Klart att det är du som åker på det.
Finns inte en försäkring i världen som täcker att din grabbs körkortslösa polare går omkull eller ännu värre bowlar ner någon annan.
Förklara läget för honom eller ta nyckeln, då trillar nog poletten ner ganska fort.
Svedea skrev:I följande fall gäller trafikförsäkringen alltid med en självrisk på 10% av prisbasbeloppet:
• Om du lånar ut motorcykeln till någon annan än vad som är tillåtet enligt
dina försäkringsvillkor.
• Om föraren kört motorcykeln utan giltigt körkort.
• Om läraren eller eleven övningskört utan att uppfylla kraven för tillåten
övningskörning.
• Om det enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft är visat att
föraren har kört straffbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel
såvida du inte kan bevisa att dessa omständigheter inte medverkat till att skadan
inträffade.
• Om föraren orsakat skadan genom grov vårdslöshet eller uppsåt.
• Om föraren eller passageraren inte har haft godkänd skyddsutrustning och
personskadan kan antas ha förvärrats till följd av detta.
• Om krav ställs från annan part mot din trafikförsäkring och du inte inkommer
med en skriftlig redogörelse.
Klart att det är du som åker på det.
Finns inte en försäkring i världen som täcker att din grabbs körkortslösa polare går omkull eller ännu värre bowlar ner någon annan.
Förklara läget för honom eller ta nyckeln, då trillar nog poletten ner ganska fort.
Trafikförsäkringen gäller ja, men inte hel och delkasko, så när grabbens polare bowlar iväg sig så får han kanske lite ersättning för eventuella skrubbsår, men det kommer ju bli en intressant diskussion om vem som ska laga mopeden...Jo nästan alla täcker det! Kanske nån dag poletten trillar ner hos dig med.
Trafikförsäkringen gäller ja, men inte hel och delkasko, så när grabbens polare bowlar iväg sig så får han kanske lite ersättning för eventuella skrubbsår, men det kommer ju bli en intressant diskussion om vem som ska laga mopeden...
Att trafik försäkringen gäller köper jag rakt av.Jo nästan alla täcker det! Kanske nån dag poletten trillar ner hos dig med.
Klipp...eller ännu värre bowlar ner någon annan...Slutklipp
Ja. .Menar du allvar med att du är orolig för vem som ska åka dit?...
Min son är straffmyndig.Även om moppen var registrerad på honom, och han trimmade den utan din vetskap så kan det landa en bajsmacka på dina tår...
Moppen e' bara värd 10 ksek, så den delen bekymrar mig icke.Trafikförsäkringen gäller ja, men inte hel och delkasko, så... det kommer ju bli en intressant diskussion om vem som ska laga mopeden...
Min son har betalat moppen, och försäkringen, med egna pengar.Sälj mopeden och låt barnet arbeta ihop pengar till en egen och egen försäkring...
Hur skulle det gå till, när jag inte själv vet vad som gäller?...förklara det juridiska ansvar barnet har då han lånar ut moppen till icke behöriga förare.
Min son är straffmyndig.
"Olovlig körning ger endast böter på straffskalan och därmed är preskriptionstiden endast 2 år för detta brott..."...Medhjälp till olovlig körning ...ett brott som hänger efter en i livet i 5 år.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|