Jag röstar rött nästa val

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nja, med klyschor som "Lika Skatt för Pensionärer och Löntagare " kommer man ingen vart.

Pensionärer får betala högre skatt än den som jobbar. Kanske tycker Du att det är okey!

Eventuell argumentation att pensionärer har behov av mindre pengar och klarar sig med en lägre standard är förlegat idag, jag uppfattar att många pensionärer lever ett hyffsat aktivt liv.

Så det Du kallar för klyscha (Lika skatt för pensionärer och löntagare) upplever många äldre idag faktiskt över blockgränserna som en självklarhet.

Inkomst- och tilläggspensionerna i år 2010 att minska med 3 procent.

2011 blir minskningen 2,8 procent.

2012 blir den 1,5 procent.

Att även pensionärer får en viss skattesänkning räcker såklart inte.

Majoriteten av pensionärerna 80 procent får alltså ut mindre efter skatt redan 2010 i jämförelse med 2009.

Du, Markus! Jag vet att jag gick över det tillåtna med mitt inlägg för några dagar sedan. Du kan ju älta det till domedagen om Du vill. Har sett att Du gärna plockar gratispoäng på allt Du kan, helt okey..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gustav O skrev:
Ja. På grund av den broms i pensionssystemet som röstades igenom tvärpolitiskt och inte pga den sittande regeringens skattepolitik. Pensionärerna får mindre i plånboken men inte pga regeringens skattepolitik utan på en gemensam överenskommelse gjord för att inte sänka pensionssystemet helt inför framtiden.
DU måste väl kunna förstå skillnaden?

Visst är det så. Under de senaste Socialdemokratiska regeringarna har flera borgerliga förslag om sänkt skatt/höjd pension röstats ner av regeringen. 2007 lade Östros och Sahlin fram den grymma skattesänkningen på 160 kr/månad för pensionärer.

Som synes så går det helt enkelt inte in. Dina pedagogiska och sakliga förklaringar bemöts med rappakalja och vattnet rinner av gåsen, helt i linje med förväntningarna med andra ord.

:lol

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
fråga inte :näsblod

är det så att alliansen gör allt de kan för att bli av med väljare?:va

utförsäkrar så många som möjligt?

mer än 50% ogillar trupper i afghanistan?

sänker pensionerna?

.....
japp, såere!

Fifan förresten.
Sossarnas nya propaganda i Stockholm är ju bara skrattretande. Falsk marknadsföring i dess mest lögnaktiga form. :brinnerup

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det förekommer massor av exempel på enskilda drabbade av sjukförsäkringsreglerna. En bekant lever gott på sin sjukpeng, och har gjort det i 12 år nu. Han har inte varit speciellt sjuk under hela den tiden, förutom att han är en suput. Hans föräldrar har tagit över fler och fler av hans utgifter, nu betalar de alla hans räkningar. Sin sjukpeng spelar han på börsen med. Enligt honom själv så har han tjänat ngn miljon på det.

På frågan varför han inte söker ngt jobb så kom svaret att det inte finns ngt intressant inom hans område. Dessutom är han ju sjuk. Sjukskrivningen förlängs ständigt. Om en läkare säger att han rimligen borde arbeta så byts den läkaren snabbt ut mot ngn annan, en som inte orkar strida. Hans inställning är att man själv ska få avgöra om man är för sjuk för att arbeta. Man ska inte heller tvingas arbeta med ngt som man inte vill arbeta med.

Ett exempel på att det går att utnyttja systemet.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
......
Ett exempel på att det går att utnyttja systemet.

Jag tror inte min kompis farbrors bror berättelser alltid speglar den korrekta bilden för mångfalden åt vilket håll den än pekar.

Det kommer alltid finnas folk som lever på andra oavsett sjukförsäkringsreform och det kommer alltid finnas folk som hamnar i kläm.

Frågan är väl hur vi får den bästa vården, inte vilka som missbrukar den vilket borde komma sekundärt eller är det något _alla_ gör?

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det var lite min poäng.

Nä, men en intressant detalj är ju att sjuktalen är så mycket högre i de geografiska områden där även arbetslösheten är hög.
Eller är det helt enkel så mycket farligare att bo i Norrbotten så att de har ett sjuktal som är 50% högre än exempelvis Halland

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nä, men en intressant detalj är ju att sjuktalen är så mycket högre i de geografiska områden där även arbetslösheten är hög.
Eller är det helt enkel så mycket farligare att bo i Norrbotten så att de har ett sjuktal som är 50% högre än exempelvis Halland
Nej, det beror på att 90% av befolkningen i Norrland är kommunister.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pensionärer får betala högre skatt än den som jobbar. Kanske tycker Du att det är okey!

Inkomst- och tilläggspensionerna i år 2010 att minska med 3 procent.

2011 blir minskningen 2,8 procent.

2012 blir den 1,5 procent.

Argumentet för att arbetande ska ha lägre skatt är att den som arbetar har högre kostnader i form av resor till arbete, dyrare luncher osv mindre tid för att söka extrapriser på coop.

Att pensionerna minskar är en naturlig följd på det system som sossarna skapade för många år sedan. Att det skulle bli så här var känt redan för 20år sedan och det var det användes bla som reklam för pensionsförsäkringarna.
Systemet byggde på en kortare medellivslängd än idag samt var inte dimensionerat för de stora pensionsavgångar vi ser nu när 40-talisterna pensioneras.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
alltså jag blir inte klok på det här, fått uppfattningen att "sossar" tycker V inte är något vidare

Är det något som är ett karaktärsdrag för politiker i allmänhet och socialdemokrater i synnerhet så är det att de inte gillar konkurrens om makten. Sossarna gillar ingen annan, de vet bäst själva.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
sossar är också kommunister

...och eftersom vi tidigare konstaterade att det bara var sossar som var välgörenhetsskeptiker och sket i att bidra till Haiti kan vi således konstatera att du är Sosse och med dina egna ord kan vi härmed konstatera att herrn även är Kommunist.

Hej kommunisten, läst något av Marx idag?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år