jag ska bli expert

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
- Att en liten tjej helt ensam lyckas skaffa och skjuta med ett så tungt vapen anser jag uteslutet, säger polisinspektör Jan Sjögren.

Varför måste det vara uteslutet... egentligen? Skulle inte en tjej kunna skjuta pistol?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Diversion skrev:

Allt som står i aftonhoran behöver inte vara sant. Dessutom behöver man en liten översättningsguide om man ska förstå något.
Bifogar ett litet utdrag ur denna guide nedan.

"expert" = första bästa person som tror sig ha en susning samt vill ställa upp på arrangerad bild.
"Dödsdrogen" = milt laxativ
"Skandal" = något som ingen normalt funtad person öht bryr sig om
"rasar" (som i Alice Bah rasar över skandalbilderna) = totalt oförklarlig reaktion på meningslös händelse.
"Naken-, robbinson-, farmen-" (vafritt personnamn efter bindesstrecket) = prefix som används för att beteckna mediakåt pseudokändis som inte har något att tillföra i nyhetvärde. Säljer dock lösnummer av okänd anledning.

gladh

Last edited:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Diversion skrev:

Säger väl en del om polisens vapenkunnande.
Man behöver bara lista ut hur man får i patronerna i trumman.(Borde till och med en polis kunna lista ut om han får lite tid på sig.)
Hanen behövs inte ens spännas, det går att skjuta genom att bara dra i avtryckaren.
Så mycket siktande behövs inte om ska skjuta nån på några meters avstånd.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
gladh skrev:
"expert" = första bästa person som tror sig ha en susning samt vill ställa upp på arrangerad bild.
"Dödsdrogen" = milt laxativ
"Skandal" = något som ingen normalt funtad person öht bryr sig om
"rasar" (som i Alice Bah rasar över skandalbilderna) = totalt oförklarlig reaktion på meningslös händelse.
"Naken-, robbinson-, farmen-" (vafritt personnamn efter bindesstrecket) = prefix som används för att beteckna mediakåt pseudokändis som inte har något att tillföra i nyhetvärde. Säljer dock lösnummer av okänd anledning.

:rofl

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Det som är konstigt är hur en tjej som aldrig kommit i kontakt med vapen eller har kriminellt umgänge lyckas skaffa ett och sedan kallblodigt mörda en annan människa. Något stämmer inte i hennes berättelse... Utspelet i media kan vara planerat för att få fram ytterligare bevis eller ett annat erkännande.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Varför skulle inte hon kunna ha sjutit med den puffran?, kanske inte det första man förknippar med en Magnum men fullt möjligt.

Gillar även Aftonbladets "chock" rubriker :)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Berätta gärna för os övriga varför denne polis inte kan vara expert? Vad säger han som är fel?

Berätta därefter också om jag är den enda i hela världen som har väldigt lätt för att tro att polisen är ute på en lång bärtur i det här fallet? Det är mycket som låter konstigt i de här sammanhangen och tidningarnas spekulationer gör ju att man saknar X-filesmusik i bakgrunden....

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Berätta gärna för os övriga varför denne polis inte kan vara expert? Vad säger han som är fel?

Berätta därefter också om jag är den enda i hela världen som har väldigt lätt för att tro att polisen är ute på en lång bärtur i det här fallet? Det är mycket som låter konstigt i de här sammanhangen och tidningarnas spekulationer gör ju att man saknar X-filesmusik i bakgrunden....

Det som mest talar emot att personen i fråga är expert är att Aftonhoran skriver att han är expert.

gladh

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Men hallå klar en tjej inte skulle klara en sån sak.. jag menar det e ju jätte svårt....
däremot om "vapnet" varit en stekpanna på 2kg så hade hon utan tvekan varit skyldig :va :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Micke_Lindstrom skrev:
..
Så mycket siktande behövs inte om ska skjuta nån på några meters avstånd.

Jag har testat att skjuta Glock och jag tvivlar på att jag, på några meters avstånd, hade träffat med tre skott på det sätt som skett nu (Två i huvudet och ett i höften om jag har förstått det hela rätt)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
skoteridioten skrev:
No offense, men du ska f-n ifrågasätta allt.. :7peta

Japp, ALLTID! Thats me.

Speciellt, som i det här fallet, till synes grundlösa påståenden hamnar högt på listan över "varför är det så"-frågor.

Diversion

Guest
Chrille skrev:

Vem som helst som är normalbegåvad kan ladda och avfyra ett vapen. revolvrar är dessutom mindre "komplicerade" än pistoler. Vem som helst kan också träffa någon som ligger och sover på nära avstånd.

På snuten låter det som att man måste ha en doktorsexamen i maskinteknik för att lista ut hur man använder en puffra och att tjejen fysiskt inte kan hantera vapnet eftersom det är för tungt och rekylen är för stark. Dynga, jag är liten och klen men t.o.m jag tyckte att rekylen i en .357 var ynklig. Inte alls den hästspark som jag trott. Sen måste man uppenbarligen vara Ragnar Skanåker för att skjuta en sovande i skallen.

Allt detta är skitsnack av en överbetald "expert" Det enda jag håller med om är att det verkar lite konstigt att hon överhuvudtaget kommit över puffran utan rätt kontakter och hjälp. Så omöjligt som han säger är det dock absolut inte.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chrille skrev:
Jag har testat att skjuta Glock och jag tvivlar på att jag, på några meters avstånd, hade träffat med tre skott på det sätt som skett nu (Två i huvudet och ett i höften om jag har förstått det hela rätt)

Du kanske borde bli polis? :hihi

Visst kan det vara halvsvårt för en nybörjare att träffa nånting alls med pistol samtidigt som andra som aldrig hållt i ett vapen förut skjuter ganska bra.
Experten tycker dock att det är uteslutet att det skulle vara möjligt att hon skulle kunna gjort bla. pga. att hon är "en lite tjej".

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag ifrågasätter att bilden i reportaget är äkta, hur kan Polisinpektör Sjögren, som är en mycket gammal man själv hålla upp det mycket tunga vapnet?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Diversion skrev:
... Så omöjligt som han säger är det dock absolut inte.

En tjej som de inte kan spåra någon kontakt med vapen hos? Vart ska hon ha tränat?
Tre skott i en kropp varav två i huvudet? Låter fanimej inte illa för en novis..
En revolver som ska vara mycket svårare att ljuddämpa än en pistol? Kom ihåg de andra som sov i huset. En ljuddämpare ska ju dessutom vara förbrukningsvara? Ett par-tre skott om jag minns rätt, här är det väl fem som är aktuellt?

Är det så konstigt att många inte tror på tjejens/medias version av vad som har inträffat?

MEN!! Jag spekulerar ju vilt utifrån medias rapportering.... Precis som alla andra.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...