra strax under skyltad hastighet enligt min mätare, vilket leder till att jag blir irriterad och kör om.

Vid tillfälle ska jag kolla mot GPS, det kan ju vara bra att veta att man inte ligger på fel sida gränsen, eftersom däcken på min hoj inte håller orginaldimension....

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Farter över 250kmh är det väl några procents hjulspinn, ska se om jag hittar reportaget.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Min mätare verkar stämma bra upp till 110, om inte vägverkets "Du kör ***" skyltar ljuger.

Dessutom brukar övrig trafik köra strax under skyltad hastighet enligt min mätare, vilket leder till att jag blir irriterad och kör om.

Vid tillfälle ska jag kolla mot GPS, det kan ju vara bra att veta att man inte ligger på fel sida gränsen, eftersom däcken på min hoj inte håller orginaldimension....

Nu har jag funderat i ett drygt år på vad du har för hoj, är det läge att få veta nu?

Sorry för OT..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har jag funderat i ett drygt år på vad du har för hoj, är det läge att få veta nu?

Sorry för OT..

En Suzuki....

GSX750ES, även kallad "Antikrundan" av min bror som kör ny Harley....

EDIT: Den är inte gul och har en framkåpa som ser ut som Bart Simpson på syra.... :huvet

Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Faktiskt mycke..!!
Så när du på 100 väg tycker att du håller bra fart i 110 så har du egentligen 90 på och är en trafikfara!:gnissla

Men smart att mäta så vet man vad man gott kan ligga i utan att riskera böter.
Jag har haft som gyllende regel (mera med bil) att ligga i 10% överhastighet.

Mätte min just av den anledningen .. höll på att bli överkörd när jag körde lagligt. Tror den är omdrevad av förra ägaren vilket förklarar missvisningen.

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.

Trip-Track (genomsnittshastighetsmätaren som mäter hur fort fordonet man mäter på färdas i genomsnitt en viss sträcka som ska vara minst 300 meter, man mäter hur långt tid det tar för fordonet att färdas mellan en start- och slutpunkt som man själv väljer) har ett säkerhetsavdrag på 1%. Denna är väldigt exakt då den mäter hastigheten.

Måste mätsträckan vara minst 300 meter?
Jag kom i en högersväng häromveckan och de stod på vänster sida av vägen och sköt åt mitt håll, men de stod inte ens 200 meter från svängen.. :va

(mätte av nyfikenhet avståndet efter att ha läst ditt inlägg)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Måste mätsträckan vara minst 300 meter?
Jag kom i en högersväng häromveckan och de stod på vänster sida av vägen och sköt åt mitt håll, men de stod inte ens 200 meter från svängen.. :va

(mätte av nyfikenhet avståndet efter att ha läst ditt inlägg)

Inte med laser, bara med trip track (efterfölj)

T-23

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
Suzuki GSX 750 R -98 , Yamaha YZ 250 -99 , Rod T-23
Har blivit mätt med laser två gånger på 90 väg när jag har haft 100 på mätaren med våran Audi A3:a. Gpsfart vid 100 är 95, så mig har dom släppt förbi. Samma felvisning har vi på A4:an också. Felvisningen ökar med farten.
GSX:en gör 250 vid rödmarkeringen (13500/drevad ett ner fram och två upp bak) men "han som körde" ville inte dra den längre (det går sa han).

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...