Jag mätte hastigheten med gps igår..

@Billy är lite rädd nu va :D

Rädd? Nej varför skulle jag vara det? :tungan
Att polisens laser fungerar det har jag förstått. Jag kör alltid lagligt så det är ingen risk för att jag ska åka fast i en fart-kontroll ändå. :tummenupp

Tycker bara att det är så konstigt att den visar så många % skillnad, att den visar för mycket gör absolut ingenting, vore värre om den visade åt andra hållet :D
 
Jag har faktiskt mätt min med GPS

Mätaren visar -> GPSen säger

60 -> 50
100 -> 85
110-> 90
120 -> 100
130 -> 110
140 -> 120
 
Ojdå, 20 km/h missvisning i farter runt 110 :näsblod

Faktiskt mycke..!!
Så när du på 100 väg tycker att du håller bra fart i 110 så har du egentligen 90 på och är en trafikfara!:gnissla

Men smart att mäta så vet man vad man gott kan ligga i utan att riskera böter.
Jag har haft som gyllende regel (mera med bil) att ligga i 10% överhastighet.
 
Kör med väl kalibrerad cykeldator på hojen, och den visar rätt i de för körkortet viktiga hastigheterna. Dvs 50-110.
Sen slutar den bläddra vid 200...*host* har jag hört...men ovanför där är det ändå akademiskt ur körkortsåterkallelse-synpunkt s.a.s.
Dynobänken påstår att hojen gör ärliga 275 vid varvstopp (den är neddrevad rejält). Men det har jag såklart inte testat på allän väg.
 
Rädd? Nej varför skulle jag vara det? :tungan
Att polisens laser fungerar det har jag förstått. Jag kör alltid lagligt så det är ingen risk för att jag ska åka fast i en fart-kontroll ändå. :tummenupp

Tycker bara att det är så konstigt att den visar så många % skillnad, att den visar för mycket gör absolut ingenting, vore värre om den visade åt andra hållet :D

Bra att du kör lagligt :D

Själv blixtrade det till i någon jefla fartkamera för 3 v sedan :gnissla

Hoppas jag inte kom med på bild :arsele

Gör jag det så erkänner jag direkt :yoparty
 
För några år sen kollade jag min RD125 med GPS. Minns nog inte exakta siffror, men är relativt säker.

Mätare/Gps

50/54
80/86
110/119

:näsblod
 
Mätte med Gps:en ikväll på suzuki rf900

mätare>Gps

50 -> 48
70 -> 67
90 -> 85
110 -> 102
150 -> 137
200 -> 182
 
Min mätare verkar stämma bra upp till 110, om inte vägverkets "Du kör ***" skyltar ljuger.

Dessutom brukar övrig trafik köra strax under skyltad hastighet enligt min mätare, vilket leder till att jag blir irriterad och kör om.

Vid tillfälle ska jag kolla mot GPS, det kan ju vara bra att veta att man inte ligger på fel sida gränsen, eftersom däcken på min hoj inte håller orginaldimension....
 
Min mätare verkar stämma bra upp till 110, om inte vägverkets "Du kör ***" skyltar ljuger.

Dessutom brukar övrig trafik köra strax under skyltad hastighet enligt min mätare, vilket leder till att jag blir irriterad och kör om.

Vid tillfälle ska jag kolla mot GPS, det kan ju vara bra att veta att man inte ligger på fel sida gränsen, eftersom däcken på min hoj inte håller orginaldimension....

Nu har jag funderat i ett drygt år på vad du har för hoj, är det läge att få veta nu?

Sorry för OT..
 
Nu har jag funderat i ett drygt år på vad du har för hoj, är det läge att få veta nu?

Sorry för OT..

En Suzuki....


GSX750ES, även kallad "Antikrundan" av min bror som kör ny Harley....

EDIT: Den är inte gul och har en framkåpa som ser ut som Bart Simpson på syra.... :huvet
 
Last edited:
Faktiskt mycke..!!
Så när du på 100 väg tycker att du håller bra fart i 110 så har du egentligen 90 på och är en trafikfara!:gnissla

Men smart att mäta så vet man vad man gott kan ligga i utan att riskera böter.
Jag har haft som gyllende regel (mera med bil) att ligga i 10% överhastighet.

Mätte min just av den anledningen .. höll på att bli överkörd när jag körde lagligt. Tror den är omdrevad av förra ägaren vilket förklarar missvisningen.
 
Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.

Trip-Track (genomsnittshastighetsmätaren som mäter hur fort fordonet man mäter på färdas i genomsnitt en viss sträcka som ska vara minst 300 meter, man mäter hur långt tid det tar för fordonet att färdas mellan en start- och slutpunkt som man själv väljer) har ett säkerhetsavdrag på 1%. Denna är väldigt exakt då den mäter hastigheten.

Måste mätsträckan vara minst 300 meter?
Jag kom i en högersväng häromveckan och de stod på vänster sida av vägen och sköt åt mitt håll, men de stod inte ens 200 meter från svängen.. :va

(mätte av nyfikenhet avståndet efter att ha läst ditt inlägg)
 
Måste mätsträckan vara minst 300 meter?
Jag kom i en högersväng häromveckan och de stod på vänster sida av vägen och sköt åt mitt håll, men de stod inte ens 200 meter från svängen.. :va

(mätte av nyfikenhet avståndet efter att ha läst ditt inlägg)

Inte med laser, bara med trip track (efterfölj)
 
Har blivit mätt med laser två gånger på 90 väg när jag har haft 100 på mätaren med våran Audi A3:a. Gpsfart vid 100 är 95, så mig har dom släppt förbi. Samma felvisning har vi på A4:an också. Felvisningen ökar med farten.
GSX:en gör 250 vid rödmarkeringen (13500/drevad ett ner fram och två upp bak) men "han som körde" ville inte dra den längre (det går sa han).
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top