Jag har för en vecka sen klarat körkortet och gått hela utbildningen på Jarla Trafikskola i Bromma. Sedan tidigare har jag lätt MC-kort, kört cross, och trodde att det här blir ju en enkel match ... yeah right!!!!
Jag är akademiker och har gått i skolan alldeles förlänge. Det jag dock vet är att inlärningens moder är uppmuntran och att poängtera de positiva saker man gör, inte bara klanka ner på misstagen. Under hela min körutbildning ligger nog förhållandet skäll/beröm på 95/5% ... i mitt tycke helt jävla bedrövligt. Vissa lektioner han man inte mer än ut på Ulvsundavägen förrän de börjades och koncentrationen var på noll. Och så dålig var jag inte, tro det eller ej
Vidare så krävdes det allt för många lektioner i mitt tycke, jag har faktiskt inte vågat räkna efter. Den stora fördelen är att jag dock lärt mig väldigt mycket och känner mig säker när jag nu är ute själv och skrapar knän! Men ingen tydlig kursplan, och att jag själv fick tjata för att få komma vidare ... det är fan dåligt.
MINUS: Mer beröm, mindre skit ... tydligare planering och hur man ligger till.
PLUS: Överlärning vilket gör mig till en bättre hojåkare. Förutom gnällbiten ... väldigt kompetenta lärare som kan sin sak utan och innan ... och som så många andra säger ... Ola på Jarla är KING; lugn, metodisk och otroligt kunnig.
Meningen med inlägget var ett svar på citatet ... och Jarla bedriver också en överinlärning för att bli en bra förare, inte bara klara kortet!! Men ... ni ser de nackdelar som jag har upplevt ovan.
Å varför skall man betala en medlemsavgift på 250 pix? Medlem i vad?
Ride the lightning!!!!!
Edit: Att åka bakpå halva lektionen är ett sätt för skolan att ha två elever samtidigt -> billigare lektioner (om nu 1300 bagis är billigt ...). Jag var väldigt skeptisk till en början, men tycker att det var riktigt bra. Att i lugn och ro se hur den andra eleven hanterar situationer och jämföra med läraren som kör som man ska, det är fan inte dumt. Så jag upplevde det som positivt.