Jan Guillou avslöjandena

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I inslaget berättar personen hur han sminkat sig som en svart man. Dokumentären visar att vardagsrasismen är stor i Tyskland. Det är som sagt en parantes i tråden.

Jag behöver inte se på pk-tv för att veta hur rasismen i Europa ser ut. Jag kan åka till vilken moské som helst eller skicka en judisk vän till Akalla efter att jag tagit grundligt förväl av honom.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Ärligt talat skulle det inte förvåna mig om han var regelrätt spion.

Kom det hela oväntat? Knappast....

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag behöver inte se på pk-tv för att veta hur rasismen i Europa ser ut. Jag kan åka till vilken moské som helst eller skicka en judisk vän till Akalla efter att jag tagit grundligt förväl av honom.

Alla har vi vårt sätt att informera oss. Säger inte att ditt sätt är fel. För vissa räcker det antagligen att rannsaka sig själv.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Alla har vi vårt sätt att informera oss. Säger inte att ditt sätt är fel. För vissa räcker det antagligen att rannsaka sig själv.

Sen kan man börja undra varför man, och så många med en, tycker som man gör, när man har rannsakat sig färdigt. Vart kommer röken ifrån?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vad exakt är det man skall informeras om?
Att det finns rasister i Tyskland? Jag visste det redan som 7-åring säkert, bra med lite "bättre sent än aldrig" för er andra dock. :gnissla
Som sagt, vill man bevittna ohejdat hat mot fel folk så duger vilken moské alldeles utmärkt, den på Medborgarplatsen t.ex. (om nu ngn skulle vilja bege sig till söder om Gamla Stan någonsin).

Den här trpden tror jag handlade om Jan Guillou dock, om du vill starta en om sminkade män kan du starta en egen eller använda min gay-tråd.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Sen kan man börja undra varför man, och så många med en, tycker som man gör, när man har rannsakat sig färdigt. Vart kommer röken ifrån?

Kan du inte hänvisa till Wikipedia eller nån obskyr undersökning från 70-talet, gjord av nån sensations- och mediakåt Harvardprofessor så räknas det inte. Det är sen gammalt. :tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad exakt är det man skall informeras om?

Den här trpden tror jag handlade om Jan Guillou dock, om du vill starta en om sminkade män kan du starta en egen eller använda min gay-tråd.

Vi använder alla olika källor för att samla information att bearbeta. Jag råkade se inslaget i Agenda för ett par dagar sedan. Du besöker Moskéer och skickar judiska vänner till Akalla och förväntas inte se honom igen...

Det var jag som startade den här tråden visserligen, men vi kanske ska lämna ämnet. Vad mig beträffar är det fritt fram att diskutera vidare om vardagsrasismen i Tyskland och här hemma om man så vill.

Det kan man undra. Har du något bra svar?

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Vi använder alla olika källor för att samla information att bearbeta.

Det kan man undra. Har du något bra svar?

Du svarade väl ganska bra på det själv tycker jag?

Jag kan rada upp en ganska diger lista med "vardags saker" som jag stör mig på med invandrare. Ingen av de sakerna har väl egentligen någon direkt allvarlig tyngd, men när de samlas upp i en klump så bildar man sig en åsikt om det och det kan ju resultera i vad ni kallar vardagsrasism.
Jag tycker personligen att det är lite fånigt att ge just detta fenomen ett namn bara för att det handlar om invandrare, det gäller ju lika mycket andra problem, som t ex slarv inom sjukvården (vad kallar man det?) eller andra saker som missköts i samhället.

Jag hyser t ex ett nästan osunt förakt för allmänläkare. Det grundar sig på samma sätt som mitt förakt för okontrollerad invandring på mina egna upplevelser och i min bok så smäller det mycket mycket högre än vad nån ensidig och halvblind undersökning utförd av en vänsterpartist gör.

De "vardagsrasism" saker jag tänker på, och som stör mig, är oftast saker som är direkt inkompatibla med "det svenska systemet", mao med våra traditioner, lagar och regler.
Ett sådant exempel är syskonuppfostran. ett annat är ett så enkelt fenomen som att inte tränga sig fram i en kö. För mig är det en sån total brist på respekt för medmänniskor att det fanimej borde vara spöstraff på det. Ett tredje exempel är det ständiga och totalt hänsynslösa utnyttjandet av allt som går att utnyttja. Som ex att man kan åka buss gratis om man har en barnvagn. Jag har svårt att tänka mig att det var menat att man ska köra runt sin 10 åriga dotter i barnvagn bara för att kunna åka gratis. Det är extra irriterande om man själv har knodd och inte får plats på bussen pga ovan nämda anledning.

Som sagt, det är inga stora grejer, men upplever man det här flera ggr om dagen, varje dag så bygger det tillslut upp ett förakt. En vardagsrasism. Och jag är ledsen, men de får skylla sig själva i de här fallen.

Du får gärna kalla mig för dyslektisk, outbildad, nazist, bonnläpp, rasist eller vad du vill. Det kommer inte att hjälpa ett dugg.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du får gärna kalla mig för dyslektisk, outbildad, nazist, bonnläpp, rasist eller vad du vill. Det kommer inte att hjälpa ett dugg.

Jag kommer inte att kalla dig något alls. Vi för en diskussion och håller den på en balanserad nivå. Jag respekterar dina åsikter, men behöver inte hålla med dig i allt. Jag tror dock inte att du ska oroa dig för att du är annorlunda från någon annan. Jag är övertygad om att vi alla har tendenser att vara diskriminerande i olika sammanhang och kanske även anse oss vara för mer än andra. Du nämner t ex att du hyser förakt mot allmänläkare. Du har säkert en anledning varför du känner på det viset. Andra har politikerförakt eller förakt mot myndigheter som sådana.

Vi ska nog skilja på vardagsrasism vilket jag tolkar som att man har något emot personer med en viss hudfärg, kulturell bakgrund etc.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Jag kommer inte att kalla dig något alls. Vi för en diskussion och håller den på en balanserad nivå. Jag respekterar dina åsikter, men behöver inte hålla med dig i allt. Jag tror dock inte att du ska oroa dig för att du är annorlunda från någon annan. Jag är övertygad om att vi alla har tendenser att vara diskriminerande i olika sammanhang och kanske även anse oss vara för mer än andra. Du nämner t ex att du hyser förakt mot allmänläkare. Du har säkert en anledning varför du känner på det viset. Andra har politikerförakt eller förakt mot myndigheter som sådana.

Vi ska nog skilja på vardagsrasism vilket jag tolkar som att man har något emot personer med en viss hudfärg, kulturell bakgrund etc.

Varför ska vi skilja på det? Skit är skit oavsett om vi klär det i liljekonvalj och sprutar parfym på det. Jag kommer aldrig någonsin vara tyst om saker jag tycker är skit, sen om det kan kallas för vardagsrasism eller allmänläkarförakt bryr jag mig inte så mycket om :)

Det är lite det här jag stör mig på i dagens politik (och som jag tycker är så bra med SD) att man ska kunna ta denna liljekonvaljklädda parfymtäckta bajskorv och klä av den och se den för vad den är. Peka på den. Städa bort den. Istället för som liberalerna vill = spruta på lite mer parfym och låtsas som den inte finns.
Och det här gäller ju naturligtvis inte bara invandringspolitiken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
...ett så enkelt fenomen som att inte tränga sig fram i en kö. För mig är det en sån total brist på respekt för medmänniskor att det fanimej borde vara spöstraff på det.

Usch, vilka rasister ni är. Du och Nyamko Sabuni.

TT: Är det för många invandrare som inte vet hur man beter sig i Sverige eller vilka värden som gäller här?

- Jag tror att det är rätt många som inte får klart för sig vilka dolda normer som finns i samhället. Man kan skämta om att vi står i kö i Sverige och att vi kommer i tid, men de facto så är det bra att veta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3753535.svd

:)

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Usch, vilka rasister ni är. Du och Nyamko Sabuni.

TT: Är det för många invandrare som inte vet hur man beter sig i Sverige eller vilka värden som gäller här?

- Jag tror att det är rätt många som inte får klart för sig vilka dolda normer som finns i samhället. Man kan skämta om att vi står i kö i Sverige och att vi kommer i tid, men de facto så är det bra att veta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3753535.svd

:)

Haha precis! Jag läste det där oxå och småfnissade faktiskt. På honom Korvis! Attack Ankan!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha precis! Jag läste det där oxå och småfnissade faktiskt. På honom Korvis! Attack Ankan!

På temat fullfjädrade rasister, såg du vem som skrev all den här rasistsmörjan?
Jag tillåter mig att citera endast det mest rasistiska:

Den omvända nationalismen odlas i Sverige. Här uppfattas det som en komplimang om någon säger att man är ”så härligt osvensk”. Motsvarande uttryck vore otänkbart i till exempel USA, Frankrike och Japan.

Frankrikes minister för invandring och integration har uppmanat hela nationen att debattera två frågor:

Vad är det att vara fransk?

Vilka är de franska värderingarna?

Ingen svensk minister kan göra så. Det skulle bli en våldsam debatt, men den skulle inte handla om svenska värderingar utan om själva debatten, därför att i Sverige är formen nästan alltid viktigare än innehållet och bara det faktum att man nämner begreppet ”svenska värderingar” skulle misstänkliggöra honom. Han skulle kallas ärkereaktionär och få ett SD stämplat i pannan, och så skulle den diskussionen vara avslutad. Innan någon svensk värdering blev omnämnd.

I Sverige frodas en unik svensk variant av nationalism – den omvända nationalismen. De som hyllar denna linje kan kallas svenskförnekarna. De finns huvudsakligen på vänsterkanten och bland socialliberaler*. Eftersom personer med den inställningen styr de största svenska opinionsorganen är det deras åsikt som för tillfället är den politiskt mest korrekta. De tar avstånd från det som kan kallas svenskt. De kan kokettera med sin ickesvenskhet genom att säga att de aldrig hejar på det svenska landslaget i fotboll därför att laget spelar sådan tråkfotboll.

I samma ögonblick självförnekaren reser utomlands händer det något märkligt. Eftersom han reser på svenskt pass identifieras han utomlands omedelbart som svensk, trots att han nyss själv inte ville ha med svensk kultur att göra. Ändå avslöjas han lätt på sin svenska accent – få svenskar talar främmande språk så bra som de själva tror.

Den inbitne antisvensken ... :

Och skulle han råka i svårigheter där borta ropar han genast på Mamma UD – som förväntas komma till omedelbar undsättning.

Låt oss strunta i självförnekarsekten och ställa oss samma fråga som den franske ministern, fast vi frågar på svenska:

Vad är det att vara svensk?

Vilka är de svenska värderingarna?

*=told ya' :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article6125229.ab

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej, det finns gott om liknande rasister i t.ex. SD. Ve och fasa!

Skulle inte dra likhetstecken mellan Herman Lindqvist och SD. Jag tycker hans beskrivning i krönikan var ganska träffande på många sätt och vis. Särskilt den delen där han skriver "Efter ett tag i det främmande landet börjar svensken ha synpunkter på det ena och det andra..." och framåt.

I den här krönikan beskriver han invandring och integration i ett större perspektiv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article6047409.ab

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle inte dra likhetstecken mellan Herman Lindqvist och SD. Jag tycker hans beskrivning i krönikan var ganska träffande på många sätt och vis. Särskilt den delen där han skriver "Efter ett tag i det främmande landet börjar svensken ha synpunkter på det ena och det andra..." och framåt.

I den här krönikan beskriver han invandring och integration i ett större perspektiv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article6047409.ab

Visst var den träffande, det att PK-maffian vet att det inte finns svenska värderingar, vi vet ju sedan innan att det inte finns svensk kultur t.ex.

Har inget intresse av att läsa om hans syn på invandring i "större perspektiv". Luktar PK lång väg. Vi har kaos, nu. Det kan man inte blanda in i historieskrivningen. Att han kan raljera med aktuell omvärldsanalys är dock läsvärt.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...