Jobbigt däcksslitage

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Kör du Pirelli Superbike Slicks 2007?
Nu har inte jag en aning om vad du väger men om du väger över vad din orginal fjädring är anpassad för + att din körstil är som du skrev tidigare
så blir inte saken bättre.
Har du mätt in allt och har nån typ av grundinställning iallafall?
Kolla på gummit i botten på bakdämparen så du inte bottnar, brukar synas på den då.
Depåhögern på åsen är ett vanligt ställe som det brukar märkas...
Som många sagt tidigare så är det skillnad på 07 däcken och de tidigare..
:)

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Duells har inte sålt slicks sen 05. 06 tog greven över racingverksamheten och han kan leverera däck...

Fan S du som varit med så länge borde väl veta att fler har däck:tungan
Greven tar däck från Duells men det är det många av oss som gör.
Sen att han har haft hand om deras racingdäck och varit den som lagerfört och sålt betyder inte att inte andra säljer...

När Duells får in däck kan du köpa dem av fler än bara Greven:)
Har själv ligger på rest..
Sen finns det givetvis många som säljer utan att ta dem via Duells.

Kille som har koll:tummenupp .. instämmer helt !
Samt följ rådet att ta däckstryck varmt, inte kallt... de e ju trycket i varmt tillstånd som är aktuellt..

07däcken har bättre fäste, men inte lika långvarigt

Här håller jag dock med:tummenupp

Last edited:

sandstream

Guest
Nop nu kör jag på bridgestone
Okej!
Om inte rekommendationerna att sänka däckstrycket bak rejält fungerar för slitaget blir det till att vrida på returen och hjälper inte det så blir det nog en ny fjäder bak (anpassad för min vikt).
Har du mätt in allt och har nån typ av grundinställning iallafall?
Japp, var på MC-kursen i somras på Åsen och då fick vi dels ställa in hojarna (häng, komp, retur osv) plus att vi fick köra ett par varv, komma in i depån där de skruvad komp mm i botten, ut och testa 2 varv, tillbaka till depån där de skruvade igen osv (var jäkligt lärorikt).

Fixar du bättre priser än Greven kanske du har en kund lite senare i sommar :)

bomzx

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
aprilia mille r,cbr 1000 rr
temperaturen

Kolla även temperaturen, bör ligga på ca 87grader C, ifall det är under sänk trycket och över höj trycket! (alla som jag känner som kör pirelli i år har dom här problemen)

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
vad tror expertpanelen? lider jag med av säckande bakfjäder? öka förspänning och minska returdämpningen? Hojen är en cbr600rr med orginalfjädring. För att förklara bilden, det är supersmält gummi utanför det sönderruggade ytan. 2.4kg kalltryck.

Bifogat

• DSC00063.JPG
    DSC00063.JPG
    99.3 KB · Visningar: 159
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Okej!
Om inte rekommendationerna att sänka däckstrycket bak rejält fungerar för slitaget blir det till att vrida på returen och hjälper inte det så blir det nog en ny fjäder bak (anpassad för min vikt).
Japp, var på MC-kursen i somras på Åsen och då fick vi dels ställa in hojarna (häng, komp, retur osv) plus att vi fick köra ett par varv, komma in i depån där de skruvad komp mm i botten, ut och testa 2 varv, tillbaka till depån där de skruvade igen osv (var jäkligt lärorikt).

Fixar du bättre priser än Greven kanske du har en kund lite senare i sommar :)

Ok.
Då borde du ju ha hyfsade grunder att bygga på.
Men du åker nog på att slänga på ett annat mindre slitet för att kunna prova ut vad som fungerar för dig.
Däcket du har nu är ju redan så pass ruggat att du inte kommer kunna se resultaten av ändringen.
Det sliter ju dessutom ännu mer nu när det tappat stinget:näsblod

Förhoppningsvis så löser de problemet med med 07 däcken och släpper nya inom kort.
Då kommer nog alla kunna leverera.
Annars är det många som har problem då det saknas otroligt mkt däck för många.
Ett stort problem med Pirellidäcken just nu.

Har ju ca 7 olika däcksmärken och många olika leverantörer så nått ska vi nog kunna skaka fram till ett bra pris om du behöver däck i sommar:tummenupp

Vem kan byta fjädern på en standarddämpare och vad kostar det?

De flesta riktiga verkstäder har nog vertyg för att byta fjäder på en orginaldämpare.
Däremot är det svårt att få tag på fjädrar som passar i vissa dämpare.
I vissa passar Öhlinsfjädrarna om inte kan tex Bitubo passa.
Har tyvärr ingen info om vissa som passar vad här hemma men maila vad du har och vad du behöver så kan jag kolla...
Martin@Motorhuset-Nykoping.se

vad tror expertpanelen? lider jag med av säckande bakfjäder? öka förspänning och minska returdämpningen? Hojen är en cbr600rr med orginalfjädring. För att förklara bilden, det är supersmält gummi utanför det sönderruggade ytan. 2.4kg kalltryck.

Har du verkligen fått upp temp i stommen?
Körde du med däcksvärmare?

Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Ok.
Då borde du ju ha hyfsade grunder att bygga på.
Men du åker nog på att slänga på ett annat mindre slitet för att kunna prova ut vad som fungerar för dig.
Däcket du har nu är ju redan så pass ruggat att du inte kommer kunna se resultaten av ändringen.
Det sliter ju dessutom ännu mer nu när det tappat stinget:näsblod

Förhoppningsvis så löser de problemet med med 07 däcken och släpper nya inom kort.
Då kommer nog alla kunna leverera.
Annars är det många som har problem då det saknas otroligt mkt däck för många.
Ett stort problem med Pirellidäcken just nu.

Har ju ca 7 olika däcksmärken och många olika leverantörer så nått ska vi nog kunna skaka fram till ett bra pris om du behöver däck i sommar:tummenupp

De flesta riktiga verkstäder har nog vertyg för att byta fjäder på en orginaldämpare.
Däremot är det svårt att få tag på fjädrar som passar i vissa dämpare.
I vissa passar Öhlinsfjädrarna om inte kan tex Bitubo passa.
Har tyvärr ingen info om vissa som passar vad här hemma men maila vad du har och vad du behöver så kan jag kolla...
Martin@Motorhuset-Nykoping.se

Har du verkligen fått upp temp i stommen?
Körde du med däcksvärmare?

japp kör med däckvärmare mellan passen. det bör väl räcka med 40minuters bakning mellan passen?

MC Doktorn

Guest
Många får patologiskt däckslitage ffa bland oss långsamma och det är kallt ute så resultatet blir coldtear, dvs däcket når aldrig sin normala arbetstemp pga av att däcket inte är genomvarmt.

Den stora skillnaden mellan snabb / Långsam förare är hastigheten i kurvorna och våga gasa hårt med fult nedlägg dvs den snabbe använder större del av ytan på däcket för acceleration därav ett sundare slitage och ett mer genomvarmt däck :)

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
kanske lite OT men...

kanske lite OT men, är det inte möjligt att använda nitrogen i däcken ??
det påverkas ju inte av temperaturen ( lika mycket iaf ).
Isåfall borde ju kall & varmtryck vara detsamma.

sandstream

Guest
kanske lite OT men, är det inte möjligt att använda nitrogen i däcken ??
det påverkas ju inte av temperaturen ( lika mycket iaf ).
Isåfall borde ju kall & varmtryck vara detsamma.
Det går säkert utmärkt, problemet är väl bara att med sig den gasen till tävlingarna där många byter däck ett par gånger per helg.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Fan S du som varit med så länge borde väl veta att fler har däck:tungan
Greven tar däck från Duells men det är det många av oss som gör.
Sen att han har haft hand om deras racingdäck och varit den som lagerfört och sålt betyder inte att inte andra säljer...

Haha.. helmiss från mig då..:näsblod
Har för mig att jag hört att ingen förutom greven får köpa racingdäcken (gatdäck är ju en annan femma) av duells. De va väl hans villkor när han började med däcksservicen seriöst.. :va
T om för mig att J sagt det...

Har hört från andra som försökt genom sin lokala däckshandlare också, men som fått nej på att ta hem pirellislicksen från duells..

Men men... maybee wrong info..:)

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Haha.. helmiss från mig då..:näsblod
Har för mig att jag hört att ingen förutom greven får köpa racingdäcken (gatdäck är ju en annan femma) av duells. De va väl hans villkor när han började med däcksservicen seriöst.. :va
T om för mig att J sagt det...

Har hört från andra som försökt genom sin lokala däckshandlare också, men som fått nej på att ta hem pirellislicksen från duells..

Men men... maybee wrong info..:)

Min däckleverantör fick priser av Duells på Pirelli-slicks när jag frågade honom, men när jag skulle köpa så kunde/fick inte Duells leverera några däck till dem utan de hänvisade till Greven. Så nog har du hört rätt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mitt bakdäck har blivit blått på kanterna. Någon som vet varför? Pilot power.

sandstream

Guest
Luktar som en anmälan om OLAGLIG monopolverksamhet vad beträffar Duell's och TL Racing då detta enligt lag INTE får förekomma inom Sveriges gränser!! (även inom EU)
Nja, jag är inte lika säker på det. En grossist/tillverkare väljer själv vilka de vill sälja till. Däremot får de inte försöka stoppa så kallad gråimport, tex om ditt företag köper Pirelli från en grossit i ett annat EU-land.

Skulle det ändå finnas någon lag som säger att en grossist/tillverkare måste sälja till alla så justerar de bara priserna så att "rätt" ÅF får bra priser och de andra priser som ingen kund vill betala.

Jag jobbar själv i en bransch med mycket parallellimport och det har med åren gjort att de svenska grossisterna tvingats sänka sina priser och tänka om för att få något sålt.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Har problem med däcksslitage och undrar vad ni som kan lite mer om sånt här har att säga. Vad beror slitaget på?

Du kan ha feljusterad dämpare... returen eller nått. Vet att jag läst om detta antingen i ett dokument (om jag sparade det) eller på webben...

Letar...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Luktar som en anmälan om OLAGLIG monopolverksamhet...
Det har inget att göra med monopol. Det finns gott om andra däckleverantörer. Duells har precis som alla andra näringsfrihet vilket bl a innebär att de själva bestämmer vilka de accepterar som återförsäljare och vilka krav de ställer på dem. Det finns knappast något konkurrensbegränsande i det.

Man behöver inte att det ser ut som det gör men man bör undvika att ens antyda att Duells eller Grevens använder olagliga metoder. Marknadsför du dina slicks istället för att anklaga andra aktörer. Det blir bättre för alla :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept