Jobbigt däcksslitage

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Rådet vad det gäller däckstryck jag fått är 1,7 varma. Det finns de som kör med 1,6 också...

Kan någon förklara för en obildad själ hur det kan funka med 1,6-1,7 i varmt tryck ? Däckssidor av stål ?

Jag kan förstå teorin att med ett lågt kalltryck rör sig däcket mkt och bygger tryck därigenom. Och det "optimala" trycket i ett varmt däck ligger väl nånstans mellan 2,4-2,6 ?

Hur kan det då funka att gå ut med 1,7 i varma däck?
Hjälp....
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Då provar jag att sänka trycket först och pilla på returen sen :tummenupp

Greven sa till mej, varmtryck (en timme med däckvärmare) 2,3 fram 1,9 bak

jag körde med det och de funka bra med greppet, men fick samma slityta som du min hoj är dock inte riktigt inställd.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan någon förklara för en obildad själ hur det kan funka med 1,6-1,7 i varmt tryck ? Däckssidor av stål ?

Jag kan förstå teorin att med ett lågt kalltryck rör sig däcket mkt och bygger tryck därigenom. Och det "optimala" trycket i ett varmt däck ligger väl nånstans mellan 2,4-2,6 ?

Hur kan det då funka att gå ut med 1,7 i varma däck?
Hjälp....

Däcken är väl byggda för att användas med större anläggningsyta, vilket blir effekten av lågt tryck. Anläggningsytan är nästan uteslutande beroende av däcktryck, då även en hård stomme är "väldigt mjuk" i förhållande till den belastning som lufttrycket tar upp...

Greven sa till mej, varmtryck (en timme med däckvärmare) 2,3 fram 1,9 bak

jag körde med det och de funka bra med greppet, men fick samma slityta som du min hoj är dock inte riktigt inställd.

Då var han full eller nått för 1.7 varm är det tryck som han sagt till alla andra...
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kan säga att detta är ett problem alla (som jag känner till) har med årets Pirelli slicks. Jag har provat lite olika märken och fått kanonfin slitbild med andra däckssorter, men Pirellisarna slits på detta vis...
Rådet vad det gäller däckstryck jag fått är 1,7 varma. Det finns de som kör med 1,6 också...
Pirellidäcken har grymt fäste men inte så länge är min slutsats. Jag kommer fortsätta testa andra märken då däcken måste hålla minst 30 min i racetempo...
Att sen Duells inte har däck att leverera är ju heller inte så bra...

Kille som har koll:tummenupp .. instämmer helt !
Samt följ rådet att ta däckstryck varmt, inte kallt... de e ju trycket i varmt tillstånd som är aktuellt..

07däcken har bättre fäste, men inte lika långvarigt.
Duells har inte sålt slicks sen 05. 06 tog greven över racingverksamheten och han kan leverera däck...
 

MC Doktorn

Guest
Liknande slitage har jag på samma däck på gelleråsen dom håller ca 3 timmar sedan bara att vända dom.

Men Observera att det låga däcktrycket gäller 2007 årsmodell av pirelli.

Tror många faktorer är bakom "för kraftigt" däckslitage inte bara en.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så de ökar bara med 0.2 - 0.3 Kg från kalltryck?

Precis som farfar undrar jag också vad som är lämpligt fram för samma modell.

Samma som tidigare, dvs 2.0-2.1 kallt.

Angående första frågan så ökar väl tryck linjärt med temperaturen va? Så ett däck som har 1.4 kilo i sig vid 20 grader celsius = 293 kelvin och ökar till 90 grader celsius = 363 kelvin öka till:

(363/293) * 1.4 = 1,73

Så 1.4 kallt blir ungefär 1.7 varmt om man inte kör som en kärring o inte kommer upp i temp :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vad skall man ha för tryck i Pirellis Dragon Slicks (år 05-06 nånting)?
Fått ett liknande slitage som ärade herr Sandstream, skyller i första hand på piloten dock :)
Vart hittar man rekommedationstabeller för Pirellis däck ? Eller däck generellt ?
//Peter
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Samma som tidigare, dvs 2.0-2.1 kallt.

Angående första frågan så ökar väl tryck linjärt med temperaturen va? Så ett däck som har 1.4 kilo i sig vid 20 grader celsius = 293 kelvin och ökar till 90 grader celsius = 363 kelvin öka till:

(363/293) * 1.4 = 1,73

Så 1.4 kallt blir ungefär 1.7 varmt om man inte kör som en kärring o inte kommer upp i temp :)
Om det är 5grader i luften kommer man ha lägre temp i däcket än om de e 35grader... mät därför lufttrycket i varmt däck iställe för kallt, så blir de mer rätt. :)
 

sandstream

Guest
Så 1.4 kallt blir ungefär 1.7 varmt om man inte kör som en kärring o inte kommer upp i temp :)
Jag har hår på ryggen, räcker det? :D
1000 tack för tipsen om däckstrycket!

Vad skall man ha för tryck i Pirellis Dragon Slicks (år 05-06 nånting)? Fått ett liknande slitage som ärade herr Sandstream, skyller i första hand på piloten dock :) Vart hittar man rekommedationstabeller för Pirellis däck ? Eller däck generellt ?
//Peter
Här har du info om däckstryck för Pirelli som Håkan har på sin sajt: http://www.raceshop.se/images/pirelli_tyra_preasure.pdf
De är visserligen för 2002-2003 men jag tror de står sig rätt bra även för 2005-2006.
Skicka ett PM till Håkan annars, han vet.
 
Last edited:

Tompa Racing

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000RR
Duells har inte sålt slicks sen 05. 06 tog greven över racingverksamheten och han kan leverera däck...[/QUOTE]

Ring till Greven o kolla vem han tar sina ifrån :fakta
 

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Fick exakt samma slitage på mitt Supercorsa Pro Sc1 på Mantorp i början på maj. Det var ganska kallt i luften runt 10-12 gr men solsken. Körde med däcksvärmare. Fick tipset att bakfjädern var för mjuk vilket jag redan visste. Ny rätt bakfjäder och nytt däck har ej rört kompresion eller returdämpningen på öhlinaren och nu ser det finfint ut efter två dagar (på gelleråsen i.o.f. sig och Sc2 men ändå). I mitt fall var fjädern för mjuk, är den rätt kanske släpp på returen är rätt medicin. :va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag tror att de kan bero på hade för lite diesel i tanken.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tackar för länken till Raceshop. Dock blev jag än mer förbryllad, för enl den skall däckstrycket mätas kallt. "• Check inflation pressures before riding, always when tyres are cold.". Så långt allt väl, men vilket tryck skall man då ha när man går ut på banan efter att däcksvärmarna gjort sitt?
Mina däck skall enl Pirelli (får väl lita på att DE vet bäst) 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak. (Kalla).
Bla Fezt propagerar ju för att mäta varmtryck istället så då måste man ju på något sätt lyckas översätta kalltryck till varmtryck ?
Tips på det ?
//Peter
 

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tackar för länken till Raceshop. Dock blev jag än mer förbryllad, för enl den skall däckstrycket mätas kallt. "• Check inflation pressures before riding, always when tyres are cold.". Så långt allt väl, men vilket tryck skall man då ha när man går ut på banan efter att däcksvärmarna gjort sitt?
Mina däck skall enl Pirelli (får väl lita på att DE vet bäst) 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak. (Kalla).
Bla Fezt propagerar ju för att mäta varmtryck istället så då måste man ju på något sätt lyckas översätta kalltryck till varmtryck ?
Tips på det ?
//Peter

Det borde man ju bäst göra genom att mäta och justera in trycket på kalla däck och sen på med värmarna och mäta igen efter en timme och efter ett körpass!
Kan va kul att veta hur mycket däcken ändrar temperatur under ett pass!
/ozto
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tackar för länken till Raceshop. Dock blev jag än mer förbryllad, för enl den skall däckstrycket mätas kallt. "• Check inflation pressures before riding, always when tyres are cold.". Så långt allt väl, men vilket tryck skall man då ha när man går ut på banan efter att däcksvärmarna gjort sitt?
Mina däck skall enl Pirelli (får väl lita på att DE vet bäst) 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak. (Kalla).
Bla Fezt propagerar ju för att mäta varmtryck istället så då måste man ju på något sätt lyckas översätta kalltryck till varmtryck ?
Tips på det ?
//Peter

Det är helt enkelt mer praktiskt att ha trycken i varma däck, annars blir det svårt att experimentera med olika däckstryck under ett pass. Det idealiska är dock att mäta dem kalla.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Har problem med däcksslitage och undrar vad ni som kan lite mer om sånt här har att säga. Vad beror slitaget på?
Hade samma problem på min k6:a med orginal setup. Det ser ut som om din retur är för hårt ställd.
Jag ställde ut min retur 4 click och problemet försvann och jag kör på 2,1kg.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Hade samma problem på min k6:a med orginal setup. Det ser ut som om din retur är för hårt ställd.
Jag ställde ut min retur 4 click och problemet försvann och jag kör på 2,1kg.
Kör du Pirelli Superbike Slicks 2007?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top