Känsliga bör ej läsa!!!!!

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
vaddå anklagar digsjälv.. djuret är dött... ni fixat även om metoden var tveksam. Nu har du ju lärt dig till nästa gång..

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Vägra vurpa skrev:
Ravetrancer: Vi hade varsin bil. Jag kom först på plats och ringde honom. Han kom 2 minuter efter mig i ilfart.

Men jag hade inte en susning om att han skulle köra på det. Trodde helt naturligt att han bara stannar bilen, går ut och slår ihjäl det.

Men visst, klart att vi båda är skyldiga, det är ju precis det jag anklagar mig själv för.
då e det ju inte så lätt att ställa sig framför honom för att få han att stanna bilen. Men jag hävdar iaf att det inte är hur lätt som helst att bara klubba ihjäl ett djur. Du behöver absolut inte anklaga dig själv . Jag trodde du satt i samma bil och tyckte att isf kunde du ju sagt till han, men nu var ni ju inte i samma bil. Jag anklagar inte han heller för jag hade nog inte ens klarat att köra över det. Jag hade nog gjort som jag gjorde med räven jag körde på, tagit den till veterinär......
Ta det lugnt nu, den lider inte mer iaf.

//R

Therudeboy

Guest
Badkarma skrev:
Men va fan gå ut och nyp djuret med ett fälgkors. Sitta och köra över det gång på gång. Sanslöst, men har man bott i en garderob hela livet så....

Om du tror det är så lätt att slå ihjäl ett djur genom att slå det i pannan så tycker jag du själv ska försöka, gör det med en get så ska du få se, dom dör inte ens med en slägga :fakta

Det enda man kan göra är att ta dit en jägare som lägger ett skott bakom örat eller i nacken, enda sättet för dom att dö direkt.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
HA HA HA Vilken jävla tråd! HA HA

JA ,, ha ha va ska man säga.
Ja håller med Eazy D, d e ju ett djur. Djuret mår ju troligvis bäst av att avliva det. Nu va jag desvärre inte på plats när detta hände, men o rädda djuret lät inte som ett alternativ.

Vi är ju alla olika känsliga när det gäller olika saker,för mig o troligtvis Easy D, så är inte ett djur så högt upp på listan.
Om ja tex jämför en våldtäkt, med denna berättelse, så är rådjuret inte ens värd en tanke från min sida.
Egentligen förstår ja inte va ni pratar om, djuret måste ju dödas? Det är väl ingen stor grej med det?

Är ni med på hur "vi" tänker?

Kul med lite disskusions trådar,lika men ändå så olika. Kör försiktigt. :tummenupp

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
jag tycker nog att det var en något märklig metod att köra på rådjuret med bilen men jag anklagar inte han, han gjorde ju vad han kunde för att avsluta lidandet vilket borde vara allas skyldighet i ett sådant läge. Och nej, det är fan inte lätt att slå ihjäl ett så stort djur vare sig med fälgkors eller annat tillhygge. Kniv i strupen kan ju fungera men då riskerar du själv att få tänderna utspárkade och är inget jag själv skulle rekommendera. Lägg ner hetsen nu, killen gjorde vad han kunde med sin kunskap, djuret är dött.

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
Hmm... som jägare så får jag väll säga att detta sätt att avliva ett allvarligt skadat djur inte är att föredra.
Just rådjur oxså kan vara väldigt seglivade så en kniv är det bästa i en sådan situation.
Har man ingen kniv så får man problem om man inte vet vad man gör riktigt.
Själv har jag mycket bättre förutsättningar om man är och jagar för då har man ju hagel/kul gevär och då blir det en väldigt smärtfri död.
Om det skulle uppstå en sådan sitution.

Just det skrik eller skrii som du beskrev är ett så kallat dödstjut har jag läst och har man hört det en gång så glömmer man det aldrig! det skär genom ben och märg.

Att upprepade gånger köra på det med bilen är ju idiotiskt :kocko . :huvet
För att inte säga olagligt.
Det ska jag säga er hade det varit en jägare som gjort denna bravad så kunde hans licenser blivit indragna.

Last edited:

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
det var jisses vad en del här på forumet var känsliga då, som väktare borde man kunna kontrollera situvationer utöver det vanliga, gråta som ett barn för ett skadat rådjur verkar lite...opassade.
o sedan behöva terapi, anklaga sig själv för att en annan körde på det med en bil en gång till...jag satsar på att du nog skulle behöva lite hjälp...

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tycker det är löjligt av er att anklaga honom för att vara djurplågare hit o dit!

Han kanske bor i en stor stad och har ingen aning om hur man gör... Ni sitter här och är stöddiga efteråt men när ni väl kommer till kritan så tror jag nog inte är helt kyliga och sticker in en kniv i nacken på djuret eller knäcker nacken på den eller vad ni nu gör...

Han var säkert i chocktillstånd och visste säkerligen inte vad han skulle göra och som någon sa så hade säkert jag också gjort på det viset utan att veta om det för man tror ju att 1.5 ton kan väll ta död på ett djur, har ABSOLUT ingen aning om hur man knäcker nacken på någon och var man ska slå den för att den ska dö snabbt och vad pulsådran sitter och var man ska sticka in kniven.... säkert inte han heller.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
HAYABUSAHENKE skrev:
JA ,, ha ha va ska man säga.
Ja håller med Eazy D, d e ju ett djur. Djuret mår ju troligvis bäst av att avliva det. Nu va jag desvärre inte på plats när detta hände, men o rädda djuret lät inte som ett alternativ.

Vi är ju alla olika känsliga när det gäller olika saker,för mig o troligtvis Easy D, så är inte ett djur så högt upp på listan.
Om ja tex jämför en våldtäkt, med denna berättelse, så är rådjuret inte ens värd en tanke från min sida.
Egentligen förstår ja inte va ni pratar om, djuret måste ju dödas? Det är väl ingen stor grej med det?

Är ni med på hur "vi" tänker?

Kul med lite disskusions trådar,lika men ändå så olika. Kör försiktigt. :tummenupp

"HAHA"???? :va
:kocko

Leonardo daVinci har sagt såhär:
"Den dagen kommer när ett djurs liv är lika dyrbar som en människas..."

Last edited:

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Dioxin skrev:
"HAHA"???? :va
:kocko

Leonardo daVinci har sagt såhär:
"Den dagen kommer när ett djurs liv kommer att vara lika dyrbar som en människas..."
Den dagen är inte här för vissa som tex mig...

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Flamma77 skrev:
/Flamma - inte bara hojtokig utan även veterinärstudent. :hej

Tänkte att det var onödigt att citera allt... :)
Tackar för informationen. Jag kan vara felunderrättad, känns ju även lite som att jägarexamen och veterinärstudier inte direkt går hand i hand heh... Även om skillnaden, eller syftet, inte är helt olika.

Det jag har hört är att djuren helt saknar centra/områden i hjärnan för att kunna tänka abstrakt, tala etc. vilket medför att de inte tänker ens i närheten på samma sätt som vi.

Vad jag förstått är skillnaden att de inte känner t.ex. känslan rädsla på samma sätt som vi även om effekterna finns där. Ska försöka förklara med ett exempel:

Låt oss ta en hund. Säg att den vid något tillfälle blivit bränd p.g.a av att den gått i närheten av en brasa. Den kommer troligen vara "rädd" för eld länge. Varför?
Jo, hjärnan minns ju genom att signalerna går i olika banor genom de nätverket av "trådar" (utelämnar de vetenskapligt korrekta namnen, som du nog märker... :tungan ) som finns. När de tar samma väg "minns" vi.
Djurens instinkter säger då att de ska akta sig för den situationen om minnet varit negativt.
Med andra ord tänker inte djur "Hjälp, en eld. Det gjorde riktigt himla ont förut, bäst jag går här ifrån." utan får snarare en känsla av: "Fara, lämna".

Det är inga tankar, bara instinkter. Jag tycker visst att djur har ett värde, det har allt liv och man ska ha respekt för det.
Men ett djurs värde är, enligt mig, inte ens i närheten av en människas värde, bl.a. för att de saknar medvetande.

Visst styrs vi också av instinkter, vore idiotiskt att hävda något annat. Men vi kan faktiskt styra de om vi vill på ett helt annat sätt än djuren.

Nåja, ska inte försöka bevisa min rätt om den nu är fel :tungan
Tycker bara att det finns en liten övertro på djurs förmågor bland människor idag.

Känns som att det ändå glidigt en hel del OT nu.. Sorry :rolleyes: :död

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
c9h13no3 skrev:
Tänkte att det var onödigt att citera allt... :)
Tackar för informationen. Jag kan vara felunderrättad, känns ju även lite som att jägarexamen och veterinärstudier inte direkt går hand i hand heh... Även om skillnaden, eller syftet, inte är helt olika.

Nåväl, så illa är det inte! "Halva" min årskurs tar jägarexamen nu i vår, och jag skulle ha gjort om jag haft råd..

Nog om detta. Vi kan fortsätta vid ett annat tillfälle om det skulle behövas. Troligen inte, för vi har ju inte direkt motsatt uppfattning i detta ämne, det verkar mest vara nyansskillader... :hihi

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
lätt att ja hade slagit på honom men jägare som man e så hade ja ju inte kört över de utan slagit till me fälgkors el. dylikt som alla andra sagt!! ja kan lova att rådjuret led mer än va du gjorde!! fyy faan säger ja bara att folk kan va så okänsliga!!

Diversion

Guest
Om man kan förmå sig till det är det bäst att slå ihjäl djuret. Jag slog ihjäl en ren som jag kört på en gång och jag fick damma till den allt jag orkade i skallen med ett järnspett 4-5 ggr. Det var dock över på en minut, ringa en jägare gör att djuret måste plågas i timmar.

Jag ringde nämligen direkt hos närmaste gård och rapporterade det, eftersom polisen skall underätta samebyn. Jag frågade om jag skulle slå ihjäl den. Ja gör du det om du ids, annars kan du bara lämna den sa polisen, så någon jägare var nog inte att vänta i brådrasket. Den snälla tanten på bondgården lånade mig då järnspettet.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...