Jaha, ännu ett dassigt Honda-år...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hoppas jag verkligen inte.
Det år ca 30 års kvalitetsskillnad på R90S och R1200S, tyvärr.
Ajaj, nu är ju den undersökningen några år gammal, men nästan hälften in för allvarliga fel inom fyra år är riktigt dåligt.
Mer än så, till och med vinnaren med 11% tycker jag också att är rätt dåligt i modern tid. Tänker man på hur långt de flesta hojar går på fyra år....

Det är till och med så dåligt genomsnitt att jag börjar undra om den undersökningen riktigt är pålitlig?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ajaj, nu är ju den undersökningen några år gammal, men nästan hälften in för allvarliga fel inom fyra år är riktigt dåligt.
Mer än så, till och med vinnaren med 11% tycker jag också att är rätt dåligt i modern tid. Tänker man på hur långt de flesta hojar går på fyra år....

Det är till och med så dåligt genomsnitt att jag börjar undra om den undersökningen riktigt är pålitlig?
Märkens benägenhet att ta ansvar för tillverkningsfel och vara generösa med garanti/goodwill straffar sig...

Det hade varit roligt att se hur det ser ut med fel/körda mil istället. Nog för att jag tror att japanerna är i topp ändå, men det hade väl sagt lite mer om verkligheten. Där är Motorrads 5000-milatest bättre även om det handlar om en enda motorcykelindivid.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Märkens benägenhet att ta ansvar för tillverkningsfel och vara generösa med garanti/goodwill straffar sig...

Det hade varit roligt att se hur det ser ut med fel/körda mil istället. Nog för att jag tror att japanerna är i topp ändå, men det hade väl sagt lite mer om verkligheten. Där är Motorrads 5000-milatest bättre även om det handlar om en enda motorcykelindivid.
Helt klart så kan jag hålla med om att de flesta 4 åriga bmw troligen har rullat betydligt längre än de flesta 4 åriga Victory, vilket sabbar jämförelsen i artikeln något, men min poäng var att det verkar vara väldiga kvalitetsproblem i branschen som helhet om siffrorna i artikeln stämmer ens på ett ungefär.

Kanske framförallt iom att detta var topp tio, och can am var tia med 47% med ett allvarligt fel inom 4 år.

Vart är resten?
KTM? Husqvarna? Aprilia? Guzzi? Fler som saknas?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Fast motsvarande Dominator finns väl bra nära i crf300l rallye? Om man bortser från kubiken, NX650 var ju knappast någon prestandamaskin ens i slutet av åttiotalet. Det är ju ingen 690 rival men det hade knappast originalet varit heller.
Egentligen en lite intressant maskin, om det inte var för det alldeles hiskeliga priset.
Jag tänker mig att en modern dominator skulle ha bättre fjädring och effekt betydligt närmare 690/701.
crf300 verkar ju sälja väldigt bra, men det är ett annat segment. En modern välbalanserad japansk stånka med 60hk/160 kg tror jag skulle sälja grymt bra.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Nya CBR1000RR-R har fått nya snygga färger nästa år.....i UK i alla fall....
De har även ändrat utväxlingen med 4 kuggar större drev bak. Vet inte om det var något man kunde göra själv utan att elektroniken börjar bråka i senaste Fireblade. Men den var sjukt högt växlad. Nu borde den vara betydligt mer pigg. Blir intressant att läsa provkörningarna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Helt klart så kan jag hålla med om att de flesta 4 åriga bmw troligen har rullat betydligt längre än de flesta 4 åriga Victory, vilket sabbar jämförelsen i artikeln något, men min poäng var att det verkar vara väldiga kvalitetsproblem i branschen som helhet om siffrorna i artikeln stämmer ens på ett ungefär.

Kanske framförallt iom att detta var topp tio, och can am var tia med 47% med ett allvarligt fel inom 4 år.

Vart är resten?
KTM? Husqvarna? Aprilia? Guzzi? Fler som saknas?
Det var de tio bästa som undersökningen gällde.
Övriga är alltså sämre?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?
VTR1000SP1/2 :fakta :tuttar +50hk/-20kg hade inte skadat men en riktigt go hoj. Svindyra i begledet tyvärr.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
VTR1000SP1/2 :fakta :tuttar +50hk/-20kg hade inte skadat men en riktigt go hoj. Svindyra i begledet tyvärr.

Den hojen har ju fått någon märklig form av kultstatus som driver upp priserna. Kanske för att de var ganska ovanliga redan när det begav sig...? Hondas kvalitet så klart, men ärligt talat så hade ju alla varianter av den hojen (utom möjligtvis WSB-hojen) ganska beskedlig prestanda jämfört med samtida Ducati och Aprilia...?

En RSV1000 av liknande årsmodell är ju nästan gratis i jämförelse, men då kanske man också behöver ett elektroniklager större än Kjell & Co...?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den hojen har ju fått någon märklig form av kultstatus som driver upp priserna. Kanske för att de var ganska ovanliga redan när det begav sig...? Hondas kvalitet så klart, men ärligt talat så hade ju alla varianter av den hojen (utom möjligtvis WSB-hojen) ganska beskedlig prestanda jämfört med samtida Ducati och Aprilia...?

En RSV1000 av liknande årsmodell är ju nästan gratis i jämförelse, men då kanske man också behöver ett elektroniklager större än Kjell & Co...?
Har haft två och visst red modellen mkt på buzzet kring Colin Edwards WSBK segrar 2000 och 2002. Men även aficionados medger att Honda fegade med gathojen, den hade mått bra av mer mos och mindre vikt -och lite Öhlinsgodis kanske. :tuttar

142k tror jag Honda ville ha för SP1, det var rätt stiff 2000. Så det blev inte så många hojar importerade.

Rent subjektivt tycker jag det är små skillnader prestandamässigt i jämförelse med Ducati 996/998 och RSV Mille. Millen är def lättare att leva med på gatan och mer nimble på bana. På pappret är iaf 996 i klenaste laget men väger mindre och har ett helt annat register än Hondan och Millen. Tror Hondan skulle få det tufft runt en knixig bana men det är som sagt en högst personlig åsikt.

Däremot har jag ägt få hojar som bär sina år och mil med sån lätthet som SP1/2, de var sjukt bra ihopskruvade.:fakta Tror den överlever de flesta Mille och 996/998.

Haha ja Millen är en bargain utan tvekan, väldigt mkt italiensk exotica för pengarna. Men småglitchig i elsystemet och sjukt svårt att få tag i delar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja, det var ju fina cyklar faktiskt. Jag var på vippen att köpa en SP2 för typ 15 år sedan. Det hade varit en vettig investering.
Tveklöst -och kul att ha någonting lite annorlunda. Grymt svårt att hitta svensksålda ex dock
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var de tio bästa som undersökningen gällde.
Övriga är alltså sämre?
Tror det är USA's lagar för konsumentskydd som spelar roll.
Det kan helt enkelt kosta mer än vad företaget klarar av att gå in på USA marknaden.
Det är typiskt tycker jag att VW's fusk med motorerna # avslöjades i USA och inte i EU.
# "Rena" avgaser vid test av avgaserna, låg bränsleförbrukning, skitiga avgaser vid körning på väg.
Ett svenskt exempel: Jan Stenbeck startade många mobilföretag (ex. Comviq) men trots han var bosatt i USA drev han aldrig något mobilföretag med mobilkunder i USA. Vad jag tror.
Konsumentlagarna misstänker jag.....
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ajaj, nu är ju den undersökningen några år gammal, men nästan hälften in för allvarliga fel inom fyra år är riktigt dåligt.
Mer än så, till och med vinnaren med 11% tycker jag också att är rätt dåligt i modern tid. Tänker man på hur långt de flesta hojar går på fyra år....

Det är till och med så dåligt genomsnitt att jag börjar undra om den undersökningen riktigt är pålitlig?
Och vad blir resultatet om man kollar Motorrads 5000 mil tester och tar räknar ut medelvärdet av placering för samtliga testade hojar av varje fabrikat.
Jag gjorde det för några år sedan och resultatet blev att sist kom tre
EU fabrikat för mest strul under 5000 mil under garantitiden. KTM, Ducati, BMW
Bästa resultat från EU (detta var före Brexit) Triumph.
Minst strul under de 1:a 5000 milen var under många år hos Motorrrad. En HD !
Minst strul för en sporthoj i Motorrads 5000 mil toppades under många år av en Yamaha R1:a.

När man sedan läser trådar här på SH och ser att en ägare av en BMW K1200 fått veta att slut växellåda efter 5000 mil är normalt, att ECU kass och måste bytas vid ca 5000 mil är normalt.
En ny BMW S1000RR voltar över framhjulet under acceleration (inget fel hittas av BMW). Men föraren som kom under sin S1000RR svårt skadad.
Om en annan ny BMW som dra kraftigt snett om man släpper styret, inget fel hittas av företaget som sålt BMWn, BMW fabriken återkopplar inte. Kenneths MC upptäcker att wirarna upp till styret är för korta byts dessa till andra längre wirar drar BMWn inte snett när man släpper styret.
Bike gör ett 5 bandagar på en vecka test med en BMW S1000RR. Det blir 3 bandagar och 2 haverier på en vecka.
Ska jag fylla på med mera så skriv det ! ?
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Den hojen har ju fått någon märklig form av kultstatus som driver upp priserna. Kanske för att de var ganska ovanliga redan när det begav sig...? Hondas kvalitet så klart, men ärligt talat så hade ju alla varianter av den hojen (utom möjligtvis WSB-hojen) ganska beskedlig prestanda jämfört med samtida Ducati och Aprilia...?

En RSV1000 av liknande årsmodell är ju nästan gratis i jämförelse, men då kanske man också behöver ett elektroniklager större än Kjell & Co...?
Ja det är märkligt det där. Jänkarna är ju väldigt glada i den. Har väl att göra med deras förkärlek till stora kolvar och kubik eller något. Men såklart främst för deras nationalhjälte Hayden som ju är SP2 personifierad. Men som du säger den var ju inte framgångsrik i nationell racing här i Europa vad jag vet. Men man tjatar ju mycket om att det är den sista Hondan där HRC såg till att den var overengineered. Tror den som vill?!
Men oavsett, jag lyckades hitta en svensk SP2 för några år sedan och slog till. Har bara provat den försiktigt i somras när bygget var klart. Den är ju inget prestandamässigt med dagens mått mätt. Men jag satt ändå och flinade hela tiden jag körde. Det dundrade och vibrerade och knuffade på så där skönt à la lastbilsvridmoment. Så den har något speciellt tycker jag. Men varför RSV1000 inte alls har den kultstatusen kan man ju undra. Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är en bättre hoj än Hondan egentligen?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja det är märkligt det där. Jänkarna är ju väldigt glada i den. Har väl att göra med deras förkärlek till stora kolvar och kubik eller något. Men såklart främst för deras nationalhjälte Hayden som ju är SP2 personifierad. Men som du säger den var ju inte framgångsrik i nationell racing här i Europa vad jag vet. Men man tjatar ju mycket om att det är den sista Hondan där HRC såg till att den var overengineered. Tror den som vill?!
Men oavsett, jag lyckades hitta en svensk SP2 för några år sedan och slog till. Har bara provat den försiktigt i somras när bygget var klart. Den är ju inget prestandamässigt med dagens mått mätt. Men jag satt ändå och flinade hela tiden jag körde. Det dundrade och vibrerade och knuffade på så där skönt à la lastbilsvridmoment. Så den har något speciellt tycker jag. Men varför RSV1000 inte alls har den kultstatusen kan man ju undra. Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är en bättre hoj än Hondan egentligen?

Så kan det vara. För mig är det nog Colin Edwards som är mr SP1/2 men visst Hayden loggade ju några varv även om hans största framgångar jnternationellt verkar ju vara som pilot på andra Honda modeller.

Har en Mille Factory nu och ägt både SP1 och 2. Aprilian känns något lättare och mer "flickable" på bana och bekvämare på gata. SP1/2 är känns råare och stummare, den ska köras aktivt. Motormässigt föredrar jag SP1/2 framför Rotaxspisen, det är något väldigt speciellt med gångkulturen och ljudet, inte minst det turboliknande vinandet från de kuggdrivna kammarna. :banana :banana

Kvalitetsmässigt står Hondan i särklass även om RSV1000 förefaller bra ihopskruvad i jämförelse tex med Ducati från samma årgång. Jag tror man kan klämma ur mååååånga mil ur den där v-twinnen om man sköter den rätt.

Vad som får kultstatus är väldigt svårt att sätta fingret på men en grundförutsättning tror jag är att en modell sätter en ny standard, blir en ny måttstock (gsxr 750, första Blejden, BMWs första S1000RR mfl). Alt har man en jävligt smart marknads-och PR organisation som skapar mkt buzz och hype och syns i rätt sammanhang (Suzuki 1100 katana tex) En viss exklusivitet är nog också bra, det får inte bli en modell för alla, iaf inte när det gäller hojar.

Något som def försvårar ovan är iaf en taskig återförsäljarorganisation -och där excellerar tyvärr Aprilia. Det kanske har blivit bättre nu men när det gäller service och reservdelar så behöver man vara tålmodig som Apriliaägare. Det är synd för hojarna förtjänar bättre.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Honda har varit helt ointressanta de senaste fem åren nu. Varje gång de hypar upp sina nykomlingar så blir det ett meh från de flesta av oss hojåkare. De lever nog mycket på sina scooters mm i Asien och ser väl hojförsäljning i EU som sidsyssla. (Obs! bara gissar nu.)

Vet inte hur många gånger man varit inne hos Honda center och pratat om deras utbud och diskuterat Hondas oförmåga att komma med något riktigt adrenalinhöjande.

Varför inte ta deras gamla 1200cc V4 i ett street-chassi utan passagerarsits. Släng dit Öhlins, Brembo och lite simpel teknik och BAM helt plötsligt har man en Ducce-slayer för kanske 50-75´000 sek mindre. Idag bryr jag mig inte ens om Hondas pressträffar för det släpps aldrig något kul längre. :trött
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nya modellerna känns inte jättespännande nej. Knappast några dåliga hojar det har (bara kört nya AT) men liksom.. Jag vet inte. Det kittlar inte på nåt kul sätt.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Varför inte ta deras gamla 1200cc V4 i ett street-chassi utan passagerarsits. Släng dit Öhlins, Brembo och lite simpel teknik och BAM helt plötsligt har man en Ducce-slayer för kanske 50-75´000 sek mindre. Idag bryr jag mig inte ens om Hondas pressträffar för det släpps aldrig något kul längre. :trött
Med nuvarande lönekostnader och valutakurser kan Honda inte priskonkurrera med sina Japanbyggda hojar. Det är billigare att bygga motorcyklar i Italien än i Japan. Mellan- och småhojarna bygger dom väl i Thailand tror jag, men dom skulle nog behöva se över produktionen av även dom större hojarna för europeiska och amerikanska marknaderna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Med nuvarande lönekostnader och valutakurser kan Honda inte priskonkurrera med sina Japanbyggda hojar. Det är billigare att bygga motorcyklar i Italien än i Japan. Mellan- och småhojarna bygger dom väl i Thailand tror jag, men dom skulle nog behöva se över produktionen av även dom större hojarna för europeiska och amerikanska marknaderna.
Har inte Honda fabriker i Kina också?
Kan iofs blanda ihop med någon annan.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top