2002 är liiite drygt tio år sedan, men visst har du rätt.
Jag skulle nog bestämt påstå att Yamaha var en faktor i snöskotervärlden och framförallt att de hade allt serverat för succe, just runt 2002. Den bästa och tekniskt mest utvecklade tvåtaktaren i full produktion, en 150 hk fyrtaktare redo runt hörnet och allt detta kombinerat med en oslagbar kvalitet.
Sedan hände något mot slutet av 00-talet. Inte med motorerna eller kvaliteten, men med deras chassien och framförallt deras modellutbud. Yamaha lyckades på något underligt sätt att totalt slarva bort hela succen med högpresterande fyrtaktsmotorer. Eller det som borde blivit succe, men istället blev en kavalkad av bra motorer i chassien som ingen ville köpa...
Hela historien kanske inte är exakt likadan som Honda och deras nuvarande hojar, men just detta med att bygga konstiga modeller som ingen vill köpa känns synnerligen bekant...
Det som dessutom känns bekant och väldigt oroande är kundernas syn på byggkvalitet...eller snarare den nuvarande avsaknaden av efterfrågad byggkvalitet. Att KTM säljer flera gånger fler hojar än Honda känns precis som att vissa andra märken säljer fler snöskotrar än Yamaha. Kidsen letar helt enkelt efter andra saker än byggkvalitet...