Julönskning: Sticky om dubb/spik osv

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Starstriker skrev:
På tal om TKC80... Beställde ett fram- och ett bakdäck från en sajt i Spanien. 1400.- gick det på inkl frakt med DHL Express. Det är nästan halva priset mot vad det kostar här hemma, och då är frakten inkluderad!! :banana

Kan du ta reda på mer om det? Jag tror många skulle vara intresserade för det är ett riktigt lågt pris! Vilka dimensioner var det och funkade däcken bra? Mao samma som säljs i sverige, så det inte är nån kopia eller dylikt?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
liljekvist skrev:
Är det vanlig cross däck du har dubbat?

Funderar på att fixa till något för vintern, men är tveksam till att dubba regndäck eller grusdäck då avståndet mellan gaffel och däck fram inte är stort. Kanske köpa ett crossbakhjul 17" och ha fram samt dubba upp ett 150 grusdäck bak typ orginal hjulen på KTMs vägmotader. Många tankar....

Köp riktiga crosshjul i dimensionen 21"/18" eller 21"/19". Lättare att få tag på bra däck för vinteråka. Crosshjulen kan du ju även använda på sommaren om du gillar att åka lite grus eller cross/enduro.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Jag heter Lasse skrev:
Köp riktiga crosshjul i dimensionen 21"/18" eller 21"/19". Lättare att få tag på bra däck för vinteråka. Crosshjulen kan du ju även använda på sommaren om du gillar att åka lite grus eller cross/enduro.
Problemet är att jag har en SMR, vi har inte samma gafflar så jag kan inte få på cross bromsen. Kan kanske distansa hjulet och köra med motard bromsen men då måste jag nog flytta det 6-8mm åt höger. Då kan resultatet bli att hjulet komma nära ena gaffeln och dubben tar i.

Så jag ska koll upp om det går göra som jag tänkte tidigare att köra med ett bak crossdäck fram 110/17" Och dubba upp ett grus däck bak som är 150-160. Har ju endast 5" fälgar.

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej is åkare.

Finndubb, inga problem, prata med Anders på Holeshot Racing i Sthlm eller
www.enginehardware.se
vi har provat dubba 17" driver inget vidare i snö, det måste finnas klackar.
Ska man bara åka is så är finndubb överlägset så länge det inte finns snö på isen. Vi dubbar på moppedäck, Duro, för bästa fästa bak, samt Maxxis fram.
Trelleborg/mitas med enduro dubb, funkar generellt.
Lösa dubb, köpes kartongvis tex via Scason i sthlm om ni har reg företag.
MC21 eller MC27 fram resp bak funkar bra.
Loctite gummiförstärkt lim samt en dubbpistol+ hårt arbete, så är vintern räddad.
Dyrt, javisst men bus kul.

hlsn
thomas

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
liljekvist skrev:
Är det vanlig cross däck du har dubbat?

Funderar på att fixa till något för vintern, men är tveksam till att dubba regndäck eller grusdäck då avståndet mellan gaffel och däck fram inte är stort. Kanske köpa ett crossbakhjul 17" och ha fram samt dubba upp ett 150 grusdäck bak typ orginal hjulen på KTMs vägmotader. Många tankar....
Det var 17" endurodubbat crossdäck typ, funkar just å pass på 4,25 men kommer absolut inte funka på 5". Jag kommer prova rejser-dubba 17" slicks i nästa vecka (om det finns tid till det, var och försökte få tag på skruv idag). Jag tror det är bästa lösningen på 17".

Förövrigt åker jag 21/19 finndubbat i år, men det kändes kul att prova dubba själv!

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Olof Eriksson skrev:
Det var 17" endurodubbat crossdäck typ, funkar just å pass på 4,25 men kommer absolut inte funka på 5". Jag kommer prova rejser-dubba 17" slicks i nästa vecka (om det finns tid till det, var och försökte få tag på skruv idag). Jag tror det är bästa lösningen på 17".

Förövrigt åker jag 21/19 finndubbat i år, men det kändes kul att prova dubba själv!
Ge gärna resultat på 17 tumarna... måste fixa en lösning snarast. Va fan hur ska du testa dom???? finns väl ingen is där uppe än eller?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Hulkster skrev:
Kommer du att börja tävla i vinter ??
Du tänkte i is-racing? Kanske händer att man kör någon tävling! Lät dock på den som sålde finndubben till mig att de byter efter varje tävling, och det kändes lite väl dyrt...

Har ju kört två tävlingar i SM i år, samt uttagning i Tyskland te KTM Euro cup (om du menade allmänt)
liljekvist skrev:
Ge gärna resultat på 17 tumarna... måste fixa en lösning snarast. Va fan hur ska du testa dom???? finns väl ingen is där uppe än eller?
Ursäkta det blev lite kluddigt, jag ska dubba däcken, inte prova dem ;D Än så länge är det ingen is här, vi har typ 12 grader på dagarna... :( Men vi lär väl få is före er iaf ;> Då blire väl att prova på!

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Var o lämnade in mina Cheng Shin hos lokala däckfirman till kompisen min som jobbar där.. 4.60-17 fram och 5.30-17 bak. Kommer att dubbas med rallydubb ( enda jag fick tag på ), det är ung 3 mm kortare utstick på dom än vad det är på endurodubb. Får bara hoppas att det blir bättre grepp än vad det blev med vanlig bildubb :) 2 st dubb/klack på bakdäcket, och 1 st/klack på framdäcket, han skulle skjuta in 2st på en del klackar fram också.. Tror ni det kommer att funka för körning på snötäckta plogade vägar + körning på sjöar/älv..? Huvudsaken det blir skoj och att man inte kör ikull vid varje gaspådrag så blir jag nöjd. Slänger upp lite bilder ikväll efter att jag monterat på fälgarna igen.

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Monterat o klart, funkar förvånansvärt bra enligt mitt tycke iom att det bara är rallydubb.. Kul som faen nere på isen och på vägarna iaf, det som är huvudsaken :tummenupp

Måste nog pysa ut lite luft ur däcken tror jag, är 1,5 nu, vad borde jag köra med, 1 kg max el.? Synpunkter mottages tacksamt

Bifogat

• Bild(6).jpg
    Bild(6).jpg
    117.3 KB · Visningar: 234
  • Bild(7).jpg
    Bild(7).jpg
    113.5 KB · Visningar: 262
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
TjReal skrev:
Sorry, men föstår inte riktigt vad du menar med det... :confused:
Att om man kör lågt tryck som på endurodubb (0,7-0,8) eller finndubb (0,2-0,4) så kan däcket hoppa av fälgen av kraften som blir i sidan ibland. Och det vill du inte ska hända ;)

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Olof Eriksson skrev:
Att om man kör lågt tryck som på endurodubb (0,7-0,8) eller finndubb (0,2-0,4) så kan däcket hoppa av fälgen av kraften som blir i sidan ibland. Och det vill du inte ska hända ;)

Aha, då förstår jag.. Safe'ar o kör på 1,1 då
:)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Var kan man köpa finndubb? Alltså lösa dubb för att dubba själv.

Ska dubba 4st däck till en crosskart.
Finns det någon som säljer dubben löst och funkar det att dubba med en vanlig dubbpistol samma som man använder till bildubb?

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Monterat o klart, funkar förvånansvärt bra enligt mitt tycke iom att det bara är rallydubb.. Kul som faen nere på isen och på vägarna iaf, det som är huvudsaken :tummenupp

Måste nog pysa ut lite luft ur däcken tror jag, är 1,5 nu, vad borde jag köra med, 1 kg max el.? Synpunkter mottages tacksamt

Om man (som jag) åker mycket grus med sin SMC660,skulle man då kunna använda sig av detta (inte dubbat dårå...) istället för att byta fälgar till 21/18,19 kombinationen?
Klart man "kan" men vad är nackdelarna?
Alltså 17" bakcrossdäck runtom så att säga?

Min kombo är mt21 120/90-17 (hittar inget smalare) fram och Cheng shin 5.30-17bak,vad tror ni?

Hur brett är ett 120/90 i tum och ett 5,30 i mm,vad motsvarar dom?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...