Julkalender 2024, Toymans.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Mitt andra MC-liv "2" började 1998.... Tänkte titta tillbaka och ta fram bilder på mina äventyr... komprimera! Jag, lite tillfällen med likasinnade. Med början 2001. Hittat nya vänner. CB1100R, CBX och efter några år lite mera sporthojar...
Något at det hållet. dag/årsbok... Med vänlig hälsning. Toyman. Tony i Kungsbacka..

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Julkalender 2024. Jobbar på detta, där är mycket bilder, många mappar att kolla igenom... lite egostiskt, mina minnen...
MC, bild 70-talet. Sommarkväll på kåken, vårt klubbhus KMCK i Kungsbacka.

Bifogat

• 197507_025.jpg
    197507_025.jpg
    454.9 KB · Visningar: 132

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
1966. Precis fyllt 17 år, flyttat hem ifrån Väst-Africa, Bott där i fyra år. En mc vart jag lovad utav farsan och morsan. En Silverpil vart det. Körkortet togs på Kvibergs regemente. FMCK.
En va ju ingen fena på hojkörning. Ingen moppe å så. MC-LIV 1.
001 Tonys. Husqvarna Silverpil.jpgIMG_8897 special.jpgIMG_8898 paint.jpg

Last edited:

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
1968. In i mitt mc-liv... En Bummse! Farsan var med och hjälpte till, tyckte!
28 liters Hoske tank tillika Hoske megafoner. Köpte den på Tempelgatan i Mölndal...
Bild. Hemma i Hjälm, Kungsbacka.
Tänker. Längsta turen med denna, KBA, till Bosön i Stockholm för Karate träning några dagar. Det var med min vän "Palle" Björn även han med BMW. Han åkte sedan vidare till sommarställe i Håvberget. Jag kör norrut, vidare upp till Haparanda. Hem via Inlandsvägen. E45. Turen vart något över 300 mil.
Tonys. BMW R60 Hoske-version 1.jpgTonys. BMW R60 Hoske-version 2.jpg
Vinterpyssel. Inga fel! Bara nyfiken!
Tonys. BMW R60 Hoske-version 3.jpg
På KMCK . MC "kåken" Riven liten lada. Blåa Hoske tanken var fin.
Tonys. BMW R60 Hoske-version 4.jpg

Last edited:

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-LIV 1. Åke Ahlqvist MC, Friggagatan Göteborg. 1970.
Köper en ny Honda CB450DOHC K2 och byter in BMV R60 maskinen.
Längsta turen med denna. Semester! Europa! Vart om Wiesbaden. Har släktingar där. Till Schweiz, Vände i Geneve.. för Lars-Ivar vart sjuk, fick ta oss till sjukhus där och fick hjälp. På väg hem. Sist i kön, vi var 3 stycken kompisar. Soppan slut, slår över till reserven. Blir efter på motorvägen. Ska köra ikapp och bränner hål i en kolv! I närheten utav Frankfurt. Blir stående i p-ficka. Liftar med lastbil på kvällsningen till Frankfurts flygplats. De, min släkting kommer och hämtar mig. Lars-Ivar och Lars-Erik har tagit sig dit, de dricker pilsner och har det trevligt. Nästa dag hämtar vi hojen och till en verkstad. De åker hem. Jag blir kvar själv några dagar. Reparerad! Ny inkörningsrekommendation!. Kör sedan hem 110 mil varav de 100 sista i regn. Blir en nonstopp körning. BLÖT! Turen vart närmare 400 mil.

KMCK 5. Okt 1970 Tonys Honda CB450 DOHC.jpgOktober 1970. Ute med några KMCK kompisar. Har nu ett nytt svart skinnställ, "get" vill jag tro att det är! Hojen, kompis med ny 500 H1.
KMCK 4. Okt 1970.jpg
Kompis Kawa 350 å min nya CB450 framför.
KMCK 3. Okt 1970.jpg
Semestertider på "G" Pakethållare på. Bytt bakskärmen. Den jag köpte "NY" kom ifrån Tyskland, = olika skärmar, baklykta och blinkers. De importerade till Sverige var slutsålda.
137194164_4175959589100596_2251863788552283487_n.jpg

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
1968. In i mitt mc-liv... En Bummse! Farsan var med och hjälpte till, tyckte!
28 liters Hoske tank tillika Hoske megafoner. Köpte den på Tempelgatan i Mölndal...
Bild. Hemma i Hjälm, Kungsbacka.
Tänker. Längsta turen med denna, KBA, till Bosön i Stockholm för Karate träning några dagar. Det var med min vän "Palle" Björn även han med BMW. Han åkte sedan vidare till sommarställe i Håvberget. Jag kör norrut, vidare upp till Haparanda. Hem via Inlandsvägen. E45. Turen vart något över 300 mil.
View attachment 506444View attachment 506445
Vinterpyssel. Inga fel! Bara nyfiken!
View attachment 506446
På KMCK . MC "kåken" Riven liten lada. Blåa Hoske tanken var fin.
View attachment 506447
- River halva hojen och: "inga fel, bara nyfiken". Det är seriöst intresse det.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
MC-LIV 1. Åke Ahlqvist MC, Friggagatan Göteborg. 1970.
Köper en ny Honda CB450DOHC K2 och byter in BMV R60 maskinen.
Längsta turen med denna. Semester! Europa! Vart om Wiesbaden. Har släktingar där. Till Schweiz, Vände i Geneve.. för Lars-Ivar vart sjuk, fick ta oss till sjukhus där och fick hjälp. På väg hem. Sist i kön, vi var 3 stycken kompisar. Soppan slut, slår över till reserven. Blir efter på motorvägen. Ska köra ikapp och bränner hål i en kolv! I närheten utav Frankfurt. Blir stående i p-ficka. Liftar med lastbil på kvällsningen till Frankfurts flygplats. De, min släkting kommer och hämtar mig. Lars-Ivar och Lars-Erik har tagit sig dit, de dricker pilsner och har det trevligt. Nästa dag hämtar vi hojen och till en verkstad. De åker hem. Jag blir kvar själv några dagar. Reparerad! Ny inkörningsrekommendation!. Kör sedan hem 110 mil varav de 100 sista i regn. Blir en nonstopp körning. BLÖT! Turen vart närmare 400 mil.

View attachment 506448Oktober 1970. Ute med några KMCK kompisar. Har nu ett nytt svart skinnställ, "get" vill jag tro att det är! Hojen, kompis med ny 500 H1.
View attachment 506449
Kompis Kawa 350 å min nya CB450 framför.
View attachment 506450
Semestertider på "G" Pakethållare på. Bytt bakskärmen. Den jag köpte "NY" kom ifrån Tyskland, = olika skärmar, baklykta och blinkers. De importerade till Sverige var slutsålda.
View attachment 506451

Interimsskylt även fram, minsann!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@Toyman:
KMCK... Jag växte upp i Kungsbacka på 1970-talet och vi småungar och ungdomar (typ mellanstadiet, högstadiet) var lite rädda för KMCK.

Var ni stökiga och störiga eller "bara" oklippta mc-killar? *) ;)

*) Fast de flesta var oklippta på 70-talet, hårmodet såg för jäkligt ut. Men det tyckte man inte då...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fanns en mycket obskyr och närmast elitistisk MC-klubb i Kungsbacka på just 70-talet:

Svart rund textilpatch, några korslagda vedträn och en lägereld i rött, orange och gult - med text: TAN STAAFL

Någon som känner igen?
Akronymen har jag koll på, men jag är mycket nyfiken på människorna bakom föreningen. Jag har frågat runt i norra Halland i 40 år nu, men ursprunget till föreningen gäckar mig.

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
@Toyman:
KMCK... Jag växte upp i Kungsbacka på 1970-talet och vi småungar och ungdomar (typ mellanstadiet, högstadiet) var lite rädda för KMCK.

Var ni stökiga och störiga eller "bara" oklippta mc-killar? *) ;)

*) Fast de flesta var oklippta på 70-talet, hårmodet såg för jäkligt ut. Men det tyckte man inte då...
Inte var vi stökiga och störiga. KMCK lever idag, vi är väl ett tjugotal med hoj! ;-)

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
KMCK bilder. 70 tal.
Vanlig samling, sommarkväll. KMCK 12. Okt 1970.jpg
Tidningsbilder. Motorvägen Kållered Kungsbacka. Ej öppnad för trafik...
KMCK 14. Okt 1970.jpg
Mannen i mitten, Thomas Logenius, vill mki9nnas att det är en BSA Rocket III. Vart senare med mig som mekaniker när det vart dragracing för min del i 22 år.
KMCK 15. Okt 1970.jpg
Några utav hojarna, Kåken kompisar. Mothers Freak gänget var ofta nere hos oss!
KMCK 7. Okt 1970.jpg
1976. KMCK. Kåken! Party.
KMCK 1976.jpg

KMCK 13. Okt 1970.jpg

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
KMCK bilder. 70 tal.
Vanlig samling, sommarkväll. View attachment 506511
.....
Du fattar varför man som 10-12 åring höll låg profil när man mötte de där snubbarna i lilla stillsamma *) Kungsbacka. Ni såg ju fullkomligt livsfarliga ut. :) :)

*) För att ge lite kontext:
Detta var alltså på den "gamla" tiden. Den utan skjutningar och sprängladdningar, ni kanske minns. Staden var stillsam. Man undvek visserligen gubbarna som satt på torget. De var inte att lita på, det visste (trodde) alla.

Man undvek också H******** (inga namn, detta är ju ett offentligt forum) som kunde vara stökig och lätt aggressiv när han var full. Det fanns en (1) knarkare i vår stadsdel, som alla var rädda för. Ungarna sprang när han kom gåendes.
- Akta er, där kommer W********* (inga namn, som sagt...). Det fanns säkert fler än en "knarkare" men det var i så fall inget som vi på mellanstadiet kände till. W******** var den enda vi kände till.

Nästan inga invandrare i vår stadsdel. Det fanns däremot en adopterad flicka (Korea?). Väl på högstadiet fanns det två finnar i parallellklassen. Nästan exotiskt, ju!

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-LIV 1.
Min fjärde motorcykel. Handlar åter hos Åke Ahlqvist MC, Friggagatan Göteborg.
Köper en ny 1972/1973 Honda CB750 FOUR. K2. och byter in 450 Hondan.
Längsta turen med denna. Semester, 3 veckor Europa! Å i denna en 2 dagars tur i Marocko.
Tidig vår, en utav våra första tältnätter vart det minusgrader. Kollar karta och ser att den trippen tangerar 1000 mil! Kanske var det 4 veckor.... minnet sviker.

KMCK 5. Okt 1970 Tonys Honda CB750 SOHC.jpg
Inför semestern. Pakethållare, väskor och ett 4/1 Å min Opel.
img019.jpg
Till vänster? Kände ej denna gubbe, lumparkompis med Håkan i mitten. Å jag till höger då.
img063.jpg
Emellan Madrid och Portugal.
img031.jpg
En strand i Marocko.
img038.jpg
Benidorm.
img045.jpg
På väg till Österrike.
img043.jpg
Salzburg Ring.
img069.jpg

Last edited: