Juridiska frågor om hyreskonrakt

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skaffa garage och ta ut hojen eller flytta,även om du vinner detta så förlorar du.

Har man en dålig relation med en mindre hyresvärd är det inte kul att bo kvar ändå,dom kan vara ganska duktiga på att jävlas när dom vill.

Jag säger detta i all välmening,har varit vice för en mindre värd och vet vad besvärligt det kan bli för en hyresgäst när värden är på det humöret.

Henrik

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Har kollat upp litegranna iaf då jag själv har hojen i lägenheten.
Rent juridiskt är det väldigt oklart (iaf i min kommun) hurvida det är lagligt med hojen inomhus, det enda referenserna jag kan hitta om det är mängden brandfarlig vätska man får förvara.

Sitter själv i styrelsen i min förening och grannarna är jag polare med så det finns inte direkt ngn diskussion om att hojen inte skulle stå där den står.

Min rekommendation till dig skulle vara att inte kriga med hyresvärden (även fast du nu kanske har rätt om man läser de juridiska paragraferna) och helt sonika böja dig framåt å ta gubbkuken i röven bara för att behålla freden.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror inte dom får klampa in iaf. Brandkåren går ju bra in om det är direkt fara för liv eller risk för stora ekonomiska skador på fastigheten osv.
Att förvara en MC är väll knappast fara för liv eller större ekonomisk skada?
Jag kan ha fel,men jag misstänker att jag har rätt:glömdet
Om däremot hojjen börjar brinna så e det e en annan femma.
Vem ringer 11414 och tar reda på fakta?:va

Nu var det nog inte så att det avsågs att värden skulle klampa in och påstå att motorcykeln var en anledning att gå in hur som helst. Däremot kan ju värden hävda att det var en misstänkt vattenläcka och använda det som motiv till att dom gick in. Då är det OK. När dom sedan var inne i lägenheten så såg dom att hojen stod kvar.
Det är nog svårt att komma undan från den misstänker jag.

Skulle de räcka med att tömma tanken?
Och domstolsbeslutet han nämnde, finns de?

Har läst genom kontraktet o där stå inget om att man inte får ha motorfordon i lgh.

Jag tror faktiskt tyvärr att det är ganska kört att vinna den striden.
Det brukar ofta stå i hyreskontrakten att det dom hyr ut är en bostad och det är för det bruket den hyrs ut. Förvaring av motorfordon faller inte inom ramen för det så jag tror inte att det räcker riktigt för att få rätt.

Huruvida det faktiskt skulle vara grund för vräkning vågar jag inte uttala mig om men jag misstänker att så kan bli fallet om hyresvärden vinner.
Dock går det inte så fort och lätt att du blir vräkt med omedelbar verkan. Det brukar krävas att sådana där grejor går via tingsträtt eller liknande innan dom vinner laga kraft har jag fått för mig.

Å andra sidan är det väldigt opraktiskt att göra sig ovän med hyresvärden även om det inte skulle vara grund för vräkning.
Det kan försämra möjligheterna för dig att få underhåll av lägenheten och annan hjälp som vida överskrider fördelarna med att ha hojen i lägenheten.

Vore jag i ditt ställe skulle jag ställa ut hojen och köpa ett överdrag till den och sedan sätta ut flygblad eller annonsera efter någon som vill hyra ut någon kvadratmeter yta i ett garage i närheten.

Jag kan svårligen tro att det i längden skulle visa sig vara värt att framhärda i att du måste ha hojen inne i lägenheten.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du bor i Ötebro, är det inte dags att ställa på hojen då?

Jag kommer att ha min ståendes på gården från och med nu till den försvinner under snö.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Korta svaret: plocka ut hojen ur lägenheten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför inte för en gång skull bara göra som man blir tillsagd?
Det är inget orimligt krav att motorfordon inte förvaras i bostadsutrymmen. Faktiskt.

Fy fan vad jag är trött på alla 80-talister som ska dra sina "rättigheter" till max, skulle inte förvåna mig om du inte betalat en krona i skatt under hela ditt 21-åriga liv och går på CSN och pluggar till konstvetare, på bl.a. min bekostnad.

Köp en villa om du vill ha en motorcykel i köket.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är inget orimligt krav att motorfordon inte förvaras i bostadsutrymmen. Faktiskt.

Fy fan vad jag är trött på alla 80-talister som ska dra sina "rättigheter" till max, skulle inte förvåna mig om du inte betalat en krona i skatt under hela ditt 21-åriga liv och går på CSN och pluggar till konstvetare, på bl.a. min bekostnad.

Inemellanåt säger du vad jag tänker men jag är snäll onykter..... :)

Henrik

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vet inte om någon svarade på din fråga om trampcykeln i trapphuset. Men allra troligast så får man inte ha cyklar i trapphuset. Eller någonting annat heller för den delen. Detta eftersom att inget ska vara i vägen om huset måste utrymmas vid en brand.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Väl talat.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Om man kollar Jordabalken som reglerar hyresförhållanden kan man läsa detta;
Hyresgästens användning av lägenheten
Ändrad gm SFS 1974:1083
Ändrad gm SFS 1979:252
Ändrad gm SFS 1984:694, ikraft 1985-01-01, överg.best.

23 § Bostadshyresgästen får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda. Hyresvärden får dock inte åberopa avvikelser som är utan betydelse för honom.
Att förvara en mc skulle jag anses att vara att använda lägenheten till annat ändamål, även om du fortfarnade bor där.

Vidare kan man läsa; 26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.
Här kan man tolka in att, hyresvärden har rätt att se efter sin fastighet och det är bara att bereda honom tillträde.
Vill du fortfarande jävla så bör du ha detta i åtanke; Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till lägenheten när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

Sunt förnuft anser jag, jävlas inte med hyresvärden om du vill bo kvar, han har nämligen lagen på sin sida i detta fall.

42 § Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid,
4. om lägenheten används i strid med 23 eller 41 § och hyresgästen inte efter tillsägelse vidtar rättelse utan dröjsmål,

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om du vägrar att låta den stå ute så får du fixa garage.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM