Kök!?!?!?!

Vi har varit hos VEDUM och väntar på offert skall på Måndag till NOBLESSA för att få fler ideér/offert och sen till KVIK på onsdag!
Tror att vi skall till IKEA i dag och se vad de har att erbjuda!
De intryck jag har fått av vad ni skriver är att man skall köpa är köksstommarna från IKEA, Vitvarorna på typ SIBA,HOME, Bänkskivan från KVIK och skåpluckorna där vi hittar fina!
Blir ett fint pussen och vad fan gör man när det inte stämmer? Det felar nån mm på en skåpdörr eller bänskivan har diskhon 2cm fel så den inte blir centrerad?

och en induktionshäll. Tänk dock på att du får göra dig av med alla nuvarande kastruller etc...

Alla som inte är magnetiska ja, och dom flesta kastruller folk har är väl ändå magnetiska.
Det finns inga speciella induktions-kastruller.

Glöm inte kolla så du har ström nog till en induktionshäll. Dom (kan) dra betydligt mer än vanliga plattor/halogen

Alla som inte är magnetiska ja, och dom flesta kastruller folk har är väl ändå magnetiska.
Det finns inga speciella induktions-kastruller.

Glöm inte kolla så du har ström nog till en induktionshäll. Dom (kan) dra betydligt mer än vanliga plattor/halogen

Får väll svarva en säkring om den inte håller!:D

Vet inte om det är riktigt vad som är tänkt men vi renoverade vårat kök med härjedalskök och då använde vi standard skåpen med insatser så att det blev hurstar istället för skåp och laminatbänkskiva antar jag att det är. Eftersom vi använde en snickare som montera allt blev det väl inte jättebilligt men jag tycker det vart helt ok... Ja nu blev det ju inget flashigt kök men det duger till oss...

576785_vs54tu.jpg

576788_ceaeqr.jpg

576790_viocxh.jpg

Last edited:

Det problemet fick vi, hällen ville ha 11.5kw så fick dra separat ström till ugnen.

Får slå ett slag för kvick. Priset på stommarna är inte långt från ikea, samtidigt som dom har bättre vitvaror mm tillgängligt.

Jag har oxå renoverat vårat kök, eller rättare sagt flyttat köket från ena sidan av huset till andra sidan av huset.

#Om det finns möjlighet, sätt då diskmaskin, mickro & ugn i arb. höjd.

#Ugnen bör vara en varmluft ugn & ha pyrlolys funktion (självrengörande)

#Snåla inte med EL uttag.

#Sätt inte ugnen bredvid frys/kyl

#Att skräddarsy en disskbänk kostar inte nå många kronor mer än en fabriksgjord. Vi köpte två diskhoar & lämnade in dom till en "Skellefteå Rostfria" & gjorde diskbänken precissom vi ville ha den typ 2.97 X 60

#Tyst fläkt

#Ang. induktionshäll, nu är smaken olika, som någon sa ovanför så ville dom ha 5 plattor på hällen, medan jag skulle hellre vilja ha en stor platta som kan ta en stor stekpanna & 2 eller 3 vanliga plattor, som det är nu så har vi 4 plattor, men stekplattan är bara "halvstor" så det är skit.
Till 99% så har man inte mer än 3 pannor på spisen.

#Om du ska upp med väggarna & dra EL, se till & ta kort på EL dragningen innan du sätter upp väggen.

Har några bilder på köks bygget upplagt på pixbox, kolla här http://www.pixbox.se/usr_show_id148092_page0_order1.html

Jag tänker montera själv och tvinga kusin som är elektriker att fixa all el!
Golv, kakel, vatten/avlopp med vattenlarm under diskbänken/diskmaskin klarar jag själv så vi kommer att spara en massa pengar då vi slipper betala nån annan som skall göra jobbet!

#Ang. induktionshäll, nu är smaken olika, som någon sa ovanför så ville dom ha 5 plattor på hällen, medan jag skulle hellre vilja ha en stor platta som kan ta en stor stekpanna & 2 eller 3 vanliga plattor, som det är nu så har vi 4 plattor, men stekplattan är bara "halvstor" så det är skit.

Jag har 4 "normala" och en jätte i mitten där inte ens min största stekpanna täcker hela.

Ang. Ugn så pyrolys rengöring är också nått man lär sig älska! :tummenupp

Jag har oxå renoverat vårat kök, eller rättare sagt flyttat köket från ena sidan av huset till andra sidan av huset.

#Om det finns möjlighet, sätt då diskmaskin, mickro & ugn i arb. höjd.

#Ugnen bör vara en varmluft ugn & ha pyrlolys funktion (självrengörande)

#Snåla inte med EL uttag.

#Sätt inte ugnen bredvid frys/kyl

#Att skräddarsy en disskbänk kostar inte nå många kronor mer än en fabriksgjord. Vi köpte två diskhoar & lämnade in dom till en "Skellefteå Rostfria" & gjorde diskbänken precissom vi ville ha den typ 2.97 X 60

#Tyst fläkt

#Om du ska upp med väggarna & dra EL, se till & ta kort på EL dragningen innan du sätter upp väggen.

Har några bilder på köks bygget upplagt på pixbox, kolla här http://www.pixbox.se/usr_show_id148092_page0_order1.html

#Sätt inte ugnen bredvid frys/kyl????

Varför är inte de bra?
Har tänkt montera kyl/frys, Varmluftsugn och kombiugn längs en vägg och då hamnar de brevid varandra!

Vet inte om det är riktigt vad som är tänkt men vi renoverade vårat kök med härjedalskök och då använde vi standard skåpen med insatser så att det blev hurstar istället för skåp och laminatbänkskiva antar jag att det är. Eftersom vi använde en snickare som montera allt blev det väl inte jättebilligt men jag tycker det vart helt ok... Ja nu blev det ju inget flashigt kök men det duger till oss...

Ser helt ok ut tycker jag!:tummenupp

Jag blev lite avundsjuk på garaget..

:D :D

Last edited:

576785_vs54tu.jpg

576788_ceaeqr.jpg

576790_viocxh.jpg
Shit, den första bilden ser ut som det köket jag växte upp i. Stod dock inte i Vaggeryd...

#Sätt inte ugnen bredvid frys/kyl????

Varför är inte de bra?
Har tänkt montera kyl/frys, Varmluftsugn och kombiugn längs en vägg och då hamnar de brevid varandra!
Nog kan man ha det men ändå ugnen är isolerad & allt så märker jag att frysen får kämpa lite för att hålla den kall pga av lite värme strålning från ugnen. Nu har min frys/kyl några år på nacken, det kan ju vara det som gör det ??

Nog kan man ha det men ändå ugnen är isolerad & allt så märker jag att frysen får kämpa lite för att hålla den kall pga av lite värme strålning från ugnen. Nu har min frys/kyl några år på nacken, det kan ju vara det som gör det ??

OK! Vi har kyl/frys från 08:A och allt annat skall köpas nytt!

Kyl och frys alstrar mer värme än kyla.
De skall stå med välventilerad baksida, helst mot en någorlunda kall vägg.
Då håller skiten längre.
Har rättat till efter några amatörer som byggt in kylskåp helt.
När man sågar upp ventilation, så känns det nästan som om det brinner bakom skåpet.
Edit:
När du tittar på kyl/frys, släng ett öga på "Gram".
Lite fulare.
Lite bättre.

Vi har varit hos VEDUM och väntar på offert skall på Måndag till NOBLESSA för att få fler ideér/offert och sen till KVIK på onsdag!
Tror att vi skall till IKEA i dag och se vad de har att erbjuda!
De intryck jag har fått av vad ni skriver är att man skall köpa är köksstommarna från IKEA, Vitvarorna på typ SIBA,HOME, Bänkskivan från KVIK och skåpluckorna där vi hittar fina!
Blir ett fint pussen och vad fan gör man när det inte stämmer? Det felar nån mm på en skåpdörr eller bänskivan har diskhon 2cm fel så den inte blir centrerad?

Mediamarkt var billigast när vi köpte. Be om paketpris om du ska köpa flera produkter.

Tänk praktiskt! Skit i allt för billigt material, som ex disbänk i laminat=skit..satsa på sten/el vanligt plåt! Något som jag var i mot..men regeringen hemma ville ha och som jag insett är toppen, är induktionshäll, även Pyrolysugn är bra(självrengörande) Micro med ugnsfunktion är med toppen då man ibland behöver 2 st ugnar samtidigt. SATSA på dämpare när man stänger skåpluckor, inget är SÅ billigt som nytt kök och det "smäller" i skåpen..Självavfrostande frys, oxå bra o praktiskt! Skit i trams som lampor till vattenkranar mm, kul första veckan..Välj även ett bra golv..ångar lite att man la laminat i köket..lite känsligt när man tappar bestick i golven.
Några före, under o efter hos mig..fick nya köket för exakt 1 år sedan.

Bifogat

• Köksluckor Laminat 1997 (Medium).JPG
    Köksluckor Laminat 1997 (Medium).JPG
    68.5 KB · Visningar: 185
  • Diskbänken oxå borta (Medium).JPG
    Diskbänken oxå borta (Medium).JPG
    55.6 KB · Visningar: 85
  • Från köksbord (Medium).JPG
    Från köksbord (Medium).JPG
    61 KB · Visningar: 88
  • Bänskiva (Medium).JPG
    Bänskiva (Medium).JPG
    52.9 KB · Visningar: 72
  • från tvättstugedörren (Medium).JPG
    från tvättstugedörren (Medium).JPG
    53.3 KB · Visningar: 85
Last edited:
Vi håller precis på att slutföra ett nytt kök - helt flyttat från ett annat rum. Så allt är byggt från grunden med vatten, avlopp och el, vilket faktiskt underlättar en del och man kan strunta i gamla försyndelser.

Induktionshäll med barnlås är givet, men har man möjlighet - skaffa en med en vanlig "keramikplatta" också, för t.ex. ris är svårt att koka med induktionshäll - det blir lätt lite väl intensiv värme.

Dra separat ström till spis, ugn, kyl/frys, diskmaskin osv. för att lätt kunna slå av och på olika enheter och dimensionera säkringarna efter behov. Var noga med att följa reglerna för elsäkerhet m.m. (men det måste ju ändå kontrolleras och godkännas av någon behörig). En induktionshäll av enkel modell kan visserligen köras på enfas, men kräver då kanske 25A säkring och 4m^2 ledare ( :näsblod ). Så mycket bättre att köra den på trefas avsäkrat med 16A per fas, bara som exempel...

Jag monterade in sänkbara uttag i bänkskivan istället för utanpåliggande eller infällda i väggen. Knappast mer praktiskt, men ganska flott och en lyxig detalj. De kostar bara en tredjedel om man beställer från Tyskland, jämfört med svenska butiker.

Vi har massiva träskivor över hela arbetsytan - säkert 7-8m totalt (60 cm bredd), men kom undan billigt genom att köpa obehandlade ek/ask-skivor och slipa och olja in (har valt att inte lacka). En del extra arbete, men man sparar många tusenlappar. Lite goare känsla än laminat, även om det inte är lite slätt och putsvänligt.

Vatten dras med fördel med multipex-rör (isolerade rör-i-rör). Billigare och enklare än att meka med prisolrör och tusen och en olika kopplingar ( :gnissla ).

"Gångprova" hela köksdesignen många gånger och känn efter var allt ska stå och med rätt höjd osv. Det lönar sig, så man slipper få för mycket felplacerade saker eller irriterande lösningar som är dyra att ändra på i efterhand. Allt ska vara nära och kräva minsta möjliga väg och ändå tillåta flera att jobba samtidigt i köket.

Se till att få rikligt med avställningsytor!!

Även vi körde med IKEA-stomme och använde även luckorna därifrån. Det hade varit lite lyxigare med specialbeställda luckor, men då hade priset blivit helt annat. Nu har vi nog kunna bygga ett helt kök från grunden på gissningvis 40-50 tusen. Bara kyl/frys och varmluftsugnen är återanvänd, samt en blandare.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick