Köksknivar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
det var inte mycket du visste om den saken

en slaktare föser boskapet från stall/box, till fålla, avlivar med slaktmask, avblodar, flår, skär av ben & huvud, tar ur tarm, sedan delar kroppen på mitten, sedan in i kyl

allt detta görs med kniv (bortsett från avhuda & dela på mitten)

styckaren får halvan från kylen & delar sedan upp i mindre bitar med kniv
Skär man av ben på nöt med kniv? Hur ser en sådan ut?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Och vad skall man köpa för knivar om man vill ha en riktigt bra kniv som får lov att kosta som Global +50% men man tycker att en rad av globalknivar på list är lite för medelklass....

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skär man av ben på nöt med kniv? Hur ser en sådan ut?
Det går att göra med nästan vilken kniv som helst. Först skär man av senor, muskler och andra mjukdelar runt en led (utan att skära i benet). Sedan knäcker man benen "ur led" från varandra, så att säga.

Har iofs inte gjort det på nöt. Men principen är liknande på de flesta djur.

Och vad skall man köpa för knivar om man vill ha en riktigt bra kniv som får lov att kosta som Global +50% men man tycker att en rad av globalknivar på list är lite för medelklass....
Valfri kniv med damaskussmitt blad har ju ett visst skrytvärde och är inte särskilt Svensson. Dock är det väl till stor del en fråga om tycke och smak hur bra det är.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det går att göra med nästan vilken kniv som helst. Först skär man av senor, muskler och andra mjukdelar runt en led (utan att skära i benet). Sedan knäcker man benen "ur led" från varandra, så att säga.

Valfri kniv med damaskussmitt blad har ju ett visst skrytvärde och är inte särskilt Svensson. Dock är det väl till stor del en fråga om tycke och smak hur bra det är.

Det går att göra med en nagelsax om man är enveten, har man brått klipper eller sågar man.

Damaskusblad är fan tokporrit.:yoparty

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Fast då skär man ju inte av benet.
Jag styckar en del också förresten.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När IKEA har en kniv i damaskerat VG-10 får det ändå anses vara ganska Svensson. Slitbar är dock en helt ok och för 600kr svårt prisvärd kockkniv förutsatt att man gillar den mer raka, japanska formen. Jag har en.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
När IKEA har en kniv i damaskerat VG-10 får det ändå anses vara ganska Svensson. Slitbar är dock en helt ok och för 600kr svårt prisvärd kockkniv förutsatt att man gillar den mer raka, japanska formen. Jag har en.

Finns dessa kvar? Hittar inga bra knivar i IKEAs sortiment längre.

Jag köper inte knivar för att skryta med det överlåter jag åt folk som kör tjänstebilsDKW och bolånetorskar. Men vill gärna ha riktigt bra knivar och är beredd att betala för det, fast har IKEA en kniv i bra stål så gärna det.

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har 5-6 Global, en Victorinox modell större kockkniv och en Porsche Design. Alla är presenter.

Porschen suger älgpung, det går öht inte att hålla i skiten. Victory Knoxen går att få rakbladsvass men vad spelar det för roll när den är magiskt obalanserad. Globalknivarna är det som används.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Prova en knivleverantör som både levererar till proffsslaktare och kockar samt gör allt i Sverige. http://www.moraofsweden.se/products/kok

För dom som undrar över slipning och stål så använder proffs enbart rostfritt stål då det är mycket mer nötningsbeständigt dvs håller skärpan längre. Kolstål blir inte vassare än rostfritt utan är bara lättare att slipa för amatörer för att det är mjukare.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj

Jag köper inte knivar för att skryta med det överlåter jag åt folk som kör tjänstebilsDKW och bolånetorskar. Men vill gärna ha riktigt bra knivar och är beredd att betala för det, fast har IKEA en kniv i bra stål så gärna det.

Om du inte är ute efter skrytknivar men ändå vill ha en riktigt bra kniv så rekommenderar jag Masahiro. Skön att hålla i och riktigt bra kvalle!

Jag skar mig i fingret utan att känna det, blödde som fan dock. Sjukt imponerad!

Tror att det tog typ ett halvår innan jag behövde slipa den första gången.
Vet inte vad det är för skillnad mellan de olika serierna, men Masahiro MV-H är det jag har iaf.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Den verkar ha utgått.
Iväg och känn på lite knivar: För dig passande handtag, form och viktfördelning är viktigare än materialval, pris och eggvinkel så det är svårt att ge råd utan att veta vad du gillar.
Dessutom är det hopplöst att få riktigt bra råd ändå eftersom det är så få ens i branschen som har erfarenhet av de hundratals olika märken som finns. Slutar med att nästan alla rekommenderar vad de råkar ha hemma.

Da rolf

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zx6 - 95
Har nån Masahiro kniv en kockkniv och en brödkniv. Brödkniven är den bästa kniven ever fungerar nästan till allt typ som Viktorinox konditorkniv men är mer som kockkniv skitbra. Men kockkniven jag har från Masahiro har nån konstig asiatisk egg och är skitsvår och vässa se till och ha vanlig egg på den i sådana fall.
Skulle jag köpa en ny kniv blir det en Kai Shun.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
För dom som undrar över slipning och stål så använder proffs enbart rostfritt stål då det är mycket mer nötningsbeständigt dvs håller skärpan längre. Kolstål blir inte vassare än rostfritt utan är bara lättare att slipa för amatörer för att det är mjukare.

Klart det är så, det som är mjukt blir både snabbt vasst men även snabbt slött.

Jag har bara vassa knivar, vissa vassare än andra men I gemene mans värld är alla mina knivar super vassa. Mest bara jag som lägger märke till min "slöa egg".
Mina problem med min Canadian kniven gäller bara vässstålet ute I fält. Hemma brynar jag alltid. Därför misstänker jag vinkeln på skaftet eller annat. Den andra I samma stål blir ju vass.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Lite sent kanske, men Zwilling Bob Kramer, Miyabi eller Tamahagane så har du knivar som håller livet ut. :)

http://knifeo.com/zwilling-bob-kram...tml?___store=default&nosto=nosto-page-search1

http://knifeo.com/miyabi-600d-gyutoh-20cm-34453211.html

http://www.cleancut.se/knivfoervari...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-53-detail

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring