Nyteknik
Bannad
Markus skrev:Vid en första anblick så ser den jämförelsen faktiskt både relevant och korrekt ut. Jag är dock inte säker på att det är så.
Du tror att Kina och USA har lägre och mindre grov kriminalitet än Sverige?
Markus skrev:Vid en första anblick så ser den jämförelsen faktiskt både relevant och korrekt ut. Jag är dock inte säker på att det är så.
Nyteknik skrev:Du tror att Kina och USA har lägre och mindre grov kriminalitet än Sverige?
Nyteknik skrev:Du borde förmedla denna värdefulla kunskap till vår lagstiftare.
Nyteknik skrev:Du borde förmedla denna värdefulla kunskap till vår lagstiftare.
Markus skrev:Vid en första anblick så ser den jämförelsen faktiskt både relevant och korrekt ut. Jag är dock inte säker på att det är så. Vad exakt är det som skulle motiver människor ytterligare att begå brott, om straffen var t.ex. dubbelt så hårda? Jag får inte ihop det.
Sedan är det ju ett otvivelaktigt faktum att många av de brottslingar som idag grips och döms är tidigare "kända av polisen" och sedan tidigare straffade. Hade de människorna vid föregående dom dömts till t.ex. livstid (ett exempel) så hade ju inte det andra brottet begåtts.
oFFkeFF skrev:Ja, det förhindrar ju en och samma person att begå fler brott om man avrättar eller låser in henom på livstid.
Dock är straff i sig sällan avskräckande, begår man brott räknar man oftast inte med att åka fast, såvida inte brottet sker i hastigt mod.
Precis som när du/jag kör för fort, så kalkylerar vi att risken att åka fast som rätt liten.
Begås brottet i hastigt mod spelar dessutom straffet sällan någon roll, brottet sker ändå.
Men, vad vinner vi på att låsa in pizzastjälande bovar på livstid?
Jag ser fortfarande bara vinster för samhället om vi kan omvända brottslingar, och det är inget som direkt är obevisat. Det finns gott om f.d kriminella som gjort vettiga saker med sina liv istället för att leva vidare på den kriminella banan.
Markus skrev:Nu vet jag vad du är, en .
Markus skrev:Jo, alltså jag är med på resonemanget men jag ifrågasätter att det ytterligare skulle motivera någon att begå brott om det är strängare straff. Det förstår jag inte hur det skulle gå till.
Markus skrev:Jo, alltså jag är med på resonemanget men jag ifrågasätter att det ytterligare skulle motivera någon att begå brott om det är strängare straff. Det förstår jag inte hur det skulle gå till.
Det här med risktagande håller jag inte heller med om, jag tror snarare att brottslingar (om man nu kan räkna dem till ett kollektiv) gör en "cost/benefit" analys:
"Om jag smugglar 1kg heroin kan jag tjäna 1miljon men kan få 12 års fängelse. Om jag däremot smugglar 1miljon cigaretter kan jag tjäna 800.000 och riskerar två års fängelse"
Samma sak med bankboxsprängningarna, mer pengar än inne i banken - brottet består i allmänfarlig ödeläggelse, grov stöld och skadegörelse. Jämför det med grovt väpnat rån...
De är inte så dumma, de som håller på med sådant. Men, som sagt - det är ju inget kollektiv.
Nyteknik skrev:....Sambandet mellan hårda straff och låg grov kriminalitet finns inte......".
Chrille skrev:Jo det finns. Det är absolut inget som talar FÖR hårdare straff men det finns. Praktexempel är väl just Mossad och KGB/GRU. Mossad har kanske "tappat greppet" på senare år men har ju fredat sig under en lång period genom att slå till sanslöst hårt mot de som jävlas med dem.
I Beirut var Sovjetiska medborgare i stort sett osårbara för de kidnappningar som utlänningar annars utsattes för fram tills den dagen de råkade kidnappa en sovjet av misstag.
Denne kidnappade sovjet frigavs efter x antal dagar i fångenskap pga att vänner och bekanta till kidnapparna började försvinna i ett mönster som klart visade att förövarna höll på att ringas in. Eller ja, försvinna, de återfanns i små delar....
Och hur mycket brottslighet tror du förekom i Tyskland i slutet på 30-talet när man riskerade att bli angiven av sina egna barn tom.
Nyteknik skrev:....Därför är det svårt att förstå vad som inspirerar de som vrålar "avrätta eller sätt de jävlarna bakom lås och bom på livstid".
Chrille skrev:Kan du inte förstå det så är det för att du inte lyssnar. Ingen har såvitt jag vet, i den här tråden, förespråkat hämndmotivet och inte mycket runt bestraffningsaspekten heller.
Det finns en liten klick individer som på inga som helst villkor bör få vistas bland "vanligt folk"..... någonsin.
Det är precis som att skjuta/eller omplacera en galen hund. För mig finns ingen skillnad - En farlig individ ska bort.
Arklöv/Svartenbrandt är perfekta exempel. Den ena är i början på sin karriär och det enda man undrar är om han hinner komma ikapp den andre när det gäller skåror i kolven i fråga om oskyldiga offer.
Chrille skrev:Kan du inte förstå det så är det för att du inte lyssnar. Ingen har såvitt jag vet, i den här tråden, förespråkat hämndmotivet och inte mycket runt bestraffningsaspekten heller.
Tobbe_Borg skrev:Fy f-n för sådana jävla idioter :kocko , det borde va skottpengar på den idioten...
//Tobbe
Daytona Peter skrev:Håller fullständigt med
---------------------
RIP
//Peter
Itacha75 skrev:Skulle mer än gärna sponsra kulan som tar livet av killen....
Merlin skrev:Sånna människor ska bara ställas upp på led och "pang"
wonderwizard skrev:jävla idiot :kocko ett nackskott e vad han skall ha
majtii skrev:Mörda någon i ett vansinnesdåd och du får vård för återanpassning i samhället.
Nyteknik skrev:En stat får de medborgare den förtjänar. Exemplena är många och tydliga. Sambandet mellan hårda straff och låg grov kriminalitet finns inte. Därför är det svårt att förstå vad som inspirerar de som vrålar "avrätta eller sätt de jävlarna bakom lås och bom på livstid".
Markus skrev:För helvete, varför undviker du konsekvent att svara på de frågor jag ställer?
Frågan var ju för fan huruvida stränga straff motiverade brottslingar att utöka sin verksamhet, alternativt påbörja den. Jävlas du bara, undviker du jobbiga frågor eller är du helt enkelt ????
Itacha75 skrev:2 år psykisk behandling, släppt efter 6 månader....
Skulle mer än gärna sponsra kulan som tar livet av killen....
Chrille skrev:Det tror jag är en helt felaktig teori. Personligen anser jag att det daltas för mycket med barn men det innebär INTE att jag vill ha fysiskt hårdare tag. Se till debatten om curlingföräldrar....
Men det har inget att göra med min syn på brottslighet.
Markus skrev:Du behöver inte känna något obehag, det är två skilda saker och jag ser inget samband.
Chrille skrev:Personligen anser jag att det daltas för mycket med barn...
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|