Juridikfråga om film...

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Två små frågor så här på kvällskvisten.
Om man nu skulle vara ute åka åka lite stilla och fint en vacker sommarkväll med sin kamera på hojen, så träffar man plötsligt på farbror polisen.

Han vinkar in en och tittar på KK och så vidare, sen säger han,
-Vad är det där som sitter på din hoj? Måhända en kamera?
Får man ta och titta på den filmen som sitter i?

Då säger jag nej och hoppas att jag har rätt att göra så, eller??

Om nu filmen mot allförmodan skulle betittas utav lagens långa arm, och därigenom kostaterar de att det inte har gått så lungt och sansat innan på kvällen. Kan den då användas som fällande bevis mot hastighetsöverträdelse O.s.v.........

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
J.Porta skrev:
Om man nu skulle vara ute åka åka lite stilla och fint en vacker sommarkväll med sin kamera på hojen, så träffar man plötsligt på farbror polisen.

Om nu filmen mot allförmodan skulle betittas utav lagens långa arm, och därigenom kostaterar de att det inte har gått så lungt och sansat innan på kvällen. Kan den då användas som fällande bevis mot hastighetsöverträdelse O.s.v.........

Misstänks brott kan han se filmen.. får han se filmen är det ett starkt indicium på att du begått brottet...

Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
J.Porta skrev:

Vid rättegång betraktas ju inte ljud- och bildupptagningar som fällande bevis (än?). Troligen därför att det är ganska lätt att manipulera dem...

Men däremot vet jag inte hur ovanstående skulle betraktas... :va

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Utan djupare juridikkunskaper skulle jag - om jag kände att jag hade något att dölja - neka till en titt på filmen, och avvakta åklagares beslut om husrannsakan.

Jag skulle däremot inte vara särskilt rädd för att filmen skulle kunna vara bevis för något trafikbrott, eftersom det ju inte kan styrkas *vem* som kör hojen. Det kan ju mycket väl ha varit en kompis som lånade hojen just då. (Om du inte blir stoppad på bar gärning, i direkt anslutning till brottet/-en förstås)
Dessutom har din eventuellt filmade hastighetsmätare rätt klen ställning i det hela, en formell hastighetsmätning torde krävas för att det skall kunna bli tal om hastighetsöverträdelse.

Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Syss skrev:
Vid rättegång betraktas ju inte ljud- och bildupptagningar som fällande bevis (än?). Troligen därför att det är ganska lätt att manipulera dem...

Men däremot vet jag inte hur ovanstående skulle betraktas... :va

Nu är nog Syss ute och cyklar!! Efter att ha varit med under ca 1500 olika rättegångar så vet jag inte något som fäller lika bra som ljud o video upptagningar.
Det förutsäger dock att man kan identifiera personen/personerna på filmen.....

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Ok, så om jag inte själv "syns" på filmen så är allt grönt då med andra ord, känns dock inte helt hundra.

Fast om man nu tar filmen med Henga racar med R1 så är den alltså ett ej användbart bevis för att man inte kan se ansiktet på föraren? Inte en "tankcam" film men ändå..

Tycker som den glada amatör inom lag och ordning som man är att den och andra tankcamfilmer är hyfsat tunga bevis :va

Och innan jag nu blir påhoppad som pargrafryttare och tråkmåns,partypooper och allt vad det kan vara, så vill jag bara klargöra att det är bara själva sakfrågan jag är nyfiken på och inget annat.

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
69:an skrev:
Utan djupare juridikkunskaper skulle jag - om jag kände att jag hade något att dölja - neka till en titt på filmen, och avvakta åklagares beslut om husrannsakan.

polisen får göra husransakan i fordon om det "föreligger misstanke om brott". Om jag inte har helt fel :va

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Mr. Långsam skrev:
polisen får göra husransakan i fordon om det "föreligger misstanke om brott". Om jag inte har helt fel :va

Utan att vara 100% säker tror jag att det krävs skälig misstanke om relativt grova brott (högt straffvärde) innan en enskild polisman eller ett yttre befäl på eget bevåg får företa en husransakan i fordon. Inte så sannolikt att de gör det om inte mc-föraren blir tagen på bar gärning. (Om inte annat så för identifieringsproblemet).

Å andra sidan, om filmen tas i beslag och föraridentifieringen är säker så ligger nog mc-föraren illa till. Vi har "fri bevisvärdering" i vårt rättsväsende.
Skulle inte rätten anse det sannolikt att det varit hastighetsöverträdelse, kan de säkert "bevisa" någon grad av vårdslöshet...

/ Racerpelle

Gräddnos

Guest
En polisman kan inte på eget bevåg (eller vad det heter) gör en husransakan.

Detta måste utfärdas av som lägst Vakthavande befäl för aktuellt område.

Så har iaf jag fått det förklarat för mig under kvällen idag då jag var inne o körde på polishögskolans område... Dom har rolig konbana där.... Och trevliga, men nyfikna aspiranter !

//Anders (Webspy - på lånat login)

Edit: och om du under tiden han skaffar detta tillstånd råkar tappa ner bandet i tanken eller att det på annat sätt förstörs eller kommer bort så är ju iaf den saken löst.....

Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
poke skrev:
Nu är nog Syss ute och cyklar!! Efter att ha varit med under ca 1500 olika rättegångar så vet jag inte något som fäller lika bra som ljud o video upptagningar.
Det förutsäger dock att man kan identifiera personen/personerna på filmen.....

Har du lärt dig att alltid ha en halsduk för ansiktet nuförtiden? :va

:tungan

Garm

Bewildered Mammal
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
Ktm 1290 SuperDuke R
En husrannsakan företas mot hus, rum eller slutet förvaringsställe. Det kräver även att det föreligger en misstanke om ett brott på vilket fängelse kan följa. Förordnandet om en husrannsakan meddelas av undersökningsledare, åklagaren eller rätten. Endast vid fara i dröjsmål får beslut om husrannsakan tas av polisman.

Ett beslag av föremål kan emellertid göras om föremålet har betydelse för utredning om brott. Om en polisman inte griper, anhåller eller verkställer en häktning så skall beslutet om beslag tas av undersökningsledare eller åklagare såvida det inte föreligger fara i dröjsmål.

Precis som tidigare påpekats så gör den fria bevisvärderingen att allting kan användas som bevis, oavsett hur bevisningen är inhämtad eller vad bevisningen består av.

sandstream

Guest
Gräddnos skrev:
Edit: och om du under tiden han skaffar detta tillstånd råkar tappa ner bandet i tanken eller att det på annat sätt förstörs eller kommer bort så är ju iaf den saken löst.....
Frågan är om de inte får beslagta bevis om risken är att de förstörs?

Svenska polisen behöver ingen skriftlig husransakan så de plockar nog det de behöver, och pratar med åklagaren i efterhand, om det är nödvändigt.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
sandstream skrev:
Frågan är om de inte får beslagta bevis om risken är att de förstörs?

Svenska polisen behöver ingen skriftlig husransakan så de plockar nog det de behöver, och pratar med åklagaren i efterhand, om det är nödvändigt.

Sant, men har man huvudet lite på skaft o man blir stoppad av farbror blå kan man ju trycka på eject innan dom kommit fram till dig. har aldrig varit med om att dom sprungit ut ur bilen....

skulle man bli stoppad i en kontroll kan man ju bara rulla förbi killen som vinkar in dig o stanna 5 meter längre bort o stoppa bandet i fickan.

på så sätt har man ju iaf löst det problemet !

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Bianchi 928 Carbon
Gräddnos skrev:
En polisman kan inte på eget bevåg (eller vad det heter) gör en husransakan.

Detta måste utfärdas av som lägst Vakthavande befäl för aktuellt område.

Så har iaf jag fått det förklarat för mig under kvällen idag då jag var inne o körde på polishögskolans område... Dom har rolig konbana där.... Och trevliga, men nyfikna aspiranter !

Nej, detta stämmer inte. Beslut om husrannsakan får i många fall fattas av polisman, d.v.s. vilken polis som helst, om det föreligger fara i dröjesmål. Vad fara i dröjesmål är, är dock mera svårdefinierat. Det finns relativt lite skrivet om detta. Om det inte föreligger fara i dröjesmål beror det formella beslutsfattandet om husrannsakan på brottets beskaffenhet (ringa brott eller grovt brott), om det finns en skäligen misstänkt (eller på sannolika skäl misstänkt) gärningsman samt aktuell myndighets delegationsordning.

I fallet beskrivet om tank-cam torde det inte vara svårt att åberopa fara i dröjesmål dvs vilken polis som helst skulle kunna fatta beslutet förutsatt att övriga förutsättningar föreligger (vilket är avvärt tveksamt i det beskrivna fallet). Alternativet är att polismannen på plats ser till att hojen inte kan åka iväg, för att sedan ringa behörig beslutsfattare ( om det nu är nödvändigt).

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Webspy skrev:
Sant, men har man huvudet lite på skaft o man blir stoppad av farbror blå kan man ju trycka på eject innan dom kommit fram till dig. har aldrig varit med om att dom sprungit ut ur bilen....

skulle man bli stoppad i en kontroll kan man ju bara rulla förbi killen som vinkar in dig o stanna 5 meter längre bort o stoppa bandet i fickan.

på så sätt har man ju iaf löst det problemet !

Att tänka på när man köper en kamera, det måste gå fort att få ut bandet..
:hihi

Missade det när jag köpte min, måste skruva bort kameran först för att få ut bandet.. :huvet

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
P@trik skrev:
Att tänka på när man köper en kamera, det måste gå fort att få ut bandet..
:hihi

Missade det när jag köpte min, måste skruva bort kameran först för att få ut bandet.. :huvet

Eller så kör man lagligt.......... ehh.... för det gör alla här utom GR..... därför är det bara han man hackar på när han gör filmer.... alla andra bejublas när dom gör samma sak..... mycket märkligt..... lite off topic, men iaf...

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Webspy skrev:
Eller så kör man lagligt.......... ehh.... för det gör alla här utom GR..... därför är det bara han man hackar på när han gör filmer.... alla andra bejublas när dom gör samma sak..... mycket märkligt..... lite off topic, men iaf...

Inte alla bejublas man måste tillhöra "innegänget" eller nått för det, håller med märkligt är det.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
det bör ju inte vara fällande så länge man inte ser att det är du som kör :va

eller har jag fel nu? :confused:

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...