Jag röstar rött nästa val

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Hade pensionärerna det bättre med den fetes politik?

Pensionärerna blir grundlurade om dom röstar på Mona, det hon kommer att göra är att höja skatten för dom som arbetar till pensionärernas nivå.

"Så nu blev det rättvist igen".

Pensionärerna har väl rätt ofta fått stryka på foten oavsett regering, inbillar jag mig?
Låter som ett troligt scenario dock. Med Sossarnas ideologi och rättvisepatos kan det ju dessutom kännas lite oroande för de som kör ett eget IPS idag. Jag ser det framför mig....

"-Jahadu Kalle Karlsson, nybliven pensionär, vi ser att du lyckats peta undan 650.000kr i en egen IPS. Vad bra, då behöver du inte så mycket från oss för att hålla samma låga standard som alla andra." :fakta

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den sittande moderatregeringen tycker att pensionärerna fått nog med pengar. Därför får 8 av 10 pensionärer sänkt pension under 2010.

Rättvist?
Nu blandar du äpplen och päron.
I budgeten som lades fram 2009 så fick pensionärerna sänkt skatt. En pensionär med full garantipension får en sänkning med 1000-1200 kr. Räknar du in det höjda grundavdraget från budgeten innan så handlar det om mellan 3500-4400 kr/år för en garantipensionär och runt 2500 för en pensionär med 150 000 i pension.
Det som gör att slutsumman inte blir så stor är den så kallde "bromsen" som infördes gemensamt av alla riksdagspartier utom V som följd av finanskrisen. Den hade löst ut oavsett om det varit en Borgerlig eller Socialdemokratisk regering. Det enda socialdemokraterna har lovat är att minska skillnaden mellan pesnion/lön. Inte har de lovat pensionärerna mer pengar.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nu blandar du äpplen och päron.
I budgeten som lades fram 2009 så fick pensionärerna sänkt skatt. En pensionär med full garantipension får en sänkning med 1000-1200 kr. Räknar du in det höjda grundavdraget från budgeten innan så handlar det om mellan 3500-4400 kr/år för en garantipensionär och runt 2500 för en pensionär med 150 000 i pension.
Det som gör att slutsumman inte blir så stor är den så kallde "bromsen" som infördes gemensamt av alla riksdagspartier utom V som följd av finanskrisen. Den hade löst ut oavsett om det varit en Borgerlig eller Socialdemokratisk regering. Det enda socialdemokraterna har lovat är att minska skillnaden mellan pesnion/lön. Inte har de lovat pensionärerna mer pengar.

Tack för att du försöker.:Bugar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tack för att du försöker.:Bugar
Du har ju gjort ett bra jobb med sjukförsäkringsfrågan där åtminstone jag har lärt mig mycket fakta. :tummenupp
Dock vill jag påpeka att jag på inget vis vill påskina att alla pensionärer lever fett men jag ogillar när man diskuterar utifrån vanföreställningar och inte fakta.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Dock vill jag påpeka att jag på inget vis vill påskina att alla pensionärer lever fett men jag ogillar när man diskuterar utifrån vanföreställningar och inte fakta.

Vi är överens till 110 procent.:) Fakta tar inte i sig politisk ställning.

Det stora problemet i den här tråden är just vanföreställningar. Problem två är att de som lider av vanföreställningar ofta inte har varken "sjukdomsinsikt" eller intresse att skaffa sig kunskap om fakta.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alla pensionärer får skattesänkningar 2010!!

Nja, För de flesta pensionärer blir det en minskning av pensionen netto än man kan tro när man bara tittar på avin.

Ett exempel är en person som hade 11 500 kronor i allmän pension förra året får pensionen sänkt till 11 155 kronor i år alltså en minskning med 345 kronor före skatt 2010. Samtidigt sänks skatten från 2 744 till 2 528 kronor. Netto Pensionen blir därmed 129 kronor lägre efter skatt.

Garantipensionen och ersättningar som sjukpenning och föräldrapenning sänks 2010 samtidigt med 0,9 procent. Det innebär till exempel att den högsta nivån för sjukpenningen sänks från 682 kronor till 676 kronor per dag.

Tjänstepension 2010! Ta till er att många före detta offentliganställda får en nedräkning alltså en sänkt tjänstepension med omkring 1 procent.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla pensionärer får skattesänkningar 2010!!

Nja, För de flesta pensionärer blir det en minskning av pensionen netto än man kan tro när man bara tittar på avin.

Ett exempel är en person som hade 11 500 kronor i allmän pension förra året får pensionen sänkt till 11 155 kronor i år alltså en minskning med 345 kronor före skatt 2010. Samtidigt sänks skatten från 2 744 till 2 528 kronor. Netto Pensionen blir därmed 129 kronor lägre efter skatt.

Garantipensionen och ersättningar som sjukpenning och föräldrapenning sänks 2010 samtidigt med 0,9 procent. Det innebär till exempel att den högsta nivån för sjukpenningen sänks från 682 kronor till 676 kronor per dag.

Tjänstepension 2010! Ta till er att många före detta offentliganställda får en nedräkning alltså en sänkt tjänstepension med omkring 1 procent.
Ja. På grund av den broms i pensionssystemet som röstades igenom tvärpolitiskt och inte pga den sittande regeringens skattepolitik. Pensionärerna får mindre i plånboken men inte pga regeringens skattepolitik utan på en gemensam överenskommelse gjord för att inte sänka pensionssystemet helt inför framtiden.
DU måste väl kunna förstå skillnaden?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
När det gäller frågor som ger försämringar för pensionärerna är nästan alla överens!

Resultatet av det hela i realitet blir ju att pensionerna sänks varje år till 2014. Först år 2015 är det totala beloppet tillbaks på dagens nivå.

Sedan tar det några år till innan pensionärerna köpkraft har återhämtat sig. Detta på grund av inflation, prisökningar och dylikt. Många som är pensionärer i dag kommer ju aldrig att få uppleva detta!

Lika Skatt för Pensionärer och Löntagare :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När det gäller frågor som ger försämringar för pensionärerna är nästan alla överens!

Resultatet av det hela i realitet blir ju att pensionerna sänks varje år till 2014. Först år 2015 är det totala beloppet tillbaks på dagens nivå.

Sedan tar det några år till innan pensionärerna köpkraft har återhämtat sig. Detta på grund av inflation, prisökningar och dylikt. Många som är pensionärer i dag kommer ju aldrig att få uppleva detta!

Lika Skatt för Pensionärer och Löntagare :tummenupp
Fast i ditt inlägg med nummer 360 skyller du ju på den sittande regeringen. Det är ju inte sant.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Hur man finner styrkan är för mig obegripligt men likväl drabbas jag likt dig av djup beundran för denna insats.
Att det är som vatten på en gås är jag lika säker på som jag är imponerad.

Han tycks vara på väg upp ur träsket. Nu kommer det i alla fall argument. Då finns ju förutsättningar för diskussion.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fast i ditt inlägg med nummer 360 skyller du ju på den sittande regeringen. Det är ju inte sant.

Sitter man som parti M med statsministerposten är man antagligen inte helt oskyldig.. Fast jag är inte sämre än att tycka att det igentligen kvittar om vi har en vänster eller högerregering i fallet med pensionärerna. Pensionärerna har tyvärr alltid allt för ofta fått klä skott för finansministrar oberoende av färgskala.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sitter man som parti M med statsministerposten är man antagligen inte helt oskyldig.. Fast jag är inte sämre än att tycka att det igentligen kvittar om vi har en vänster eller högerregering i fallet med pensionärerna. Pensionärerna har tyvärr alltid allt för ofta fått klä skott för finansministrar oberoende av färgskala.
Men skriv inte att det är moderaternas fel då.
Visst är det så. Under de senaste Socialdemokratiska regeringarna har flera borgerliga förslag om sänkt skatt/höjd pension röstats ner av regeringen. 2007 lade Östros och Sahlin fram den grymma skattesänkningen på 160 kr/månad för pensionärer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han tycks vara på väg upp ur träsket. Nu kommer det i alla fall argument. Då finns ju förutsättningar för diskussion.

Nja, med klyschor som "Lika Skatt för Pensionärer och Löntagare " kommer man ingen vart. Det är nämligen inte tydligt huruvida:

• Löntagares skatt skall höjas
  • Pensionärers skatt skall sänkas
  • Det är viktigt att alla har lika mycket
  • Det är viktigt att alla betalar lika hög procentuell andel skatt
  • Det är viktigt att att alla har likadan levnadsstandard
  • Osv

Kort och gott är det högstadiestatus på att slänga ur sig sådant där utan förtydliganden, helt i linje med att förolämpa folks föräldrar alltså. :lol

Kul att Gustav O gav sig in i debatten och sopade mattan i alla fall. :banana

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nja, med klyschor som "Lika Skatt för Pensionärer och Löntagare " kommer man ingen vart. Det är nämligen inte tydligt huruvida:

• Löntagares skatt skall höjas
  • Pensionärers skatt skall sänkas
  • Det är viktigt att alla har lika mycket
  • Det är viktigt att alla betalar lika hög procentuell andel skatt
  • Det är viktigt att att alla har likadan levnadsstandard
  • Osv

Jag är överygad om att vi nu kommer att få få en utvecklad syn på hur det förhåller sig med ovanstående. Jag tror ledorden i kommande inlägg kommer att bli "lika mycket".

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läkare varnade för den nya sjukförsäkringens risker. I kvällens Debatt möts ansvariga politiker och berörda människor.

Typiskt systemfel, om de vill bjuda in berörda människor kan de väl bjuda in några skattebetalare och fuskare att debattera istället, vore förmodligen mer relevant - och sannerligen mer underhållande.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Typiskt systemfel, om de vill bjuda in berörda människor kan de väl bjuda in några skattebetalare och fuskare att debattera istället, vore förmodligen mer relevant - och sannerligen mer underhållande.

om jag inte minns fel så är fuskarna inte det stora probblemet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...