Just blivit ofrivillig kattägare...vad göra?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
He, he skenförsäkrad katt, jo, jo!! :D

Nä, jag har försäkringsbolaget Agria, kostar 320 kr/år. Helförsäkring helår bör tilläggas! Jag är 28 bast och bor i värsta kattzonen, Zon 1. Så galen som min katt är så ligger hon nog i FK-klass 7, vagnskadan drar upp premien en del!

Kolla in försäkringsforumet på sportkatt.com, där kan du säkert få några tips..

Vad gäller mat är det inte speciellt dyrt. Brukar köpa en liten säck torrfoder på djuraffären för 129 spänn. Räcker 1,5 månader ungefär. 98 oktan bör tilläggas! Endast det bästa är bra nog för min sportkatt, annars spinner hon illa...

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Just det, glömde det. Fyra skadefria år blir det nu i september. :tummenupp Men jag skall faktiskt strypa katten (sterilisera) så att hon lugnar ner sig och inte vill upp på bakslangen hela tiden. I samband med att hon vill upp på bakslangen så låter hon som ett Yoshimura. Trevligt, visst, men inte i lägenheten.. Antar att försäkringen sjunker då också! :D

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
jomo skrev:
Men jag skall faktiskt sterilisera katten så att hon lugnar ner sig och inte vill upp på bakslangen hela tiden.
Bakslangen??
Hörru ja tror att din katt have fucked you!! Hon är en HAN!

För de är väl ändå så att hondjur svankar som aldrig förr när dom vill bli penetrerade? Eller är de bara min som gör de?? :whip

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Kenta skrev:
Bakslangen??
Hörru ja tror att din katt have fucked you!! Hon är en HAN!

För de är väl ändå så att hondjur svankar som aldrig förr när dom vill bli penetrerade? Eller är de bara min som gör de?? :whip

Nej, hon är definitivt ingen han! Bakslangen verkar vara någon form av lockelse för att hon vill bli körd riktigt hårt.. :whip När man sedan klappar henne intar hon position slipstreaming dvs :arsele upp i vädret.

Jämför gärna med MotoGp gänget, bakhjulet ut ur kurvorna, sedan är det "slipstreaming position" med arselet högt upp i vädret! (Hoppas bara att det inte betyder samma sak när Rossi gör det som när min katt gör det) :zpy

Min porr-katt är nasty, men hon :rock :fakta

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Appropå kastrering så se till att veterinären gör det rätt. På min ena honkatt så fick de inte ut allt "vad de nu tar bort" så hon halvlöper ibland. Eller slipstreamar menar jag ju... Dock utan det karakteristiska marsvinsljudet.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
31337 skrev:
så du har inte haft nöjet av att få utemöbler, bilar, blommor, lekparker och buskar förstörda av ohyrans behov att pissa på allt.

Den dag du har en unge som sitter och smakar på kattskit i lekparken kanske du kommer att ändra dig. :D

Kattskit ska vara näringsrikt har jag hört. Bre valfett på mackan och toppa med lite nyplockade lorvar ifrån sandlådan! :tummenupp (oj, nu måste jag gå och spy)

Dock håller jag med om att okastrerade katter är jobbiga. Om inte annat för att de ynglar av sig. För att hålla markerande katter borta från huset så införskaffar man sig en rejäl bondkatt som tycker om att patrullera domänerna dygnet runt i ur och skur. De kommer bara in ibland för ett depåstopp med käk, klapp på huvudet och lite omplåstring. Funkade finfint när man bodde hemma hos föräldrarna. När bondlurken gick i pension blev det dock inget vidare fint runt huset. Massa jädrans fjäderfän dök upp t ex, vad heter de nu igen? Fåglar?

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Inte för att jag vill sabba glädjen för dig med din nya kompis, men 15 veckor gamla katter dyker inte bara upp så där "poff" ur ingenstans...
Troligtvis hör den till någon annan som nu undrar vart tusan deras katt tagit vägen.
Och att den vill vara din kompis och vill följa med in förklaras enklast av att du tog med den in och gav den mat första gången.
(det är inte svårare än så att bli vän med dem)

Så mitt tips är (eftersom man ju trots allt inte vet om den har ett hem) att du släpper ut kissen t.ex när du åker till jobbet.
Så har den en chans att gå hem till sin "rätta" familj.
Fortsätter den att vilja vara hos dig trots chansen till frihet s.a.s är det väl bara att grattulera till den nya familjemedlemen :tummenupp

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Gå med katten till polisen och kolla om den är chipmärkt om det inte syns nåt i örat.

Om den nu blir din:

Köp kattlåda, och gör den rumsren så fort som möjligt.

Ger du den torrfoder (ca 50 kr mån om du köper nåt billigt) kan fodret stå framme hela dagen, likaså vattnet om du byter morgon & kväll.

Skaffa nåt slags klösbräde eller klösmöbel och lär den klösa där, så slipper du söndriga möbler, tapeter och gardiner... :tummenupp

Se till att hon har lite leksaker, så är det inga problem för henne/honom att vara hemma en hel dag. Allt som går att jaga e skitkul, bollar som skramlar, möss som piper, whatever.

Finns sjukdomar att vaccinera mot: ca 600 kr första året och sen 300 kr/år.

Om det är en utekatt eller kanske även innekatt så är det väl bäst att kastrera vid 6 månaders ålder, ca 800 kr, engångskostnad.
Öronmärkning ca 300kr, engångskostnad.
Ev försäkring: ca 300kr/år.

Det är inte särskilt dyrt att ha katt, det dyraste är väl i början när du måste köpa kattlåda, mat, sand, leksaker på samma gång. Fast det är inte så dyrt det heller. :crash

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Sätt upp ett gäng lappar i området där du bor, ifall katten redan har ett hem. Ingen som reagerar. Well, grattis till tillökningen.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hur lyckas ni komma så billigt undan med era katter? Min katt kostar ca 500/mån för mat och kattsand. Ok, det är en bortskämd racka, som inte äter något som kommer ur större burkar/paket än 100 g, men katter är inte så billiga i drift som ni vill få det till. Sen tillkommer kattsäng, kattleksaker, kattgodis, klösbräda osv. Inte för att ekonomin spelar någon roll i sammanhanget men ändå.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Men Bingo vi snackar väl huskatter nu inte tigrar? 500kr/mån för en katt??? :skrämd

Jag har två innekatter numera, den ena fet som ett bergatroll och den andra tunn som Kate Moss (nåja, nästan) och de äter mat för 179kr/mån. Kör med något torrfoder från djuraffären som heter Hills. Maten står framme dygnet runt och de äter när de känner för det. Inte som det där jädra äckliga blötfodret som var dyrt, luktade och som pälsbollarna glufsade i sig direkt utan att bli mätta.

Kattsanden går på 179kr/mån den med, Everclean. Rätt så dyr men den luktar nada och räcker hela månaden om man tömmer lådan varje dag med en spade med små hål i.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Spinky Spendrup skrev:
Men Bingo vi snackar väl huskatter nu inte tigrar? 500kr/mån för en katt??? :skrämd

Jag har två innekatter numera, den ena fet som ett bergatroll och den andra tunn som Kate Moss (nåja, nästan) och de äter mat för 179kr/mån. Kör med något torrfoder från djuraffären som heter Hills. Maten står framme dygnet runt och de äter när de känner för det. Inte som det där jädra äckliga blötfodret som var dyrt, luktade och som pälsbollarna glufsade i sig direkt utan att bli mätta.

Kattsanden går på 179kr/mån den med, Everclean. Rätt så dyr men den luktar nada och räcker hela månaden om man tömmer lådan varje dag med en spade med små hål i.
Min äter nästan bara Sheba och nåt annat i lika små förpackningar. Ett par tre såna om dagen ger ca 5-600 spänn i månaden. Sen har hon alltid IAM's torrfoder som komplement. Tillkommer kattsand för säkert en hundring eller så. Hmmm... Det här blir ju faktiskt närmare 800 kr/mån. Men det är klart, hade hundjävlarna kunnat ge fan i att att stjäla kattens mat (så fort man vänder ryggen till är de där och slafsar i sig :mad: ) hade det säkert blivit billigare.

Hundarna, som väger 60-70 kg sammantaget är billigare i drift än katten, som väger två - oräknat den kattmat hundarna stjäl alltså. Fast nör jag tänker efter äter hundarna korv för säkert en hundring eller två i månaden också. Hmmm, undrar om de inte är bortskämda hela gänget?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Sheba! Det är ju lyxmat! :eek: Sådant man försöker locka in katten med om den smitit ut eller något. Du har rätt, de är ena bortskämda rackare. Sheba, ujuj...

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
klaga inte, jag har tre katter att försörja! den ena av dom (Kompis, tidigare kallad Behemot) var vildkatt tills han började bo här. han äter som en häst. en avmasking skulle nog minska matkostnaderna, men den jäveln är inte tillräckligt tam än för att man ska kunna peta ner avmaskningspiller i halsen på honom. fast kissemissekatter är så gosiga och mysiga och fina att det är värt det. jag skulle gärna ha 15 katter till.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
anja skrev:
klaga inte, jag har tre katter att försörja! den ena av dom (Kompis, tidigare kallad Behemot) var vildkatt tills han började bo här. han äter som en häst. en avmasking skulle nog minska matkostnaderna, men den jäveln är inte tillräckligt tam än för att man ska kunna peta ner avmaskningspiller i halsen på honom. fast kissemissekatter är så gosiga och mysiga och fina att det är värt det. jag skulle gärna ha 15 katter till.
Jag klagar absolut inte. Pengar är, som sagt, ovidkommande i sammanhanget.

Maskpillren kan du krossa till ett fint pulver och blanda in i något som katten tycker är gott. Katten kommer att stryka runt och vara mycket misstänksam men är det något riktig mumsigt kommer den att äta upp. Peta-ner-i-halsen-metoden är direkt livsfarlig :skrämd

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...