Jarla eller Artrec's körskola?

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
Sant, Jarla har en väldigt hög standard, och kompetenta lärare, man får vad man betalar för (här som överallt annars i livet).

Bara snålheten i mig som gnäller, Man får inte vara dumsnål gossar små.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
47 skrev:
2204371 Sant, Jarla har en väldigt hög standard, och kompetenta lärare, man får vad man betalar för (här som överallt annars i livet).

Bara snålheten i mig som gnäller, Man får inte vara dumsnål gossar små.

Nej men man behöver inte betalta onödigt mycket heller,
jag tog kortet 2004 och dubbellektion i den världen var
min hela tiden inget åka bakpå halva tiden du betalar för.

Läs inte -> "Vilka priser gäller för körlektionerna ? (edit: Läs om läs rätt, fanns ju länk till priserna)

Frågar om, till ola: Vad kostar en dubbellektion där man kör själv 120 min
samt vad kostar en dubbellektion där man kör 60 min och åker bakpå 60 min?
(framgår inte av sidan)
 
Last edited:

Scrub

Guest
Jag rekomenderar ALVIKS TRAFIKSKOLA, liten men bra.

De tar 800kr för 70 min. och då är det 70 min, i vissa fall kan det bli 90 min oxå. Fast till samma pris!

Ring Glenn på 08-255 044

//Peter
 

Croaker

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Bromma
Hoj
Ingen
Tack för alla svar


Var förbi Jarla men dom var väldigt bokade, det skulle inte lätta förens vecka 24-25..

Artrec har rätt mkt tider (bra eller dåligt?) och rätt bra priser.. Ska kika lite på Alviks trafikskola med, tack för tipset!

Ingen som tagit kortet på Artrec som kan ge synpunkter på deras service?


tackar!
 

IronMike

Guest
Jag har tagit körkort 2 gånger via jarla...

Lätt mc... Sen tyngre kgrejjer.

Är nöjd som tusan. Och saknar stundtals vissa lektioner med ola, framförallt landsvägskörningen. Riktigt bra!

Jämfört med vad jag hört av kamrater som gått genom andra skolor...så känner jag att jag haft mer kunskap i bagaget när man väl är ute på egen hand. Man har tagit del av mkt tips, som man även har nytta av i högre farter.

Jarla är kanske inte är billigast, men förmodligen överlägset bäst. Och det är väl knappast värt pengarna att betala ngt mindre för en oseriös skola.

Man känner sig omhändertagen där....som exempel, då man tog tungt kort, 5 år efter A1, hade inte visat mig där på ett halv decennium, en halv sekund efter att man glider in i entren, så får man uppmärksamhet direkt och hör en välbekant röst säga: "nejmen tjenare micke, hur e läget" :)
 

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Stockholm, sweden
Hoj
Suzuki DR650
Peter80 skrev:
2204708 Jag rekomenderar ALVIKS TRAFIKSKOLA, liten men bra.

De tar 800kr för 70 min. och då är det 70 min, i vissa fall kan det bli 90 min oxå. Fast till samma pris!

Ring Glenn på 08-255 044

//Peter


Hmmm...när jag tog kortet kostade det 120/240kr för en 40min alt 80 minuters lektion...det var bättre förr :D
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Håller med!
På tulebilskola.se är får man att lära sig att köra hoj och inte bara att klara uppkörningen.

Jag har för en vecka sen klarat körkortet och gått hela utbildningen på Jarla Trafikskola i Bromma. Sedan tidigare har jag lätt MC-kort, kört cross, och trodde att det här blir ju en enkel match ... yeah right!!!!

Jag är akademiker och har gått i skolan alldeles förlänge. Det jag dock vet är att inlärningens moder är uppmuntran och att poängtera de positiva saker man gör, inte bara klanka ner på misstagen. Under hela min körutbildning ligger nog förhållandet skäll/beröm på 95/5% ... i mitt tycke helt jävla bedrövligt. Vissa lektioner han man inte mer än ut på Ulvsundavägen förrän de börjades och koncentrationen var på noll. Och så dålig var jag inte, tro det eller ej :)

Vidare så krävdes det allt för många lektioner i mitt tycke, jag har faktiskt inte vågat räkna efter. Den stora fördelen är att jag dock lärt mig väldigt mycket och känner mig säker när jag nu är ute själv och skrapar knän! Men ingen tydlig kursplan, och att jag själv fick tjata för att få komma vidare ... det är fan dåligt.

MINUS: Mer beröm, mindre skit ... tydligare planering och hur man ligger till.

PLUS: Överlärning vilket gör mig till en bättre hojåkare. Förutom gnällbiten ... väldigt kompetenta lärare som kan sin sak utan och innan ... och som så många andra säger ... Ola på Jarla är KING; lugn, metodisk och otroligt kunnig.

Meningen med inlägget var ett svar på citatet ... och Jarla bedriver också en överinlärning för att bli en bra förare, inte bara klara kortet!! Men ... ni ser de nackdelar som jag har upplevt ovan.

Å varför skall man betala en medlemsavgift på 250 pix? Medlem i vad?

Ride the lightning!!!!!

Edit: Att åka bakpå halva lektionen är ett sätt för skolan att ha två elever samtidigt -> billigare lektioner (om nu 1300 bagis är billigt ...). Jag var väldigt skeptisk till en början, men tycker att det var riktigt bra. Att i lugn och ro se hur den andra eleven hanterar situationer och jämföra med läraren som kör som man ska, det är fan inte dumt. Så jag upplevde det som positivt.
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj


Frågar om, till ola: Vad kostar en dubbellektion där man kör själv 120 min
samt vad kostar en dubbellektion där man kör 60 min och åker bakpå 60 min?
(framgår inte av sidan)

Dubbel med bakpååkning 1260 pix, dubbel å du kör själv ... det dubbla.

Men har man lite flyt så får man köra själv, om den andra eleven inte kommer :D
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Jag har för en vecka sen klarat körkortet och gått hela utbildningen på Jarla Trafikskola i Bromma. Sedan tidigare har jag lätt MC-kort, kört cross, och trodde att det här blir ju en enkel match ... yeah right!!!!

Jag är akademiker och har gått i skolan alldeles förlänge. Det jag dock vet är att inlärningens moder är uppmuntran och att poängtera de positiva saker man gör, inte bara klanka ner på misstagen. Under hela min körutbildning ligger nog förhållandet skäll/beröm på 95/5% ... i mitt tycke helt jävla bedrövligt. Vissa lektioner han man inte mer än ut på Ulvsundavägen förrän de börjades och koncentrationen var på noll. Och så dålig var jag inte, tro det eller ej :)

Vidare så krävdes det allt för många lektioner i mitt tycke, jag har faktiskt inte vågat räkna efter. Den stora fördelen är att jag dock lärt mig väldigt mycket och känner mig säker när jag nu är ute själv och skrapar knän! Men ingen tydlig kursplan, och att jag själv fick tjata för att få komma vidare ... det är fan dåligt.

MINUS: Mer beröm, mindre skit ... tydligare planering och hur man ligger till.

PLUS: Överlärning vilket gör mig till en bättre hojåkare. Förutom gnällbiten ... väldigt kompetenta lärare som kan sin sak utan och innan ... och som så många andra säger ... Ola på Jarla är KING; lugn, metodisk och otroligt kunnig.

Meningen med inlägget var ett svar på citatet ... och Jarla bedriver också en överinlärning för att bli en bra förare, inte bara klara kortet!! Men ... ni ser de nackdelar som jag har upplevt ovan.

Å varför skall man betala en medlemsavgift på 250 pix? Medlem i vad?

Ride the lightning!!!!!

Edit: Att åka bakpå halva lektionen är ett sätt för skolan att ha två elever samtidigt -> billigare lektioner (om nu 1300 bagis är billigt ...). Jag var väldigt skeptisk till en början, men tycker att det var riktigt bra. Att i lugn och ro se hur den andra eleven hanterar situationer och jämföra med läraren som kör som man ska, det är fan inte dumt. Så jag upplevde det som positivt.


jarla låter juh bra.

här i skövde har vi maaasor med trafikskolor.. när jag körde så var det aldrig tal om någon anmälningsavgift. det var i våras.. att sitta bakom en halv lektion och betala för att sitta bakpå,,,ehhhh nää...jag kan köpa att man kan sitta bakpå i början och i det läget betala halvt pris för dom 60 minuterna.. men sedan så är det mil i sadeln som gäller. det där är ju bara ett sätt att dryga ut vinsten.. istället för att dra ut en elev på dubbellektion och få hans pengar så tar man två. men har bara körlektion som för en elev.. mycket dåligt , mycket dåligt. kan ju knappat skylla på att det är för att överleva. det finns bra mycket mindre städer än stockholm där det finns maaasor med skolor , och ingen kör det där upplägget.
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Alltså två och ett halvt lakan för att få köra själv en dubbellektion? :skrämd

Är inte avundsjuk på er som ska ta kort nu...

Han måste skämta? Jag betalade 1000 pix/dubbellektion och kan inte tänka mig att det skulle kosta 2500 där :S

Körde på Gruvegårds i Västerås, Åke där är mycket bra.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Han måste skämta? Jag betalade 1000 pix/dubbellektion och kan inte tänka mig att det skulle kosta 2500 där :S
Själv betalade jag 1280 per dubbel lektion nu i sommar, och då fick man köra själv hela tiden. Nilssons trafikskola på Gotland:tummenupp
 

MickeSthlm

Guest
Jag kör kör på Jarla's.

Hitintills är jag jätte nöjd. Ola är mycket kompetent på att lära ut bra.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Kör själv på Alviks just nu och är väldigt nöjd. Det finns en tråd här om vad som är viktigt vid val av trafikskola, den innehåller många recensioner. Sök.

Fick skjuts ut till banan första lektionen och såg inget konstigt i det... därefter när de sett att jag kan hantera hojen kör jag själv.

Ser heller ingen fördel i att ha 130m till körgården, visst du fixar mkt där men att hantera hojen i trafik är väldigt lärorikt om man inte gjort det förr.
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
Jarla och Ola skulle jag köra på om jag skulle ta mc-lappilainen!:tummenupp

Dessutom vet han ju hur man kör som en karl!!!!:D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top