Jarla eller Artrec's körskola?

Croaker

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Bromma
Hoj
Ingen
Tjo!

Sitter i kvalet just nu att välja en körskola


Någon som nyligen tagit kortet på Artrec(Deab) vid bromma flygplats nyligen?
Var det något att rekommendera?


Var inställd att ta kortet på Jarla trafikskola, men jag blev så väldigt negativ när jag läste att Jarla trafikskola tog betalt när man fick sitta bakom läraren i en timme under ett tvåtimmarspass..


Bor i bromma, någon som kanske har ett annat hett tips om en bra trafikskola i området?

tack !
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Instämmer med föregående talare!!! Utan Ola på Jarla skulle jag förmodligen fortfarande traggla med körkortet. Och jag får vara handledare om 18 dagar.

Vad gäller att sitta bakpå vid dubbelpassen så är det inte så jättevanligt. Faktum är att det är oerhört nyttigt. Dels känner du på ett helt annat sätt hur Ola eller någon av de andra hanterar hojen, du kan koncentera dig på att lära dig placering på väg, spårval och blick och du ser även hur den övningkörare som ligger framför kör och ser då också vad du (troligitvis) gör för fel. Lättare att prata med läraren om vad ni ser också.

Att åka som spätta är ett underskattat pedagogiskt hjälpmedel. Jag åker själv gärna med någon som kan banan som vi kör på, speciellt om det är någon kurva jag själv inte får till.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Croaker skrev:
2199563 Tjo!

Sitter i kvalet just nu att välja en körskola


Någon som nyligen tagit kortet på Artrec(Deab) vid bromma flygplats nyligen?


Hej!

Jag tog mitt kort hos Artrec(Deab). Jag är väldigt nöjd med dem. Det jag gillade så jäkla mycket med dem är att dom inte stressar utan man får den tid man behöver. Man känner ju liksom att man får valuta för pengarna. Sen är dom trevliga också. :)

Jag kan verkligen rekommendera dom speciellt som du bor i Bromma också. Alltid skönt att ha nära till körskolan.

/M
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle hållt mig borta från jarla om du inte får köra hela tiden!
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Fürstenhoff skrev:
2199795 Hos Jarla & Ola får du alltid köra för den tid du betalar - andra påståenden bottnar nog i andra saker än sanningen!! :7peta

/Fürstenhoff.

Ola e bra, men faktum e att man betalar en dubbellektion o ena halvan sitter man bakpå även med ola. Så var det för 1 månad sen när jag tog kortet.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Framtidens i bromma tog jag kortet på, fast det var några år sen. Där sitter man inte bakpå, utan alla har sina hojar. Sitta bakpå suger getballe.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Juha-p skrev:
2199946 Ola e bra, men faktum e att man betalar en dubbellektion o ena halvan sitter man bakpå även med ola. Så var det för 1 månad sen när jag tog kortet.

Tror någon behöver ta tillbaka sin pekpinne :lol

Äh, attans att man ska vara så långsam när man skriver inlägg :(
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
-PLM- skrev:
2199984 Framtidens i bromma tog jag kortet på, fast det var några år sen. Där sitter man inte bakpå, utan alla har sina hojar. Sitta bakpå suger getballe.
Tror iof det beror på att VV ändrade reglerna så en lärare inte får köra med två elever på varsin MC. Så om du ska va själv med en lärare blir det dyrare för skolan.

/N
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
Juha-p skrev:
2199946 Ola e bra, men faktum e att man betalar en dubbellektion o ena halvan sitter man bakpå även med ola. Så var det för 1 månad sen när jag tog kortet.

Jo lärarna är stabila och bra på Jarla, _men_ om man nu kan få köra trafiken för _halva priset_ så vet ju jag vad jag skulle välja om jag fick "börja om"...




/47
 
Last edited:

allebaric

Medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
SPÅNGA
Hoj
Yamaha yzf r6 -03
skola

Croaker skrev:
2199563 Tjo!

Sitter i kvalet just nu att välja en körskola


Någon som nyligen tagit kortet på Artrec(Deab) vid bromma flygplats nyligen?
Var det något att rekommendera?


Var inställd att ta kortet på Jarla trafikskola, men jag blev så väldigt negativ när jag läste att Jarla trafikskola tog betalt när man fick sitta bakom läraren i en timme under ett tvåtimmarspass..


Bor i bromma, någon som kanske har ett annat hett tips om en bra trafikskola i området?

tack !

Jag rekar inte jarla utan satsa på TULE i Sundbyberg!!! :tummenupp

//Alle
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tony på Tule är iofs Kung, Ola borde dock krönas som kronprins.
Fast nu stod det mellan Jarla och den där andra.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Tog mitt kort förra året från "scratch" på Jarla,

att man sitter bakpå halva lektionen i trafik ansåg jag JÄTTE nyttigt ibörjan då man som andra säger verkligen kan koncentrera sig på placeringar osv samtidigt som läraren berättar massa nyttiga saker.

KANON

Sen mot slutet av utbildningen då man mer eller mindre kunde "allt" så var det givetvis mindre skoj sitta och vänta på sin tur.

KASS

Även om det blev dyrt pga detta har jag lärt mig massor och trots att det endast tog 4-5mån från att jag för första gången i mitt liv kört hoj tills uppkörningen var godkänd känns det efteråt som att jag kört hoj i flera år.

:tummenupp
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Alltså jag är inte missnöjd med utbildningen på Jarla på nåt sätt, var mycket bra lärare o Ola gav riktigt bra tips hur man kör inspirerat.

Det jag e lite missnöjd med e hur dom sätter priser på olika sätt. Tex så valde jag dom för att man fick ett bra pris för intensivkurs per telefon ( ca 6000 ). Bokade den men så visar det sig att man måste ta en massa förberedande lektioner ( bromsprov 1280kr, landsväg 1500kr, gård 640kr ) innan man får gå intensivkursen. För mig e intensivkurs en kurs du hoppar på utan erfarenhet o sen när kursen e klar kan man köra upp eller eventuellt ta några extralektioner om man behöver efter kursen. Allt ska ingå i en intensivkurs. Sen var det lite konstiga avgifter som tex medlemsavgift. Medlem i vad?? Nästa grej var att man fick sitta bakpå o betala för det. Det kan man väl tycka som man vill om.

Rekomenderar Västerås bil o Mc, en kompis tog där. Det kostar 8500 + 800 för uppkörning. För det priset får man köra 5 dagar tror det va 22 lektioner. En/ hoj

Jarla 22 lektioner = 14080 + meddlemsavgift 250 + 1200 uppkörning. o då sitter du som passagerare mycket.

Västerås 9300 kr
Jarla om du kör lika mycket ca 15530 kr
 

highside

Guest
Freppa skrev:
2200123 Tony på Tule är iofs Kung, Ola borde dock krönas som kronprins.
Fast nu stod det mellan Jarla och den där andra.
Håller med!
På tulebilskola.se är får man att lära sig att köra hoj och inte bara att klara uppkörningen.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag körde på Jarla med Ola och skulle VARMT rekommendera dem.

5 av 6 tog kortet på första försöket när jag körde upp.
Att sitta bakpå dem vid körning var jag aldrig med om.. Jag fick alltid en egen hoj när det var lektion.

Den enda lektionen jag inte ville betala för var praktisk genomgång av motorcykeln. Kedja, drev, bromsskivor osv. Tyckte gott det kunde vara lite rabatt där, men annars svinbra.

Fördelen de har är ju att det är 130 meter till körgården, så man spiller ingen tid på att åka "till" körgården för utbildningen.

5 av 5 tummar upp till dem.
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
så här är det ;)

Ingenting hålls hemligt, all information inkl. priser och lektions längd finns på hemsidan www.jarlatrafik.se
joha, det är ingen medlems avgift du betalat utan en anmälnings avgift som är en administrativ avgift som alla STR anslutna skolor tar ut, för t.ex register hållning. (har man betalt på en skola gäller den för alla)
ang. varför vi och även andra skolor jobbar med 1st elevcykel i trafik numera beror på en lagändringsom inföll okt. 03 (om jag inte kommer ihåg fel),
som kom till pga. att vissa skolor misskötte systemet, t.ex. skolor som inte har manöverbana i direkt anslutning till skolan utan behövde transportera sina elever på allmäna vägar till och från dessa, släpade med sig 5-10 väldigt svaga elever/per instruktör i trafik :rolleyes: (trafiksäkert?)
det pågår hela tiden en diskution på regeringsnivå, om att få tillbaka möjligheten att jobba med två elev mc i trafik igen.
att vi har valt, som diskutionen gäller, jobba med elev på skjuts är hel enkelt en kostnads fråga, på våran skola är vi som jobbar med mc utbildning i stort sätt heltids anställda bara för mc utbildning 8 månader/år på bara mc, vi har många mc som i sin tur kostar pengar inte minst i försäkring. trots att det är väldigt sällsynt att den behöver utnyttjas. så det kostar pengar att hålla igång verksamheten.
det är dessutom som några gammla elever redan skrivit ganska nyttigt att sitta bakpå, är man bara lite engagerad så kan man plocka många poäng, dels genom att se den andra elevens fel och bister samtidigt som man "åker med" facit, och hör komentarer, dels genom att känna/se vad/hur vi gör/kör.

Denna kostnad är något som alla skolor på denna nivå på något sätt behövt baka in i utbildningen, efter lag ändringen.

För att lite kort förklara hur det går till när man kommer som en ny elev:
första kontakten sker oftast genom att man antingen ringer eller kommer in och pratar med receptionisten, många har innan dess åtminstånde skummat igenom hemsidan, när man då pratar med receptionisten så får man redan där ganska mycket info. om hur saker och ting kommer att fungera.
vid inskrivning läses det även igenom ett dokument (bifogat nedan) som signeras, om att eleven är med veten om våra rutiner.

när det sedan är dags för första lektionen, så kontrollerar jag eller någon av de andra instruktörerna vad man kan sedan tidigare (om man har kört något innan) vi börjar sedan ganska lungt med att komma igång, och man lär sig ganska snabbt som lärare att inte lita helt på vad eleverna sagt innan, "jag har kört mycket cross" t.ex betyder ofta att eleverna vet var gas och fotbromms sitter, kopplingen är något nödvändigt ont som man bör släppa så snabbt som möjligt :näsblod , dom flesta av er har säkert sett filmklipp där en rookie sätter sig på en hoj och skuttar iväg............. in i bilar, träd eller vad som nu ser riktigt otäckt ut.
hur som helst går vi igenom lite olika övningar med eleverna, för att dels ge dom rätt teknik dels för att få en uppfattning om hur elevens utbildning kommer se ut.
efter lektionen går vi igenom vad vi har gjort med eleven, och ger en preliminär bedömning av hur många lektioner dom kommer att behöva, i första hand för att få manövreringen att fungera så pass bra att dom istortsätt skulle kunna klara manöver provet vid en uppkörning. där ligger nivån innan vi går ut och tittar på trafikdelen (samma upplägg som vv. har vid uppkörningen, klarar du inte manöver provet vågar dom inte ta med dig ut i trafiken) för våran del som lärare betyder det att vi vet var elevens nivå ligger och kan jobba specielt med dom saker som eleven har svårt för, för elevens del innebär det att dom är ganska säkra på mcn och kan koncentrera sig på vad vi som lärare tippsar och trixar om i trafiken, istället för att sitta och slåss med hojen.
eleven får även här info om hur själva utbildningen kommer att se ut.

att det sedan ser lite olika ut runt om i landet är jag väl medveten om, både när det gäller utbildning och prov orter.
och att storstads trafik kräver mer utbildning än, långtbortifrånstangärnaiskogen trafik, borde också te sig ganska naturligt.

mina tipps till er som ska välja skola är:
kolla/lyssna runt, jämnför gärna priser men glömm inte heller kolla lektions längder, och vad får man för pengarna (ett körkort eller kunskap, tipps och trix, och erfarenheter och ett kk. som bonus)
vi kanske inte är bäst? vi är säkert inte billgast, men vi vet vad vi gör och gör det bra!

vi hjälper varje år mellan 200-250 personer (godkända uppkörningar) att bli en av er, och att verkligen kunna ha kul på hoj! :)

jag tänker inte risa eller rosa någon annan skola men kvaliten skilljer.

välkommna

mvh. ola jarlatrafikskola
 

Bifogat

  • infoblad-jarla.jpg
    infoblad-jarla.jpg
    89.8 KB · Visningar: 314

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Kanske e så att man får vad man betalar. Har ju inget o jämföra med så kanske man inte får samma kvalite på utbildningen som hos er om man väljer ett "billigt" ställe som västerås.

Jaja jag e då nöjd att jag har kortet :) Det har jag Ola o Roffe o tacka för
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top