Jag mätte hastigheten med gps igår..

MC Doktorn

Guest
Jag har brutit mot flera lagar idag

Men jag erkänner inget

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Min går 262 km/h då mätaren visar 290 km/h.
Rätt mycket felvisning alltså.

Edit: helt lagligt förståss!

Last edited:

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Min går 262 km/h då mätaren visar 290 km/h.

Ungefär lika mycket felvisning som min då..

Någon som vet varför hojar visar så mycket fel, om man jämför med bilar så brukar de oftast visa bättre även i högre farter.

Min v70 visar 3-4 km/h för fort hela tiden, även i lite högre farter.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87

Någon som vet varför hojar visar så mycket fel, om man jämför med bilar så brukar de oftast visa bättre även i högre farter.

Med dom bilar jag har ägt har det varit procentuellt, förmodligen för att jag inte ägt så mycket moderna elektroniska saker utan med wire. Är väl samma på hoj kan jag tänka.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Det är därför de är japs hojar med japs glädjemätare så man lätt kan skryta vid korvmojen hur fort man har kört :tungan .

Sen om du tar t.ex Torpalasses Mille från 99 så vissar den 250km/h när gps vissar ca 246-250kmh/h där har vi en hoj som vissar väldigt exakt... Tyvär så vart det mer glädjemätare på 04-> Mille.

Invalido

Guest
kallas fabrikserror... dom gör oftast det på fabrik medvetet på bilar o mc.
brukar vara ca 5% per km/h..

har luskat en del i detta tidigare. drevade om min o då visade den ju satan fel men det e fixat nu :)

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
jo fast hade mätaren gått högre hade den nog visat 340 .... :)

Ja säkert! Detta var i bromsbänken hos Andersson i Sollentuna så jag vet ju inte helt säkert att hans mätare visar rätt heller!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

har luskat en del i detta tidigare. drevade om min o då visade den ju satan fel men det e fixat nu :)

Det är väldigt trist med vissa hojar att fel vissningen blir ännu störe när man drevar om eftersom givaren sitter på främre drevet eller inne växel lådan. Som tur är så är det inte så byggt på min hoj utan där sitter givaren på bakhjulet så det spelar ingen roll hur mycket man drevar mätaren vissar ändå lika rätt/fel.

Invalido

Guest
Det är väldigt trist med vissa hojar att fel vissningen blir ännu störe när man drevar om eftersom givaren sitter på främre drevet eller inne växel lådan. Som tur är så är det inte så byggt på min hoj utan där sitter givaren på bakhjulet så det spelar ingen roll hur mycket man drevar mätaren vissar ändå lika rätt/fel.
sant... men det går att lösa ändå fast kostar ju 900kr

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm har sådan..
mätte med gps efteråt o slår på ja typ mindre än 1km/h vid 100 nu..
kollad med gps förre o efter...
efter min drevning gjorde min hoj 280 men i sj verket körde jag bara i 230

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Tror inte det hjälper att dreva om min för att få högre (mätar) hastighet. Det är så oldschool så det mäts på framhjulet.

Men... det var ju rätt stora felvisningar i hastigheter över 200.
Det hade varit intressant att se vid 150 eller någon/några andra mätpunkter så man kan se var felvisningen börjar skena iväg. Sen kan du göra ett färggrant diagram eller nått.

Sån speedohealer, hur funkar det, kan man bara ställa in något fast värde, typ att den ska visa 105% av hastigheten jämfört med de signaler den får in oavsett i vilket intervall. Eller går det att korrigera olika mycket i olika intervaller ?

Invalido

Guest
Tror inte det hjälper att dreva om min för att få högre (mätar) hastighet. Det är så oldschool så det mäts på framhjulet.

Men... det var ju rätt stora felvisningar i hastigheter över 200.
Det hade varit intressant att se vid 150 eller någon/några andra mätpunkter så man kan se var felvisningen börjar skena iväg. Sen kan du göra ett färggrant diagram eller nått.

Sån speedohealer, hur funkar det, kan man bara ställa in något fast värde, typ att den ska visa 105% av hastigheten jämfört med de signaler den får in oavsett i vilket intervall. Eller går det att korrigera olika mycket i olika intervaller ?
man matar in orginal däck,drev
sedan matar man in vad man ändrat till så får man 3-4 sifror som ska matas in i speedohealern.
vips klart :)skita enkelt

man gör detta online typ här http://www.healtech-electronics.com/

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Helt riktigt!

Som med allt annat massproducerat finns det tillåtna toleranser och gränsen neråt är i detta fall är att mätaren aldrig får visa för "lite".

De som skryter om att mätaren visar "rätt" (utan hjälp av Speedohealer) i jämförelse med GPS är bara att gratulera.

KJECOP

Guest
Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.

Trip-Track (genomsnittshastighetsmätaren som mäter hur fort fordonet man mäter på färdas i genomsnitt en viss sträcka som ska vara minst 300 meter, man mäter hur långt tid det tar för fordonet att färdas mellan en start- och slutpunkt som man själv väljer) har ett säkerhetsavdrag på 1%. Denna är väldigt exakt då den mäter hastigheten.

Jag har kollat GPS mot Trip-Track och GPS:en visade då väldigt exakt. Skiljde bara 0-3 km/tim för mycket i farter upp 110 km/tim. Dock så visade GPS:en även 1-2 km/tim för lite vilket kan resultera i att man blir rapporterad för en fortkörning om man är i gränslandet. En vanlig hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Så viss försiktighet rekomenderas om man väljer att följa GPS:ens visning av hastighet.

MC Doktorn

Guest
Givetvis körde han på inhängnat område, allt vore omoraliskt och totalt förkastligt... :tummenupp

Eller varför inte en rullande landsväg på X2000 :D

Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.

Massa sanningsenlig text.

@Billy är lite rädd nu va :D

Bra KJECOP att du finns här och tar tag i trafikpolisiära frågor, jag själv mer hand om konsekvenserna av det trafikfarliga beteendet.

Dvs skadorna som drabbar er.:krama

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...