Jakten på den perfekta feferonin

Här kommer en goding, tror ja köpt på ICA:skrämd

Bifogat

• Bild003.JPG
    Bild003.JPG
    51.7 KB · Visningar: 153
Av dem man hittar i vanliga butiker så tycker jag Druvans kebabfeferoni är den bästa. Men det varierar mellan burkarna tyvärr.

Söderhallarna här i sthlm har schyssta annars också. Då köper man Kalamataoliver på lösvikt samtidigt också :tummenupp

Ska iväg på feferonijakt nu. Önska mig lycka till.

Ni fattar ju inte! :mad:
Ica's egna fefferonis är skiten! :tummenupp
Båda är goda, men ICA's är bättre till mat.

Ni fattar ju inte! :mad:
Ica's egna fefferonis är skiten! :tummenupp
Båda är goda, men ICA's är bättre till mat.
Sant, fast jag var tvungen att öppna en ny burk idag. Och den va hel skumm, ingen va riktigt knaprig, utan dem va halv mjuka allihopa, sen så va dem fruktansvärt starka, och smakade typ ingenting:besviken

Men abboren!

Sist jag käkade på pizzerian vid stationen, den 40kr inkl dricka, så fick jag underbar fefferoni till kebaben! Var dock ett tag sen, men värt ett försök om du kan tänka dig att köpa en mugg eller två(dem borde ju gå med på det:))

Last edited:
Jag ska prova det nästa gång det blir kebab, det vill jag lova.
Och du hade bara ren och skär otur om du fick dålig fefferoni i ICa's burkar, dom har faktiskt jämnast kvalité tycker jag, och mina burkar tog slut nu precis till maten. Får ta å tjöpe när jag ändå dräller till Biltema imorgon.

Inte för att jag är ett stort fan av "feferoni" men efter att ha smakat ett några väl lagrade feferonis (datumet på burken var från 2001 nån gång) tänkte jag att det var dags förnya sig.
Idag när jag var i affären kunde jag inte låta bli att kika på urvalet. Butiken var en av ICAs större (BEA i Enskede, en Kvantum-butik) och jag kunde känna igen Druvan och ICAs egna. Men, bredvid det ordinarie sortimentet står inlagda oliver och peperonis uppstaplade i mjuka plastförpackningar. Efter att jag klämt lite på peperonisarna, de kändes krispiga, så bestämde jag mig för att prova!

Väl hemma kunde jag verkligen förstå hur man kan uppskatta denna smakfulla inlagda grönsak. Någon som är intresserad av tillverkaren? "Gourmet gruppen - Peperoni". Smaken skulle vara mild men efter några gröningar kunde jag inte låta bli att springa till kylskåpet efter yoghurt. Utöver den starka smaken var de även starkt beroendeframkallande.

Hittade en bild på förpackningen:
https://www.handla24.se/p-5910-peperoni.aspx
4002239804004.jpg

Last edited:
Inte för att jag är ett stort fan av "feferoni" men prova!

g[/img]

Tack tack! Måste provas.

Vad har du att gämföra med? Har du provat druvans kebabfeff´s ?

Edit: Nu vart jag sugen som faan så det blir ett Fefferonirace.

Lågbudget feff´s äts direkt ur burk :mattias

Jag dissade eldos först men dem är rätt skapliga faktiskt, men kvaliten varierar i burken, endel mjuka och svaga endel knapriga å starka :tummenupp

Last edited:
Man blir fan fett sugen på att köpa, imorrn blir det åka till Ica o handla lite olika för att känna efter vilken som är bäst :)

Haha jag grinar och det bränner! klarade käka typ 4 st...

Köpte Stark Fefaroni, druvans.... Fy fan va starkt det var...

Hittade några stycken olika i en turkaffär. En "pepper pickles", en "hot pepper pickles" och en färsk variant vilken smakade paprika. Om man undvek det vita i mitten, då brände tungan fast i gommen.

Hittade även tidigare nämnda munknullande oliver. 8kr/hg, men fan så goda.

Vilken tråd !
Som sagt turkbutiker rockar :tummenupp där kan man som sagt köpa kalamate och även inlagda vitlöksklyftor.

Tycker det är ganska lätt att se på på en feffis hur den kommer att vara i konsistens men av egen erfarenhet så varierar kvaliten så innihelvette på kebabahaken, ibland får man riktigt sunkiga mjöliga mjuka sladdriga och allmänt dåliga feffisar.

På tal om det där med mat kan man göra lite av varje med dom, strimla och lägga på varma mackor, strimla och slänga ner i chile con carne och liknande röror, låt fantasin sätta gränserna då ni testa feffisar i maten :yoparty

edit: Freddan har du testat heta räkor ? Tycker dom är rätt schyssta men faaan så jävla dyra 12,50 per hekto om jag inte minns helt fel.

Hoppade in på Lidl precis och skulle köpa chips å cola och då fick jag syn på den här!

Den var Stark men lite dålig smak. Men som sagt STARK!

Edit kollade en extra gång på burken nu och det står ju faktisk stark på den :hihi

Last edited:
Vilken tråd !
Som sagt turkbutiker rockar :tummenupp där kan man som sagt köpa kalamate och även inlagda vitlöksklyftor.

Tycker det är ganska lätt att se på på en feffis hur den kommer att vara i konsistens men av egen erfarenhet så varierar kvaliten så innihelvette på kebabahaken, ibland får man riktigt sunkiga mjöliga mjuka sladdriga och allmänt dåliga feffisar.

På tal om det där med mat kan man göra lite av varje med dom, strimla och lägga på varma mackor, strimla och slänga ner i chile con carne och liknande röror, låt fantasin sätta gränserna då ni testa feffisar i maten :yoparty

edit: Freddan har du testat heta räkor ? Tycker dom är rätt schyssta men faaan så jävla dyra 12,50 per hekto om jag inte minns helt fel.

Vart faktiskt en liten burk inlagda vitlökar oxå.
Heta räkor?! Känner jag inte igen...
Ibland har coop erbjudande om att köpa 5 kg räkor för knappa hundringen. Sjukt billigt, men inte så goda och ganska vattniga. Det är då man vräker på vitlök, chili, andra schyssta herbs, olivolja och låter det ligga o gotta till sig nån timma. Sen upp på grillen. Grymt gott. Låt gärna ligga så de blir lite halvbrända. Behöver knappt skala, slit bort skallen och mumsa i sig.

Bild från senaste fynden:

Bifogat

• DSCN7238.JPG
    DSCN7238.JPG
    59.4 KB · Visningar: 174
Jakten på den perfekta feferonin stannar på Ica...:tummenupp

Ett tipps är att köpa en låda, då får du ett bättre pris o de e' färska o fina...:D

Ps
Glöm ej att svänga in om Coop o köp ett gäng småkorvar (finns i delikatessen) o ett knippe kvisttomater
Sen e kvällen räddad i samförstånd ett obligatoriskt flak öl...
ds.

Mvh
Ledamot i
Sydskanes Emse

Last edited:
NI HAJAR JU INTE :mad: ICA!

där jag äter kebab är feferonin ALLTID perfekt, det är perfekt. Kebaben och salladen och feferonin är alltid perfekta. Och feferoni går i nästintill all mat. Prova bara massa halvor i en baguette med massa gojs i :)

Kombination?

Igår kväll satt jag och mumsade ICA´s egna feff nersköljda med San Miquel(självklart 25cl flaskor med skruvkork). En ide´slog mig då, BACON!!

Ett parti bacon stektes och detta blev en kulinarisk halleluljamoment i kombo.

Frågan som följer är: Är det accepterat i svenska folkhem med ovanstående kombination och i så fall, vilken sorts bacon bör användas för maximal smakupplevelse?

För min del vart det Scans varsamt saltade och lätt rökta i 140 g förpackning.

Tacksam för svar.:confused:

Ps. troligen schysst fetthinna i magsäcken medföljer Ds.

ICA levererar alltid, bra till allt men inte bäst på något.

Yonca var små och mjuka, men fantastiskt smakrika!

Druvans ostfyllda var precis så goda som man kan förvänta sej. De ligger i olja istället för vatten och är därmed riktigt flottiga när man käkar dem. Dyra är de också.

Bifogat

• S5030355.jpg
    S5030355.jpg
    66.3 KB · Visningar: 205
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back