jeep-dunkar förbjudna

Å appropå jeepdunkar... Jag bar en dunk till garaget ikväll och insåg att det luktade mycket bensin på vägen, skruvkorkseländet hade spruckit så det skvimpade ut soppa. Nåja, jag tog locket från en annan dunk i garaget, å det sprack också :huvet Så nu är jag på jakt efter nya dunkar, och klurar på att köpa jeepdunkar, måhända tyngre och man kan inte bara kasta in tomma såna när man lastar söndag kväll, men å andra sidan spricker dom inte när dom känner för det, går att sitta på, bättre att binda fast tältet i mm.

Men, så hittade jag den här tråden. Går det att köpa icke ok jeepdunkar? Hur ser man skillnad på dom som är ok och inte? Det där med sprint har jag inga som helst konkreta minnen av att jag har sett nån gång? :va Fast teflonminnet är inget att lita på å andra sidan :rolleyes:

När en jeepdunk använts i ungefär 15 säsonger, lyfts ner på asfalt kanske 10 ggr varje rejshelg 10 ggr om året och vid något tillfälle skrapats lite mot asfalten etc så kan de bli väldigt tunna i botten och börja läcka :krama

Jo det ska nog gå bra, för när du väl får hål i dunken kommer ju gasen förhindra att den bensin som finns kvar i dunken läcker ut. Alltså inget behov av att tömma dunken innan lagning :tummenupp

Jupp, och skulle de börja brinna så håller det sig inne i tanken och då så slipper man tänka på det för metall brinner inte :tummenupp

Varför skriver jag i en snart 6 år gammal tråd :va:D
Du menar snart 7 år gammal tråd? :7peta

Du kan använda vilken dunk du vill :tummenupp

Den här tråden från 2004 är nog mest ett pinsamt minne för dem som skrev reglementet på den tiden :rolleyes:
Strålande! :tummenupp Jakten på billiga jeepdunkar är härmed inledd! :banana

När en jeepdunk använts i ungefär 15 säsonger, lyfts ner på asfalt kanske 10 ggr varje rejshelg 10 ggr om året och vid något tillfälle skrapats lite mot asfalten etc så kan de bli väldigt tunna i botten och börja läcka :krama
Det kan jag nog leva med, med lite försiktighet mm så borde man klara sig. Det känns iaf säkrare än plastdunkar som självspricker av att stå i garaget :gnissla

Last edited:
En försluten metallcontainer är en bomb. Den kommer explodera OM man inte hinner släcka i tid. En plastdunk kommer smälta. Soppan rinner ut och brinner såklart utav helvete. Men du är fortfarande i kontroll och kan komma in och släcka.
Du ser t. ex. ingen brandman rusa in i en lokal där han vet att det finns svetsutrustning. Man tar andra vägar. Och vet du inte om att det finns bensin förvarat i jeepdunkar kan det gå käpprätt åt helvete.

Där har du anledningen till förbudet.
Köp en dunk som är tillverkad för ändamålet. Inte hos vingrossisten!

Klart den är.
Men den kommer fortfarande att explodera om den står tillräckligt länge någonstans där det brinner.

Efter en incident på Gelleråsen, där det kunde gått riktigt illa kom förbudet till. Efter rekomendationer från brandförsvaret. Biltema har 20 liters plastdunkar. Köp dom så är du säker.

Klart den är.
Men den kommer fortfarande att explodera om den står tillräckligt länge någonstans där det brinner.

Efter en incident på Gelleråsen, där det kunde gått riktigt illa kom förbudet till. Efter rekomendationer från brandförsvaret. Biltema har 20 liters plastdunkar. Köp dom så är du säker.

det är väl fräckt när det smäller lite!
biltema har inga 20 liters dunkar i plast, den jag har är iallafall 18 liter :mattias

Klart den är.

Jo, jag har haft många såna dunkar, men dom självdestruerar ju :mad: Det känns ju sådär lagom skoj att komma fram efter 2h skumpande i bussen å inse att allt är genomdränkt av soppa bara för att dunkeländet sprack :gnissla

2010 - 2004 = 6.
Det är så vi gubbar räknar :)
Nja, 1:04:999 är 1:04-tider, men andra tider försöker jag få till så långa det går, så att jag verkar yngre :D

det är väl fräckt när det smäller lite!
biltema har inga 20 liters dunkar i plast, den jag har är iallafall 18 liter :mattias
Deras nya, lite bulligare är 20, det har det då stått på mina! Det står 20l på hemsidan också :7peta

Last edited:
Jag har haft 5st av Biltemas plastdunkar sedan jag började köra 2003, och ingen har spruckit eller läckt trots ganska omild behandling under åren...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick