Just blivit ofrivillig kattägare...vad göra?

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
vovvar rockar!!! :rock

Katter :skrämd e evil som sagt..

Flame bait?

Last edited:

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Försök att låta den springa utomhus också. Bara att släppa ut den. KAtten står och väntar om den vill in.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Pingisbollar funkar bra som leksaker!
jag brukar köpa små vita/grå möss med kattmyntalukt på, min katt är galen i dom, när hon har flått musen så är det ett plasthölje under med en liten sten i,
(skitkul Kl:4 på natten när man ska upp och jobba!)

vårdar du katten, så har du en vän för livet!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En katts klor klipper man inte, förutom om det är en innekatt. Dom sliter ner dom på träd, ev möbler .. :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sätt ut en lapp i grannskapet och fråga om någon saknar en katt!! Jag har fått två katter bortsprungna och det är fan inget kul. Det kan vara så att de inte hunnit öronmärka katten än ifall den är mellan 12-15 veckor då man oftas inte tar bort dem från mamman tidigast efter 8 veckor.
Och som någn sade så finns det numera chip och tanken är då att veterinären kan lysa örat och kolla om det finns nåt med streckkod där. Så gör det först, någon kanske saknar sin kisse!!!!!

Men om du inte hittar nån ägare så ska du köpa leksaker till katten (ca 500:), mat för en månad (60-80:- torrisar, lite mer med burkmat) kloklippare (30-200:), försäkring, det måste du ha för både din och kattens skull. Våran försäkring kostar ca 1200:- men det finns billigare utan tilläggsförsäkringar och dylikt. runt 500-800 normal försäkring tror jag. En klösbräda för att slippa få trasiga möbler, en kattkoja så han kan ha det mysigt när du är på jobbet, potta, kattsand, halsband/sele så du kan gå ut med honom ibland, öronmärkning/chiptrim, kattborste, avmaskningsmedel osv :D
Listan kan göras lång. Det som är så bra ät att katten nöjer sig med det lilla så man behöver inte skämma bort dem om man vill.
våran katt kostar ca 500:- i månaden med mat och kattsand och lite diverse grejjer, men köper man blåvitts så blir det billigare :)

Samtidigt när du är hos veterinären så får du ju reda på om det är en hankatt eller honkatt du har fått och jag hoppas för din skull att det är en honkatt. Mycket smidigare att ha i lägenhet då hankatter kan börja "skvätta" när de blir könsmogna och är okastrerade och sen är det inte så kul att ha en ylande "marskatt" på våren, då har du ca 1 månad utan sömn, hehe.

jaja, lycka till iaf och vad du än gör så hoppas jag du ser till att han/hon får det bra!!!!

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
här är mina 3 kissar, tyvärr har en försvunnit, en 8år gammal norsk skogskatt som var dubbelt så stor som den svarta :gråta

Bifogat

• p9050028.jpg
    p9050028.jpg
    63.1 KB · Visningar: 170

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Nu är katten hos sin rätta ägare. Läste en annons i tidningen så det var bara att ta tjuren vid hornen och ge tillbaka den...

Jaja, det var säkert lika bra det, hoppas bara inga fler katter kommer förbi

CrowBar

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Tvåhjulsdrivet med överladdning!
Jag har fått en Rotweiler på halsen sen 8 månader tillbax. Bra att du hittade ägaren. En sak jag lärt mig är att inte klippa klor på stora hundar utan blodstoppare hemma. Klipper man en halv millimeter för mycket så forsar det.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag har lite litteratur.. som stöd..

"100 sätt att använda en död katt"..du kan få låna den..

:(

--------------------------------------
Edit: Ooopps..var visst lite sent ute...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bingo skrev:
Hur lyckas ni komma så billigt undan med era katter? Min katt kostar ca 500/mån för mat och kattsand. Ok, det är en bortskämd racka, som inte äter något som kommer ur större burkar/paket än 100 g, men katter är inte så billiga i drift som ni vill få det till. Sen tillkommer kattsäng, kattleksaker, kattgodis, klösbräda osv. Inte för att ekonomin spelar någon roll i sammanhanget men ändå.

Min & Zebs katt:

Mat 330:-/15 kg - räcker läänge! Sen ger jag henne av det jag äter så hon får tillräckligt med näring och protein.

Klösmöbel: 400:- och uppåt

Kattlåda: 300:-

Vaccination: 600:- första året, 300:- sen.

Kattsand: billigt

Försäkring: 364:-/år

Godis: Kostar typ 10 kr/paket.

Leksaker: 100:-

Tycker inte det är så mycket pengar faktiskt... Nån 100lapp i månaden.

Deecati - hur kan du betala 1200kr försäkring för din katt? Jag betalar som skrivet 364 med veterinär och livförsäkring, sen fanns det inte mer tilläggsförsäkringar.

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Burre skrev:
Nu är katten hos sin rätta ägare. Läste en annons i tidningen så det var bara att ta tjuren vid hornen och ge tillbaka den...

Jaja, det var säkert lika bra det, hoppas bara inga fler katter kommer förbi

du kunde ju ha erbjudit dig att vara kattvakt när ägaren är bortrest. :hej

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Emmi skrev:
Min & Zebs katt:

Deecati - hur kan du betala 1200kr försäkring för din katt? Jag betalar som skrivet 364 med veterinär och livförsäkring, sen fanns det inte mer tilläggsförsäkringar.

Har inga papper tillgängliga då katten faktiskt är skriven på svärföräldrarna men det handlar inte om en skenförsäkring :D Men det är ju först och främst grundförsäkring, egenskyddsförsäkring (ifall katten är skyldig till olycka tror jag), livförsäkring, extraskydd som gäller vid sjukdom och den delen är även självriskreducering inräknad så det är den delen som kostar mest men behövs mest också. Sen är jag inte helt hundra men jag tror att alla vaccinationer fram tills kissen är 4 år är medräknade, var på samma papper iaf har jag för mig.
Men jag tycker det är billigt ändå, med tanke på att självriskerna kan bli uppåt en 4-5000:- om det tex är en dyr operation eller liknande.
Detta är genom ett samarbete mellan AGRIA och SVERAK eller om det var just ragdoll-klubben och AGRIA. Men sen få man tänka på att katten kostar ju rätt mycket jämfört med en huskatt tex :) Hos mina katter på landet (4 stycken) så har vi typ nån gruppförsäkring där jag tror byrackan är med också och den är ju billigare.

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Originally posted by maverick_750rr
Jag vill ha en katt som jag kan ha i glassbilen :)

750RR
Du menar en städerska efter allt spill från glassen du äter medans du kör ? :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
När det gäller kattförsäkringar kan det vara värt att notera att de dels har en självrik och dels ett tak. Taket är ganska lågt satt (länge sedan jag kollade men vill minnas att det ligger runt 6 000 eller nåt sånt) och det är lätt att komma över det beloppet. Det är därför inte självklart att man skall ha katten försäkrad, särskilt om det är en innekatt.

Jag har inte min katt försäkrad och det har varit ett bra val de senaste 10 åren eller så. Fast å andra sidan åkte jag tidigare under tre olycksdrabbade år på veterinärräkningar på nästan på öret 30 000 kr, ganska jämt fördelade över de tre åren. Det var inte så kul. Jag hade fö två katter då.

Det tredje av de åren gick förresten ganska bra eftersom de fram till jul "bara" kostat ca 5 000 kr i vetreinärkostnader. Luttrad som ajg var tyckte jag att det både var helt ok och att trenden pekade i rätt riktning. Men dagen före julaton blev en av dem sjuk --> fem dagar på djursjukhus á 1 000 kr dygn. När vi hämtade katten efter de fem dygnen blev hon så glad att hon skrek rakt ut, måste ha hörts i hela djursjukhuset, greppade tag med alla fyra tassarna i tröjan på min hustru och borrade in huvudet i håret. Då gjorde det inte så mycket att det blev lite dyrt.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
anja skrev:
Hej Burre!

Om den inte är öronmärkt, och inte heller har halsband, då kan du nog betrakta den som din katt.

[klipp]

lycka till med din nya katt!
Är det här en vanlig inställning?! :skrämd

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Trist att sabotera katterna genom att göra dom till innekatter. Antingen ska det va kattlucka så de kan röra sig fritt in och ut ur huset, eller så ska man inte ha katt tycker jag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så resonerar jag också, ville inte ha katt hemma i min lägenhet ända tills vi var tvungna att ta över våran kisse vi har nu. Han är innekatt från födseln och hans gener är inte direkt gjorda för att jaktdjur, så i hans fall är det bara bra att han är inne. Jag har fått hämta ner honom från 6 meter upp i ett träd ca 3 gånger i sommar då han kan ta sig upp men inte ner :D
Och han kan inte landa som en normal katt, puttar man ner honom från bordet så kan han landa likaväl på rygg som på fötterna, knepig katt :)

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Dee_cati skrev:
Jag har fått hämta ner honom från 6 meter upp i ett träd ca 3 gånger i sommar då han kan ta sig upp men inte ner :D
Äh, han kan säkert ta sig ner när det verkligen kniper. Hur många döda katter har du sett uppe i träd? :)

Jag har också klättrat efter en av mina katter i sommar...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
berggren_martin skrev:
Trist att sabotera katterna genom att göra dom till innekatter. Antingen ska det va kattlucka så de kan röra sig fritt in och ut ur huset, eller så ska man inte ha katt tycker jag.

Så länge katten inte har varit ute som liten är det ingen fara, min katt gillar inte att vara ute alls, hon är innekatt.
Men helst skulle jag ju ha en utekatt. Men hellre innekatt än att de ska avliva den.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...