TS - Nej, av naturliga skäl tror jag Du hittar en prisskillnad nästan överallt i Sverige, så länge Din handlare sköter momsredovisning, arbetsgivaravgift och affärerna i övrigt enligt skolboken. Sedan är det upp till var och en av oss att sätta en slant på värdet av att ha närhet till råd, service och support. Är det fortfarande billigare att köpa utomlands - gör Du det.
Jag jobbar själv i ett industriföretag med rätt mycket inslag av hantverk (=lönekostnader) som möter tuff utländsk konkurrens och kan inte släppa tanken på att min mc-handlare, när han är spekulant på våra produkter, till slut inte kommer att kunna handla av oss om jag aldrig lägger några affärer hos denne. I slutändan blir det väl en mix, säg 50/50?
Exempel - på mina fyra fälgar sitter däck från Tyskland, inköpta direkt från leverantören och omlagda för egen hand. Bakfälgen drivs av drivpaket från Skåne, framfälgen hejdas av klossar från en webshop i Sverige, reservklossarna från en tysk motsvarighet. På kroppen sitter prylar från min lokala butik, förutom hjälmen som är ett fynd från ebay, köpt utan att provas i någon butik.
I morgon kör 1 000+ hojar en runda på ca 20 mil här uppe i trakterna. En kompis fick packboxläckage på sina BPF-gafflar och verktyget för att riva isär innanmätet fanns att köpa. I USA. I går morse lämnade jag in hans gaffelben med packboxar till den lokale mc-butiken. Igår kväll kl 20.00 ringde han och sa att han precis hade bytt packboxar och olja och de var klara att hämtas. Jag passade på att köpa en ny jacka av honom, utan att kolla med någon annan.
Så - inget är svart eller vitt, det gäller väl som allt annat att försöka hitta någon sorts moral när det gäller var vi lägger våra pengar?
Lycka till med Dina nya däck och drivpaket