Jobbigt däcksslitage

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Provade att köra på Gotland Ring med ett däckstryck bak på 1.8 varmt men det flyttade bara slitaget en bit mot mitten av däcket.

Ett annat stort problem när man kör med så lågt tryck som dom rekommenderar
på de nya Pirellina nu, är att däcket flyttar sig på fälgen.
Gör en märkering var däcket sitter innan ni kör med det, och sen efteråt, så
får ni se att det flyttar på sig...

/Benny

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02

Eftersom Gotland Ring är en mycket speciell bana när det gäller slitage ger jag däcken en sista chans i morgon på Sviestad. Kvartstår slitaget blir det i första hand byte till Metzeler eller något annat märke och därefter samtal med Greven, Duells alternativt Pirelli i Sverige.

Gotland ring är magisk på att tugga däck. Jag fick sånt fransjacka-slitage MITT UPPE på däcket där. Så den banan är inget att utgå ifrån...

sandstream

Guest
Ett annat stort problem när man kör med så lågt tryck som dom rekommenderar
på de nya Pirellina nu, är att däcket flyttar sig på fälgen.
Gör en märkering var däcket sitter innan ni kör med det, och sen efteråt, så
får ni se att det flyttar på sig...
Ska markera och se om det flyttar på sig.
Gotland ring är magisk på att tugga däck. Jag fick sånt fransjacka-slitage MITT UPPE på däcket där. Så den banan är inget att utgå ifrån...
Min tanke också, därav att jag ska prova hur det blir på Sviestad i morgon.

Har kontaktat både Duells och Pirelli, ska bli spännande att se vad de svarar.
Återkommer!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
När jag för ett par år sen hade i princip exakt samma typ av slitage löste det sig när jag släppte på förspänning ett par mm. Var iof Rennsport jag körde på då, men den lilla justeringen gjorde att däcket höll dubbelt så länge...

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Till Diablo Dragon fanns det ett PDF-dokument med fabrikantens rekommenderade ringtryck. Hittar inget sånt för årets SBK-däck, ngn annan som sett?

bomzx

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
aprilia mille r,cbr 1000 rr
Pirelli

Har själv kört pirelli i år, försökt ställa in fjädringen gång på gång men utan resultat 40 min körning och däcket var slut efter 10 set så provade jag ett annat märke och vips var slitaget borta, kört 1,5 dagar med samma däck, inga problem. Så slutsatsen för mig är att vänta med pirelli tills problemen är lösta!

sandstream

Guest
Körde 3 st 15 minuters pass på Sviestad i går och fick mindre slitage än vad jag fått från 1 pass tidigare. Lufttrycket var ca 1.8 - 1.9 varmt och det verkar vara lösningen för 07:eek:rna :)

Satte personbästa så jag höll inte igen :tungan

sandstream

Guest
Nej, 1.02,096, dvs jag förbättrade mig ett par hundradelar.
Provade ett nytt spår genom Esset på tredje passet vilket gav sämre tider så jag var laddad som bara den för att sätta PB på fjärde passet men tyvärr så gick Neutral av och fick hämtas av ambulans så vi kunde inte köra mer.

Nästa vecka, då jäv... :cdevil

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nej, 1.02,096, dvs jag förbättrade mig ett par hundradelar.
Provade ett nytt spår genom Esset på tredje passet vilket gav sämre tider så jag var laddad som bara den för att sätta PB på fjärde passet men tyvärr så gick Neutral av och fick hämtas av ambulans så vi kunde inte köra mer.

Nästa vecka, då jäv... :cdevil

Gött! Jag blev ju orolig där! Men jag är fortfarande 4 hundradelar snabbare än dig då!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hehe, skitsamma hur fort du kör så länge det är snabbare än pratkvarnen Sandström eller? :D

Precis! :tummenupp

Men jag har kört bra mycket mer på sviestad än honom, men jag är nöjd iaf, förra året körde han ifrån mig så det visslade om det!

sandstream

Guest
Men jag har kört bra mycket mer på sviestad än honom, men jag är nöjd iaf, förra året körde han ifrån mig så det visslade om det!
Du har helt klart blivit snabbare i år :tummenupp
(Eller så är det jag som blivit långsammare)

Ska ner på 1.01 på tisdag! :yoparty

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Du har helt klart blivit snabbare i år :tummenupp
(Eller så är det jag som blivit långsammare)

Ska ner på 1.01 på tisdag! :yoparty

Fan jag blir avundsjuk på er, ni tränar och tränar, hur hinner ni med?. Hur långt har du till sviestad?

Jag är anmäld till b-racen men har aldrig kört där, det här kommer ju aldrig att gå. Hoppas det iallafall är nån annan i r600 som inte kört där innan :D

Vi kör ju inte i samma klass så dig behöver man ju inte oroa sig över iallafall. Det var inget roligt slitage du hade på däcket by the way.

sandstream

Guest
Fan jag blir avundsjuk på er, ni tränar och tränar, hur hinner ni med?. Hur långt har du till sviestad?
Jag har lite drygt 20 mil enkel resa och det tar ca 2 timmar och 15 minuter inklusive ett stopp för tankning och ett för Donken på vägen hem.

Styr mina arbetstider själv så det hade varit betydligt svårare om jag haft ett vanligt jobb.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...