Jag mår riktigt illa av detta. :(

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Quaya skrev:
Jag tror det valmers skrev är bra punkter. Speciellt för unga, tycker även det skulle funnits något ungdomsfängelse också, det skulle minska brottsligheten bland de yngre.
Kanske dem skärper sig om man får strängare straff, jag tror att ungdomar idag ( 15år och yngre ) vet för mycket som straff och sådant idag, just detta göra att dem skiter i vilket ju, när polisen tar dem så får dem sin prick i registret som dem redan har 5st i och får gå in på förhör kanske, sitter bara och nekar nekar nekar nekar och dem släpper dem för dem har inte längre tid att hålla honom/henne.. och sen ut och göra sin brott igen.
Man får ju aldrig stopp på dem förren dem har fyllt 15år(straffmyndig) ju.

Känn dig smickrad, Valmers! :hihi

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
oFFkeFF skrev:
Jag säger inte att sossepolitiken är rätt.. Bara det att sossarna fortsatt på Nazi-Gun Hellsviks väg, med hårdare straff, för mindre brott. D.v.s vi har gått ifrån "mysgosekriminalvården" alá 70-talet under 90-talet.
Man har marginaliserat utstötta missbrukare och psyksjuka, och vi kunde under 90-talet inte se den minsta minskning av brott eller missbruk under 90-talet. Snarare ökade allting markant, givetvis inte enbart till följder av politiken, stor del var ju nedskärningarna efter 80-talets lånekarusell.

Ta istället en titt på kanadickernas kriminalvård, där det verkligen handlar om vård(för dem som kan vårdas, d.v.s icke-psykopater). Där har man riktigt framgångsrika program som ger bra resultat, där väldigt få återfaller i kriminalitet. Sverige har tittat på kanadas resultat, och man har försökt apa efter, men inte lyckats, eftersom utbildningsnivån på de anställda är fel. Här har man fångvaktare istället för människokännare/psykiatriker/psykologer/teraputer.
Men kanadensarnas resultat pekar direkt på en stor vinst för samhället, en kriminell mindre som istället genererar intäkter är en stor vinst. En missbrukare mindre ger också betydligt mer tillbaka till samhället.
D.v.s Hämndstraff ger oss en tom plånbok, så länge vi inte kör efter metoden att avrätta folk för minsta småbrott, och då förlorar vi ändå..

Perfekt juh! Istället för att skicka pundarna på västindienresor så skickar vi dem till Kanada. Det kan dom få som hämnd för att dom slog oss i hockey! :D

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Quaya skrev:
ungdomsfängelse
Hur tror du ungdomsanstalter funkar idag? Är du inte grovt kriminell innan du åker in så lär du vara det när du kommer ut. Snacka om samlad kunskap för att hitta på skit...

Den viktiga frågan handlar inte om hur länge ungdomarna ska låsas in, utan istället VARFÖR dom gör som dom gör. Att låsa in nån gör knappast någon sugen på att bli en bra medborgare.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
CorbenDallas skrev:
Perfekt juh! Istället för att skicka pundarna på västindienresor så skickar vi dem till Kanada. Det kan dom få som hämnd för att dom slog oss i hockey! :D

Sverige skickar faktiskt ett fåtal missbrukare till kanada för vård. Dock inga kriminella än så länge. Men jag skulle kunna tänka mig att sverige skulle kunna köpa kriminalvårdsplatser i kanada också. Skulle säkerligen vara många som frivilligt skulle ta den chansen att skapa sig ett nytt liv.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Sverige skickar faktiskt ett fåtal missbrukare till kanada för vård. Dock inga kriminella än så länge. Men jag skulle kunna tänka mig att sverige skulle kunna köpa kriminalvårdsplatser i kanada också. Skulle säkerligen vara många som frivilligt skulle ta den chansen att skapa sig ett nytt liv.

Varför inte. Har alltid tyckt att Kanada verkar vara ett mycket sympatiskt ställe. Att vara granne med USA och behålla sin särart som Kanada har gjort vittnar om stor integritet. :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag undrar om hårdarestrafförespråkarna har samma syn på barnuppfostran, dvs att bestraffning, gärna hård, är det bästa sättet att lära sig rätt och fel? Om det är så känner jag ett starkt obehag.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Jag undrar om hårdarestrafförespråkarna har samma syn på barnuppfostran, dvs att bestraffning, gärna hård, är det bästa sättet att lära sig rätt och fel? Om det är så känner jag ett starkt obehag.

Jag tror det finns ett samband. Har man en liberal syn på våldsanvändning och att hårda straff är ett bra sätt att ändra människors beteende är man sannolikt benägen att vara hårdhänt, intolerant och fyrkantig i sitt sätt att lära barn vad som är rätt och fel.

Jag och Sofia ska få vårt första barn i juni och har varit på vårt sjukhus på informationsträffar och ett par föreläsningar om allt från smärtlindring under förlossningen till navelsträngens färg och hur amningen går till. Vid lite eftertanke borde utbildning i empati vara en obligatorisk del för blivande föräldrar vars känslomässiga kapacitet undgått egen utveckling.

Jag tycker visserligen att många våldsbrott borde rendera sina banemän hårdare straff än idag. Inte för att jag tror att det skulle ge oss friskare och lyckligare medborgare, men för att stärka allmänhetens tilltro till rättssystemet. Det är inte begripligt att den som döms för dråp får ett par månaders fängelse samtidigt som narkotikabrott ger många år bakom galler. Men uppfattningen att våld och "tuffa tag" är ett fungerande sätt att ändra beteendet hos människor är ganska läskig. Det måste få kosta en del för ett samhälle att ha högre moraluppfattning än de grovt kriminella har.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Goodstuff skrev:

Du behöver inte känna något obehag, det är två skilda saker och jag ser inget samband.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
.....

Jag tycker visserligen att många våldsbrott borde rendera sina banemän hårdare straff än idag. Inte för att jag tror att det skulle ge oss friskare och lyckligare medborgare, men för att stärka allmänhetens tilltro till rättssystemet. Det är inte begripligt att den som döms för dråp får ett par månaders fängelse samtidigt som narkotikabrott ger många år bakom galler......

Se där. Om du tänker efter så har jag inte sagt något annat va? Annat än jag vill ha en dimension till i straffskala som permanent avlägsnar vissa ur samhället.

Goodstuff skrev:

Det tror jag är en helt felaktig teori. Personligen anser jag att det daltas för mycket med barn men det innebär INTE att jag vill ha fysiskt hårdare tag. Se till debatten om curlingföräldrar....

Men det har inget att göra med min syn på brottslighet.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Det låter betryggande... :rolleyes:

Ja varför inte?

Ser du inte skillnaden på ett olydigt barn och mördare(som tråden ju handlade om från början) så är det definitivt inte betryggande.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Ser du inte skillnaden på ett olydigt barn och mördare(som tråden ju handlade om från början) så är det definitivt inte betryggande.

Jag skrev:

"Har man en liberal syn på våldsanvändning...är man sannolikt benägen att vara hårdhänt...i sitt sätt att lära barn vad som är rätt och fel."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Jag skrev:

"Har man en liberal syn på våldsanvändning...är man sannolikt benägen att vara hårdhänt...i sitt sätt att lära barn vad som är rätt och fel."

...och jag svarade med att fallet (mitt fall) inte var på det viset. Vad menar du med att det inte skulle vara betryggande? För övrigt måste du sluta fäkta vilt nu, JAG har inte propagerat för dödsstraff. Jag tycker däremot att vi har en velourpolis som borde gå en kurs i konflikthantering hos Mossad och att vi måste ha strängare straff - inte för brottslingarnas skull främst utanför oss övriga i samhället. Dödsstraff är jag inte för, jag vet inte säkert om jag är emot det heller.

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
<klipp>Jag tycker däremot att vi har en velourpolis som borde gå en kurs i konflikthantering hos Mossad och att vi måste ha strängare straff - inte för brottslingarnas skull främst utanför oss övriga i samhället.<klipp>

Du menar slå först o fråga sedan? O skulle nån råka dö under tortyren så gör det ju inte så mycket, personen skulle säkert begå nåt brott senare så det var lika bra att bli av med dem, eller?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
Du menar slå först o fråga sedan? O skulle nån råka dö under tortyren så gör det ju inte så mycket, personen skulle säkert begå nåt brott senare så det var lika bra att bli av med dem, eller?

Nej, det menar jag inte. Det var inte enligt mig en särskilt karakteristisk beskrivning av världens mest effektiva säkerhetsorgan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Därför att du besvarade frågan om en hel och stor grupps beteende med utgångspunkt i ditt eget.

Herregud, om du ställer en fråga till "en hel och stor grupps beteende" - hade du då förväntat dig att vi skulle ge dig ett kollektivt svar (efter att vi överlagt om formuleringar i tre veckor)? Naturligtvis svarar jag för mig, och andra för sig. Det är inte FN:s säkerhetsråd det här...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Herregud, om du ställer en fråga till "en hel och stor grupps beteende" - hade du då förväntat dig att vi skulle ge dig ett kollektivt svar (efter att vi överlagt om formuleringar i tre veckor)? Naturligtvis svarar jag för mig, och andra för sig. Det är inte FN:s säkerhetsråd det här...

Jag tyckte det var uppenbart att frågan var akademiskt formulerad och inte riktad åt dig.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
...och jag svarade med att fallet (mitt fall) inte var på det viset. Vad menar du med att det inte skulle vara betryggande? För övrigt måste du sluta fäkta vilt nu, JAG har inte propagerat för dödsstraff. Jag tycker däremot att vi har en velourpolis som borde gå en kurs i konflikthantering hos Mossad och att vi måste ha strängare straff - inte för brottslingarnas skull främst utanför oss övriga i samhället. Dödsstraff är jag inte för, jag vet inte säkert om jag är emot det heller.

Ja, Mossad är verkligen superba på konflikthantering..
Svensk velourpolis, jag tackar mer än gärna nej till polis alá baseball-ligan, eller polisen superba hantering av göteborgskravallerna eller som när man sköt ihjäl en psyksjuk man på en ö utanför stockholm, eller hoppar ihjäl Osmo vallo, eller, eller...
Poliser ska förhindra brott och utreda brott, åklagare och domstolar ska utdöma straffen. Polisen ska på ett effektivt sätt förhindra brott, och brottslingar även om de är unga, skräms inte av våld. Dessutom blir det bara precis som i USA eller brasilien, brottslingarna trissar upp det, och till slut har man ett fullskaligt krig istället.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Jag tyckte det var uppenbart att frågan var akademiskt formulerad och inte riktad åt dig.

Hur stolt på en skala 1-10 är du över din akademiska utbildning, jag kan bara inte låta bli att fråga... Jag gissar på 8-9, då 10 är maxbetyget. Hoppas den har renderat i någonting mycket värdefullt för dig.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha