så här är det
Ingenting hålls hemligt, all information inkl. priser och lektions längd finns på hemsidan
www.jarlatrafik.se
joha, det är ingen medlems avgift du betalat utan en anmälnings avgift som är en administrativ avgift som alla STR anslutna skolor tar ut, för t.ex register hållning. (har man betalt på en skola gäller den för alla)
ang. varför vi och även andra skolor jobbar med 1st elevcykel i trafik numera beror på en lagändringsom inföll okt. 03 (om jag inte kommer ihåg fel),
som kom till pga. att vissa skolor misskötte systemet, t.ex. skolor som inte har manöverbana i direkt anslutning till skolan utan behövde transportera sina elever på allmäna vägar till och från dessa, släpade med sig 5-10 väldigt svaga elever/per instruktör i trafik
(trafiksäkert?)
det pågår hela tiden en diskution på regeringsnivå, om att få tillbaka möjligheten att jobba med två elev mc i trafik igen.
att vi har valt, som diskutionen gäller, jobba med elev på skjuts är hel enkelt en kostnads fråga, på våran skola är vi som jobbar med mc utbildning i stort sätt heltids anställda bara för mc utbildning 8 månader/år på bara mc, vi har många mc som i sin tur kostar pengar inte minst i försäkring. trots att det är väldigt sällsynt att den behöver utnyttjas. så det kostar pengar att hålla igång verksamheten.
det är dessutom som några gammla elever redan skrivit ganska nyttigt att sitta bakpå, är man bara lite engagerad så kan man plocka många poäng, dels genom att se den andra elevens fel och bister samtidigt som man "åker med" facit, och hör komentarer, dels genom att känna/se vad/hur vi gör/kör.
Denna kostnad är något som alla skolor på denna nivå på något sätt behövt baka in i utbildningen, efter lag ändringen.
För att lite kort förklara hur det går till när man kommer som en ny elev:
första kontakten sker oftast genom att man antingen ringer eller kommer in och pratar med receptionisten, många har innan dess åtminstånde skummat igenom hemsidan, när man då pratar med receptionisten så får man redan där ganska mycket info. om hur saker och ting kommer att fungera.
vid inskrivning läses det även igenom ett dokument (bifogat nedan) som signeras, om att eleven är med veten om våra rutiner.
när det sedan är dags för första lektionen, så kontrollerar jag eller någon av de andra instruktörerna vad man kan sedan tidigare (om man har kört något innan) vi börjar sedan ganska lungt med att komma igång, och man lär sig ganska snabbt som lärare att inte lita helt på vad eleverna sagt innan, "jag har kört mycket cross" t.ex betyder ofta att eleverna vet var gas och fotbromms sitter, kopplingen är något nödvändigt ont som man bör släppa så snabbt som möjligt
, dom flesta av er har säkert sett filmklipp där en rookie sätter sig på en hoj och skuttar iväg............. in i bilar, träd eller vad som nu ser riktigt otäckt ut.
hur som helst går vi igenom lite olika övningar med eleverna, för att dels ge dom rätt teknik dels för att få en uppfattning om hur elevens utbildning kommer se ut.
efter lektionen går vi igenom vad vi har gjort med eleven, och ger en preliminär bedömning av hur många lektioner dom kommer att behöva, i första hand för att få manövreringen att fungera så pass bra att dom istortsätt skulle kunna klara manöver provet vid en uppkörning. där ligger nivån innan vi går ut och tittar på trafikdelen (samma upplägg som vv. har vid uppkörningen, klarar du inte manöver provet vågar dom inte ta med dig ut i trafiken) för våran del som lärare betyder det att vi vet var elevens nivå ligger och kan jobba specielt med dom saker som eleven har svårt för, för elevens del innebär det att dom är ganska säkra på mcn och kan koncentrera sig på vad vi som lärare tippsar och trixar om i trafiken, istället för att sitta och slåss med hojen.
eleven får även här info om hur själva utbildningen kommer att se ut.
att det sedan ser lite olika ut runt om i landet är jag väl medveten om, både när det gäller utbildning och prov orter.
och att storstads trafik kräver mer utbildning än, långtbortifrånstangärnaiskogen trafik, borde också te sig ganska naturligt.
mina tipps till er som ska välja skola är:
kolla/lyssna runt, jämnför gärna priser men glömm inte heller kolla lektions längder, och vad får man för pengarna (ett körkort eller kunskap, tipps och trix, och erfarenheter och ett kk. som bonus)
vi kanske inte är bäst? vi är säkert inte billgast, men vi vet vad vi gör och gör det bra!
vi hjälper varje år mellan 200-250 personer (godkända uppkörningar) att bli en av er, och att verkligen kunna ha kul på hoj!
jag tänker inte risa eller rosa någon annan skola men kvaliten skilljer.
välkommna
mvh. ola jarlatrafikskola