Jobbigt däcksslitage

Emil H

Med metallskena i högern
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Falun
Hoj
GSXR1000-06, Jawa 350 med sidovagn (hundens).
Är du säker på att hojen är i linje? Min hoj käkade däck tills jag såg att fram och bak däcket inte var i linje. Glöm skutmått det går inte att lita på en sving som är gjord av en maskin. Mät framfälgen och bakfälgen svetsa disstanser för fram hjulet på ett rakt ämmne mellan hjulen. Spänn fast det och rikta ihop hjulen. Kanske värt ett försök. Det är tiondelar som ska stämma.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
FZ1 skrev:
DQ:s beräkning var 1,4bar 70°K ökning = 1,7bar
Enligt mig 1,4bar >70° = 1,96bar
Men DQ:s beräkning var ju enligt allmäna gaslagen, med de antaganden som du verkar hålla med om att de är rimliga, nämligen att V, n, R och T är konstanta. Din beräkning baseras på ett sorts medelvärde inom temperaturområdet. Vad får dig då att tro att din beräkning skulle vara mer korrekt?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Men DQ:s beräkning var ju enligt allmäna gaslagen, med de antaganden som du verkar hålla med om att de är rimliga, nämligen att V, n, R och T är konstanta. Din beräkning baseras på ett sorts medelvärde inom temperaturområdet. Vad får dig då att tro att din beräkning skulle vara mer korrekt?
Vid ransakning av mina två hjärnceller har det framkommit att den ena hade semester vilket förorsakade en viss förvirring.
Alltså DQ:s beräkning stämmer även i min värld, jag ställer mig just nu i skamvrån :rodnar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo jag vet att det är därför, men hur mycket mindre expanderar kvävgas jämfört med vanlig fuktig luft?
I andra forum där folk har räknat på det så verkar det ju va försvinnande liten skillnad.

Att det är smidigare att ha gas på flaska med högt tryck ute i depåerna än att släpa på komperssor som kräver massa el är ju en annan fördel med kvävet

Sist diskussionen var uppe om kvävgas i däcket så räknade jag lite på det och skillnaden i utvidgning mellan 20C luft med 80%RH samt N i spannet upp till 70C var något fåtal % (långt under 5% om jag minns rätt)....

Sist jag fick möjligheten att titta på Michelin bussen i GP så använde de inte kvävgas utan vanlig kompressor med en fuktavskiljare. Duger luft åt Rossi så duger det åt mig.....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har undersökt den saken närmare då jag kontrollerar däcktryck mycket och ofta i jobbet. Det kan helt klart variera mer än 10% mellan olika mätare.
Men det spelar ju inte så stor roll om man bara använder samma varje gång.

Dom tryckmätarna vi har på jobbet går på ett antal tusen kr tydligen är det den prisklassen som krävs för att det ska bli någolunda bra.

Men använd samma mätare då slipper du dom 10% då.

Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar
Ett vanligt felaktigt antagande men antal decimaler som visas har inget med instrumentets mätnogrannhet att göra. Jag säger inta att din visar fel, men fick du något kalibreringsprotokoll medskickat?
 

MC Doktorn

Guest
Var tvungen att kolla
kalla däck 2,0 bar 20 grader varma däck , efter ca 1 timme däckvärmare inställda på 80 grader 2.3 bar innebär att 66 grader luft temp i däcken, efter ytterliggare 30 min var trycket uppe i 2.4 bar vilket skulle motsvara 81 grader luft temp i däcken.

Sålunda tolkar jag det som att värmarna bör vara på drygt en timme i 20C luft temp , sannolikt ännu längre om 10C luft temp.

Men använd samma mätare då slipper du dom 10% då.

Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar

Jag har en analog och en digital båda visar samma värde!!

Hur stor är sanolikheten att två mätare är felkalibrerade åt samma håll ?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har en analog och en digital båda visar samma värde!!

Hur stor är sanolikheten att två mätare är felkalibrerade åt samma håll ?
Jag brukade faktiskt kolla både med min egen och någon (slumpmässig) annans, just för att jag inte riktigt litade på en mätare för 79 kr från nån bensinmack. De visade oftast samma värde, nån gång kunde det skilja någon tiondel. Numera är jag inte orolig för felvisning.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
det är INTE ett marknadsföringstrick.
skillnaden är väl just det att det inte är någon fukt i som kan expandera.
Här är en tråd från rejsa.nu:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864&highlight=kv%E4ve+d%E4ck

Jag vet inte hur det är med tryck temp förhållandet för Kväve men vanlig luft innehåller ju 56% kväve.

En anledning till kväve i däcken är att en N2 (kvävgas) molekyl är "större" än tex en O2 (Syrgas) molekyl. Detta gör att kvävgas inte läcker igenom gummit som tex syre gör och däcktrycket sjunker inte med tiden.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hmm, med säkerhet :rolleyes: I vilket fall som helst så beter sig gaser oavsett namn lika, förutom när man närmar sig kondenseringstemperatur och tryck. Och vanlig luft består vad jag vet om ca 78% kväve.
Det som kan göra skillnad är vatteninnehållet, man ligger nog och pendlar runt daggpunkten i däck med obehandlad luft. Om man nu anser att någon del av ett hg spelar roll så går det säkert lika bra med torkad luft, eller kanske rent av selleri?
Jag vet inte hur det är med tryck temp förhållandet för Kväve men vanlig luft innehåller ju 56% kväve.

En anledning till kväve i däcken är att en N2 (kvävgas) molekyl är "större" än tex en O2 (Syrgas) molekyl. Detta gör att kvävgas inte läcker igenom gummit som tex syre gör och däcktrycket sjunker inte med tiden.
Sanningen kan ha olika ansikten här på SH.
Så vad är rätt då?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Älskar reklamen om att man ska fylla däcken med nitrogen. Kväve heter det på svenska.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vid ransakning av mina två hjärnceller har det framkommit att den ena hade semester vilket förorsakade en viss förvirring.
Alltså DQ:s beräkning stämmer även i min värld, jag ställer mig just nu i skamvrån :rodnar
Heh, sånt som händer ibland. Ser att jag gjorde ett misstag i mitt inlägg och skrev att T skulle vara konstant, vilket ju är konstigt skrivet, och fel.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Haha.. helmiss från mig då..:näsblod
Har för mig att jag hört att ingen förutom greven får köpa racingdäcken (gatdäck är ju en annan femma) av duells. De va väl hans villkor när han började med däcksservicen seriöst.. :va
T om för mig att J sagt det...

Har hört från andra som försökt genom sin lokala däckshandlare också, men som fått nej på att ta hem pirellislicksen från duells..

Men men... maybee wrong info..:)

Du har mkt bra koll, men det är lite annorlunda i år :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ett vanligt felaktigt antagande men antal decimaler som visas har inget med instrumentets mätnogrannhet att göra. Jag säger inta att din visar fel, men fick du något kalibreringsprotokoll medskickat?

Men är det inte lite samma sak som det här med att bänka motorcykeln och kolla effekt. Man får väll utgå från det tidigare värdet och justera efter det. Inte jämföra med andra mätinstrument.

Nej jag fick inte med något kalibreringsprotokoll.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Last edited:

sandstream

Guest
Provade att köra på Gotland Ring med ett däckstryck bak på 1.8 varmt men det flyttade bara slitaget en bit mot mitten av däcket.

Provade att släppa på returen 6 respektive 3 klick utan någon förbättring.
Med 6 klick vart hojen riktigt vinglig och inte alls trevlig att köra.

Pratade med Öhlins-experten på plats och vi provade att öka kompressionen 3 klick och spände fjädern (förspänning?) två varv för att ändra hänget bak med 5 mm. Samma fula slitage.

Eftersom Gotland Ring är en mycket speciell bana när det gäller slitage ger jag däcken en sista chans i morgon på Sviestad. Kvartstår slitaget blir det i första hand byte till Metzeler eller något annat märke och därefter samtal med Greven, Duells alternativt Pirelli i Sverige.
 

MC Doktorn

Guest


Eftersom Gotland Ring är en mycket speciell bana när det gäller slitage ger jag däcken en sista chans i morgon på Sviestad. Kvartstår slitaget blir det i första hand byte till Metzeler eller något annat märke och därefter samtal med Greven, Duells alternativt Pirelli i Sverige.

Det är väl vida känt att 2007 års upplaga av Pirelli har en kort halveringstid.
Det ryktas om SC4 .....

Ps: noterade det själv och krängde mina kvaravarande Pirelli slicks till en Ducati åkare och köpte Metzeler som jag upplever håller bättre ngt sämre grepp vilket är bra för långsamma och snåla :3freak
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top