Jobbintervju, Nordic Machine Invest... Bluffbolag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har varit arbetslös ganska länge nu och börjar bli smått desperat, så jag svarade på en vanlig simpel telefonförsäljningsrelaterad annons (trots att jag själv ogillar telesäljare och vet vad andra tycker om telesäljare, men man måste ju ha ett jobb...) från ett företag som kallar sig Nordic Machine Invest och som saluför ett amerikanskt städföretags (kirby) produkter här i Sverige. Igår fick jag ett svar på min ansökan och en intervju bokades till idag, och den har jag nu också varit på. Men såhär i efterhand så är det dock en eller två småsaker som stör mig, och en ganska stor sak som stör mig med det här jobbet...
Småsakerna är följande:
Ett. Företaget har ingen hemsida, alls. Inget som beskriver vad de gör, ingenting. De bara annonserar på platsbanken och vill hitta försäljare.
Två. Företaget annonserar så in i helvete! Räknar man annonsernas säljartal (vi söker "si och så" många säljare) så blir det över 20-30 pers bara i skåne! Och de vill att man ska ha upp till 60 demonstrationsmöten/försäljningsmöten per månad! Hur fan ska de jobben gå runt ens en halv månad??:va Och det gäller inte en anställning med begränsad tid, det gäller heltidsjobb tills vidare. Så det får jag inte riktigt att gå ihop...
Tre: De lovar 18000 i grundlön plus provision, men efter att ha frågat runt lite på min intervju idag så kom det fram att "nja, du får 300 kr per möte oavsett om du säljer eller ej. Så det är 60 möten per månad som gäller för 18000 kr. Lyckas du sen sälja en del och jobbar du ihop provision på över 18000 så får du bara provisionen, och går du inte på alla dina 60 möten så får du bara den provision du lyckats jobba ihop på de möten du faktiskt tagit."
Med andra ord: Missar du ett möte så ser du inte röken av dina 18000, och har du inte sålt något på de andra 59 mötena så får du inte heller någon provision. Summa = 0 kr per månad. Vid närmare efterforskning framkom det också att mötena måste vara minst si och så långa, annars får man inte ut full ersättning (typ 100 kr per möte istället för 300 om mötet bara hålls i 2,5 h istället för 3...).
Slutligen, det som stör mig mest: https://www.flashback.info/showthread.php?t=329358
:skrämd

Så, vafan ska jag göra?:va Vad händer om de vill ha mig till en ny intervju? Kan jag bara säga att "nej tack, bluffbolag där!" och hänvisa till flashbacklänken och mina övriga tvivel eller hur fan ska man bete sig?:va
Någon som har erfarenhet av detta bolag? Någon som blivit påhälsad/uppringd av dem?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Har haft en liknande upplevelse. Blev kallad till intervju hos Thoroughbread International på ett ruttet kontor på Gåsebäcken i Helsingborg. Deras upplägg var dörrförsäljning för Eon och Tele2. Ungefär samma bonuskör. Efter intervjun tackade jag och sa att det inte var något för mig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det är ett "bluffbolag" då de utnyttjar sin arbetskraft. En kompis var i precis samma situation som dig efter gymnasiet och han började jobba där med att sälja Kirby-dammsugare.
Om vi säger så här; Ingen säljer en sån dammsugare för mer än minimipris och då får du ingen provision.
För det andra; Du får aldrig 60 bokade möten av dem, så du får aldrig någon garantilön som de talar om.
För det tredje; Det är en grym dammsugare, om det vore 1970 igen. Jag ställde upp på en demonstration då han trodde att han skulle få betalt för den. Skitbra grejjer, klumpiga som fan men effektiva. Fula som stryk.
Han jobbade 2 månader innan slutade efter att bara ha fått betalt för soppapengar och visst eget utlägg.

Så för att klargöra om det inte framgick; Det är NÄSTAN en bluff, men gör dig själv en tjänst och börja sälja din kropp till bögar på Malmskillnadsgatan då det åtmistone ger dig lite mer värdighet kvar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, det är ett "bluffbolag" då de utnyttjar sin arbetskraft. En kompis var i precis samma situation som dig efter gymnasiet och han började jobba där med att sälja Kirby-dammsugare.
Om vi säger så här; Ingen säljer en sån dammsugare för mer än minimipris och då får du ingen provision.
För det andra; Du får aldrig 60 bokade möten av dem, så du får aldrig någon garantilön som de talar om.
För det tredje; Det är en grym dammsugare, om det vore 1970 igen. Jag ställde upp på en demonstration då han trodde att han skulle få betalt för den. Skitbra grejjer, klumpiga som fan men effektiva. Fula som stryk.
Han jobbade 2 månader innan slutade efter att bara ha fått betalt för soppapengar och visst eget utlägg.

Så för att klargöra om det inte framgick; Det är NÄSTAN en bluff, men gör dig själv en tjänst och börja sälja din kropp till bögar på Malmskillnadsgatan då det åtmistone ger dig lite mer värdighet kvar.

Suck, nu när det äntligen händer något på arbetsfronten så är det en bluff...:( Har som sagt gått i fyra månader nu, och de här är de första som ens hört av sig och svarat på min ansökan... Och så är det en fucking bluff!:huvet Nu blir jag sur.

Jaja, tack för hjälpen grabbar! Ska be NMI att dra åt fanders nästa gång jag hör av dem!

Fick faktiskt ett mail nyss av ett annat försäljningsbolag som gärna vill intervjua mig, och det verkar lite mer seriöst... Där är det iallafall tal om en riktig fast lön (plus provision), och de har en egen hemsida med info om vad de gör och sådär...:) Det företaget heter ProAd, någon som vet något?
www.proad.se

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Suck, nu när det äntligen händer något på arbetsfronten så är det en bluff...:( Har som sagt gått i fyra månader nu, och de här är de första som ens hört av sig och svarat på min ansökan... Och så är det en fucking bluff!:huvet Nu blir jag sur.

Jaja, tack för hjälpen grabbar! Ska be NMI att dra åt fanders nästa gång jag hör av dem!

Fick faktiskt ett mail nyss av ett annat försäljningsbolag som gärna vill intervjua mig, och det verkar lite mer seriöst... Där är det iallafall tal om en riktig fast lön (plus provision), och de har en egen hemsida med info om vad de gör och sådär...:) Det företaget heter ProAd, någon som vet något?
www.proad.se

Bluff och bluff. Är man jävligt duktig på att snacka sig in i folks hus kan man nog tjäna en slant.
Såna företag intervjuar ALLA som skickar in en ansökan. Jag har gått hemma sen i April, men är ändå glad att jag inte försökte mig på dörrnasandet. :näsblod

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Gå ut och sök jobb. Knalla in på butiker, bagerier, cafér, industrier, ja allt, och säg att du söker jobb. Gå in på ett industriområde och beta av företagen en efter en och kolla om det finns nåt du kan göra. Jag lovar att du kommer att hitta något innan du är uppe i 500 besök!

Du kanske inte får ett kanonjobb, men ett jobb är ändå ett jobb.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bluff och bluff. Är man jävligt duktig på att snacka sig in i folks hus kan man nog tjäna en slant.
Såna företag intervjuar ALLA som skickar in en ansökan. Jag har gått hemma sen i April, men är ändå glad att jag inte försökte mig på dörrnasandet. :näsblod

Jo, säkert. Men så som de uttrycker det: "säljer man tio maskiner så tjänar du 50 000 kr!" så känns det lite som en bluff, för inte fan säljer man tio såna maskiner när de kostar 32 000 styck!:dummer
Jo, jag var dum och blev desperat... Jag inser det... Men vafan, jag vill ha ett jobb ju!:(

Gå ut och sök jobb. Knalla in på butiker, bagerier, cafér, industrier, ja allt, och säg att du söker jobb. Gå in på ett industriområde och beta av företagen en efter en och kolla om det finns nåt du kan göra. Jag lovar att du kommer att hitta något innan du är uppe i 500 besök!

Du kanske inte får ett kanonjobb, men ett jobb är ändå ett jobb.

Det är ju typ så jag gör... Har alltid med mig ett antal ex av mitt CV och frågar i nästan varje butik/fabrik jag går in i om det finns nåt jobb till mig och om jag får lämna fram mitt CV. Jag har fått lämna på ett par ställen, men ingen hör av sig tillbaka och bokar intervjuer eller någonting...:( Men men, det är väl bara att fortsätta antar jag... Någon gång måste det ju lossna.

Jag är absolut inte kräsen när jag söker, jag tar vad jag får. Det enda jag kräver är garanterade pengar och ett vettigt jobb/lön-förhållande (med vettigt menas att jag inte vill tjäna typ 10 spänn i timmen, det får allt vara en riktig lön).

Finns en massa om Kirby på Cint. Exempelvis den här tråden:
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=64340

Jepp, ser lika illa ut där... Fan då, nu när jag äntligen trodde att jag började komma någonvart:(

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men vafan, jag vill ha ett jobb ju!:(

Det är ju typ så jag gör... Har alltid med mig ett antal ex av mitt CV och frågar i nästan varje butik/fabrik jag går in i om det finns nåt jobb till mig och om jag får lämna fram mitt CV. Jag har fått lämna på ett par ställen, men ingen hör av sig tillbaka och bokar intervjuer eller någonting...:( Men men, det är väl bara att fortsätta antar jag... Någon gång måste det ju lossna.
Snart är det sån säsong att butikerna kanske börjar ta in extra personal inför julhandeln. Om inte annat kanske du kan få stå på något lager och packa ur lådor eller något. Annars kanske Posten behöver lite extrapersonal för att klara av julkort och näthandlade julklappar. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det gör det säkert oxå. På tre veckor har jag varit på tre intervjuer nu. Innan dess var det en på ett halvår. Och det var som dörrnasare. I annonsen såg det ut som att dom sökte B2B-säljare. :näsblod

Jag hoppas det:)
Jag hade som sagt denna intervjun idag, och har en till bokad nästa vecka på ett internetmarketingföretag (säljer och bygger annonser och annonsplatser på nätet till företag). Men det är också det enda som hänt på ca 4-5 månader...:(

Snart är det sån säsong att butikerna kanske börjar ta in extra personal inför julhandeln. Om inte annat kanske du kan få stå på något lager och packa ur lådor eller något. Annars kanske Posten behöver lite extrapersonal för att klara av julkort och näthandlade julklappar. :tummenupp

Bra tips, det får jag ta och titta på:tummenupp

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Man kanske skulle meka till en tråd där folk som vet företag som söker folk kan säga till? Allt med namn och telefonnummer till kontaktpersoner sköts via pm såklart.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Kallades väl för Rainbow för 15-20 år sedan.
Var det inte ett krav att man skulle köpa en maskin till fullpris själv?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Man kanske skulle meka till en tråd där folk som vet företag som söker folk kan säga till? Allt med namn och telefonnummer till kontaktpersoner sköts via pm såklart.

Det hade ju definitivt varit smart.

Kan ju passa på att säga redan i den här tråden att är det någon företagare i skåne (lund med omnejd) som söker arbetskraft så är jag, en trevlig, driftig, glad, positiv, hårt arbetande, självständig och hyfsat intelligent ung man, i allra högsta grad tillgänglig! PM:a för noggrannare presentation och CV om det skulle kunna vara intressant:)

Kallades väl för Rainbow för 15-20 år sedan.
Var det inte ett krav att man skulle köpa en maskin till fullpris själv?

Det fick i varje fall inte jag höra något om... Inga krav ställda hittills.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Last edited:

Merovingian

Guest
En polare började med det där i en period då han gick under vanföreställningen att han var nån slags storfräsare.
Predikade om lönevillkoren och produktkvalitén ölkvällarna i ända, till andras ointresse.

Han slutade väl efter en tvåvecka ungefär. När vi frågade varför fick man ett svar som uppenbart var en bortförklaring.
Det sög givetvis. Bokstavligen.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...