Jakten på den perfekta feferonin

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Har en liten förkärlek för feferoni. Skitgott att knapra på när man lagar mat eller som snacks. Problemet är att jag har svårt att hitta riktigt fin feferoni. Har provat lite olika, från sjukt billiga Eldorado, till ICAs och även Druvans bla. Hittar däremot ingen som har den fina fasta formen som man ibland får när man käkar tex kebab. Brukar finnas ett par stycken i varje burk, men jag vill ha enbart sådana. Tycker de man får i burk oftast är mjuka och mjöliga i konsistensen. Var hittar jag finfin feferoni?

Får för mig att södra delen av landet säger Fefferoni och resten Pepperoni... Men å andra sidan så säger de Kjex om Kex och Rullebör om skottkärra också... :rolleyes:

Last edited:
Den senare är en korv

Näe, så här är det:

Namnet fefferoni kommer av namnet peperoni (peperone i plural). I största delen av europa är peperoni bara ett annan namn för chili men främst hänvisar peperoni till vanlig paprika samt en mindre och hetare variant som ofta är inlagd. I italien kallas denna inlagda chili även peperoncino eller peperone piccante. I sverige är det denna inlagda chilifrukt (som äts till exempelvis kebab) som kallas peperoni eller fefferoni.

Det finns dessutom en korv med samma namn. Peperonikorven är en italienk-amerikansk variant av salami. Det är den mest populära pizza-toppingen i USA. Korven är kryddad med bland annat paprikapulver, och eftersom paprika (bell pepper) är en chilifrukt så kan man ju tänka sig att det är därifrån namnet kommer.
Ber man att få peperoni på sin pizza i italien så kan man räkna med att få paprika. Vill man ha korven med samma namn kan man be att få "salame piccante".

:fakta

Får för mig att södra delen av landet säger Fefferoni och resten Pepperoni... Men å andra sidan så såger dom Kjex om Kex och Rullebör om skottkärra också... :rolleyes:

Fefferoni är stark "växt?"
pepperoni är korv (är tydligen växt med)
jalapeno är också växt

50/50 säger kjex/kex

10% av bönderna, dvs 0,01% av skånes befolkning säger Rullebör.

Fler fördomar? :tummenupp

I programet "på spåret" har de kvoterat in en kvinna i husbandet på trummor! Fan va vissen hon är på att lira.

Fefferoni är stark "växt?"
pepperoni är korv (är tydligen växt med)
jalapeno är också växt

50/50 säger kjex/kex

10% av bönderna, dvs 0,01% av skånes befolkning säger Rullebör.

Fler fördomar? :tummenupp
Nope, där ger jag mig :krama
och man får faktiskt säga hur man vill:-) Har jobbat mycket i skåne och träffat några av "bönderna" som du utrycker det.. Eftersom jag jobbar b.la med träning osv så har jag ibland med mig en manick som mäter fett%,

DET kan bli kul när dessa personer säger, haha!:rolleyes:

Helt underbar och nödvändig tråd! Jag är själv beroende och klämmer lätt en stor burk på en kväll..

Oftast är de små godingarna knapriga, men ibland är de "mjöliga" trots att jag alltid kör samma märke.. Skumt! :va

Last edited:
Helt underbar och nödvändig tråd! Jag är själv beroende och klämmer lätt en stor burk på en kväll..

Oftast är de små godingarna knapriga, men ibland är de "mjöliga" trots att jag alltid kör samma märke.. Skumt! :va

En till frälst!

Hmm.. Köpte en burk Druvan här om veckan och vart rätt besviken, mjöligt och så. Men är inte sämre och ger dem en chans till. Blir ICA på väg hem sen.
Sett att det finns en mängd varianter, extra stark (liten burk med lite mer avlånga feferonis), Mild, Kebab etc etc. Hur är de andra? Hörde någon som rekommendera Fontaras, men hittar dem inte (han var visserligen lite osäker, kanske inte ens finns Fontaras).

En till frälst!

Hmm.. Köpte en burk Druvan här om veckan och vart rätt besviken, mjöligt och så. Men är inte sämre och ger dem en chans till. Blir ICA på väg hem sen.
Sett att det finns en mängd varianter, extra stark (liten burk med lite mer avlånga feferonis), Mild, Kebab etc etc. Hur är de andra? Hörde någon som rekommendera Fontaras, men hittar dem inte (han var visserligen lite osäker, kanske inte ens finns Fontaras).
Jag kör bara Kebab varianten (Druvan).. Brukar vara bra, men när de är "mjöliga" så är hela burken dålig.. Har försökt komma på om det går att se om de är dåliga utan att öppna burken, men det verkar klurigt..
Dessutom skäms min fru när jag sitter och spanar in glasburkar på Maxi.. Men vad vet hon som inte är beroende! :)

Vi verkar ja lite delad smak här. Jag gillar inte de stora lite "hårdare" feferonisarna. De absolut bästa är de små, spröda. De får tom gärna vara lite småskrynkliga. Det är dom som smakar bäst. Tyvärr finns det bara några stycken i varje burk.

Fan vad sugan jag blev nu då. Måste köpa feferoni!

Helt rätt tråd! Har länge funderat på detta.
ICA's är hittills bäst. Försökt muta lokala kebabhaket som har sveriges bästa feferoni, men dom vägrar.

SMå delikatess butiker där hittar man även oliver mm som knullar sig i mun, eller en liten turkbutik som säljer fina råvaror.

Jag kör bara Kebab varianten (Druvan).. Brukar vara bra, men när de är "mjöliga" så är hela burken dålig.. Har försökt komma på om det går att se om de är dåliga utan att öppna burken, men det verkar klurigt..
Dessutom skäms min fru när jag sitter och spanar in glasburkar på Maxi.. Men vad vet hon som inte är beroende! :)

En halv burk druvan kebab senare kan jag inte påstå att de är nå vidare megagoda. Kanske var fel att säga mjöliga, utan snarare att de är lite slappa och sladdriga, inget direkt tuggmotstånd eller så.

Ja bruka också små knapra på dessa förut men en kväll satt jag o pimpla bärs och satte i mig en hel burk.

Dagen efter skulle jag skita ut allt och de var minst sagt en ganska het upplevelse...de brann ju för fan i röven..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick