Forsta passet avklarat idag. Var mycket jobb med att fa allt att flyta pa med depajobben. Stressigt varre an ett SM!
Joakim kom in efter kanske 5 varv och sa att hojen inte varvade som den ska och brukar. Han hade kort in dom nya delarna kanske 2 varv och sen forsokt ladda lite. Den varvade knappt over 12.000v. Sa over till sin andrahoj och ut och korde 5 varv pa den medans vi justerade om den andre. Joakim kom in och sa att andrehojen bluddrade valdigt mycket pa alla varv. Sa byte hoj igen. Sa gjorde vi typ hela 60 minuterna av det passet. In pa en hoj och ut pa den andre. I slutet hade vi gatt ner 10 enheter pa munstycken och andrat storlek och lage pa nalarna. Hojarna gick battre och battre vid varje andring som tur ar.
Problemet vi har just nu ar att vi inte har nagot bra tryck i hojen pa 5:an och 6:an. Dar tappar vi jattemycket och har absolut langsamaste hojen pa forsta traningen. Drevningen innuti vaxelladan ska kollas over pa dessa vaxlar och aven installningarna pa bestyckningen. Fjadringsmassigt ligger vi lite fel men det ratt normalt for att komma till en ny bana och lara sig kora pa den. Chassieinstallningarna blir det lattaste sa har langt. Vi ar nara vad som ar okej nu iaf.
Vara problem ligger helt i den bensinen vi maste anvanda har. Bensin och olja mm maste homologiseras av dom som har hand om denna serien. Valdiga kontroller pa det dar man maste lamna in tester och ha ratt papper mm. Eftersom vi fick reda pa att vi fick kora 3 veckor innan och inte har rad att ge dom 200 liter + betala runt 8000:- for testerna sa blir det billigare for oss att kopa det som finns i depan som levereras. Vi blev lovade en version som hette 42 men fick sen en annan version som heter 46 av det branslet. Dom som kort tester pa det market sager den versionen vi har ger 1,5hk mindre pa en Honda och ar mycket mera svarinstalld. Men vi kommer nog hitta ratt till slut! Detta var bara forsta passet och vi har fatt in mycket data och det viktigaste for Joakim var att lagga mycket varv. Tror han kom upp 30 varv pa detta passet.
Har inte sett traningen pa tv mer an det som visades har pa plats. Men sag ut som Joakim var med ett par gg. Roligt var det i slutet nar Aoyama lag bakom och kollade in honnom. Sista varvet kor han om honnom och ligger och kollar in om Joakim hanger med. Joakim sankte sig kanske en sekund det varvet.
Joakim och teamet ar iaf valdigt nojda med traningen. Mycket jobb och mer ligger framfor oss. Maste hitta farten pa dom sista 2 vaxlarna. Rent kormassigt ar vi mycket nojda med Joakim! Han har gett oss bra feedback om dom olika hojarna och vi har en del att gora nu. Chassieinstallningar pa andrahojen och motormassigt pa bada.
Igar var jag och Markus som vi haft som praktikant i teamet fran motorsportgymnasiet i Andrestorp ute pa campingen och kollade in laget dar mitt pa natten. Korde ut med vara depafordon och blev saklart haffade av polisen vid tre-tiden.. Vi fattade inte vad dom sa for dom pratade bara tyska men det lat som om vi var valdigt olagliga pa 4 saker. Inget registrerat fordon eller ljus mm typ. Sa att det var inga problem och att vi kunde leda monkebiken tillbaka. Dom sag forvanade ut och gjorde inget nar vi bara gick darifran.
Robin har haft lite problem med att hans hoj har byggt om totlat av nagra Italienare for att passa denna banan och han kanner inte igen sin hoj langre. Den styr daligt, kasar i framhjulet och spinner for mycket. Sa han fick kramp i armarna for han fick halla emot sa mycket pga att han fick tvinga hojen till att svanga som han ville. Sa han har en del att fixa han med for att hitta ratt pa banan med sin hoj. Han var ofta inne i depan for att gora installningar och korde inte lika manga varv som Joakim.
Ska se om jag kan fa over Joakim till att lamna en rapport ikvall han med!