Just blivit ofrivillig kattägare...vad göra?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Mjo...andra dagen irad nu som jag kommer hem från jobbet och en katt springer fram till mig utanför ytterdörren...
Jag tog med katten in igår kväll då jag trodde att kattens ägare hade glömt den ute, eventuellt att den hade hoppat ut från balkongen. Så jag tog in den och kelade lite samt gav den lite ost...

Nu ikväll så kom den fram till mig igen...och jag tog in den...
Katten är ca 15 veckor gammal ungefär fick jag höra av en kompis som är kattägare och är hemma hos mig just nu...så jag antar att det fortfarande är en kattunge

Nu vill jag veta hur man tar hand om katter och om jag ens får behålla den?
Är det dyrt? Kan jag lämna katten hemma medans jag jobbar i 9 timmar? osv osv osv

Kan säga att den är skitsöt och jag har nog börjat tycka om den, den är lite busig också

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
man tar hand om dom genom att mata dom, kela me dom, städa efter dom. Behålla e klart du kan om den stannar frivilligt och inte har halsband!
15v... kan vara en "sommar-katt" det är inte särskilt dyrt, mata med torrfoder så kostar den kanske en hudring/mån
Har den bara en kattlåda och mat så kan den va hemme läääänge :)

lycka till :hej

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Ok...
Kattlåda? Jag har ingen nu i natt? Ska jag lägga ut en massa tidiningar överallt?

Klippa klor? Kan jag ta en avbitare och klippa själv eller ska jag gå till en vetrinär?

Och går alla katter alltid på tangentbord?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Burre skrev:
Ok...
Kattlåda? Jag har ingen nu i natt? Ska jag lägga ut en massa tidiningar överallt?

Klippa klor? Kan jag ta en avbitare och klippa själv eller ska jag gå till en vetrinär?

Och går alla katter alltid på tangentbord?

En utekatts klor ska inte klippas. Det är det enda försvar en katt har gentemot större djur.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
McB skrev:
En utekatts klor ska inte klippas. Det är det enda försvar en katt har gentemot större djur.

Bor i lägenhet i ett bostadsområde...Och kan inte ha balkongdörren öppen eftersom jag bor på bottenvåningen. Så den ska vara inne

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Burre skrev:
Bor i lägenhet i ett bostadsområde...Och kan inte ha balkongdörren öppen eftersom jag bor på bottenvåningen. Så den ska vara inne

Då kan du klippa klorna på den. Det finns speciella kloklippare att köpa på zooaffärer, de kostar inte många kronor. Med en sån blir det mycket enklare, och säkrare för katten.

Om du aldrig har gjort det förut, ta då med katten till en veterinär och be honom/henne att visa hur man ska göra.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
kajlyl skrev:
man tar hand om dom genom att mata dom, kela me dom, städa efter dom. Behålla e klart du kan om den stannar frivilligt och inte har halsband!
15v... kan vara en "sommar-katt" det är inte särskilt dyrt, mata med torrfoder så kostar den kanske en hudring/mån
Har den bara en kattlåda och mat så kan den va hemme läääänge :)

lycka till :hej

Nån hundring i månaden för mat?

Antingen är kattmat bra mycket dyrare än hundmat, eller så är katten bra stor i maten. :)
Jag betalar väl runt 100kr/mån för mat till min hund (schabrador). :)

Man bör inte glömma att det kan vara bra att ha försäkring och så. Det kostar väl en knapp tusenlapp om året för en katt tror jag. Djursjukvård är ruskigt dyrt om man betalar själv, utan försäkringens hjälp.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
En hel tusing om året i försäkring? Kan man skriva kissen på föräldrarna?

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Burre skrev:
En hel tusing om året i försäkring? Kan man skriva kissen på föräldrarna?

Risk att man inte får ut några pengar om man skenförsäkrar. :)

Jag har en kollega som har katt, jag har för mig att hon sa att hon betalar 800kr om året eller nåt.

Min vovve betalar jag 1300kr om året för.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag vill ha en katt som jag kan ha i glassbilen :)

750RR

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Din kisse behöver nog mer sällskap än du kan ge den. Därför ska man skaffa två om man själv jobbar heltid och så.

Du märker annars på tapeter och blomkrukor om katten är uttråkad... :)

Alternativet är kanonsnabb avlivning innan du fäst dig vid den (försent?)

/P ( har 2 kissar)

Squirrel

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Vad är det?? *förvirrad*
Hej!

Ta den till veterinären först och främst och kolla så den är frisk. Och tänk på att många kattägare nuförtiden låter veterinärer sätta in små chips med idnr i under huden. På det sättet kan ägaren spåras genom att vet. scannar av kissen. Det låter ju
som om den inte har några ägare iom att den inte har ngt
halsband... Men man kan aldrig vara säker.

:hej

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hej Burre!

Om den inte är öronmärkt, och inte heller har halsband, då kan du nog betrakta den som din katt. tycker den dessutom om dig, och du tycker om den, så är det bara att börja ta hand om den. grattis! katter är fantastiska djur.

om den har bott utomhus kanske det skulle vara läge för en avmaskning. och eftersom den är såpass liten kommer den bli tokig om den inte har lite leksaker. pingisbollar är jättekul, man kan spela fotboll med dom.

lycka till med din nya katt!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...