jag ska bli expert

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
En tjej som de inte kan spåra någon kontakt med vapen hos? Vart ska hon ha tränat?
Tre skott i en kropp varav två i huvudet? Låter fanimej inte illa för en novis..
En revolver som ska vara mycket svårare att ljuddämpa än en pistol? Kom ihåg de andra som sov i huset. En ljuddämpare ska ju dessutom vara förbrukningsvara? Ett par-tre skott om jag minns rätt, här är det väl fem som är aktuellt?

Är det så konstigt att många inte tror på tjejens/medias version av vad som har inträffat?

MEN!! Jag spekulerar ju vilt utifrån medias rapportering.... Precis som alla andra.

Polisen har säkert all anledning att gräva efter den begravda hunden i detta fallet. Men expertens roll kan säkert vara expertutnämnd av Aftonhoran och i övrigt inte kopplad till utredningen.

Snacket på redaktionen:
- vi har inget om knutby idag
*panik utbryter och sprida rop av "jag vill ju jobba med määäädia" hörs*
- jag vet en pensionerad lätt debil intendent som vi kan få på bild med ett vapen
- gott, men vad ska vi skriva
- det kommer vi på efterhand

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Micke_Lindstrom skrev:
Jag ifrågasätter att bilden i reportaget är äkta, hur kan Polisinpektör Sjögren, som är en mycket gammal man själv hålla upp det mycket tunga vapnet?

DAMN!!!

Vi MÅSTE fixa lite bakgrundsmusik till den här tråden. Och en djup berättarröst!

Kan jag få vara "Smoking Man"?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Polisen har säkert all anledning att gräva efter den begravda hunden i detta fallet. Men expertens roll kan säkert vara expertutnämnd av Aftonhoran och i övrigt inte kopplad till utredningen.

Snacket på redaktionen:
- vi har inget om knutby idag
*panik utbryter och sprida rop av "jag vill ju jobba med määäädia" hörs*
- jag vet en pensionerad lätt debil intendent som vi kan få på bild med ett vapen
- gott, men vad ska vi skriva
- det kommer vi på efterhand

gladh

Du är Mulder!

The truth is out there! They want you to believe that!

Diversion

Guest
Chrille skrev:
En tjej som de inte kan spåra någon kontakt med vapen hos? Vart ska hon ha tränat?
Tre skott i en kropp varav två i huvudet? Låter fanimej inte illa för en novis..
En revolver som ska vara mycket svårare att ljuddämpa än en pistol? Kom ihåg de andra som sov i huset. En ljuddämpare ska ju dessutom vara förbrukningsvara? Ett par-tre skott om jag minns rätt, här är det väl fem som är aktuellt?

Är det så konstigt att många inte tror på tjejens/medias version av vad som har inträffat?

MEN!! Jag spekulerar ju vilt utifrån medias rapportering.... Precis som alla andra.

Enligt artikeln bredvid stod mördaren bredvid sängen, mycket nära offret alltså.
Jag hade aldrig skjutit men lyckades hålla alla 5 skotten inom det svarta 5 eller bättre alltså på en skjutbana. Avståndet vet jag inte men det var väl en 10-15 m. Av det drar jag slutsatsen att jag nog skulle ha träffat ett mål aningen mindre än en fotboll på ca. 2 meters avstånd.

Hon kan ju ha köpt revolvern fix och färdig med extra dämpare.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chrille skrev:

En revolver med ljuddämpare låter mer än en pistol med ljuddämpare, dessutom låter det alltid mer än på film.
En ljuddämpare på ett vapen är inte mer förbrukningsvara än ljuddämparen på en motorcykel.
En fördel med ljuddämparen är att man gå ut en bit i skogen och träningsskjuta lite utan att bli störd, kanske därför vapnet hade en ljuddämpare?
Jag har inte läst nånting om fallet förutom "expert"-artikeln och säger inget om polisen teorier i övrigt är rimliga eller ej, den här artikeln är det i alla fall inte.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Spinky Spendrup skrev:
"Kupp" måste vara med i guiden också! :tungan
Bra förklaring, någon?

"kupp" = händelse som noggrant planerats tillsammans med arrangören som en överraskning på tillställningen. Det kuppartade ligger i att ingen av de 23 fotgraferna och reportrarna som var på plats för gratismaten och spriten fick ett pressmeddelande i förväg.

gladh

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Micke_Lindstrom skrev:
Jag ifrågasätter att bilden i reportaget är äkta, hur kan Polisinpektör Sjögren, som är en mycket gammal man själv hålla upp det mycket tunga vapnet?

det måste vara photoshoppat!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:

"sex-" = används alltid när praktikanterna inte kan bidra med mer kreativa uppslag till löpet. Som den enskilt mest iögonfallande bokstavskombination vi känner till kan den kombineras i det oändliga med ändelser eller som ändelse med garanterad effekt, ex sexbrev, semestersex

För än högre effekt kan sedan powerkombinationer enligt tidigare förklarade exempel tillämpas såsom sexkupp, sexchock, sexskandal...

Detta bör innbära att 'sexdödsdrog' bör vara så nära det ultimata rubrik-ordet man kan komma

Diversion

Guest
Chrille skrev:
"sex-" = används alltid när praktikanterna inte kan bidra med mer kreativa uppslag till löpet. Som den enskilt mest iögonfallande bokstavskombination vi känner till kan den kombineras i det oändliga med ändelser eller som ändelse med garanterad effekt, ex sexbrev, semestersex

För än högre effekt kan sedan powerkombinationer enligt tidigare förklarade exempel tillämpas såsom sexkupp, sexchock, sexskandal...

Detta bör innbära att 'sexdödsdrog' bör vara så nära det ultimata rubrik-ordet man kan komma

Nä Analsexdödsdrog smäller högre och säljer mer lösnummer :hihi

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:

"sex-" (som sexchock) = någon gjorde juckande rörelser med höften under kändisfest.

"NakenJanne rasar över expertskandalen på SH - det känns som någon gett mig en sexdöddrog"

Där har du en rubrik som inte går av för hackor.

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chrille skrev:
Du är Mulder!

The truth is out there! They want you to believe that!

http://www.expressen.se/index.jsp?a=100985

You cant handle the truth!!

fewgoodmen.jpg

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Micke_Lindstrom skrev:
En revolver med ljuddämpare låter mer än en pistol med ljuddämpare, dessutom låter det alltid mer än på film.
En ljuddämpare på ett vapen är inte mer förbrukningsvara än ljuddämparen på en motorcykel.
En fördel med ljuddämparen är att man gå ut en bit i skogen och träningsskjuta lite utan att bli störd, kanske därför vapnet hade en ljuddämpare?
Jag har inte läst nånting om fallet förutom "expert"-artikeln och säger inget om polisen teorier i övrigt är rimliga eller ej, den här artikeln är det i alla fall inte.

Som Chrille säger så är en normal ljuddämpare till pistol/revolver betydligt sämre efter en fem-tio skott. Ett proffs bär alltid med sig minst en i reserv.

Har hon skjutit på en sovande person ser jag inget orimligt i det. Att däremot skjuta på rörliga mål med revolver är ganska svårt. Har den ljuddämpare blir det ännu svårare. Fast polisen har nog sina anledningar att tvivla om de nu gör det. Grunderna behöver ju inte vara exakt de aftonbladet redovisar. :rolleyes:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chris Ash skrev:
Som Chrille säger så är en normal ljuddämpare till pistol/revolver betydligt sämre efter en fem-tio skott. Ett proffs bär alltid med sig minst en i reserv.

QUOTE]

I så fall beror det på att man har fyllt ljuddämparen med fett, det absorberar en del ljud men brinner upp/flyger ut efter ett tag.
Ljuddämparen funkar dock endå men inte riktigt lika effektivt.
Man kan enkelt fylla den igen genom att ta fett på tex. en skruvmejsel som man sticker in ljuddämparen och skrapar av på bafflarna där inne.

Edit: Vissa ljuddämpare har även gummitätningar som slits ut, men det tar betydligt längre tid än 5-10 skott, även dessa är utbytbara.

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
landen skrev:
Varför skulle inte hon kunna ha sjutit med den puffran?, kanske inte det första man förknippar med en Magnum men fullt möjligt.
Det var inte en magnumkaliber, vapnet som användes var av kaliber .38.

Polisen säger ju inte att hon inte skulle ha avfyrat vapnet, det dom säger är att någon antagligen bistått henne med vapen och instruktioner, för även om en revolver är en ganska enkel konstruktion så krävs det ju ändå en del teknik för att hantera den, särskilt med en ljuddämpare påkopplad, vi snackar om ett rätt långt handeldvapen.

Oavsett vem som skjutit så verkar det ju vara utom allt tvivel att det i Knutbyförsamlingen brutits mot både det ena och det andra av 10 Guds budord, "Du skall icke dräpa", "Du skall icke begå äktenskapsbrott" o.s.v :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Micke_Lindstrom skrev:
Chris Ash skrev:

QUOTE]

I så fall beror det på att man har fyllt ljuddämparen med fett, det absorberar en del ljud men brinner upp/flyger ut efter ett tag.
Ljuddämparen funkar dock endå men inte riktigt lika effektivt.
Man kan enkelt fylla den igen genom att ta fett på tex. en skruvmejsel som man sticker in ljuddämparen och skrapar av på bafflarna där inne.

Edit: Vissa ljuddämpare har även gummitätningar som slits ut, men det tar betydligt längre tid än 5-10 skott, även dessa är utbytbara.

Jag vet inte om du skjutit med ljuddämpare, men det är en signifikant skillnad efter 10 skott. Däremot har du ju rätt i sak att själva ljuddämparen inte är en förbrukningsvara. Sen finns det ju färdigljuddämpade vapen som tex H&K MP5SD, jag noterade ingen märkbar skillnad efter 30 skott med en sån.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...