Jaha =(

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Vänta...

Dom tog dig alltså för olovlig körning eller liknande. Du har framfört ett fordon du enligt papper inte har behörighet att köra.

Men sedan då? Lät dom dig åka därifrån bara sådär?
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Vänta...

Dom tog dig alltså för olovlig körning eller liknande. Du har framfört ett fordon du enligt papper inte har behörighet att köra.

Men sedan då? Lät dom dig åka därifrån bara sådär?


Först blev det den obligatoriska batongknullningen i busken :skrämd
sedan jagade dom iväg han med lite automatvapen :kulspruta
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
@ Robin hood. vadå 3 dagar?, nej dom tog inte mitt körkort. Dom skulle skicka in en rapport om detta så får man se vad det blir för nått straff, antagligen bara böter och kanske spärrtid. Men eftersom min prövotid är över så kommer dom nog inte ta körkoret.

@ Helios. Jag har den stryp på pappret, Alltså 25 kw som det ska vara. men inte i verkligheten. Och eftersom dom provkörde den och allt så var det lika bra att säga att den var på full effekt i verkligheten. Så enligt papprena får jag köra den. men inte i verkligheten :p, Nej jag fick inte köra den därifrån. Fick le iväg den och så fick pappa köra hem den eftersom han har A-kort

@ Tarasus. Mm det gjorde dom, Dom satte insatsstyrkan på mig också. så jag var tvungen o springa som fan =)


Edit: Hur fan citerar man ? :tungan
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
@ Robin hood. vadå 3 dagar?, nej dom tog inte mitt körkort. Dom skulle skicka in en rapport om detta så får man se vad det blir för nått straff, antagligen bara böter och kanske spärrtid. Men eftersom min prövotid är över så kommer dom nog inte ta körkoret.

Har Ingen betydelse om prövotiden är över eller inte.
Du blir inte av med kortet lättare bara för du prövotid.

Enda skillnaden är att man slipper ta om kortet (om du inte blir av med det 1 år/mer.)
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
hmm roligt med alla seriösa svar. intressant tråd.


Får polisen lov att beslagta en hoj på plats? måste det inte åklagarbeslut eller liknande? Hade trådskaparen inte erkänt att den var avstrypt hade ju inte polismannen kunnat bevisa på plats att den var olaglig och då kan dem inte säga att han har begått brott m.m.

hmmm ?

Har Ingen betydelse om prövotiden är över eller inte.
Du blir inte av med kortet lättare bara för du prövotid.

Enda skillnaden är att man slipper ta om kortet (om du inte blir av med det 1 år/mer.)

Rätt och riktigt. står i körkortsboken.
 
Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Dom får provköra, alltid. Ingår som ett delmoment i en sk. "flygande besiktning". Skulle han fatta misstanke så ringer dom bara efter en bärgare och tar in hojen för "teknisk undersökning". Då har dom kriminaltekniker som tar ner hojen och kollar.
Gäller alla fordonskombinationer som har nämnts i tråden. Så en polisman utan A-kort kan köra en hoj för flygande besiktning. Däremot är det oftast bara trafikpoliser som kör flygande, och dom behärskar oftast alla kombinationer av fordon.

dessutom:
Inför teknisk undersökning kan ju hojen stå några veckor i polishusets garage därför att det är väntetid. Du har inga möjligheter att påverka detta. Inga möjligheter till skadestånd.

Ingen polis som saknar körkortsbehörighet för t.ex. mc kan göra en flygande på mc. Det är en förutsättning för besiktningsförordnandet. Kriminaltekniker skruvar inte beslagtagna hojar. Inte i Stockholm i alla fall. Det sköts av en mc-verkstad

hmm roligt med alla seriösa svar. intressant tråd.


Får polisen lov att beslagta en hoj på plats? måste det inte åklagarbeslut eller liknande? Hade trådskaparen inte erkänt att den var avstrypt hade ju inte polismannen kunnat bevisa på plats att den var olaglig och då kan dem inte säga att han har begått brott m.m.

hmmm ?



Rätt och riktigt. står i körkortsboken.

Ofta finns en polis som är s.k. förundersökningsledare med ute på platsen. Han/hon kan fatta beslut om beslag där och då. Beslut går annars lätt att få per telefon.
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77

...
PS! Poliser får faktiskt framföra alla fordon, oavsett behörighet, en kortare sträcka i sin tjänsteutövning.

Nu ska jag genast söka till Polishögskolan!
När jag är klar ska jag stoppa första bästa Jas-pilot, fråga om han har cert på den där och sen dra en (kort) repa, de där Jasen verkar ju gå som faan... :D
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Rätt, jag hade fel

@:CHROLO
"Ingen polis som saknar körkortsbehörighet för t.ex. mc kan göra en flygande på mc. Det är en förutsättning för besiktningsförordnandet"

Nej hörde just det när jag var ut och drack kaffe med en polispolare.
Glömde att ändra det när jag förstod att inte alla fick det.

Första uppgiften jag fick på detta för många år sedan var just av en trafikpolis som var enhetschef på trafik som jag hade som "blivande svärfar".
Men hos dom hade dom en kille som skruvade...

Annars; vilket inte är riktigt rumsrent att hävda här... Så anser jag själv att det görs alldeles för lite flygande besiktningar. :)
Finns ett syfte med dessa, likväl som nykterhetskontroller
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Läste tråden, spännande med alla spekulationer......
-Men nog borde det väl finnas en Polis som gillar att hänga här!, tänkte jag.

Och så dök han upp, från intet, satte ner foten och upplyste oss alla.
:tummenupp

Kanon:D

Men tråden dog nog lite i samma stund.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Läste tråden, spännande med alla spekulationer......
-Men nog borde det väl finnas en Polis som gillar att hänga här!, tänkte jag.

Och så dök han upp, från intet, satte ner foten och upplyste oss alla.
:tummenupp

Kanon:D

Men tråden dog nog lite i samma stund.

Sorry:) :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nu ska jag genast söka till Polishögskolan!
När jag är klar ska jag stoppa första bästa Jas-pilot, fråga om han har cert på den där och sen dra en (kort) repa, de där Jasen verkar ju gå som faan... :D

:mattias
Det hjälper inte då ett JAS, flygplan, helikopter eller liknande är FARTYG, inte fordon. Alltså kan du sitta lugnt tillbaka i din stol och glömma den idéen. :)
 

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Bollebygd
Hoj
Yamaha R1 02
Vad händer om du ändrar dig? D.v.s tar tillbaka ditt erkännande (du kan ju ha missuppfattat, varit nervös, oteknisk mm...) Eftersom de lät dig åka finns ju ingen teknisk bevisning, förutsatt att du varit smart nog att strypa hojen igen...
Mitt tips: Överklaga om du blir av med lappen...
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Vad händer om du ändrar dig? D.v.s tar tillbaka ditt erkännande (du kan ju ha missuppfattat, varit nervös, oteknisk mm...) Eftersom de lät dig åka finns ju ingen teknisk bevisning, förutsatt att du varit smart nog att strypa hojen igen...
Mitt tips: Överklaga om du blir av med lappen...

Dom lät ju inte mig åka!
 

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Bollebygd
Hoj
Yamaha R1 02
Dom lät ju inte mig åka!

Jag menar att; då dom inte tog in cykeln för teknisk undersökning är det svårt att i efterhand bevisa att den var ostrypt.
Hört om flera som ändrat sitt erkännande efter fortkörning och sedan överklagat, borde funka här oxå...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top