Jag provkörde H-D idag... Jag blev förälskad.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
WarriorSwede skrev:

Woaa! Gratis gym!! nåja inte riktigt gratis..... :död

En sån vill jag ha, inte!

Nya Bimota DB5R kostar väl ungefär samma pengar och väger 148kg!
Svårt val för oss som hänger på sporthoj. :hihi

Bimota_DB5R_pressconf-020r.jpg
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
WarriorSwede skrev:
2240229 Blev tvungen att kolla upp det, 275 torr, 15 liter soppa & 4.2 l olja så säg ca 270 kg fulltankad efter de vanligaste ingreppen: avgas & luftfilter.

ok, visste faktiskt inte att dom var så tunga, så mao fulltakand så väger den nästan 300pannor orginal. men å andra sidan så är ju mycket motor i den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
WarriorSwede skrev:
2240048 Må så vara att 120 häst inte är så mycket i en 1670-motor men det räcker nog för de flesta speciellt i kombination med vridet. Vad jag medade var att man för en skapligt rimlig slant kan få ganska bra effekt ur motorn. Hur mycket kostar det att få ut 120 häst ur en HD spis? jag gissar på en hel del mer än 30k.

Warriorn väger föresten 270kg orginal, avgasröret som raskt bantas ner till något annat väger nog lätt in på ca 20 kg så de flesta warriors väger nog in runt 250 kg
Hej igen
Jag förstår vad du menar. Som sagt så är "warriormotorn" den nipponglidar-V-Twin som jag har minst emot. Detta främst tack vare att den är luftkyld (dvs inte har "ornament"-kylflänsar bara för att se luftkyld ut som många japanska customtvinnar), den har tvåventilsteknik, stötstänger, "äkta" vevparti dvs utan förskjutna vevtappar som på många andra japanska custom-V-Twinnar osv. (Dock så är det helt annan sång i en motsvarande Harley kan jag tycka. Warriormotorns avgasljud låter kortslagigt, stumt och livlöst jämfört med en Harley- eller S&S-motor tycker jag. Jag kan på flera kvarter höra om det är en HD eller en japan-V-twin som kommer.)

Men sist och inte minst så har den i likhet med HD:s och många sporthojsmotorer en funktionell design: Warriormotorns yttre avslöjar dess innandöme. Warrior-motrns registersida är därför i mina ögon vacker, man skönjer kamdrivning, lyftarhus osv. Transsidan är dock mindre vacker enligt mina ideal, där finns pråliga ofunktionella kåpor med allehanda turbinliknande mönster osv. Formspråket tycks här mer komma från en designer än en ingenjör.

Jag har en vän med en trimmad Warrior (högkompkolvar plus bränsle och tändning tror jag). Han frågar ofta om jag vill testa den men jag har ännu inte gjort det, på sommaren är jag alltid så förtjust i min egen hoj efter vinterns arbeten. Men jag ska prova hans hoj.

Här är en översikt över det enorma utbud som finns av just bara detaljen trimkamaxlar och detta bara till sportstermotorn! Idag har ytterligare några tillkommit ifrån RedShift om jag inte missminner mig, dessutom är ingen av alla kamaxlar från S&S med i listan.
http://www.sportster.org/tech/cams/xlcams.html
Detta var ju bara kamaxlar, det finns sedan ungefär lika många leverantörer av highperformance-delar till de flesta delar i valfri HD-motor- eller växellådetyp.


Det mesta jag skrivit ovan är ju bara tycke och smak som du ser. Jag vill inte alls bjäbba om vilken motor som är "bäst" det vore ju pubertalt. (Jag vill inte försvara HD dom tycks klara sig bra med sin nya identitetssökande men solventa kundtyp.) Jag ville vara visa på att jag har sjukdomsinsikt, dvs förklara varför jag gillar HD fast jag gillar att åka fort ibland.

(Min hoj väger knappt 200 tankad och klar för rödljusen. Å andra sidan har den bara 8.5 liters tank :) men det är rätt skönt att få kliva av och tanka ofta, den har rätt stumma Öhlinare och motorn vibrerar en hel del.)

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Om vi ska snacka V-twinar:
min är extremt enkel i konstruktionen
90 graders offset, stötstänger och 2-ventilstoppar
men filosofin är radikalt annorlunda med varvtalsstopp
vid 9000 rpm. Den är rolig att köra när man varvar 5k+
dvs över rödstrecket på de som diskuteras här.

Tack vare 1064 cc kan den accelerar jämnt med en äldre R6:a
upp till 150+ km/h.

v11cs_09.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
gthyni skrev:
2240921 Om vi ska snacka V-twinar:
min är extremt enkel i konstruktionen
90 graders offset, stötstänger och 2-ventilstoppar
men filosofin är radikalt annorlunda med varvtalsstopp
vid 9000 rpm. Den är rolig att köra när man varvar 5k+
dvs över rödstrecket på de som diskuteras här.

Tack vare 1064 cc kan den accelerar jämnt med en äldre R6:a
upp till 150+ km/h.
Mitt varvstopp står faktiskt på 7000, det är vad originalveven klarar. Men det är ju å andra sidan en lite större motor än din.
Jag kör ifrån min vän med ny GXR600 samt alla R6:eek:r på 200 meter var gång. På 400 meter är de på väg ikapp och vi brukar ligga rätt lika eller så har de segat om mig med någon meter om det är en 750 eller större R-Hoj. Min hoj "stannar" dessutom nämligen i 200Km/h som det är nu pga av varvstoppet ty jag jag har pizzadrev bak för att ha tät låda vid rödljusen. Men det behövs inte så mycket effekt mot moderna sporthojar om man pratar 200 meter. De kan ändå inte mata ut mer effekt än mig pga av sin kortare hjulbas. Det var värre mot "sporthojarna" på 80-talet, en katana kunde skyffla på bra mycket mer än en R1:a i starten utan att resa sig. Å andra sidan var ju Katanan ingen kurvmaskin.

Många yngre verkar inte veta det och blir knäckta när en R1:a får pisk av min HD vid rödljusen. Men det är ju som sagt bara vid 200 meter eller knappt ens det. När de kommit upp i en bit över 120 och kan lägga sig på tanken och ta ut var de har är jag stekt, mitt 5-10-meters förspång från starten äts snabbt upp...
På 400 meter har man inte en chans mot en literradfyre R-hoj. Med en twin måste man upp i minst 140-150 hk på bakhjulet eller mer då, samt göra bra starter.

Men jag ska bygga en större motor med 6-växlad låda när denna är sliten. Min 1200:a har dock gått med denna effekten (ca 100 hk på bakhjulet dvs 100% mer än originaleffekten) sedan -96, och drar fortfarande som förr i bänken så det lär dröja. Har snart lagt undan 100 kkr till den nya motorn. =/ och inte lär jag få mycket för den gamla... =(

/J
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top