Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har du gjort en så enkel sak som att kolla hur stiften ser ut? Och gör rent dem om du tar ur dem. Tändstift kan ge alla möjliga missvisande symptom...

Japp bytte till nya iridium stift och har även haft ur dem och rengjort efter senaste igensunkningen. Hon startar ju fint och går hyfsat jämt både på tomgång och hela registret på neutral så det talar lite emot...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om flotörnålen är av mässing och har en slitagegrad runt sig kan de läcka. All vad mässing och stål aluminiumnålar utan gummi vitonspets är läckkänsliga även utan grader. Men du bör se om den flödar över via utloppsslangar om de inte droppar från dem så är de nog så enkelt som flotörkoppspackningen. Ang stupning vs choke så ligger garanterat ite choken på för då skulle den sura ner sig på tomg och den skulle svara bra på gasen inte tvärtom. De är bränslebrist helt enkelt. De kan bero på mer öppen luftburk och ljuddämpare utan större munstycken jag mins inte vilka moddar du hade typ om den va helt org?

Glömde nämna att soppakranen är renoverad och verkar funka fint. Så fram till fuggarna funkar allt fint. Har kollat att vacuumslangen suger oxå. Insugsgummin ser helt ok ut okulärt iaf. Bytte vevhuskåpa och packningen till den oxå. Den läckte nån droppe olja i veckan innan men är nu helt tät.

Blandskruvspackning och bricka är nya oxå.
Det finns markeringar gjorda vid blandskruvarna och förut drog jag ca 2,5 varv ut på varje och såg till att de stod vid markeringarna. Men nu senast sket jag i markeringarna och drog prick 2,5 varv ut. Ska man testa att dra in dem nåt varv kanske?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Kom på att jag måste ställa en kanske jävligt dum fråga. Lågfartsmunstycket ska dras åt tills det bottnar va? :gnissla
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kom på att jag måste ställa en kanske jävligt dum fråga. Lågfartsmunstycket ska dras åt tills det bottnar va? :gnissla

Vad menar DU med lågfartsmunstycke? MainJet och PilotJet skall dras lätt i botten. Luftskruven för tomgångskretsen är ställbar.

Något som jag inte sett diskuterats - de två 1/2 meter långa slangarna som avluftar flottörhusen, finns de kvar eller är de borttagna? Sätt tillbaks dem om de är "bortrationaliserade".
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad menar DU med lågfartsmunstycke? MainJet och PilotJet skall dras lätt i botten. Luftskruven för tomgångskretsen är ställbar.

Något som jag inte sett diskuterats - de två 1/2 meter långa slangarna som avluftar flottörhusen, finns de kvar eller är de borttagna? Sätt tillbaks dem om de är "bortrationaliserade".

Sorry, jag menade PilotJet. Blir rörigt när man blandar svenska och engelska beteckningar haha
Jo blandskruven/luftskruven är den som är 2,5 varv ut. De andra,PilotJet och MainJet är åtdragna...inte för kung och fosterland men bottnade iaf.
Finns inga avluftningsslangar (om det är de som pekar nedåt i närheten av vart bränsleslangarna sitter?). Jag kan ju trycka dit några slangar om det skulle behövas. Ska de bara hänga eller kopplas nånstans?
En annan grej som jag varken nämnt eller begriper vad det är: Det sitter två slangar som går ihop med en liten svart plastlåda som sitter ovanpå toppen vid 3:ans cylinder. Inuti den så är det nåt skumgummifilter av nåt slag som är totalt genomruttet. Vad är det för skräp? :) :näsblod

Aircleaner tydligen..frågan är hur viktigt det är att det sitter schysst filter där. Kanske går att dra i nåt dammsugarfilter eller så?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok du har öppet avgas och kn filter då går man upp ca 10% i mainjet (högfart) och höjer trottelnålarna minst ett clips kan va nödvändigt och lågfarten/pilotjet kan man också gå upp 10% i men oftast kan man justera in luftskruvarna utan att byta lågfart. Om den har all bestytckning org med dessa moddar får man stupningar och het motor som kan bränna ventiler. De brukar stå munstycksstorlekar på partfinders sprängskissar så du kan kolla om de är bytt till större eller ej. Om luftburken dessutom är upptagen mer så stuper de ännu värre utan större munstycken.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ok du har öppet avgas och kn filter då går man upp ca 10% i mainjet (högfart) och höjer trottelnålarna minst ett clips kan va nödvändigt och lågfarten/pilotjet kan man också gå upp 10% i men oftast kan man justera in luftskruvarna utan att byta lågfart. Om den har all bestytckning org med dessa moddar får man stupningar och het motor som kan bränna ventiler. De brukar stå munstycksstorlekar på partfinders sprängskissar så du kan kolla om de är bytt till större eller ej. Om luftburken dessutom är upptagen mer så stuper de ännu värre utan större munstycken.

Nvm...allt det där är orört. Och hon gick fint i flera år innan hon blev ståendes i dvala. Har inte ändrat nåt av det. Förutom strypbrickan då, men den påverkar ju bara spjället helt mekaniskt.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns inga avluftningsslangar (om det är de som pekar nedåt i närheten av vart bränsleslangarna sitter?). Jag kan ju trycka dit några slangar om det skulle behövas. Ska de bara hänga eller kopplas nånstans?

Nu är det dags att du läser servicemanualen, tycker jag.

https://www.manualslib.com/manual/1052465/Suzuki-Gsx-R750w-1993.html#product-GSX-R750W 1993

På sidan 4-3 ser du att det skall vara två slangar #24 som du inte har. De är ca 50cm långa och skall dras nedåt svingen till.

"Saken" med det mögliga filtret finns beskrivet på sidan 4-12. Klipp till ett nytt från ett nytt skumfiltermaterial och olja in och krama ur (vrid ej) överflödet.

"Den gick fint innan..." men åren har gått och saker åldras...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Möglig filter kan även ha åldrats så de kollapsat i sina celler och då kan de va nästa tvärtätt. Provkör en kort sväng utan filter.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu är det dags att du läser servicemanualen, tycker jag.

https://www.manualslib.com/manual/1052465/Suzuki-Gsx-R750w-1993.html#product-GSX-R750W 1993

På sidan 4-3 ser du att det skall vara två slangar #24 som du inte har. De är ca 50cm långa och skall dras nedåt svingen till.

"Saken" med det mögliga filtret finns beskrivet på sidan 4-12. Klipp till ett nytt från ett nytt skumfiltermaterial och olja in och krama ur (vrid ej) överflödet.

"Den gick fint innan..." men åren har gått och saker åldras...

Ja jag läste faktiskt på lite direkt efter jag postade, MEN...det har aldrig suttit några slangar där i min ägo. Det kan ju stämma att de ska vara där, men det förklarar ju inte att hojen går skräp nu. Då borde den ju gått risigt även innan den blev ståendes?
Jag är jättetacksam för alla tips, och som ni märker så försöker jag succesivt byta ut grejer som är slitna eller gamla, men eftersom cykeln har ett värde på 2 dosor snus och en Calzone så är man ju inte så sugen att byta varenda detalj, då slänger jag hellre och köper nåt nytt skit.
Problemet är att jag är en envis jävel och nu har det blivit personligt. Känns som att man är jäkligt nära att få henne att gå bra men ändå ska det jävlas :huvet Tyvärr finns det en hel del jag inte har koll på, eller erfarenhet av och det är här jag tänker mig att ni kommer in med visdom :)
Det hade säkert varit löst för längsen om man haft nån på plats som pekat och förklarat men den lyxen har man inte, så då blir det lite tjat här istället.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Möglig filter kan även ha åldrats så de kollapsat i sina celler och då kan de va nästa tvärtätt. Provkör en kort sväng utan filter.

Det har till och med fallit isär och blivit hål i filtret så ruttet är det. Ska testa att ta ur skiten och eventuellt försöka hitta nåt nytt.
Väntar på lite mer delar just nu, packningar, oringar och nya flottörnålar bl a. Kostade på mig en solo cuts oxå. Utseendet ska ju ha sitt oxå! :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu är det dags att du läser servicemanualen, tycker jag.

https://www.manualslib.com/manual/1052465/Suzuki-Gsx-R750w-1993.html#product-GSX-R750W 1993

På sidan 4-3 ser du att det skall vara två slangar #24 som du inte har. De är ca 50cm långa och skall dras nedåt svingen till.

"Saken" med det mögliga filtret finns beskrivet på sidan 4-12. Klipp till ett nytt från ett nytt skumfiltermaterial och olja in och krama ur (vrid ej) överflödet.

"Den gick fint innan..." men åren har gått och saker åldras...

Tack för länken förresten! Fuel-air-mix schemat var nyttig info...
Nu blev jag lite osäker på mätningen av flottörhöjd bara. Har sett lite videos där de vinklar hela bryggan och sen mäter, men oxå sett andra varianter, till och med nån variant där de hävdade att flottören skulle ligga jämt med flottörhus kanten precis när den lilla plåten börjar dra i flottörnålen? Tycker det hela känns lite bakvänt. Det man vill mäta måste väl vara när flottören är på maxhöjd och därmed trycker upp nålen i ventilen och stänger inflödet av bensin?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu är det dags att du läser servicemanualen, tycker jag.

https://www.manualslib.com/manual/1052465/Suzuki-Gsx-R750w-1993.html#product-GSX-R750W 1993

På sidan 4-3 ser du att det skall vara två slangar #24 som du inte har. De är ca 50cm långa och skall dras nedåt svingen till.

"Saken" med det mögliga filtret finns beskrivet på sidan 4-12. Klipp till ett nytt från ett nytt skumfiltermaterial och olja in och krama ur (vrid ej) överflödet.

"Den gick fint innan..." men åren har gått och saker åldras...

Tack för länken förresten! Fuel-air-mix schemat var nyttig info...
Nu blev jag lite osäker på mätningen av flottörhöjd bara. Har sett lite videos där de vinklar hela bryggan och sen mäter, men oxå sett andra varianter, till och med nån variant där de hävdade att flottören skulle ligga jämt med flottörhus kanten precis när den lilla plåten börjar dra i flottörnålen? Tycker det hela känns lite bakvänt. Det man vill mäta måste väl vara när flottören är på maxhöjd och därmed trycker upp nålen i ventilen och stänger inflödet av bensin?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det man vill mäta måste väl vara när flottören är på maxhöjd och därmed trycker upp nålen i ventilen och stänger inflödet av bensin?

När flottörens metalltunga precis landar på den fjäderbelastade nålventilen utan att trycka in dess fjäder, där har du flottörhöjden. Vänder man bryggan upp-och-ned trycks fjädern in och det blir felaktig höjd.

Förgasarens vinklade läge ska medföra att ett tryck-och-släpp på flottören ska göra att nålventilens fjäder orkar trycka tillbaks flottören.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
När flottörens metalltunga precis landar på den fjäderbelastade nålventilen utan att trycka in dess fjäder, där har du flottörhöjden. Vänder man bryggan upp-och-ned trycks fjädern in och det blir felaktig höjd.

Förgasarens vinklade läge ska medföra att ett tryck-och-släpp på flottören ska göra att nålventilens fjäder orkar trycka tillbaks flottören.

Men fan! Jag har blivit sjukt trollad av nån sunkig youtube video som förklarade helt åt helvete hur man mäter in flottörhöjden! :mad::huvet
Enligt den videon jag såg så skulle man luta bryggan tills lilla bläcket precis nuddade själva tråden som nålen hänger i och precis när den börjar dra ut nålen så skulle man mäta från kanden på flottören (inte högsta punkt utan snarare mitten) och ner till kanten där flottörhuspackningen sitter...
Helvete! Inte undra på att det går skit :mad:
Jag tyckte själv att det kändes jävligt ologiskt, men videon var proffsig och jag oerfaren så jag litade dumt nog på videon. Såg en annan variant där någon menade på att det duger om denna flottörkant låg i linje med kanten med packningen, men den videon kändes oseriös så...jahopp. man ska inte lite på allt man ser på youtube tydligen.
Blir att riva och göra rätt ikväll då.
Stort tack för knuffar åt rätt håll!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Helt korrekt beskrivet, så blir resultatet om rätt flottörnivå ställs in. Dvs då metallblecket nuddar nålventilen utan att komprimera dess fjäder.

Ja, om man inte går efter bygeltråden så som den andra token sa så låter det ju mer rimligt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lite oklart svar där. Frågan gällde ju om du har rätt munstycken för motorn i ostrypt utförande. De är sannolikt andra munstycken i bryggan när den är strypt.


Edit: Det kan inte stämma att du har en 38mm brygga på en 750. Jag har 36mm på en 1200. 34mm vore mer rimligt. Är det verkligen orginalbryggan du har på?

Kollade just upp förgasarna och det står ett svagt "17E0" på sidorna, och vad jag kan hitta på nätet så är det BST38SS...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Last edited:
Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Top