Jag vill ha hund!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fick tillökning i familjen igår, en liten 8 veckors Chinese Crested powder puff tik. Så nu är det slagsmål med 10-månaders hannen, men det verkar funka rätt bra ändå.
Småbarn och unghundar är ingen bra kombo, särskilt om hunden kom först till familjen, och särskilt inte hundar med stort ego.
Grand Danois har ju inte så mycket "vakt" i sig, extremt stora sällskapshundar mestadels. Men rådet är ju ändå att vänta med vovve till du kläckt bullugnen och den lilla bebisen växt till sig.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Köpa hund!!!

Fördelen med renrasiga är att dem oftast har en mentalbeskrivning och är röntgade vad gäller höfter och armbågar. Köp aldrig en hund efter trasiga föräldrar och dem ska helst vara kollade mentalt, sen vilken ras man väljer det är inte lika viktigt, jag har erfarenhet av ett gäng hundar och har haft schabrador, schäfer och rottweiler själv och båda dem går bra med barn men det är inga maskiner utan noga utvalda individer och det finns nervklena , rädda eller aggressiva hundar av alla raser. Blandningar går oftast bra i första led sen är kurvan negativ.

Kan lämna tips och råd vid förfrågan på mail, inga garantier men hjälp för den som vill.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
-Lowrider- skrev:
Chrille du hade väl haft/har boxer. Vet du någon bra kennel som föder upp boxrar och vad kostar den rasen i försäkring mm. Och vad kostar det ex. per månad att ha en hund,mat mm.? :confused:

En hund kostar ungefär 1000:-/månad om man inte råkar ut för massa veterinärbesök.
Foder 4-500:-/månad
Försäkring 1000-2000:-/år
vaccinationer 400:-/år
Tillbehör tuggben, fällar, koppel, halsband och sen går detalltid åt mer grejer om man ska ut och aktivera hunden.
Bur i bilen så man slipper få hunden mosad i framrutan via övriga personer i bilens nackar vid en krock eller kraftig inbromsning, att få en hund i nacken behöver väl inte beskrivas koncekvenserna av, kan även vara praktiskt om man ej villl ha hunden i hela bilen av olika skäl.
Men det är jättekul med hund och även om det tar en del av fritiden så är det värt det.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Är uppvuxen med hundar och har svårt att tänka mig ett liv utan dem!!
Kom nyss hem från en semseter, satan vad jag saknat de små liven :4skrika

Just nu har vi två mellan schnausrar(stavning) mor och dotter... mycket trevlig och sälskaplig ras! :tummenupp

Hade en Bernersenen innan hon var ute o "lekte" med en Collie, detta resulterade i 7underbara blandisar.. sålde en till vår granne, så den känner jag fortfarande... härlig hund! ...tycker dock det låter som ett över pris på rottis/sheffern! vågar man pruta på en vappis?? :va

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0