Kåttens nya kläder.

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Nu har vi plåtar iaf, lite osäker på höjden bara, fick göra om en gång för den hamnade för långt in och för högt upp under ankröven. sänkte nästan 100mm och fick till det som fastnat på bild. Lagligt tros ?

Bilden är tagen från ungefär 2.5m bakom, sittandes på huk. Tänkte att länsman sitter ju i bil bakom så stående blir nog lite missvisande.
2012-02-02 20.14.13.jpg2012-02-02 19.16.10.jpg

2012-02-02 19.21.59.jpg

2012-02-02 17.49.32.jpg

Lite orolig för sadeln om jag ska vara helt ärlig. Tror jag kan ha lagt en prakt skit i det berömda blå skåpet. Liggandes sida vid sida med den gamla sadeln så ser denna ut att bara vara minimalt längre. Jag behöver 10-12 mm. svårt att mäta exakt även om man lägger den på hojen för att dom hamnar så olika med tanke på formen på undersidan. Bara att skruva på plasten och kolla, inte så mkt att fundera på egentligen :D

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Och mkt riktigt, det blå skåpet är fullsketet :(

Får ta bilder på skräpen imorrn. Nu behöver jag åka hem för att undvika att köra över hojen med 7tons trucken.

Kan ev bli en ktm trike istället, vem vet ? =P

Edit: Kunde ju så klart inte ge upp direkt, utan konstaterade att skadan inte var så farlig ändå. Sadlen va inte för kort, dock så blev nog jag tappad som barn. Provade aldrig med tanken på om allt var i linje. Hade jag gjort det så hade jag sett att så inte var fallet.

Inte hela världen, riva ner allt igen, kapa bort ett stag, flytta lite fästen till nya plasten och helt enkelt flytta "fram" hela fadderullan. Och slipa ner och lacka om igen. Tur att man har mkt fritid :D

Och nu vet jag vad den lilla låddan i basen på en 2005a är till för. Där ska batteriet vara då den gamla batteri lådan inte får plats utan modifiering.

Detta bygge har om något iaf lärt mig en sak om mig själv som jag inte riktigt visste, jag är fruktansvärt impulsiv :p

God natt på er, hoppas era egna byggen fortlöper smidigare än mitt just nu.

Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
gör om gör rättär rätt sätt =). kommer ihåg när jag själv lyckades lacka och skulle bygga fälgar till min och det visade sig vara fel ekrar jag lackad =)

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
jag har inte gjort några projekt i stor skala men att tänka igenom allt innan man börjar har jag fått lära mig 1000 gånger om =)

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
gör om gör rättär rätt sätt =). kommer ihåg när jag själv lyckades lacka och skulle bygga fälgar till min och det visade sig vara fel ekrar jag lackad =)

Haha, visst är det så ! Varför göra rätt direkt ? då blir man ju färdig för snabbt :) Ska ju ha något att göra resten av istiden ju

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
jag har inte gjort några projekt i stor skala men att tänka igenom allt innan man börjar har jag fått lära mig 1000 gånger om =)

Japp, tänka igenom är bra att göra. Det är inte rätt, men vi kan ha det så, så länge :D

Men det är ingen sport om det inte jävlas lite grann

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Idag har jag tagit itu med galenskapen igen. Lagat mina tidigare klumpigheter :)

Egentligen var det inte så farligt, jag bara antog saker, vilket aldrig är bra.

Detta staget är det man fäster gamla sadeln igenom, det passade helt fantastiskt bra med underdelen till nya plasten, därför antog jag att skillnaden var från det staget och bakåt. Så var det självklart inte.
2012-02-04 12.19.23.jpg

Bort med det skrotet, dit med nya stag. Prova på hojen. Svetsa ett fäste, prova på hojen, ett till, prova på hojen.

2012-02-04 14.51.54.jpg

2012-02-04 16.40.16.jpg

2012-02-04 16.40.27.jpg

Blev bra till slut. Passade på att göra sånt som jag kom på efter lack att jag skulle ha gjort. Typ pilla ut lite insatsgängor och lägga igen hålen osv. Bättre att göra det riktigt noga nu när jag ändå fick göra om :D

2012-02-02 13.00.49.jpg

Köpte lite diod lampor med. Tänkte att det va lika bra att slänga i det när det ändå var isär plockat.

Så blev det en runda till lelles med, barkbusters, lite klisterlappar, skyltbelysning med såna där ledlampor. Så kollade jag med dom om den här kylar plast grejen, den finns bara i orange till crossar och då passar dom väldigt dåligt på min, dom fäster i kylarvingarna på 640, det gör dom tydligen inte på cross. Finns bara i vitt och svart tydligen som passar på min. Hade säkert gått att modda dit crossflärpar men det får vara för tillfället. Känns som om jag ska få grejerna jag har att passa innan jag köper mer som behöver härjas med.

Imorrn ska det byggas nån lösning för batteriet, då det inte längre får plats i sin gamla plastlåda. Skulle vilja svetsa en i alu egentligen men jag har inte tillgång till det i helgen. Tror röven kommer bli onödigt tung om jag tar bort plast och bygger nytt i plåt hela tiden :banana

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Nu passar skräpet !

Jävla skönt att det gick så smidigt att rätta till det. Bara bygga om piggen i sadeln till en skruv istället eftersom jag inte byggt de fästen som man ska haka i sadeln i. Den blir skruvad rakt igenom istället, som det satt på 2003 ramen.

2012-02-05 14.00.45.jpg2012-02-05 14.01.06.jpg

Batterilåddan är lätt moddad. Passar bättre nu.

Bara att lacka ramen ikväll sen dra klart elen bak i veckan. Nästa helg kommer gå i reläernas tecken, förhoppningsvis lyckas med kosomätaren, vill inte riktigt ge upp den än med tanke på hur mkt snyggare det skulle bli om jag lyckades.

Last edited:

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Nu passar skräpet !

Jävla skönt att det gick så smidigt att rätta till det. Bara bygga om piggen i sadeln till en skruv istället eftersom jag inte byggt de fästen som man ska haka i sadeln i. Den blir skruvad rakt igenom istället, som det satt på 2003 ramen.

View attachment 353584View attachment 353585

Batterilåddan är lätt moddad. Passar bättre nu.

Backa lacka ramen ikväll sen dra klart elen bak i veckan. Nästa helg kommer gå i reläernas tecken, förhoppningsvis lyckas med kosomätaren, vill inte riktigt ge upp den än med tanke på hur mkt snyggare det skulle bli om jag lyckades.

Fan! Blev snyggt.. Jag är svag för snygga bakdelar :hihi

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Du borde ju nästan göra en jigg och göra egna utbytesdelar så man lätt kan göra detta själv.
Då menar jag oss som har en del av tummen mitt i handen.

Det ser ju så sjukt bra ut! Vad har det kostat i delar so far om man får fråga?

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Nån idiot har haft sönder svetsen på jobbet, så mitt bygge står still just nu.. Får in en ny svets denna månaden, Då Jävlar ska det byggas vidare...

Hur har du löst fästen för sliponet?

Svetsade en ny liten krökbit till grenröret idag så att man får upp vinkeln lite mer mot ramen. I övrigt så blir det inga konstigheter att fästa den, jag kör med likadan viper dämpare som du har tror jag. Lite värmetålig siliconslang på tillhörande fästet, ev kanske man behöver lägga till nån mindre distans för att få ut den lite från själva ramen. Den går upp fint och gömmer sig under skärmen så det gäller väl bara att finjustera så den inte ligger mot plasten

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Du borde ju nästan göra en jigg och göra egna utbytesdelar så man lätt kan göra detta själv.
Då menar jag oss som har en del av tummen mitt i handen.

Det ser ju så sjukt bra ut! Vad har det kostat i delar so far om man får fråga?

tackar tackar =)

ehm, runda slängar 4 - 5 loppor om man inte räknar med koso mätaren, den gick på en tusing till. Och så har jag tillgång till stål och färg osv på jobbet så det är inte heller inräknat. Bara rena ktm delar, plast bak, framskärm, lyse, baklyse, barkbusters. Men det kommer nog behövas lite grann till, jag räknade lite löst på 8 tusen inkl allt. Lyckas jag hålla det så är jag nöjd :)

Jag funderade faktiskt på att bygga en extra ram för att kunna bygga ev ännu en och göra modifikationer på utan att behöva kapa i den jag har på. Så man har en "testram". Är helt kass på typ autocad och sånt annars så hade man kunnat gjort en fin liten ritning och spara, hade varit roligt att ha kanske.

Men att bygga saker som andra ska åka runt med vet i tusan, jobbigt om det skulle gå sönder och nån skadar sig. Ska iaf se om jag inte kan få till lite mått och så som man skulle kunna använda, om inte annat för att slippa göra samma klantigheter som mig =D

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Klurar lite på att köpa mig en gammal sport hoj till hösten och ev börja knåpa på en fighter under nästa vinter. Nu kör jag lite offtopic här men det är ju min egen tråd så det bör väl vara okej ? :)

Funderar lite på en fzr 1000, om nån har erfarenheter av en sån så hade det varit kul att höra lite bra/dåliga saker.

Och ja, skruva är roligt =) Idle hands is the devils playground säger dom ju :D

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Lördagsmeck i verkstan är fan bland det bästa som finns ! :) rätt så stora framsteg idag faktiskt. Har luskat ut hur jag ska få koso mätaren att funka. Men framför allt så är hojen ihop skruvad, och all el bak är färdig. Även avgassystemet sitter på plats.

2012-02-10 16.20.18.jpg2012-02-10 17.13.22.jpg2012-02-10 17.13.51.jpg2012-02-10 18.07.25.jpg2012-02-11 18.33.02.jpg2012-02-11 18.39.29.jpg

Och så monterade jag dit mina små speglar med, blev jätte bra måste jag säga. Man kommer väl inte kunna urskilja en nummerplåt o dom men man ser om det kommer nån mupp när man byter fil och så iaf.

2012-02-11 18.22.57.jpg

Sen hittade jag något oroväckande, en kabel som fått en hel del stryk.
Nån som vet vad den brun/svarta kablen med eltejp på är till ?

2012-02-11 18.40.23.jpg

Kommer nog behöva pilla fram den och ev dra en ny. Kanske kan gå att klippa det skadade och löda på nytt.

Imorrn ska det dit med lite relän och så till mätaren, återkommer med resultat

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Mätaren inkopplad. Tog lite felsökning innan vi insåg att det blir svårt att dra ett 24voltsrelä med 12 volt bara :p ett med 12volt ska monteras imorrn sen är hojen i stort sätt klar. Bara lite blinkers strul kvar, men jag har inte satt nått relä till dom än. Så ett sånt ska inhandlas med, för att slippa hålla på med motstånd och sånt, får inte det att lira riktigt som jag vill.

Höger sida funkar och blinkar rätt osv, men vänster sida är mongo. Utan motstånd så blinkar det bara bak, och då väldigt fort. Med motstånd så blinkar ingen av dom. Spelar ingen roll om jag sätter på motståndet på plus eller minus, samma resultat. Förhoppningsvis så får jag ordning på det i veckan så ska det putsas lite i helgen, förhoppningsvis lite fint väder med så ska jag försöka knäppa lite schyssta bilder :)

Natt på er !

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...